پیج پابلیک چیست؟ پیج پرایوت یعنی چی؟ کدام یکی بهتر است؟

یکی از اولین سوالاتی که در شروع فعالیت در اینستاگرام باید از خود بپرسید، تعیین حریم خصوصی پیج‌تان در اینستاگرام است. تمام صفحات در اینستاگرام به دو دسته پیج‌های خصوصی (یا private) و پیج‌های عمومی (یا public) تقسیم می‌شوند که در این مقاله به بررسی مزایا و معایب هرکدام پرداخته‌ایم.
چکیده این مطلب
Private account یعنی چه public account یعنی چه

اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی حال حاضر دنیاست. حفظ حریم خصوصی و جلب رضایت این تعداد کاربر که روزانه در حال استفاده از این اپلیکیشن هستند، کار ساده‌ای نیست.

این سوال که با به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدیوها در فضای اینستاگرام، چه افرادی قادر به دیدن این محتواها هستند، تقریبا ذهن تمام کاربران اینستاگرام را در هنگام عضویت و استفاده از این اپلیکیشن یکبار هم که شده قلقلک داده است. در نگاه اول ممکن است این سوال بسیار سخت و گیج کننده به نظر برسد، اما جواب اینستاگرام به این سوال بسیار ساده است؛

تمام صفحات و پیج‌های موجود در اینستاگرام در دو دسته پرایوت (Private به معنی خصوصی) یا پابلیک (Public به معنی عمومی) قرار می‌گیرند. به همین سادگی!

پیج پابلیک یعنی چی؟

در حالت پیشفرض، زمانی که یک حساب جدید در اینستاگرام ساخته می‌شود، این حساب جدید یک حساب پابلیک یا عمومی است. به این معنی که با اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدیوها در داخل این پیج، هرکسی از هرجای دنیا بدون نیاز به اجازه گرفتن از صاحب صفحه، قادر به مشاهده پست‌ها و استوری‌ها و سایر اطلاعات خصوصی صاحب اکانت مانند اینکه توسط چه افرادی دنبال می‌شود و چه افرادی را دنبال می‌کند، است.

بنابراین هرکسی از هر جای دنیا می‌تواند پست‌ها و استوری‌های شما را ببیند، لایک کند، نظر بدهد و حتی تصاویر و ویدیوهای شما را برای دوستان خود نیز ارسال کند!

پیج‌های پابلیک، عموما برای اشخاص و افرادی که تمایلی به اشتراک گذاری لحظات خصوصی زندگی خود با تمام افراد دنیا را ندارند مناسب نیست، اما از طرف دیگر برای کسب و کارها و افراد سرشناسی که اتفاقا دوست دارند بیشتر از گذشته توسط افراد جدید پیدا و شناخته شوند گزینه بسیار مناسبی است.

در ادامه به بررسی دقیق و جز به جز مزایا و معایب پیج‌های پابلیک پرداخته‌ایم، اما قبل از آن بگذارید یک نمونه اکانت عمومی در اینستاگرام را باهم بررسی کنیم.

یک نمونه حساب عمومی اینستاگرام

در تصویر زیر یک پیج عمومی را مشاهده می‌کنید که بدون اینکه نیازی به فالو کردن آن داشته باشیم، به راحتی می‌توانیم محتوای داخل آن را به صورت کامل و بدون محدودیت مشاهده کنیم.

حساب اینستاگرام دیجی کالا یک نمونه اکانت پابلیک اینستا است

برای مشاهده محتوای داخل پیج‌های عمومی و لیست افراد دنبال کننده (followers) و دنبال شونده (followings) آن، هیچ نیازی به دنبال کردن آن پیج نیست و صاحب پیج کنترلی روی محدود کردن مشاهده پست‌ها و استوری‌ها برای افرادی که پیج را دنبال نکرده‌اند، ندارد.

شما به راحتی می‌توانید محتوا یک پیج عمومی را برای هرکسی که دوست دارید ارسال کنید و تمام افراد بدون نیاز به فالو کردن این پیج قادرند محتوای دریافتی را ببینند.

مزایا پیج‌های پابلیک

همانطور که گفته شد، پیج‌های عمومی یا پابلیک گزینه بسیار مناسبی برای کسب و کارها یا افرادی هستند که قصد دارند از طریق اینستاگرام شهرت بیشتری در فضای مجازی کسب کنند و مخاطبان جدیدی بدست بیاورند.

از جمله مزایا مهم پیج‌های عمومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرصت راه یابی به اکسپلور اینستاگرام

راه یابی به اکسپلور اینستاگرام یکی از جذاب‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای یک پیج رخ دهد. جذابیت زیاد این بخش بخاطر سفارشی بودن نمایش پست‌ها و توجه هوش مصنوعی اینستاگرام به سلیقه خاص هر کاربر است.

هوش مصنوعی اینستاگرام برای سرگرم کردن کاربران خود در بخش اکسپلور، تا جای ممکن سعی می‌کند با توجه به اطلاعاتی که از سلیقه هر مخاطب جمع آوری کرده است محتواهای متنوعی را به هر کاربر خود به صورت سفارشی نمایش دهد و راه یافتن به این بخش یعنی دیده شدن در تلفن همراه مخاطبینی که احتمالا به جنس محتواهای شما علاقه‌مند هستند و با شانس زیادی ممکن است جذب پیج شما شوند.

این ویژگی فوق العاده تنها در پیج‌های عمومی در دسترس است و پست‌های منتشر شده در پیج‌های عمومی این شانس را دارند که در صورت جذاب بودن، به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنند.

تاپ هشتگ شدن و راه یابی به بخش هشتگ‌های اینستاگرام

همانند قسمت اکسپلور، بخش هشتگ‌های اینستاگرام هم تنها در پیج‌های عمومی در دسترس است و تنها محتواهای پیج‌های عمومی می‌توانند در هشتگ‌های خود جزو تاپ هشتگ یا پست‌های برتر در هر هشتگ قرار بگیرند و مخاطبان جدیدی را از این طریق به دست آورند.

نکته مهم اینکه از هشتگ‌ها در پیج‌های خصوصی هم می‌توان استفاده کرد اما تنها افرادی پست‌های شما را در بخش هشتگ‌ها مشاهده می‌کنند که جزو فالورهای تایید شده پیج شما باشند و این یعنی عملا هشتگ‌های اینستاگرام برای پیج‌های خصوصی هیچ مخاطب جدیدی را نمی‌توانند جذب کنند.

حساب‌های حرفه‌ای اینستاگرام پابلیک یا عمومی هستند

استفاده از بخش آمار دقیق تعاملات کاربران در اینستاگرام (instagram insights) تنها در اکانت‌های حرفه‌ای اینستاگرام (کسب و کار و سازنده) در دسترس است و این دو نوع اکانت هم جزو اکانت‌های عمومی اینستاگرام هستند و تمام پیج‌های اینستاگرام حتی اگر خصوصی باشند با تبدیل شدن به حساب حرفه‌ای از حالت پرایوت خارج شده و تبدیل به پیج‌های عمومی می‌شوند.

علاوه بر این یکی دیگر از مزایا اکانت‌های حرفه‌ای اینستاگرام که برای ما ایرانی‌ها نیز بسیار پرکاربرد است، امکان اضافه کردن گزینه تماس یا contact و همچنین چت واتس اپ در بخش پروفایل حساب کاربری است. قابلیتی که تنها در پیج‎‌های حرفه‌ای اینستاگرام که به ناچار پابلیک یا عمومی هستند در دسترس است.

اضافه شدن خودکار کاربران به پیج بدون نیاز به تایید

یکی از دلایلی که کاربران رغبت به فالو کردن پیج‌های خصوصی نمی‌کنند، انتظارهای گاها طولانی مدت برای قبول درخواست اضافه شدن به پیج است. این موضوع اما در پیج‌های عمومی وجود ندارد و کاربران در همان لحظه که از محتوای یک پیج عمومی خوششان بیاید، می‌توانند به اعضا پیج اضافه شوند و نیازی به انتظار و ارسال پیام‌های اضافی به دایرکت پیج برای قبول درخواست فالو نیست و همین موضوع باعث می‌شود احساس رضایت کاربران و دنبال کنندگان صفحه هم بیشتر از حالتی باشد که برای قبول درخواست فالو باید مدتی را منتظر بمانند.

شانس دریافت تعامل بیشتر

پست‌ها و استوری‌ها در پیج‌های عمومی به خاطر شانس بیشتر دیده شدن محتواها، لایک، کامنت، ریپلای و در کل تعامل بیشتری دریافت می‌کنند در صورتی که در پیج‌های خصوصی این تعاملات تنها محدود به تعداد محدود افرادی است که در حال دنبال کردن پیج هستند.

امکان ارسال پست‌ها در استوری و دایرکت اینستاگرام

یکی از مزایا خیلی مهم پیج‌های عمومی، امکان به اشتراک گذاری پست‌های آن‌ها در قالب استوری و یا به صورت دایرکت برای سایر افراد است، در حالیکه پیج‌های خصوصی به خاطر حفظ حریم خصوصی از این قابلیت بسیار مهم محرومند.

همین ویژگی مهم می‌تواند دست شما را در برگزاری بسیاری از مسابقه‌های اینستاگرامی، کمپین‌ها و … باز کند و امکان انجام چنین اقداماتی در یک پیج خصوصی عملا وجود ندارد.

علاوه بر این، در صورتی که پست یک پیج را به اشتراک بگذارید و پیج شما عمومی باشد، صاحب پیج نیز از این اقدام شما باخبر می‌شود اما در پیج‌های خصوصی چنین اتفاقی در کار نیست و عملا خودتان باید این اقدامتان را به اطلاع صاحب پیج برسانید.

با وجود اینهمه مزایا و حسن‌های مختلف در صورتی که می‌خواهید پیج خود را از حالت خصوصی خارج کنید و قفل صفحه خود را باز کنید، می‌توانید از آموزش زیر استفاده کنید.

چگونه اینستاگرام را از حالت خصوصی خارج کنیم

معایب پیج‌های عمومی

اما پیج‌های عمومی با اینهمه قابلیت و فرصت عالی که در اختیار صاحب صفحه قرار می‌دهند معایبی را نیز دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نداشتن حریم خصوصی مشخص و همگانی بودن تمام اطلاعات

شاید مهم‌ترین ضعف پیج‌های عمومی نبود هیچ گونه محدودیت خاصی برای کنترل دسترسی افراد متفاوت به برخی از محتواهای خاص است. موضوعی که اگر به آن دقت نکنید حتی گاها می‌تواند برای شما دردسرها و چالش‌های مختلفی را به وجود آورد.

علاوه بر این، امکان پخش ویروسی محتواهای شما در فضای مجازی در پیج‌های عمومی وجود دارد و در شرایط خاص و حساس کنترل زیادی بر روی نحوه انتشار محتوا در فضای اینستاگرام نمی‌توان داشت.

بی رغبتی کاربران به دنبال کردن پیج‌های عمومی و باز

بر هیچکس پوشیده نیست که باز بودن یک پیج در جذب تعداد مخاطبان بالقوه بیشتری می‌تواند موثر باشد، اما نکته مهم اینجاست که برخی کاربران چون هیچگاه ترس از دست دادن محتواها را ندارند در بسیاری از موارد بدون فالو کردن پیج مورد نظر از محتواها استفاده می‌کنند و هیچ نیازی به دنبال کردن پیج احساس نمی‌کنند و همین موضوع شانس فالو شدن پیج‌های عمومی را تا حدودی کاهش خواهد داد. در انتهای این مقاله به بیان یک راه حل خیلی خوب برای حل این مشکل می‌پردازیم.

اما نوبتی هم که باشد، اکنون نوبت بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب و خصوصیات پیج‌های خصوصی یا پرایوت است.

پیج پرایوت چیست؟

پیج‌های عمومی به خاطر ماهیتی که دارند، شاید برای یک فرد سرشناس و چهره مردمی مشکل خاصی ایجاد نکنند؛ اما برای بیشتر افراد عادی جامعه می‌توانند دردسر ساز شوند.

در این حالت شما برای خصوصی کردن و محدود کردن پیج خود باید از قابلیت پرایوت اینستاگرام یا به اصطلاح درست‌تر از یک حساب خصوصی (یا به انگلیسی Private Account) در اینستاگرام استفاده کنید. در این حالت شما باید پیج اینستاگرام خود را خصوصی کنید. می‌توانید به کمک آموزش زیر اینکار را به راحتی انجام دهید.

چگونه پیج پابلیک را پرایوت کنیم

اما یک پیج پرایوت یا خصوصی دقیقا چه خصوصیاتی دارد؟

یک حساب Private یا خصوصی، حسابی است که برای مشاهده محتواهای داخل آن باید جزو فالورهای (یا به فارسی دنبال‌کننده‌ها) تایید شده آن پیج خاص باشید. به عبارت دیگر، برای مشاهده محتوای داخل یک اکانت خصوصی، شما باید در ابتدا درخواست دنبال کردن یا فالو ارسال کنید و تنها در صورتی قادر به مشاهده محتوای داخل این صفحات هستید که صاحب حساب، درخواست فالو شما را بپذیرد و قبول کند.

بنابراین تا قبل از قبول درخواست دنبال کردن توسط صاحب صفحه و اکانت، دسترسی به پست‌ها، استوری‌ها، هایلایت‌ها، لیست افراد دنبال کننده و دنبال شونده و … غیر ممکن است.

به این ترتیب صاحب حساب این قدرت را دارد که به سادگی مشخص کند که چه افرادی بتوانند محتواهای به اشتراک گذاشته شده را ببینند و چه افرادی از این حق محروم باشند. در اصطلاح عامیانه، به این نوع پیج‌ها، پیج‌های قفل، خصوصی، بسته یا محدود نیز گفته می‌شود که منظور همگی آن‌ها پرایوت بودن صفحه است.

یک نمونه حساب خصوصی اینستاگرام

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پیج‌های پرایوت یا خصوصی با یک تصویر قفل دیده می‌شوند.

یک نمونه پیج پرایوت یا خصوصی در اینستاگرام

به این معنی که تنها فالورهای تایید شده این اکانت قادر هستند پست و استوری‌ها و سایر محتواهای منتشر شده توسط آن را مشاهده کنند. اما بخش‌هایی مانند تصویر پروفایل، بیوگرافی، لینک وبسایت، تعداد فالورها و فالویینگ‌ها (نه لیست آن‌ها) و برخی اطلاعات جزئی دیگر با وجود خصوصی بودن پیج همچنان قابل مشاهده هستند و متاسفانه در اینستاگرام قابلیتی برای محافظت از آن‌ها در برابر افراد بیگانه پیش‌بینی نشده است.

مزایا پیج پرایوت یا خصوصی

در نگاه اول ممکن است اینطور به نظر برسد که پیج‌های عمومی گزینه مناسب‌تری برای فعالیت در اینستاگرام هستند و عملا بجز حفظ حریم خصوصی هیچ مزیت مهم دیگری متوجه پیج‌های خصوصی یا پرایوت نیست.

اما در ادامه به برخی از مزایا فوق العاده خاص و مهم پیج‌های خصوصی می‌پردازیم که به کل می‌توانند نظر شما را در این خصوص تغییر دهند.

وجود حریم خصوصی مناسب

همانطور که گفته شد برای بسیاری از افراد جامعه، حفظ حریم خصوصی و کنترل مشاهده محتواها توسط افراد تایید شده، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای فعالیت در اینستاگرام است. برای بسیاری از افراد دیده شدن محتواهای خصوصی که با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، توسط افراد جدید نه‌تنها که خوش‌آیند نیست بلکه ترسناک و نگران کننده نیز به نظر می‌رسد.

بنابراین هرچند که پیج‌های خصوصی برای فعالیت کسب و کارها و افراد سرشناس گزینه خیلی مناسبی نیستند، اما برای غالب افراد جامعه که می‌خواهند بدون دغدغه و نگرانی، لحظات مختلف زندگی و اندیشه‌های خود را تنها برای دوستان خود و افراد تایید شده، به اشتراک بگذارند بهترین انتخاب است.

کنترل کامل فالورها و جلوگیری از فالو شدن پیج توسط فالورهای فیک و روح

شاید در نگاه اول کمی تعجب آور به نظر برسد، اما گاهی لازم می‌شود که پیج‌های کسب و کاری و عمومی نیز به حالت خصوصی دربیایند تا جلوی مشکلات احتمالی در آینده گرفته شود. یکی از این حالت‌ها در شرایطی است که پیج‌های عمومی مورد حمله فالو شدن توسط اکانت‌های فیک و غیرواقعی قرار می‌گیرند.

این حملات برنامه ریزی شده معمولا توسط رقبا با هدف ضربه زدن به میزان تعامل پیج صورت می‌گیرد. در این شرایط، خصوصی کردن پیج اینستاگرام یک راهکار مناسب برای مقابله با این حملات است.

کاهش احتمال کپی شدن تصاویر و ویدیوها

هرچند که هیچگاه نمی‌توان جلوی کپی شدن محتواها در فضای اینستاگرام را گرفت، اما مشاهده صفحه به صورت محدودتر شانس کپی شدن محتواهای پیج‌های خصوصی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و می‌توان با نظارت بیشتری اقدام به انتشار محتواهای ویژه برای برخی افراد خاص و تایید شده کرد.

اگر قصد به اشتراک گذاری مطالب خاص و سفارشی تنها برای افراد خاصی از پیج خود را دارید، می‌توانید بجای ایجاد یک پیج خصوصی یا به طور کلی خصوصی کردن پیج، از قابلیت کلوزفرند اینستاگرام نیز استفاده کنید.

ترس کاربران نسبت به از دست دادن محتواها و شانس بیشتر فالو

در پیج‌های عمومی مخاطبان معمولا ترسی نسبت به از دست دادن محتواها ندارند چرا که بدون نیاز به دنبال کردن پیج می‌توانند از تمام محتواهای پیج مورد نظر استفاده کنند اما این قضیه در پیج‌های خصوصی تا حدودی متفاوت است و دقیقا یکی از دلایلی است که شانس فالو شدن پیج‌های خصوصی را افزایش می‌دهد.

در پیج‌های خصوصی به شرط بالا بودن کیفیت محتواها، مخاطبان همواره ترس از دست دادن محتواها را در خود حس می‌کنند و به احتمال بیشتری حاضرند پیج‌های خصوصی را دنبال کنند.

ترس کاربران از آنفالو کردن پیج

یکی دیگر از مزایا پیج‌های خصوصی، هشدار اضافی است که اینستاگرام در هنگام آنفالو کردن یک حساب خصوصی به کاربران نمایش می‌دهد. در این حالت چون با آنفالو کردن پیج، دسترسی به محتواهای داخل پیج محدود می‌شود اینستاگرام کمی سخت‌تر امکان آنفالو کردن پیج مورد نظر را به شما می‌دهد تا مطمئن شود که واقعا قصد آنفالو کردن آن پیج را دارید و تصمیم‌تان جدی است. این موضوع نرخ آنفالو شدن پیج‌های خصوصی را در مقایسه با پیج‌های عمومی کاهش می‌دهد.

معایب پیج‌های خصوصی

محدودیت‌های زیاد پیج‌های پرایوت اینستاگرام که بخاطر حفظ حریم خصوصی درنظر گرفته شده‌اند، رشد طبیعی پیج‌ها را کند می‌کنند و به همین منظور پیج‌های خصوصی گزینه مناسبی برای حساب‌های کسب و کاری و جذب مخاطبان جدید در اینستاگرام نیستند.

از جمله معایب پیج‌های خصوصی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محدودیت‌های جدی در به اشتراک گذاری محتواها

حفظ حریم خصوصی در حساب‌های پرایوت اقتضا می‌کند که اینستاگرام جلوی به اشتراک گذاشته شدن محتواهای صفحات خصوصی در قالب استوری و یا ارسال به صورت دایرکت را بگیرد. به همین خاطر این موضوع می‌تواند یکی از سدهای جدی پخش ویروسی محتواها و رشد در اینستاگرام باشد.

محرومیت از ورود به بخش اکسپلور و هشتگ‌ها

علاوه بر جلوگیری از انتشار محتواها و دیده شدن آن‌ها توسط افرادی که پیج‌های پرایوت را دنبال نمی‌کنند، امکان ورود محتواهای خصوصی به داخل اکسپلور اینستاگرام که یک فضای کاملا همگانی و عمومی است نیز وجود ندارد.

این موضوع در خصوص هشتگ‌ها نیز صدق می‌کند و همانطور که ورود به اکسپلور و هشتگ‌ها را جز مزایا مهم پیج‌های پابلیک برشمردیم، جلوگیری اینستاگرام از ورود پیج‌های خصوصی به اکسپلور و هشتگ‌ها، یکی از موانع مهم و بزرگ رشد پیج‌های خصوصی به حساب می‌آید.

تبدیل شدن علاقه‌مندان به فالورهای روح

اگر در پذیرش درخواست‌های جدید فالو کمی تاخیر داشته باشید و کاربران چند روزی در لیست انتظار پذیرش منتظر بمانند، به مرور دلایلی که بخاطر آن پیج شما را دنبال کرده‌اند فراموش می‌کنند و یا حتی ممکن است نیاز آن‌ها برآورده شده و دیگر تمایلی به دنبال کردن شما نداشته باشند، در این حالت در صورت باقی ماندن در صفحه شما، کم کم به فالورهای بدون تعامل یا روح تبدیل می‌شوند.

جمع بندی نهایی: پیج کسب و کار پابلیک یا پرایوت؟

در این مقاله به بررسی کامل پیج‌های پابلیک و پرایوت و مزایا و معایب هرکدام پرداختیم، انتخاب نوع پیج به خصوص برای صفحات و حساب‌های کسب و کاری در اینستاگرام تا حد زیادی به استراتژی فعالیت در اینستاگرام بستگی دارد و با انتخاب یک استراتژی مناسب، می‌توان از مزایا هر دو نوع پیج‌های عمومی و خصوصی در اینستاگرام نهایت استفاده را برد.

به عنوان مثال گفتیم که پیج‌های عمومی علی رغم مزایا فراوانی که در جذب مخاطبان جدید دارند اما چون در این نوع صفحات، محتواها همیشه در دسترس هستند؛ کاربران احساس نگرانی و ترسی نسبت به از دست دادن محتواها در خود حس نمی‌کنند. در این حالت برای ایجاد حس ترس و انگیزه در کاربرانی که محتواها را مشاهده می‌کنند اما اقدام به فالو کردن پیج نمی‌کنند، هر از گاهی می‌توان با خصوصی کردن پیج انگیزه کاربران برای فالو کردن را بالا برد و به این ترتیب به صورت همزمان از مزایا پیج‌های پرایوت و پابلیک بهره برد.

بنابراین فراموش نکنید که قبل از تصمیم‌گیری در مورد خصوصی یا عمومی کردن حساب کاربری اینستاگرام، شناخت درست مخاطبان و داشتن استراتژی مناسب و حرفه‌ای برای فعالیت در اینستاگرام ضروری است.

در ادامه پرتکرارترین سوالات در خصوص پیج‌های public و private را جمع آوری کرده‌ایم که می‌توانید با کلیک بر روی هر سوال جواب آن را مشاهده کنید، با اینحال ممکن است سوالاتی در ذهن داشته باشید که در لیست زیر وجود ندارند، برای این منظور می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات نیز با ما درمیان بگذارید.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

ترتیب پیشنهادی دگردیسی برای مطالعه سری آموزشی کار با اینستاگرام

خبرنامه

یک پاسخ

  1. از این که توضیحات بسیار دقیق و کامل و واضح بود بسیار سپاس گزارم تا بتوان به راحتی و تعامل فکر کرد و بعد از بررسی آن بدون نگرانی تصمیم گیری انجام شود و ابهاماتی وجود نداشته باشد . ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام