یادگیری سئو را از کجا شروع کنیم؟ – 5 راز یادگیری سئو

  • خانه
  • سئو
  • یادگیری سئو را از کجا شروع کنیم؟ – 5 راز یادگیری سئو
شروع یادگیری هر دانشی در ابتدای راه سخت است. در این مقاله به بررسی قدم‌های اصلی پرداخته‌ایم که باید در ابتدای یادگیری شروع طی کنید تا به یک متخصص واقعی و کاربلد در حوزه سئو تبدیل شوید.
چکیده این مطلب

عموما افرادی که در ابتدای مسیر یادگیری سئو هستند با این قبیل سوالات رو به رو می‌شوند:

  • یادگیری سئو را از کجا شروع کنیم؟
  • از چه منابعی برای یادگیری سئو استفاده کنیم؟
  • از چه دوره‌های آموزشی برای شروع استفاده کنیم؟
  • آیا برای یادگیری سئو نیاز به پرداخت هزینه‌های میلیونی است؟
  • یادگیری سئو نیازمند دانش طراحی سایت یا برنامه‌نویسی است؟
  • چقدر باید برای یادگیری زمان بذارم تا بتوانم پروژه سئو بگیرم؟
  • بهترین مسیر برای یادگیری سئو چیست تا در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه خوبی برسم؟

اگر ازین قبیل سوالات در ذهن شما نیز وجود دارد، دقیقا در این مقاله قصد داریم که به تمام این سوالات پاسخ بدهیم و بهترین مسیر، بهترین منابع و بهترین روش شروع یادگیری سئو را با شما درمیان بگذاریم تا در کمترین زمان ممکن و با صرف کمترین میزان انرژی، بتوانید بیشتر دستاورد را در این موضوع داشته باشید. پس این مقاله را با دقت فراوان تا انتها دنبال کنید.

سئو چیست؟

بگذارید در ابتدا اصلا بررسی کنیم که سئویی که قصد یادگیری آن را داریم دقیقا چیست؟

در یک تعریف خیلی اولیه و ساده، سئو یا SEO (مخفف Search Engine Optimization) “به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که بر روی یک آدرس اینترنتی (یا به طور جامع‌تر یک سایت) انجام می‌شود تا آن صفحه یا سایت شانس بیشتری برای نمایش در نتایج اولیه موتورهای جستجو و به خصوص گوگل پیدا کند.”

اگر این تعریف برای شما کافی نیست و به دنبال اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری درباره چیستی و چرایی خود سئو هستید و هنوز سردرگم مفهوم اولیه سئو هستید، پیشنهاد می‌کنم قبل از خواندن ادامه این مقاله، حتما مقاله سئو چیست را نیز مطالعه کنید.

آیا لازمه که قبل از شروع یادگیری سئو مهارت دیگری را یاد بگیرم؟

همانطور که متوجه شدید در عملیات سئو ما با یکسری صفحات اینترنتی و سایت سر و کله می‌زنیم و احتمالا در شروع مسیر یادگیری سئو این سوال همواره ذهن شما را آزار می‌دهد که “من که هنوز هیچی بلد نیستم و حتی نمی‌دونم طراحی سایت چطوریه هم می‌تونم یادگیری سئو رو شروع کنم؟”

جواب این سوال مثبت است! تقریبا هیچ پیش‌نیاز خاصی برای شروع یادگیری سئو لازم نیست؛ اما بلد بودن طراحی سایت، برنامه نویسی، اصول مذاکره با مشتری، مهارت‌های ذهنی، خلاقیت و موارد این چنینی در ادامه مسیر یادگیری سئو کمک می‌کنند تا به یک سئوکار حرفه‌ای تبدیل شوید.

برای اینکه خیالتان را راحت کنم، تقریبا هرکسی که یکی دو ماه در اینترنت چرخیده باشد و اهل وبگردی باشد، دارای پیش‌نیازهای یادگیری سئو نیز هست!

بسیاری از آموزش‌های سئو حاصل نتیجه‌گیری‌های اشتباه هستند!

احتمالا برای شما که در شروع مسیر یادگیری سئو هستید شنیدن این جمله بسیار ناگهانی و غافل‌گیر کننده باشد؛ اما باید بدانید که در دانش و مهارت سئو، نسبت به سایر مهارت‌ها و دانش‌ها، بیشترین میزان آموزش‌های غلط و اشتباه وجود دارد.

آموزش‌های غلطی که عموما حاصل نتیجه‌گیری اشتباه یک سئوکار از یک اتفاقی که برای او رخ داده هستند.

دلیل این اتفاق هم مشخص است: “گوگل و سایر موتورهای جستجو تا جای ممکن سعی می‌کنند فاکتورهای رتبه‌بندی سایت‌ها و نحوه کار الگوریتم‌های بکار رفته در موتور جستجویشان را مخفی نگه دارند تا هرکسی با تقلب و دور زدن الگوریتم و روش‌های این چنینی نتواند به صدر نتایج جستجو برسد.”

بنابراین هر چیزی که در دنیای سئو آموزش داده می‌شود، در بیش‌ از 99 درصد موارد، حاصل تجربه و آزمون و خطا افرادی هستند که پیش از شما در این مسیر قدم برداشته‌اند و ممکن است اشتباه باشند.

یادگیری اصولی سئو را از کجا شروع کنیم

بگذارید با یک مثال این موضوع را تاحدی بیشتر باز کنم:

“تصور کنید که صاحب یک وبسایت فروش دخانیات و سیگارهای خاص هستید (تصور کردن که جرم نیست!) و به این نتیجه رسیده‌اید که اگر رنگ پس زمینه وبسایت خود را قرمز کنید بخاطر شور و هیجان رنگ قرمز، احتمالا مخاطبان هم با هیجان بیشتری تصمیم به خرید می‌گیرند و فروش سایت شما دوبرابر خواهد شد! بنابراین رنگ وبسایت خود را تغییر می‌دهید و در حساب و کتاب‌های آخر ماه متوجه می‌شوید که واقعا دوبرابر فروخته‌اید!”

عجب نکته‌ای! با قرمز کردن رنگ سایت فروش دوبرابر شد…

اما حقیقت ماجرا چیست؟

چیزی که در واقعیت اتفاق افتاده، این بوده که با قرمز کردن وبسایت فروش از نصف هم کمتر شده و دلیلی که باعث دوبرابر شدن فروش شده، پخش سریالی در تلویزیون بوده که در آن شخصیت اصلی فیلم دائما در حال کشیدن سیگار است!

در حقیقت اگر فروش وبسایت رقبا را بررسی می‌کردید متوجه می‌شدید که برخلاف شما که سرخوش فروش دوبرابری بوده‌اید، آن‌ها تا چهاربرابر بیشتر فروخته‌اند!

بسیاری از نکاتی که در دنیای سئو آموزش داده می‌شوند هم از این جنس نکات تقلبی و برداشت‌های اشتباه یک سئوکار هستند و شما که در ابتدا مسیر هستید باید تا جای ممکن از آن‌ها دوری کنید. هدف این مقاله هم دقیقا همین است: “قدم‌های درستی که در مسیر یادگیری سئو باید بردارید”

بهترین مقالات آموزشی برای شروع یادگیری سئو

بسیاری از افراد زمانی که می‌خواهند در مورد یک موضوعی اطلاعات جمع آوری کنند و یادگیری‌شان را شروع کنند با چرخیدن و خواندن مقالات شروع می‌کنند. همانطور که خودتان هم متوجه شدید، هر مقاله‌ای برای خواندن مناسب نیست و باید به سراغ بهترین و اصولی‌ترین منابع بروید.

اگر مشکل زبان ندارید و دانش زبان انگلیسی‌تان خوب است، منابع زیر از بهترین منابع و مقالات برای افراد مبتدی هستند.

راهنمای گوگل در مورد بهینه سازی سایت و سئو

اولین منبعی که برای شروع یادگیری سئو پیشنهاد می‌شود آموزش‌های گوگل در مورد سئو هستند که گوگل در خصوص بهینه سازی سایت برای کسب نتیجه بهتر در نتایج گوگل منتشر کرده است. نکته‌ای که در هنگام مطالعه این منبع باید در ذهن داشته باشید این است که این داکیومنت‌ها توسط یک موتور جستجو نوشته شده‌اند و تا حد زیادی محافظ کارانه هستند. اما از این جهت که شما می‌توانید از طریق آن‌ها با نحوه نگاه گوگل به جستجو و سئو آشنا شوید بسیار سودمند و مفید هستند و اکیدا توصیه می‌شود وقتی را برای خواندن آن‌ها کنار بگذارید.

وبسایت learningseo.io

وبسایت learningseo.io یک نقشه کامل و تمام عیار از تمام بخش‌ها مختلف سئو است. در حقیقت تمام تلاش این وبسایت این بوده است که یک نقشه راه و مسیر خوب را برای یادگیری بخش‌های مختلف سئو فراهم کند. حجم محتوای موجود در این وبسایت به قدری زیاد است که ممکن است مطالعه تمام و کمال آن تا هفته‌ها طول بکشد! بنابراین اگر اهل یادگیری از طریق خواندن هستید این وبسایت تا مدت زمان زیادی به خوراک خوبی برای شما تبدیل خواهد شد.

مقالات وبسایت Moz.com

بعد از مدتی فعالیت در حوزه سئو، یکی از وبسایت‌هایی که احتمالا بارها و بارها نام آن به گوشتان خواهد خورد وبسایت moz.com است. بخش وبلاگ این وبسایت نیز حاوی مقالات و اخبار جدید و به روز حوزه سئو است و یکی از منابع خوب برای بروز ماندن در این حوزه است. علاوه بر این، اقدام خوبی که این وبسایت انجام داده جمع آوری و دسته بندی بخشی تحت عنوان beginners guide to seo است که نقطه شروع خوبی برای پاسخ به این سوال خواهد بود که یادگیری سئو را از کجا شروع کنیم.

وبسایت backlinko

اگر سطح زبان‌تان برای مطالعه مقالات بالا کافی نیست، وبسایت بکلینکو می‌تواند تا حدودی شما را با اصطلاحات حوزه سئو آشنا کند و دایره لغات شما را در خواندن متون انگلیسی مرتبط با سئو گسترش دهد. مقالات این وبسایت از زبان نوشتاری ساده‌ای برخوردارند و اگر در اول کار با مطالعه منابع بالا مشکل دارید، می‌توانید با آن شروع کنید.

حتما به این نکته نیز توجه کنید که نکات گفته شده در مقالات این وبسایت خیلی دقیق و درست نیستند و نکات اشتباه و نتیجه‌گیری سو دار و ضد و نقیض (دقیقا همان چیزی که در بالاتر راجع به آن صحبت کردیم) نیز در لا به لای مقالات آن وجود دارند، بنابراین تنها به عنوان یک منبع برای تقویت زبان خود در حوزه سئو از آن استفاده کنید!

یادگیری سئو را از کدام دوره آموزشی شروع کنیم؟

تنها سوالی که در زندگی به پاسخ آن مطمئن هستم همین سوال است! بهترین و اصولی‌ترین روش شروع یادگیری سئو شرکت در دوره شروع هوشمندانه یادگیری سئو است. دلیل انتخاب شروع هوشمندانه در ابتدای اسم این دوره هم همین است. زمانی که در حال ضبط این دوره بودم، همیشه به این نکته فکر می‌کردم که ای کاش در آن زمان که یادگیری سئو را تازه شروع کرده بودم و گیج و مبهوت منابع مختلف بودم، آموزشی مثل آن وجود داشت تا انقدر درگیر نکات و تجربیات غلط افراد مختلف نمی‌شدم و ای کاش خط کشی وجود داشت که می‌توانستم خودم نکات غلط و درست را تشخیص دهم.

این دوره مختص افرادی طراحی شده که در شروع مسیر یادگیری سئو هستند و درباره سئو هیچ چیزی نمی‌دانند. در این دوره، به جرات شما مسیری که در حالت عادی دو الی چهار هفته طول می‌کشد را در 4 ساعت طی می‌کنید و ذهن شما یک ساختار درست و اصولی نسبت به نحوه طرز کار گوگل و اینکه چطور باید نسبت به موتورهای جستجو فکر کنید، پیدا می‌کند.

دانشی که در پشت این دوره وجود دارد همانچیزی است که در دگردیسی نیز بکار گرفته شده است.

در تصویر بالا نمودار رشد سه ماه اول عملیات سئو دگردیسی را می‌بینید که مربوط به سال 2022 است. اگر می‌خواهید به اینگونه رشد‌های انفجاری برسید، بدون هیچ شکی همین الان در آموزش مقدماتی سئو ثبت نام کنید و اولین قدم یادگیری سئو را هوشمندانه بردارید.

تجربه بهترین معلم در مسیر یادگیری سئو است

تا زمانی که دست به کار نشوید، دانش شما در حد یک هاله‌ای از وهم بیشتر نیست و فقط و فقط با تجربه و آزمون و خطاست که یادگیری شما کامل می‌شود. کمی که از شروع یادگیری سئو گذشت دست به کار شوید و وارد گود شوید. برای اینکار دو راه مختلف وجود دارد:

  1. راه انداختن یک وبسایت
  2. انجام کارآموزی

پیشنهاد من، راه اول است. به لطف وجود وردپرس و بسیاری از سایت سازهای مختلف دیگر، طراحی یک وبسایت ابتدای و ساده که بتوانید تکنیک‌های سئو را روی آن پیاده کنید آنقدرها هم سخت نیست و در کمتر از یک روز هم می‌توانید بدون هیچ تجربه قبلی وبسایت خودتان را راه اندازی کنید. اگر هم نخواهید با چالش راه اندازی وبسایت رو به رو شوید، می‌توانید با راه اندازی یک وبلاگ کاملا رایگان در کمتر از چند دقیقه در سرویس‌هایی مانند بلاگفا و امثالهم خیلی سریع برای خودتان یک وبلاگ دست و پا کنید و نکاتی که یاد گرفته‌اید را بر روی آن پیاده کنید.

راه دوم هم برای زمانی است که حداقل یک الی دوماه مشغول تجربه و آزمون خطا بر روی وبسایت شخصی یا وبلاگ خود بوده‌اید و حالا کمی جسارت پیدا کرده‌اید که بر روی وبسایت دیگران آزمون و خطا کنید.

در این حالت کارآموزی کردن یک راه حل و انتخاب مناسب است و می‌تواند به فرآیند یادگیری شما سرعت ببخشد.

از رقبا و بهترین‌های هر حوزه یاد بگیرید

یکی دیگر از منابع خوب یادگیری، زیر نظر داشتن رقبا و بهترین‌های هر حوزه است. قطعا هرکاری که رقیب شما می‌کند بهترین نیست و نخواهد بود. اما شما با مشاهده اقداماتی که رقیب انجام می‌دهد و نتایجی که رخ می‌دهد، بدون هزینه و صرف انرژی می‌توانید نکات زیادی یاد بگیرید.

در یادگیری سئو از نکات و تجربیات رقیب یا بهترین ها استفاده کنید

بهترین‌های هر حوزه هم (مخصوصا آن‌هایی که برندینگ و تبلیغات خیلی زیادی ندارند اما در نتایج اولیه گوگل هستند) همواره نکات و آموزش‌هایی برای شما خواهند داشت و می‌توانید بررسی کنید که چرا مثلا این وبسایت خاص توانسته است در صدر نتایج گوگل حضور داشته باشد. در انتهای این مقاله به 5 راز کلیدی در یادگیری سئو اشاره کرده‌ایم که حتما باید با درنظر داشتن آن‌ها بررسی و مشاهده کنید. در غیر این صورت احتمال نتیجه‌گیری‌های اشتباه از اقدامات بهترین‌ها و رقبا بسیار بالاست. پس تا انتها این مقاله را با دقت بخوانید.

در انجمن‌ها و گروه‌های سئو عضو شوید

بحث کردن و گفتگو همواره یکی از بهترین راه‌های یادگیری هر موضوعی بوده و هست. گروه‌های تلگرامی و انجمن‌های سئو هم بهترین مکان برای بحث کردن و تبادل اطلاعات و تجربیات هستند. فراموش نکنید که اگر قصدتان یادگیری است رویکردتان هم باید گفتگو و مناظره باشد و اگر تنها شنونده باشید و بحث نکنید چیز زیادی هم عایدتان نخواهد شد. اگر در ابتدای کار هستید و از قضاوت شدن نگرانید، می‌توانید به صورت بی نام در این گروه‌ها حضور داشته باشید. البته مواظب باشید که هدف از بحث کردن بجای یادگیری تبدیل به مشاجره نشود!

یکی از گروه‌های تلگرامی خوب سئویی، گروه گپ و گفت سئو است که می‌توانید در آن عضو شوید. کامیونیتی‌ها و انجمن‌های خارجی مثل انجمن سئو moz هم برای اینکار وجود دارند که می‌توانید با عضویت در آن با سئوکارانی از تمام دنیا صحبت کنید.

5 راز کلیدی در یادگیری سئو که هیچوقت نباید فراموش کنید

اما همانطور که قبلا هم گفتیم، سئو پر از نکات و اطلاعات غلطی است که از نتیجه‌گیری‌های اشتباه به وجود آمده‌اند. شما برای اجتناب از این خطاها و یا تولید آن‌ها توسط خودتان، همواره باید به نکات زیر توجه کنید تا دچار سوگیری‌های اشتباه نشوید و به دردسر نیفتید.

قضاوت کردن را تا جای ممکن عقب بیندازید

یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام یادگیری سئو و به خصوص آزمون و خطاها در زمانی که مشغول سئو شدید، به تاخیر انداختن قضاوت و نتیجه‌گیری تا جای ممکن است. خیلی مهم است که تا زمانی که تمام فاکتورها را بررسی نکرده‌اید و از همه چیز مطمئن نشده‌اید نتیجه گیری نکنید و مبحث را در ذهن خود نبندید. همواره به تمام مسائل و نکات با تردید نگاه کنید و تا خوب روی آن‌ها فکر نکرده‌اید هرگز هیچ نکته جدیدی را نپذیرید.

همزمان دو تا چیز را تغییر نده!

یکی دیگر از خطاهای بسیار رایج سئوکاران دور بودن از آزمایش‌های علمی است. سئو دنیای آزمون و خطا و آزمایش است و اگر راه درست و علمی آزمایش کردن را یاد نگیرید، هر نتیجه‌ای که حاصل شود به احتمال بسیار بالایی اشتباه خواهد بود.

یکی از اولین و بدیهی‌ترین نکات در آزمایش‌های علمی توجه به این نکته است که در عین واحد برای اندازه گیری یک پارامتر خاص نباید دو فاکتور مختلف را به صورت همزمان تغییر داد چرا که ممکن است همان نتیجه‌ای که سر صاحب سایت سیگار فروشی که در بالاتر در مورد آن مثال زدیم به سر شما هم بیاید!

هرچیزی را ساده باور نکن

وقتی در گروه‌هایی سئویی شروع به گفتگو می‌کنید افرادی را می‌بینید که با قاطعیت بر روی یک نکته خاص پافشاری می‌کنند و یا دلایل و سندها و مدارکی از جاهای مختلف برای شما می‌آورند. فراموش نکنید که دنیای سئو مانند یک اتاق تاریک است که هیچکس از جای هیچ جیز در آن مطمئن نیست. پس هرچیزی را به راحتی نپذیرید و در دام ظاهرسازی‌ها، برند بزرگ‌تر یک شخص خاص و … نیفتید. در دنیای سئو هر کسی می‌تواند اشتباه کند حتی اگر تجربه‌ای هزار ساله داشته باشد.

از گذشته درس بگیرید

در مسیر یادگیری سئو و بکارگیری آن، همواره الگوهای تکراری و پدیده‌های مشابه به چشم‌تان خواهد خورد. به عنوان مثال اگر گوگل تا سال 2000 بر روی کپی رایت متن‌ها بسیار حساس بود و تمام تلاش خود را می‌کرد که حق مالک محتوا حفظ شود در امروز که دنیا به سمت تصاویر و ویدیوها رفته نیز همان تلاش وجود دارد و هیچ چیزی جز سبک و سیاق محتوا و تکنولوژی تغییر نکرده و اصول موتورهای جستجو و تلاش و هدفی که به دنبال آن هستند، همواره یکسان است.

درس‌های گذشته را دور بریزید!

در یادگیری سئو و نفس کشیدن در دنیای سئو همواره باید بروز باشید و پذیرا نکات و آموزه‌های جدیدی باشید. بسیاری از روش‌ها و تکنیک‌های قدیمی سئو امروز توسط موتورهای جستجو تنبیه می‌شوند. با پیشرفت تکنولوژی همواره فاکتورها در حال تغییر هستند و با هر آپدیت گوگل شما باید خودتان را برای یادگیری و آزمون و خطاهای جدید آماده کنید. یادگیری سئو و قدم گذاشتن در این دنیا به هیچ عنوان مناسب افرادی که علاقه دارند یک چیز را یاد بگیرند و تا آخر عمر به همان دانش پایبند باشند، نیست. دنیای سئو دنیای تغییر و چالش است.

برای یادگیری نکات جدید و بروز ماندن در دنیای سئو، بخش وبلاگ سایت‌های زیر منابع خوب و مفیدی هستند:

در بین منابع فارسی، حقیقتا وبسایت یا وبلاگ خیلی عالی و باکیفیتی وجود ندارد، با اینحال برای مطالعه بیشتر در بین منابع فارسی هم می‌توانید از دسته بندی سئو وبلاگ دگردیسی نیز استفاده کنید که همواره سعی می‌کنیم آن را بروز نگه داریم و حاوی آموزش‌های رایگان مختلفی است.

امیدوارم که تا به اینجا به جواب تمام سوالات و یا حداقل بیشتر آن‌ها در خصوص اینکه سئو را از کجا شروع کنیم رسیده باشید؛ علاوه بر آن، هر سوالی که در خصوص شروع یادگیری سئو و مسیر آن در ذهنتان باقی مانده را، به صورت سوال در بخش نظرات مطرح کنید تا به سرعت به آن‌ها پاسخ دهیم.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام