واتساپ بیزینس چیست و چه مزایا و امکاناتی دارد؟

واتساپ بیزنس یک برنامه پیشرفته‌تر از واتس اپ معمولی است که با امکانات و ویژگی‌های خاصی که در اختیار ما قرار می‌دهد، به رشد و توسعه کسب و کار ما کمک فراوانی می‌کند. در این مقاله به صورت کامل به تمام مزایا و امکانات حساب تجاری واتس اپ اشاره کرده‌ایم.
چکیده این مطلب
معرفی واتساپ بیزینس و امکانات آن

اگر به دنبال یک راه ساده‌تر برای ارتباط با مشتریان خود هستید، اگر تمایل دارید به جای این که شماره تماس یا واتساپ شخصی خود را به آن‌ها بدهید از شماره ثابت شرکتتان استفاده کنید، با ما همراه باشید تا شما را با یک برنامه کاربردی و جذاب از خانواده واتساپ یعنی واتساپ بیزینس آشنا کنیم.

برنامه واتساپ بیزینس تحولی در ارتباط با مشتریان است که توسط شرکت فیسبوک در سال 2018 توسعه و معرفی شد. در ادامه به این سوال که واتس‌اپ بیزینس چیست و چه مزایایی دارد خواهیم پرداخت.

واتساپ بیزینس چیست؟

واتس‌اپ بیزینس یک بیزینس اکانت واتساپی است که به طور خاص برای کسب و کارها و مشاغل طراحی و توسعه داده شده است.
حساب کاربری واتساپ بیزینس که ما آن را با نام واتس‌اپ تجاری هم می‌شناسیم تفاوت عجیب و غریبی با واتس‌اپ معمولی نداشته  و به نوعی می‌توان گفت یک نسخه توسعه‌ یافته و پیشرفته از واتس‌اپ معمولی است که قابلیت‌هایی چون تعریف محصول و دسته‌بندی و برقراری ارتباط موثر با مشتریان و کلی قابلیت جذاب دیگر است که در ادامه به هریک خواهیم پرداخت.
واتس اپ بیزینس

واتس‌اپ بیزینس یا واتساپ تجاری به دو صورتی که در زیر توضیح داده شده است قابل دسترسی است:

  • WhatsApp Business APP: این نسخه از واتس‌اپ که در هر دو سیستم عامل اندرویدی و iOS موجود است به صورت رایگان از گوگل پلی (دانلود واتساپ بیزینس از گوگل پلی) و اپ استور (دانلود واتساپ بیزینس از اپ استور) قابل نصب و اجراست، در این نسخه از واتس‌اپ بیزینس اکانت ساخته شده در یک گوشی موبایل در دسترس است و چندین نفر نمی‌توانند در آن حساب لاگین باشند.
  • WhatsApp Business API : واتس‌اپ بیزینسی که با API در دسترس است، در ابتدا نیاز به تایید شرکت واتس‌اپ دارد و پس از آن برای دسترسی به این سرویس نیاز به پرداخت هزینه‌های دلاری است و ویژگی‌های قابل توجه‌تری نسبت به WhatsApp Business APP دارد و از جمله آن می‌توان به دسترسی هم زمان چندین نفر از افراد شرکت به یک حساب واتس‌اپ و مسائلی از این قبیل اشاره کرد.

برای یک کسب و کار کوچک ممکن است درخواست استفاده از WhatsApp Business API توسط شرکت واتس‌اپ رد شود به همین خاطر برای شروع بهترین انتخاب استفاده از برنامه واتس‌اپ بیزینس است.

در ادامه نیز به بررسی و توضیح ویژگی‌های WhatsApp Business APP خواهیم پرداخت.

امکانات واتساپ بیزینس (مزایای واتساپ تجاری) در چیست؟

ساخت یک پروفایل حرفه‌ای برای کسب و کار

با واتس اپ بیزینس شما می‌توانید یک پروفایل کاملا حرفه‌ای برای کسب و کار خود ایجاد کنید که این پروفایل می‌تواند شامل تصویر لوگو یا بنر شما، ساعت‌های فعالیت، اطلاعات مربوط به آدرس وبسایت، شماره تماس، ایمیل و توضیحاتی باشد که برای کسب و کار خود مد نظر دارید. افراد با دیدن پروفایل کسب و کار شما اعتماد بیشتری به شما خواهد کرد، چرا که حس می‌کنند با یک تیم و گروه حرفه‌ای طرف هستند نه یک شخص و یک اکانت شخصی.

ساخت یک پروفایل حرفه‌ای برای کسب و کار در واتساپ تجاری

دسته‌بندی مشتریان و مکالمات آن‌ها

در واتس‌اپ بیزینس قابلیتی تحت عنوان لیبل وجود دارد که به وسیله آن می‌توانید مخاطبین خود را به گروه‌های دلخواه تقسیم‌بندی کنید و برای هر یک لیبل یا برچسب مشخص با رنگ دلخواه تعریف کنید. کاربرد این قابلیت به این صورت است که به عنوان مثال:
برای مشتری‌های قدیمی خود لیبل قدیمی و برای مشتری‌های جدید خود لیبل جدید تعریف کنید. و همچنین سفارشات و درخواست‌های مشتریان خود را به کمک این برچسب‌ها دسته‌بندی نمایید.

دسته بندی مخاطبان در واتساپ با لیبل های مختلف

راه اندازی پاسخ‌دهی خودکار به پیام‌ها

از دیگر ویژگی‌های جذاب و فوق‌العاده واتس‌اپ بیزینس سیستم پاسخ‌دهی خودکار است که این قابلیت در سه نوع مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  •  پیام خوش آمد: این پیام همانطور که از نامش هم پیداست زمانی که مشتریان یا مخاطبین شما مکالمه با شما را آغاز کنند، برای آن‌ها ارسال می‌شود و به نوعی سلام اولیه و خاص شما یا کسب و کارتان به مخاطب است.
    سیستم پاسخ دهی خودکار در واتساپ - پیام خوش آمد
  • پیام آماده: این پیام‌ها به این گونه است که شما می‌توانید پاسخ سوالات متداول مخاطبین خود را در قالب‌های از پیش تعریف شده‌ای بنویسید و با تایپ کردن عبارت “/” ، به آنها دسترسی داشته باشید.
    سیستم جواب دهی اتوماتیک در واتساپ بیزینس - با پاسخ های آماده
  • پیام زمان بندی شده: برای زمانی که به گوشی خود دسترسی ندارید هم می‌توانید یک پیغام آماده تعریف کنید و برای مخاطبی که به شما پیام داده بفرستید و تا جای امکان به صورت خودکار او را راهنمایی کنید.
    سیستم پاسخ دهی خودکار در زمانی که در دسترس نیستیم

تعریف کاتالوگ محصولات

به کمک واتس اپ تجاری می‌توانیم محصولات و خدمات خود را تعریف کرده و برای هر یک عکس و توضیحات و قیمت مشخص کنیم و به این صورت یک نمای کلی از فروشگاه خود را در اختیار مخاطبین واتساپ نیز قرار دهیم.
کاتالوگ محصولات در واتساپ بیزینس

ایجاد لینک کوتاه اکانت

از دیگر قابلیت های جذاب واتساپ بیزینس این است که شما می‌توانید لینک کوتاهی از پروفایل خود ایجاد نموده و آن را در اختیار عموم قرار دهید. این قابلیت بسیار جذاب بوده و می‌توان برای جذب مخاطب از آن بهره جست. این امکان که Short links نام دارد برای زمانی که تصمیم دارید پروفایل خود را با کسی به اشتراک بگذارید بسیار مناسب است.
اشتراک گذاری لینک کوتاه واتساپ بیزینس

آمار و اطلاعات

همانطور که در اینستاگرام ابزاری تحت عنوان insights داریم در واتساپ بیزینس نیز بخشی تحت عنوان statistic یا آمار داریم که به کمک این بخش ‌می‌توانید تمامی تعاملات انجام شده با اکانت خود را به دست آورید.
تمامی پیام‌های دریافت شده
تمامی پیام‌های ارسال شده
تمامی پیام‌های خوانده شده و …
را به صورت یکجا می‌توان به دست آورد و وضعیت فعالیت و تعاملات صورت گرفته با حساب را تحلیل و بررسی کرد.
آمار و اطلاعات در واتساپ بیزینس

اعلان تجاری بودن حساب واتساپی شما

زمانی که شما یک بیزنس اکانت واتساپی داشته باشید، هنگامی که با مخاطبین خود در حال مکالمه باشید، آن‌ها یک اعلان در بالای صفحه چت شما دریافت می‌کنند که بیان کننده این مسئله است که شما از واتس اپ بیزینس استفاده می‌کنید با کلیک بر روی آن نوتیف یا اعلان می‌توانند به اطلاعات حساب شما و دسته بندی خدمات و محصولاتتان دسترسی پیدا کنند که این یک راه بازاریابی عالی است.

اتصال اینستاگرام و فیسبوک به اکانت بیزنسی واتساپ

واتساپ تجاری به ما این امکان را می‌دهد که حساب اینستاگرام و فیسبوک خود را به واتساپ متصل کرده و ارتباط بین این برنامه‌های کاربردی را تنها با زدن یک دکمه برای مخاطبین خود فراهم کنیم.
اتصال واتساپ تجاری به اینستاگرام و فیسبوک

تفاوت واتس اپ با واتس اپ بیزینس

تمامی مباحثی که تا به این جای مقاله مطالعه کردید و تحت عنوان مزیت‌های واتساپ بیزینس بیان شد، در واتس اپ معمولی وجود ندارد و جزئی از تفاوت‌ها این دو نسخه از واتساپ است.
به صورت کلی واتساپ برای برقراری ارتباطات شخصی است و درحالی که واتساپ بیزینس برای ارتباطات کسب و کار ماست و با قابلیت‌ها و فیچرهای بازاریابی که در اختیار ما قرار می‌دهد، می‌تواند به توسعه و رشد راحت‎‌تر کسب و کار ما کمک به سزایی کند.

اگر مایل به مطالعه بیشتری در ارتباط با تفاوت‌های این دو واتس اپ هستید مقاله تفاوت‌های بین واتساپ معمولی و واتساپ بیزینس برای شما مفید خواهد بود.

واتس اپ بیزینس برای استفاده شخصی نیز مناسب است

همانطور که پیش‌تر هم بیان کردیم واتساپ بیزینس نیز یک پیامرسان است و همانند واتس اپ یک برنامه رایگان است پس استفاده از آن هیچ مانعی ندارد. اما به صورت کلی و طبق صحبتی که تا به اینجای مقاله داشتیم هدف استفاده از واتساپ بیزینس چیزی فراتر از استفاده شخصی و ارتباط با دوستان و آشنایان است.

هزینه استفاده از واتس اپ بیزینس

همانطور که در بخش واتساپ بیزینس چیست توضیح دادیم، واتساپ تجاری در دو سرویس APP و API ارائه می‌شود که واتساپ APP کاملا رایگان بوده و استفاده از آن نیازی به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای نداشته و ندارد، اما اگر نیاز به امکانات و قابلیت‌های بیشتری دارید می‌توانید از API واتساپ بیزینس استفاده نمایید که برای این کار مجبور به پرداخت هزینه هستید.

داشتن دو واتس اپ در یک گوشی موبایل

واتساپ معمولی و واتساپ بیزنس دو برنامه کاملا مستقل ازهم بوده و استفاده و نصب هر دو در یک گوشی موبایل هیچ مشکل یا ایرادی ندارد و هیچ گونه تداخلی برای کار هم ایجاد نخواهند کرد.

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی کردیم شما را با برنامه محبوب و کاربری واتساپ بیزنس آشنا کنیم و از قابلیت ارسال خودکار پیام گرفته تا ساخت کاتالوگ محصولات و آمارگیری بگوییم. استفاده از واتساپ تجاری برای رشد و توسعه کسب و کار شما یکی از کارهای واجبی است که هر چه سریع‌تر باید آن را انجام دهید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

خیر، این امکان وجود ندارد و با یک شماره موبایل تنها می‌توانید در یکی از دو برنامه عضو شده و اکانت بسازید.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

2 پاسخ

  1. سلام ایا راهی هست برای اینکه وضعیت واتس اپ منو همه ببینن حتی اونایی که شماره منو ذخیره دارن ولی من شماره اوناروندارم؟

    1. سلام، خیر در واتساپ تنها کاربرانی میتونن وضعیت شمارو ببینن که اولا اون‌ها شماره شمارو در لیست مخاطبینشون داشته باشن و ثانیه شما هم شمارشون رو داشته باشید، شما این لیست رو به کاربران خاصی می‌تونید محدودتر کنید اما چیزی که دنبالش هستید ممکن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام