بیزینس اکانت اینستاگرام چیست و چه مزایا و امکاناتی دارد؟

اکانت بیزینسی در اینستاگرام یکی از حالت‌های اکانت‌های حرفه‌ای است که به طور خاص برای کسب و کارها و مشاغلی که قصد حضور در شبکه اجتماعی اینستاگرام را دارند طراحی شده است و امکانات و مزایا بیشتری را نسبت به حساب‌های عادی در اختیار صاحبان خود قرار می‌دهد.
چکیده این مطلب
اینستاگرام بیزینس چیست و چه مزیت ها و امکاناتی دارد

استفاده از اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی از تعاملات بین افراد فراتر رفته و به کسب و کارها نیز رسیده است. تنها در داخل ایران، بیش از یک میلیون پیج مرتبط با کسب و کار در اینستاگرام وجود دارد که ازین میان بیش از 400 هزارتا آن‌ها فعال هستند!

در این مقاله به صورت کامل به بررسی حساب‌های بیزینس یا کسب و کار اینستاگرام می‌پردازیم و با تک تک امکانات و مزایایی که با استفاده از آن، در اختیار شما قرار می‌گیرد آشنا می‌شویم.

حساب بیزینسی در اینستاگرام به چه معناست؟

با توجه به استقبال گسترده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و استفاده برخی کاربران از آن، به عنوان یک ابزار معرفی و جذب مخاطب برای کسب و کارشان، توجه اینستاگرام به این دسته از افراد معطوف شد و در نهایت در سال 2016، اینستاگرام از قابلیت جدیدی در این اپلیکیشن، تحت عنوان بیزینس پروفایل (Business Profile) پرده برداشت.

امکانات ویژه بیزینسی اینستاگرام برای کسب و کارها و پیجهای کاری

اینستاگرام بیزینس که مختص کسب و کارها طراحی و پیاده‌سازی شده است، ابزارها و امکانات بیشتری را در اختیار صاحبان مشاغل و کسب و کارها قرار می‌دهد تا بتوانند هرچه بیشتر با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و با توجه به فیدبکی که از مخاطبان خود می‌گیرند محتواهایی باب میل آن‌ها ایجاد کنند و زمینه رشد خود را در اینستاگرام فراهم کنند.

انواع اکانت‌ها در شبکه اجتماعی اینستاگرام

به طور کلی تمام حساب‌های اینستاگرام جزو یکی از سه دسته زیر هستند:

  1. حساب‌های عادی یا شخصی (Personal Accounts)
  2. اکانت‌های بیزینسی که موضوع بحث این مقاله هستند (Business Accounts)
  3. اکانت‌های کریتور (Creator Accounts)

که البته حساب‌های بیزینسی و کریتور، حساب‌های حرفه‌ای (Professional Accounts) اینستاگرام نیز به شمار می‌روند.

ممکن است در ابتدا با توجه به پیش‌فرضی که از بیزینس اکانت واتساپ در سر دارید اینطور تصور کنید که برای استفاده و ساخت بیزینس اکانت در اینستاگرام لازم است تا یک اپلیکیشن جدید و متفاوت از نسخه اصلی اینستاگرام را بر روی گوشی خود نصب کنید؛ در صورتی که حساب‌های حرفه‌ای در اینستاگرام که اکانت‌های بیزینسی هم جزوی از آن‌ها هستند، در داخل خود اپلیکیشن اینستاگرام در دسترس هستند و برای استفاده از آن‌ها هیچ نیازی به دانلود برنامه و اپلیکیشن‌های اضافی نخواهید داشت.

بیزینسی کردن اکانت و تبدیل حساب شخصی به حساب کسب و کار تنها کاری است که برای در اختیار گرفتن امکانات اینستاگرام بیزینس لازم است انجام دهید.

امکانات پیج‌های بیزینسی اینستاگرام

با بیزینسی کردن پیج، اینستاگرام امکانات بیشتری را نسبت به حساب‌های شخصی و عادی در اختیار شما قرار می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانید با نظارت و تسلط بیشتری کسب و کار خود را در بستر اینستاگرام هدایت کنید. در ادامه با امکانات پیج‌های بیزینسی و معنی گزینه های بیزینس اینستاگرام بیشتر آشنا خواهیم شد.

گزینه‌های تماس (Contact Options) و دکمه تماس (Contact button)

یکی از اولین و ساده‌ترین امکاناتی که در حساب‌های بیزینسی در اختیار صاحبان پیج قرار می‌گیرد وجود گزینه‌ای در صفحه ویرایش پروفایل تحت عنوان Contact Options (یا در اینستاگرام‌های فارسی گزینه‌های تماس) است که امکان افزودن دکمه‌ی تماس در صفحه پروفایل اکانت را فراهم می‌کند.

گزینه های تماس در پیج های کاری و بیزینسی اینستاگرام

با تنظیم این مورد در بخش ویرایش نمایه یا پروفایل اینستاگرام، لیستی از راه‌های ارتباطی به کاربران نمایش داده می‌شود که می‌توانند از طریق آن با صاحب صفحه ارتباط برقرار کنند. این راه‌های ارتباطی شامل شماره تلفن، ایمیل، چت واتساپ و … است که البته نمایش یا عدم نمایش هرکدام وابسته به سلیقه صاحب اکانت و تکمیل اطلاعات توسط صاحب پیج است.

ناگفته نماند که در نسخه‌های جدید اینستاگرام امکان عدم نمایش دکمه تماس به صورت کامل فراهم شده است. چرا که در نسخه‌های قدیمی‌تر یکی از روش‌هایی که مخاطبان از طریق آن متوجه تبلیغاتی یا کسب و کاری بودن یک پیج می‌شدند، وجود همین دکمه تماس با ما در صفحه پروفایل پیج بود.

تحلیل آمار پست‌ها، استوری‌ها و میزان تعامل با پیج (Instagram Insights)

یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های اکانت‌های بیزینسی اینستاگرام، وجود بخشی تحت عنوان Instagram Insights یا اطلاعات آماری اینستاگرام در اکانت‌های تجاری است. این قسمت بخصوص برای کاربران ایرانی اینستاگرام از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است؛ چرا که برخی از گزینه‌های تجاری اینستاگرام مثل تبلیغات که در جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد بخاطر مسائل مرتبط با تحریم‌ها از دسترسی کاربران ایرانی خارج است و به وسیله این بخش می‌توان راندمان محتواهای رایگان و غیر تبلیغاتی را بالا برد.

اطلاعات آماری کاربران و فالورها

به کمک این بخش شما به اطلاعات دقیقی درباره کاربران خود، از جمله، توزیع سن کاربران، جنسیت، ساعات پر مخاطب پیج خود و میزان دقیق رشد یا افت فالورهای پیج و بسیاری از اطلاعات دیگر دسترسی خواهید داشت.

اطلاعات آماری پست ها

علاوه بر اطلاعات خود کاربران، شما به اطلاعات بسیار دقیقی در خصوص نحوه و میزان تعامل کاربران با محتواهای ویدیویی، تصویری، ریلز، لایو و استوری‌های خود نیز دسترسی پیدا خواهید کرد و آمار جذابی همچون میزان تماشا ویدیوها، تعداد سیوها و اشتراک گذاری‌ها، میزان نمایش پست‌ها در بخش اکسپلور، میزان نمایش پست‌ها در بخش هشتگ‌ها و خیلی از اطلاعات مفید و کاربردی دیگر در اختیار شماست تا به کمک آن‌ها به رشد و ارتقا پیج خود فکر کنید.

امکان ایجاد تبلیغ و افزایش بازدید محتواها (Instagram ads)

امکان دیگری که اینستاگرام در اختیار پیج‌های بیزینسی قرار می‌دهد وجود بخش Ads tools در حساب‌های کاربری بیزینسی است. با اضافه شدن این بخش شما می‌توانید بر روی محتواهای پیج خود از تبلیغات اینستاگرام استفاده کنید و اصطلاحا آن‌ها را Boost کنید تا در معرض دید کاربران بیشتری قرار بگیرند.

فعالسازی تبلیغات در اینستاگرام با استفاده از بیزینس پیج و اکانت

در نسخه‌های قدیمی اینستاگرام این بخش به عنوان Promotions شناخته می‌شد که در نسخه‌های جدید با ادغام گزینه‌های مختلف تبلیغاتی فیس بوک به Ads tools تغییر نام داد. برخلاف سایر فواید و مزایا اکانت‌های بیزینسی استفاده از بخش تبلیغات اینستاگرام رایگان نیست و برای آن باید متحمل پرداخت هزینه شوید. علاوه بر این، به علت تحریم‌ها این بخش برای کشور ایران غیرفعال است و امکان استفاده از آن برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

راه اندازی فروشگاه و فعال‌سازی تگ پروداکت پست‌ها

یکی دیگر از قابلیت‌های جذابی که اینستاگرام در اختیار پیج‌ها و حساب‌های تجاری قرار می‌دهد امکان راه اندازی کاتالوگ محصولات و افزودن تگ پروداکت یا محصول به پست‌هاست. با فعال شدن این قابلیت شما می‌توانید یک مجموعه کامل از تمام محصولات خود گردآوری کنید و با اضافه کردن توضیحات مربوط به هرکدام به فروش بیشتر آن‌ها کمک کنید. نکته مهم اینجاست که با راه اندازی کاتالوگ محصولات، امکان خرید در داخل خود اینستاگرام وجود ندارد و شما باید از سرویس‌های واسط همانند شاپیفای برای فروش محصولات خود کمک بگیرید.

فعالسازی تگ پروداکت و راه اندازی فروشگاه مخصوص حساب های کسب و کاری در اینستاگرام

ناگفته نماند که این بخش نیز همانند بخش تبلیغات از دسترس کاربران ایرانی خارج است و حتی در صورتی که با ترفندهای مختلف موفق به راه اندازی کاتالوگ محصولات خود شوید به محض اطلاع اینستاگرام از ایرانی بودن شما، بخش کاتالوگ محصولات شما غیر فعال خواهد شد.

ارتقا امکانات دایرکت و گفتگوها

در حساب‌های تجاری بخش دایرکت‌ و چت‌ها نیز کمی متفاوت است؛ در پیج‌های بیزینسی شما به امکانات بیشتری برای مدیریت ارتباطات خود با مشتریان و مخاطبان پیج خود در اختیار دارید. از جمله این امکانات می‌توان به اضافه شدن فولدرهای General و Primary به بخش دایرکت‌ها که در مدیریت بهتر چت‌ها بسیار مفید هستند اشاره کرد.

قابلیت های ویژه در دایرکت مخصوص اکانت های تجاری و کسب و کاری

علاوه بر این، امکان نشانه گذاری گفتگوها به کمک Flag یا پرچم نیز وجود دارد و می‌توانید از آن برای علامت گذاری چت‌هایی که نیاز به رسیدگی دارند استفاده کنید.

پاسخ‌های خودکار و ذخیره شده

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار جذاب پیج‌ها تجاری، امکان ذخیره سازی پاسخ‌های آماده و خودکار برای دیالوگ‌هایی است که با تناوب بسیار زیادی تکرار می‌شوند. به عنوان مثال اگر مخاطبان بسیار زیادی به پیج شما پیام می‌دهند و در خصوص نحوه ارسال محصولات سوال دارند، می‌توانید با ذخیره سازی یک پاسخ خودکار بدون نیاز به اتلاف وقت و انرژی بسیاری از این گونه سوالات را به صورت خودکار پاسخ دهید و در زمان و انرژی تیم پشتیبانی خود صرفه‌جویی کنید.

پاسخ های خودکار امکان منحصر به فرد پیج بیزینسی

این قابلیت در حقیقت مرتبط به بخش Meta Business است که در اینستاگرام نیز در دسترس قرار گرفته و می‌توان از آن استفاده کرد.

مزایای بیزینس پروفایل اینستاگرام

تا به اینجا با مهم‌ترین امکاناتی که مجموعه مادر اینستاگرام یعنی متا (Meta) در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد آشنا شدیم، در این بخش قصد داریم که به صورت چک لیست به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.

  • امکان افزودن آدرس و دکمه تماس به پروفایل پیج
  • مشاهده آمار دقیق تعامل کاربران با محتواها در بخش Insight
  • مشاهده آمار دقیق دموگرافی مخاطبان و فالورهای پیج
  • ارتقا میزان نمایش محتواها به کمک قابلیت Ads tools
  • ویژگی‌های پیشرفته بخش گفتگوها و بهبود تجربه پاسخگویی به مشتریان در بخش Direct
  • امکان ذخیره سازی و استفاده از پاسخ‌های آماده و خودکار برای پیام‌های تکراری
  • راه اندازی کاتالوگ محصولات و اضافه شدن تگ محصولات به پست‌ها

جمع بندی: از کجا بفهمیم که اکانت بیزینسی برایمان مناسب است؟

جواب دادن به این سوال تا حدود بسیار زیادی سلیقه‌ای است و به استراتژی‌های بازاریابی شما در فضای اینستاگرام وابسته است. علاوه بر این، بسیاری از افراد اعتقاد دارند که با بیزینسی شدن پیج، اینستاگرام برای کسب درآمد از کسب و کار شما، نمایش پست‌های شما در بخش اکسپلور را تا حدودی محدود می‌کند و امکان رشد را برای شما سخت می‌کند؛ البته اینستاگرام تابحال این ادعا را نپذیرفته و آن را رد کرده است.

اما در هر صورت به کمک اطلاعات کامل و جذابی که در بخش insight اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌گیرند، می‌توانید به مرور زمان سلیقه مخاطبان خود را متوجه شده و به درجه‌ای از تجربه برسید که بدون نیاز به این آمار بتوانید دقیقا متوجه شوید چه نوع محتواهایی به شما بازخورد خوبی خواهند داد. در این حالت اگر به امکانات پیج‌های بیزینسی نیازی نداشتید، می‌توانید بین حالت‌های بیزینسی و شخصی سوییچ کنید و با توجه به هدف خود در کمپین‌های تبلیغاتی و محتوا محور، بیشترین بازدهی را به دست آورید.

فراموش نکنید که امکاناتی که در اختیار بیزینس پیج‌ها قرار می‌گیرند تنها نقش کمک کننده در رشد و آگاهی شما از سلیقه مخاطبان دارند و ممکن است برای تمام کسب و کارها کافی نباشند و حتی لازم داشته باشید که در کنار این امکانات از ابزارهای دیگری مانند CRM برای ارتباط بهتر با مشتریان و یا راه اندازی سایت برای افزایش فروش خود استفاده کنید.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام