10 تفاوت مهم واتساپ بیزینس با واتساپ معمولی

در این مقاله به طور خاص به مقایسه 13 ویژگی واتساپ بیزینس و واتساپ معمولی پرداخته‌ایم و در ارتباط با ویژگی‌های خاص واتساپ بیزینس که در واتساپ معمولی وجود ندارد صحبت کرده‌ایم، در انتها نیز مقایسه بین تمامی ویژگی‌ها را در یک جدول جمع‌آوری نموده‌ایم.
چکیده این مطلب
فرق اکانت بیزینس و معمولی واتساپ

قبل از این که بخواهیم در ارتباط با تفاوت‌های مابین واتساپ معمولی و واتساپ بیزینس یا تجاری صحبت کنیم، بهتر است که یک تعریف مختصر و کوتاهی درباره این که واتساپ بیزینس چیست داشته باشیم و بعد از آن به صورت جزئی و تخصصی‌تر به مقایسه ویژگی‌های بین این دو نسخه از واتساپ بپردازیم.

واتساپ بیزینس

واتس‌اپ بیزینس سرویسی است که به طور خاص برای کسب و کارها و مشاغل طراحی و توسعه داده شده است. حساب کاربری واتساپ بیزینس که ما آن را با نام واتس‌اپ تجاری هم می‌شناسیم، تفاوت عجیب و غریبی با واتس‌اپ معمولی نداشته و به نوعی می‌توان گفت یک نسخه توسعه‌ یافته و پیشرفته از واتس‌اپ معمولی است که قابلیت‌هایی چون تعریف محصول، دسته‌بندی مشتریان و پیام‌ها، پیام‌های آماده از پیش تعیین شده و برقراری ارتباط موثر با مشتریان و برخی قابلیت‌های دیگر به آن اضافه شده است.

اگر مایلید تا درباره ویژگی‌های واتساپ بیزینس و جزئیات دقیق‌تر آن اطلاعات بیشتری داشته باشید مقاله واتساپ بیزینس چیست و چه امکانات و مزایایی دارد در اینباره نوشته شده است.

مقایسه ویژگی‌های واتساپ معمولی و واتساپ بیزینس

در ادامه به بررسی و مقایسه تفاوت‌های موجود بین نسخه‌های معمولی و بیزینسی واتس اپ پرداخته‌ایم و تک به تک آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

لوگو

اولین و شاید ساده‌ترین تفاوت بین واتساپ معمولی و واتساپ بیزینس تفاوت لوگوی این دو برنامه کاربردی است. از آنجایی که هر دو برنامه در یک گوشی قابل نصب هستند، با وجود لوگوهای متفاوت امکان اشتباه هم کم خواهد شد.

تفاوت لوگوی واتساپ معمولی و بیزینس

سال انتشار

برنامه پیامرسان واتساپ در سال 2009 منتشر شد و از آن زمان تا به امروز جز محبوب‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان دنیا به حساب می‌آید، پس از آن شرکت فیسبوک در سال 2018 برنامه پیام‌رسان واتساپ بیزینس را به طور اختصاصی برای کسب‌وکارها و مشاغل توسعه داد و به بازار معرفی نمود.

موارد استفاده

برنامه واتساپ عمومی بیشتر برای استفاده‌های شخصی و ارتباط با دوستان و آشناسان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در صورتی که واتساپ بیزینس برای برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان (مدیریت ارتباط با مشتریان) است.

امکانات اولیه

هر دو برنامه واتساپ معمولی و واتساپ بیزینس این امکان را به کاربران می‌دهند تا تماس‌های صوتی و تصویری برقرار کنند، پیام‌های صوتی، پیام‌های متنی ارسال کنند و اسناد را با حداکثر 100 مگابایت، تصاویر، مکان‌های کاربر و غیره به اشتراک بگذارند.

پروفایل کاربری

پروفایل کاربری در برنامه واتس اپ معمولی امکانات محدودی چون اسم و عکس پروفایل و توضیحات بیوگرافی و شماره تلفن در اختیار ما قرار می‌دهد، البته برای یک حساب معمولی این موارد کافیست و نیازی به توضیحات یا آیتم‌های بیشتر نیست.

اما اگر شما از واتس اپ معمولی برای حساب کسب‌وکاری خود بخواهید استفاده کنید، مطمئنا امکانات بیشتری را نیاز خواهید داشت که این امکانات در واتساپ بیزینس در اختیار شما قرار دارد. علاوه بر اسم و عکس پروفایل و توضیحات بیوگرافی و شماره تلفن که در واتساپ معمولی هم وجود داشت، واتساپ بیزینس آیتم‌های بیشتری از جمله آدرس وبسایت، لوکیشن یا آدرس محل کار، ایمیل، دسته‌بندی یا همان کتگوری کسب و کار و ساعت‌های فعالیت و … را در اختیار شما قرار می‌دهد و وجود تمام این اطلاعات نشان دهنده حرفه‌ای بودن شماست و تجربه کاربری مناسب‌تری برای مخاطبان و مشتریان کسب و کار شما رقم خواهد زد.

تفاوت پروفایل کاربری در واتساپ معمولی و واتساپ بیزینس

امکان ارسال پیام انبوه

در واتساپ بیزینس گزینه‌ای تحت عنوان Broadcasts وجود دارد که قابلیت ارسال پیام برای افراد زیادی را فراهم می‌کند، به این صورت که شما در حساب تجاری خود می‌توانید مخاطبین را به Broadcasts های خود اضافه نمایید و پیامی که در این صفحه می‌گذارید از طرف حساب شما به صورت یک جا برای تمام آن افراد ارسال خواهد شد.

تا 256 اکانت را می‌توان به این Broadcasts‌ها اضافه نمود. این امکان در واتساپ معمولی وجود ندارد و نمی‌توان پیام انبوه ارسال کرد.

سیستم پاسخ‌دهی سریع

در واتساپ بیزینس قابلیت جالبی تحت عنوان ریپلای سریع وجود دارد؛ به این صورت که شما می‌توانید برای یک سری پیام‌های خاصی و مشابهی که از مشتریان دریافت می‌کنید یک جواب یکسان و آماده تنظیم نمایید. مانند پیام تشکر از خرید و …

با وجود این قابلیت، زمانی که نیاز داشتید تا به مخاطب خود پاسخی با این مزمون بدهید (تشکر از خرید)، به راحتی و بدون نیاز به تایپ کردن می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

سیستم عامل

هر دو برنامه واتساپ و واتساپ تجاری در سیستم عامل‌های اندورید و iOS قابل دسترسی و نصب هستند و در این زمینه هیچگونه تفاوتی با هم ندارند.

واتساپ وب

هردو برنامه واتساپ و واتساپ بیزینس قابلیت اتصال به واتساپ وب را دارند و در این مورد نیز تفاوتی وجود ندارند.

اعلان واتساپ بیزینس

اگر شما حساب بیزینسی واتساپ خود را ایجاد کنید، در صفحه چت شما با مخاطبین اعلانی تحت عنوان بیزنسی بودن اکانت شما وجود دارد که با لمس کردن آن مخاطبین به صفحه اصلی حساب شما منتقل ‌می‌شوند.

ارسال پیام خودکار

در برنامه واتساپ بیزینس امکان ارسال پیام خودکار وجود دارد اما این قابلیت در برنامه واتساپ معمولی تعریف نشده است.

البته ارسال پیام خودکار در واتساپ بیزینس در شرایط خاصی چون ارسال خودکار پیام خوش‌آمد به افرادی که برای اولین بار به شما پیام می‌دهند، یا ارسال پیام برای مواقعی که به گوشی خود دسترسی ندارید و نمی‌توانید پاسخ مشتریان خود را بدهید، مناسب است.

دسته بندی چت‌ها و مشتریان

در برنامه واتساپ بیزینس امکان و قابلیت بسیار جالبی تحت عنوان برچسب گذاری و دسته‌بندی چت‌ها وجود دارد که در واتساپ معمولی این امکان در اختیار ما نیست. برچسب گذاری این قابلیت را برای ما ایجاد می‌کند که مشتریان را بر اساس ویژگی‌هایی چون جدید یا قدیمی بودن و … تقسیم بندی کنیم و به این صورت مدیریت مشتریان و چت‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود.

دسته بندی مخاطبان در واتساپ با لیبل های مختلف

آمارگیری فعالیت

در برنامه واتساپ بیزینس این امکان برای ما وجود دارد که بتوانیم سابقه فعالیت خود را آنالیز و بررسی کنیم، در این بخش تمام پیام‌های ارسال شده، دریافت شده و … وجود دارد.

این امکان در برنامه واتساپ معمولی وجود ندارد.

آمار و اطلاعات در واتساپ بیزینس

اتصال به شبکه‌های اجتماعی

برنامه واتساپ بیزینس امکان اتصال اکانت واتساپ به اینستاگرام و فیسبوک را برای ما فراهم می‌کند که در واتساپ معمولی این قابلیت وجود ندارد.

اتصال واتساپ تجاری به اینستاگرام و فیسبوک

امکان ساخت کاتالوگ محصولات

در واتساپ بیزینس می‌توانید کاتالوگی از محصولات قابل فروش و خدمات خود ایجاد کنید و در حساب کاربری بیزینسی خود به نمایش بگذارید، این کاتالوگ شامل اسم و عکس و توضیحات و قیمت محصولات است. افرادی که شماره شما را دارند یا مشتری شما هستند دسترسی خیلی راحت و سریعی به محصولات شما خواهند داشت.

در واتساپ معمولی این قابلیت و امکان وجود ندارد.

معایب مشترک

هر دو برنامه واتساپ و واتساپ بیزینس، تنها توسط یک کاربر و در یک دستگاه خاص قابل استفاده هستند.

مزایا مشترک

هر دو برنامه واتساپ و واتساپ بیزینس دارای رابط کاربری یوزر فرندلی (کاربرپسند) هستند، استفاده از این برنامه‌ها رایگان بوده و نصب و استفاده از هر دوی این برنامه‌ها راحت بوده و از زبان‌های مختلفی پشتنیبانی می‌کنند.

تفاوت واتساپ و واتساپ بیزینس در یک نگاه

ویژگی‌ها واتساپ معمولی واتساپ بیزینس
لوگو لوگوی معمولی واتساپ لوگو با نشان B
سال انتشار 2009 2018
موارد استفاده شخصی تجاری
امکانات اولیه ارسال متن و فایل و تماس دارد دارد
پروفایل کاربری

پروفایل کاربری معمولی

پروفایل کاربری پیشرفته و بیزینس
‌قابلیت ایجاد Broadcasts‌ ندارد دارد
پاسخ‌دهی سریع ندارد دارد
ارسال پیام خودکار ندارد دارد
ساخت کاتالوگ ندارد دارد
سیستم عامل IOS و اندروید IOS و اندروید
قابلیت اتصال به واتساپ وب دارد دارد
آمارگیری ندارد دارد
دسته بندی و لیبل گذاری ندارد دارد
مزایا کاربرپسند / رایگان / نصب راحت کاربرپسند / رایگان / نصب راحت
معایب حساب فقط توسط یک کاربر در یک دستگاه خاص قابل استفاده است حساب فقط توسط یک کاربر در یک دستگاه خاص قابل استفاده است

جمع‌بندی

در این مقاله به طور تخصصی و خاص به مقایسه تمامی قابلیت‌های واتساپ بیزینس و واتساپ معمولی پرداختیم و در ارتباط با ویژگی‌های خاص واتساپ بیزینس که در واتساپ معمولی وجود ندارد صحبت کردیم در نهایت هم تمامی ویژگی‌ها را در یک جدول بالا جمع‌آوری نمودیم. در بخش نظرات می‌توانید تجربیات خود از استفاده از حساب تجاری و غیر تجاری واتساپ و تفاوت‌های بین آن‌ها را با بقیه کاربران به اشتراک بگذارید.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام