کلوز فرند اینستاگرام چیست و چه کاربردهای مختلفی دارد؟

با قابلیت کلوز فرند در اینستاگرام می‌توانیم برخی از فالورهای خاص خود را که به آن‌ها دوستان نزدیک یا close friends گفته می‌شود را از سایر فالورهای خود جدا کنیم، تا در مواقع لزوم استوری‌های خاص و خصوصی‌تر خود را فقط به آن‌ها نمایش دهیم.
چکیده این مطلب
کلوز فرند در اینستاگرام یعنی چه

دقیقا همانطور که در دنیای واقعی تمام دوستان ما از تمام مسائل زندگی ما با خبر نمی‌شوند و لایه‌های مختلفی برای دوستی‌هایمان وجود دارد، در اینستاگرام نیز این موضوع پیاده سازی شده و می‌توانیم با تهیه لیستی از فالورهای خود که به آن لیست کلوز فرند (Close Friends) نیز گفته می‌شود، فالورهای خود را به دو دسته عادی و کلوز (نزدیک) تقسیم کنیم.

کلوز فرند در اینستا قابلیت نسبتا جدیدی است که در روزهای پایانی سال 2018 میلادی به دنبال دردسرهایی که هاید کردن استوری‌ها درست می‌کرد بعد از 17 ماه تلاش مهندسان اینستاگرام و سعی و خطاهای مختلف، به صورت عمومی در دسترس همه قرار گرفت. در این مقاله به صورت کامل با معنی و کارکرد ویژگی کلوز فرند در اینستاگرام و انواع کاربردهای مختلف و گاها تجاری آن، آشنا می‌شویم.

در تکمیل این مقاله نیز، در مقاله آموزش کلوز فرند اینستا، نحوه استفاده از ویژگی کلوز فرند و نکات و ترفندهای آن، به صورت صفر تا صد و کامل توضیح داده شده است که حتما توصیه می‌کنیم بعد از مطالعه این مقاله، آن را نیز بخوانید.

معنی کلوز فرند چیست؟

close در لغت به معنی نزدیک و صمیمی و friend معادل انگلیسی کلمه دوست است. بنابراین ترکیب close friends به دوستان نزدیک و صمیمی‌تری اشاره می‌کند که کمی به حریم خصوصی‌مان نزدیک‌تر هستند و با بقیه دوستان‌مان فرق دارند. تلفظ دقیق این ترکیب نیز به صورت کِلوز فِرِندز است. این قابلیت در اینستاگرام‌های فارسی تحت عنوان دوستان صمیمی در دسترس است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

پست کلوز فرند وجود ندارد، کلوز فرند فقط مختص استوری‌هاست!

همانطور که متوجه شدید ویژگی کلوز فرند در اینستاگرام برای ما یک لایه حریم خصوصی اضافه‌تر ایجاد می‌کند که به کمک آن می‌توانیم برخی از محتواهای خصوصی‌تر خود را فقط با فالورهای خاصی به اشتراک بگذاریم، با این تفاسیر یکی از اولین سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این موضوع است که راه و روش پست گذاشتن برای کلوز فرند چیست و چطور پست کلوز فرند بگذاریم!

اولین نکته‌ای که باید از آن آگاه باشید این موضوع است که قابلیت کلوز فرند فقط و فقط مختص استوری‌های اینستاگرام است و در اینستاگرام چیزی تحت عنوان پست‌های کلوز فرند یا ریلز کلوز فرند و سایر محتواهای کلوز فرند وجود ندارد. بنابراین به کمک ویژگی کلوز فرند، تنها می‌توانید استوری‌های خاص خود را به بخش خاصی از فالورهای خود محدود کنید تا تمام فالورهایتان قادر به دیدن آن‌ها نباشند.

استوری‌های کلوز فرند به رنگ سبز نمایش داده می‌شوند

اولین تفاوت چشمگیر استوری‌هایی که به صورت کلوز گذاشته می‌شوند دایره سبز رنگی است که در دور این گونه استوری‌ها دیده می‌شود. وجود این دایره دور یک استوری به این معنی است که شما در داخل لیست کلوز فرند آن شخص خاص هستید که اکنون از این استوری کلوز باخبر شده‌اید و می‌توانید آن را مشاهده کنید.

یک نمونه از استوری کلوز فرند

علاوه بر این، در داخل استوری‌های کلوز فرند نیز یک مستطیل سبز رنگ که در داخل آن یک ستاره سفید مشخص شده است نشانگر این موضوع است که شما در حال مشاهده یک استوری کلوز فرند هستید.

علامت سبز رنگ نشان دهنده کلوزفرند بودن استوری

علاوه بر این، زمانی که استوری‌هایتان را به صورت کلوز فرند به اشتراک می‌گذارید، دور تصویر پروفایل خودتان نیز بجای دایره عادی استوری اینستاگرام، دایره سبز رنگی به نمایش درخواهد آمد که یادآور به اشتراک گذاشتن یک استوری کلوز فرند است.

وضعیت پروفایل در زمان به اشتراک گذاری استوری کلوز فرند close friend story

به یاد داشته باشید که اگر در بین ده‌ها استوری شما، فقط و فقط یک استوری کلوزفرند وجود داشته باشد، رنگ دایره دور پروفایل شما به صورت سبز خواهد بود تا جلوی اشتباهات احتمالی گرفته شود.

استوری‌های کلوز فرند شانس بیشتری برای نمایش دارند

یکی از نکات ریز و اساسی که کلوز فرندها دارند، شانس بیشتر آن‌ها برای نمایش به فالورهاست. به این صورت که وقتی یک استوری کلوز فرند منتشر می‌شود با شانس خیلی بیشتری ممکن است که در ابتدای لیست استوری‌های افراد قرار بگیرد و به این صورت شانس بیشتری برای دیده شدن خواهد داشت.

به خاطر این خاصیت ویژه، پیج‌های تجاری و کسب و کاری استفاده‌های خیلی هوشمندانه و دقیقی برای افزایش تعامل پیج خود می‌توانند انجام دهند و حتی فالورهای روح خود را مجددا فعال کنند که در ادامه در بخش کاربردها به برخی از ایده‌ها که پیج‌های تجاری می‌توانند از ویژگی کلوز فرند اینستا استفاده کنند اشاره می‌کنیم.

سر و کله کلوز فرند از کجا پیدا شد؟ (بررسی راه‌های جایگزین کلوز فرند)

تا قبل از اضافه شدن ویژگی کلوز فرند به اینستاگرام، بسیاری از افراد برای محدود کردن نمایش محتواهای خود به دسته خاصی از فالورها، مجبور می‌شدند که در کنار پیج خود یک صفحه خصوصی و پرایوت نیز ایجاد کنند که در این پیج تنها دوستان و افراد کاملا نزدیک حضور داشتند.

به این ترتیب علاوه بر مشکلاتی که مدیریت کردن دو پیج به صورت همزمان برای صاحب صفحه ایجاد می‌کرد، تعداد زیادی صفحه جدید نیز به اینستاگرام اضافه شدند که تنها کاربرد آن‌ها مدیریت بهتر حریم خصوصی در اینستاگرام بود.

اولین راه حل اینستاگرام برای این موضوع اضافه کردن قابلیتی تحت عنوان هاید استوری بود که به کمک این قابلیت نیز می‌توان استوری‌ها را از دید افراد خاصی مخفی کرد و جلوی نمایش همگانی استوری‌ها به تمام فالورها را گرفت.

اما قابلیت هاید استوری نیز به صورت کامل نیاز کاربران را پوشش نمی‌داد و در نهایت بعد از گذشت 17 ماه سعی و خطا و بررسی تمام راه ‌حل‌های موجود، تیم اینستاگرام در 30 نوامبر 2018 قابلیت کلوز فرند را در اختیار تمام کاربران قرار داد. بنابراین اگر آپدیت اپلیکیشن اینستاگرام شما مربوط به بعد از این تاریخ است، قابلیت کلوز فرند در اختیار شما خواهد بود.

اگر شما هم جزو کاربران خیلی قدیمی اینستاگرام هستید و به استفاده از این روش‌ها عادت کرده‌اید، بد نیست که ازین به ویژگی کلوز فرند اینستاگرام را نیز امتحان کنید!

کاربردهای مختلف کلوز فرند

تا اینجا با ماهیت کلوز فرند اینستاگرام و دلایل به وجود آمدن آن و روند اضافه شدن آن به اینستاگرام آشنا شدیم، در این قسمت قصد داریم که به برخی از ایده‌ها و کاربردهای مختلفی که میتوان به وسیله کلوز فرند به آن‌ها دست پیدا کرد اشاره کنیم.

استفاده از کلوز فرند در پیج‌های شخصی

مهم‌ترین کاربرد کلوز فرند برای صفحات شخصی مدیریت بهتر حریم خصوصی است. چه پیج شما خصوصی باشد و چه صاحب یک پیج شخصی عمومی باشید، اتفاقات و محتواهایی وجود دارند که دوست ندارید تمام افراد از وجود آن‌ها مطلع شوند، در این حالت با تهیه لیست کلوز فرند شما به راحتی می‌توانید فالورهای خود را به دو دسته کلوز فرند یا دوستان صمیمی و فالورهای عادی تقسیم کنید و به این ترتیب استوری‌های خود را با سیاست بالاتری منتشر کنید.

استفاده از کلوز فرند در پیج‌های بیزینسی

اما در پیج‌های بیزینسی و تجاری استفاده از یک لایه حریم خصوصی بالاتر در نگاه اول عملا یک قابلیت بدون کاربرد و گاها بی مصرف به نظر می‌رسد، در صورتی که اگر کمی خلاقیت خود را بکار بگیرید و به ذات خاص بودن استوری‌های کلوز فرند فکر کنید، ایده‌های جالبی برای سرگرم کردن بهتر مخاطبان و مشتری‌ها به ذهنتان خواهد رسید که به کلی می‌توانند تعامل پیج‌تان و میزان وابستگی فالورها به پیج شما را دگرگون کنند. در ادامه به برخی از این ایده‌ها می‌پردازیم تا چارچوب‌های ذهنی‌تان کمی بازتر شود و خلاقیت‌تان به کار بیفتد.

راه اندازی بخش VIP پیج با محتواهای خاص و کم نظیر

استوری‌های کلوز فرند تنها به بخش مشخص شده‌ای از فالورهای ما نمایش داده می‌شوند، بنابراین چرا از این ویژگی برای راه اندازی یک بخش VIP و اختصاصی برای کاربران و فالورهای خاص خود از آن استفاده نکنیم؟!

اشتراک گذاری محتواهای خاص در بخش کلوز فرند یکی از ایده‌هایی است که همین حالا بسیاری از صفحات تجاری در اینستاگرام در حال استفاده از آن هستند و حتی می‌توانید برای عضویت و اضافه شدن افراد به لیست کلوز فرند خود از آن‌ها حق عضویت و اشتراک نیز دریافت کنید!

اعلام تخفیف‌ها و اتفاقات خاص

بسیاری از پیج‌های تجاری در اینستاگرام، تخفیف‌ها و رویدادهای خاص خود را تنها در استوری‌های کلوز فرند اعلام می‌کنند و به ترتیب کاربران را ترغیب به عضویت در کلوز فرند خود می‌کنند. با این روش همانطور که گفته شد شانس دیده شدن استوری‌ها در زمانی که به صورت کلوز فرند منتشر می‌شوند بالاتر رفته و احتمال دیده شدن استوری‌ها توسط افرادی که واقعا به آن‌ها علاقه‌مند هستند افزایش پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این زمانی که شما مطلع باشید که در کلوز فرند یک پیج خاص هستید، با احتمال خیلی کمتری اقدام به آنفالو آن خواهید کرد!

آموزش‌های تخصصی‌تر

اینستاگرام یک فضای عمومی است و محتواهای کاملا تخصصی و حرفه‌ای شانس خیلی کمی برای دیده شدن در آن دارند. ذات کم حوصله بودن کاربران در اینستاگرام و محیط سرگرمی اینستاگرام باعث می‌شود که محتواهای کاملا تخصصی و خاص شانس بسیار کمی برای دیده شدن داشته باشند و اگر شما در اینستاگرام به صورت همیشگی محتواهای کاملا تخصصی منتشر کنید به مرور زمان میزان تعامل کاربران با پیج شما افت قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

در میان برخی افراد هستند که به محتواهای تخصصی شما تمایل زیادی نشان می‌دهند و آن‌ها را با جدیت دنبال می‌کنند. در این شرایط با اضافه کردن اینگونه افراد به لیست کلوز فرند پیج خود می‌توانید محتواهای مختص به این دسته از کاربران را تنها در بخش کلوز فرند با آن‌ها به اشتراک بگذارید

افزایش تعامل کاربران با پیج

همانطور که گفته شد استوری‌های کلوز فرند با شانس بیشتری در ابتدا لیست استوری‌های کاربران قرار می‌گیرند. بنابراین اگر از این ویژگی به خوبی استفاده کنیم می‌توانیم میزان تعامل کاربران با پیج را افزایش دهیم، علاوه بر این می‌توانیم آن دسته از فالورها که به علت تعامل بسیار کم عملا به فالورهای روح پیج‌مان تبدیل شده‌اند را مجددا فعال کنیم.

برای اینکار باید بسیار محتاطانه و دقیق عمل کنید و محتواهای بسیار جذابی تولید کنید و آن‌ها را در قالب استوری‌های کلوز منتشر کنید. اضافه کردن به یکباره تمام کاربران به لیست کلوز فرند در پیج‌های با تعداد فالور بالا ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کنند؛ بنابراین در استفاده از این ترفند محتاطانه عمل کنید و هربار بخش خاصی از فالورهای خود را هدف قرار دهید.

نکته پایانی: محدودیت‌های کلوز فرند

تا اینجا با تمام نکات و کاربردهای مختلف close friends در اینستاگرام آشنا شدیم؛ در پایان یکی از سوالاتی که ممکن است هنوز به پاسخ آن نرسیده باشید، محدودیت‌های کلوز فرند در اینستاگرام است.

کلوز فرند یک قابلیت بدون محدودیت و کاملا رایگان است و شما به هر تعدادی که بخواهید می‌توانید لیست کلوز فرند و افرادی که جزو کلوز فرند شما هستند را گسترش دهید، حتی لیست کلوز فرند شما می‌تواند با لیست فالورهای شما یکسان باشد؛ اما فراموش نکنید که در این صورت، استوری‌های کلوز شما خاصیت محدود بودن و خاص بودن خود را از دست می‌دهند و بی معنی به نظر خواهند رسید.

بنابراین در استفاده از این قابلیت نیز زیاده روی نکنید و به صورت هوشمندانه و تنها در مواقع مناسب از آن استفاده کنید.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

2 پاسخ

  1. میشه کسی که مارو فالو داره و ما فالوش نمکردیم رو جز لیست کلوز کرد ؟ تقریبا تا ۱ هفته پیش اکی بود الان دیدم نمیشه و از لیستم پاک شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام