لینک چیست؟ آشنایی کامل با ساختار لینک و انواع آن

  • خانه
  • سئو
  • لینک چیست؟ آشنایی کامل با ساختار لینک و انواع آن
واژه لینک را هزاران شنیده‌اید و بر روی هزاران لینک تابحال کلیک کرده‌اید، اما آیا می‌دانید که لینک‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟ چه انواع و کاربردهایی دارند؟ چگونه می‌توان آمار کلیک بر روی آن‌ها را رصد کرد؟ در این مقاله به تک تک جزییات درباره لینک‌ها پرداخته‌ایم.
چکیده این مطلب
لینک چیست؟ منظور از لینک چیست؟ لینک یعنی چی؟

واژه لینک در ابتدا برای همه ما واژه آشنایی است اما شاید به‌صورت تخصصی اکثر افراد با این واژه آشنا نباشند. در این مقاله قصد ما این است به توضیح مفصل و جامعی درباره این واژه بپردازیم.

لینک در لغت‌نامه به معنای ارتباط، پیوند و متصل کردن است. در حقیقت این واژه شکل مخفف واژه Hyperlink است.

یک لینک یک اتصال اطلاعات قابل‌انتقال از یک کلمه، تصویر یا شی‌ء به دیگری، در یک محیط چندرسانه‌ای مانند شبکه جهانی وب است، به زبان ساده‌تر ما به کمک لینک‌ها به راحتی می‌توانیم بین اطلاعات مختلف در دنیای اینترنت جابه‌جا شویم.

مثلا در سایت ورزش سه به یک تبلیغ جالب برمی‌خوریم و بر روی آن کلیک می‌کنیم. بوم! لینکی که در پشت تبلیغ وجود داشت ما را به یک صفحه جدید می‌برد.

لینک‌ها دقیقا همینقدر ساده اما مهم هستند. انقدر مهم که حتی بزرگترین موتورهای جستجو از آن‌ها برای رتبه بندی صفحات وب هم کمک می‌گیرند و به همین خاطر این امر برای سئو سایت‌ها بسیار اهمیت دارد و بخشی از وظایف سئو، مدیریت لینک‌ها است که لینک سازی نام دارد.

سئو چیست؟ راهنمای جامع آشنایی با سئو سایت

رایج‌ترین شکل لینک که احتمالا همه ما آن را دیده‌ایم، کلمه یا تصویر برجسته شده یا به رنگ آبی است که می‌تواند توسط کاربر انتخاب شود و فایل تحویل یا مشاهده شود.

لینک چیست؟ ساختار یک لینک چگونه است؟

به کلمه‌ای که به رنگ آبی نمایش داده می‌شود انکر تکست (Anchor Text) یا متن لینک گفته می‌شود و به صفحه‌ای که بعد از کلیک بر روی لینک به آن منتقل می‌شویم صفحه هدف لینک یا لینک تارگت (Link Target) گفته می‌شود.

ساختار لینک

در دنیای اینترنت تقریبا هرچیزی که می‌بینیم طبق زبان نمایشی HTML به نمایش درآمده است.

HTML یک زبان نشانه گذاری است که به برنامه نویسان وب کمک می‌کند تا هرچیزی را به شکل صفحات اینترنتی دربیاورند. در پست همین صفحه‌ای که اکنون در حال مشاهده آن هستید صدهزار کد خط HTML وجود دارد تا در نهایت این صفحه به این شکل در اختیار شما قرار بگیرد.

لینک‌ها هم بخشی از همین زبان HTML هستند، به عبارت دیگر اگر بخواهیم به کمک زبان HTML یک لینک ایجاد کنیم باید از ساختار زیر پیروی کنیم.

<a href="(آدرس صفحه جدیدی که به کمک لینک به آن منتقل می‌شویم)">(محل قرارگیری انکرتکست)</a>

به همین راحتی یک لینک ساخته می‌شود که می‌توانیم با کلیک بر روی آن، به یک صفحه جدید برویم.

لینک در نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها

احتمالا در بسیاری از اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها هم عملکرد لینک را مشاهده کرده‌اید، به عنوان مثال در اپلیکیشن اینستاگرام در بخش بایو تمام پیج‌ها، می‌توانید یک لینک قرار دهید.

یک نمونه لینک در اپلیکیشن اینستاگرام

این اپلیکیشن‌ها برای ساده سازی ساختن لینک‌ها رابط کاربردی ساده‌تری را در اختیار شما می‌گذارند و شما از پیچیدگی‌های کدنویسی برای ایجاد یک لینک دور نگه می‌دارند اما در حقیقت در پشت پرده همه این برنامه‌ها از ساختاری مشابه ساختاری که در قسمت قبلی توضیح داده شد استفاده می‌شود.

سری بعدی که بر روی یکی از این لینک‌ها کلیک کردید، درک خیلی بهتری نسبت به نحوه عملکرد لینک‌ها در ذهن خود دارید.

انواع لینک‌ها

به علت گستردگی کاربرد لینک‌ها، ما تنها یک نوع لینک نداریم و لینک‌ها بسته به کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

لینک‌های Follow, Nofollow, UGC, Sponsored که در ادامه به توضیح آن‌ها میپردازیم برای کاربران عادی که تنها از لینک‌ها برای جابه‌جا شدن بین صفحات استفاده می‌کنند هیچگونه تفاوتی ندارند و تنها برای سئوکاران و موتورهای جستجو که از لینک‌ها برای بهبود رتبه وبسایت‌ها در نتایج موتورهای جستجو به خصوص گوگل استفاده می‌کنند حائز اهمیت هستند.

بنابراین اگر شما یک کاربر عادی وب هستید و علاقه‌ای به جزییات بیشتر ندارید، می‌توانید از خواندن این بخش از مطلب صرف نظر کنید، اما اگر یک کاربر حرفه‌ای در دنیای وب هستید و دوست دارید از نحوه عملکرد گوگل و سایر موتورهای جستجو بیشتر سردربیاورید؛ حتما توصیه می‌کنیم که علاوه بر خواندن ادامه مطالب این بخش، سری هم به آموزش مقدماتی سئو بزنید و اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید.

نکته جالب دیگر این که، در ابتدای پیدایش وب، تنها یک نوع لینک بیشتر وجود نداشت و به مرور زمان به دلایل مختلف، لینک‌های متفاوتی به وجود آمدند و امروز بیشتر از ده نوع لینک مختلف داریم و در آینده با توجه به نیازهای جدید، این تعداد بیشتر هم خواهد شد.

انواع لینک‌های مختلف، توسط یک خاصیت در زبان HTML به نام rel از یکدیگر متمایز می‌شوند. در ادامه به توضیح چند نوع از مهم‌ترین انواع لینک‌ها میپردازیم، به خاصیت rel درون لینک‌ها توجه کنید.

لینک Follow یا Dofollow

مهم‌ترین و اولین نوع لینک، لینک‌های Follow یا Dofollow هستند. در حقیقت تمام لینک‌ها به‌صورت پیش‌فرض فالو هستند.

حتی اگر به فالو بودن لینک هم اشاره‌ای نکنیم، یک لینک در حالت عادی به صورت Follow در نظر گرفته می‌شود. لینک‌های Follow بیشتر مورد کاربرد موتورهای جستجو هستند و به موتور جستجو این سیگنال را می‌رسانند که سایت مبدا لینک، وبسایت مقصد لینک را قبول دارد و توصیه می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که احتمالا سایت مقصد لینک رتبه بهتری را در نتایج جستجو کسب کند.

یک لینک فالو به صورت زیر است:
<a href="(آدرس مقصد)" rel="follow" >(انکرتکست)</a>

نکته: همانطور که گفته شد تمام لینک‌ها به صورت پیش‌فرض به صورت فالو هستند حتی اگر بخش rel=”follow” در داخل لینک اشاره نشده باشد.

Nofollow

وجود این خاصیت در یک لینک باعث می‌شود که لینک توسط موتورهای جست‌وجو دنبال نشود و به همین خاطر اینگونه لینک‌ها تاثیر خیلی زیادی بر روی رتبه بندی نتایج موتورهای جستجو ندارند.

در حقیقت پیدایش این نوع جدید لینک‌ها برمی‌گردد به اولین روز سال 2005 میلادی، زمانی که موتورهای جستجو برای جلوگیری از بهم ریختن رتبه‌بندی نتایج تصمیم گرفتند که بر سر به وجود آمدن نوع جدیدی از لینک‌ها با یکدیگر به توافق برسند.

تاریخچه تغییرات موتور جستجو گوگل از ابتدا تاکنون

یک لینک نوفالو نیز به صورت زیر ایجاد می‌شود:
<a href="(آدرس مقصد)" rel="nofollow" >(انکرتکست)</a>

UGC

با گذشت زمان تنها اشاره کردن به Nofollow بودن لینک‌ها کافی نبود و موتورهای جستجو برای رتبه بندی بهتر نتایج مجبور به معرفی دو نوع لینک Nofollow دیگر به نام‌های UGC و Sponsored شدند

UGC یا User Generated Content به لینک‌های گفته می‌شود که توسط کاربران یک وبسایت ایجاد شده‌اند و نه مدیر سایت. این نوع جدید لینک‌ها بیشتر در بخش کامنت‌ها که کاربران قابلیت گذاشتن نظر و کامنت دارند استفاده می‌شود و برنامه نویسان وب باید کاری کنند که لینک‌هایی که در بخش کامنت‌ها گذاشته می‌شوند از نوع UGC باشند.
یک لینک UGC نیز به صورت زیر ایجاد می‌شود:
<a href="(آدرس مقصد)" rel="ugc" >(انکرتکست)</a>

Sponsored

لینک‌های اسپانسر شده در حقیقت لینک‌های تبلیغاتی هستند که بابت درج آن‌ها هزینه شده است. با قرار دادن این خاصیت در داخل یک لینک، موتورهای جستجو متوجه تبلیغاتی بودن لینک می‌شوند و این موضوع را در رتبه بندی نتایج خود لحاظ می‌کنند.
یک لینک Sponsored نیز به صورت زیر ایجاد می‌شود:
<a href="(آدرس مقصد)" rel="sponsored" >(انکرتکست)</a>

اما علاوه بر این چهار نوعی که باهم بررسی کردیم انواع و اقسام لینک‌های دیگری مانند Next, Prev, Help, Alternate, Search, Author و … هم وجود دارند که چون استانداردهای دقیق و مشخصی برای آن‌ها تعریف نشده و از طرف دیگر کاربرد خیلی محدودی دارند از معرفی آن‌ها خودداری کردیم.

لینک شکسته چیست؟

حالا که با خود لینک، ساختار آن و انواع لینک‌ها آشنا شدیم، می‌خواهیم به سراغ اصطلاحات دیگری برویم که ممکن است در دنیای لینک‌ها به آن‌ها بربخوریم و یا آن‌ها شنیده باشید.

یکی از این اصطلاحات لینک شکسته یا به انگلیسی Broken Link است.

لینک شکسته چیست؟

لینک‌های شکسته در حقیقت لینک‌هایی هستند که مقصد آن‌ها بنا به دلایل مختلف مانند از بین رفتن، اشتباه بودن، در دسترس نبودن و … وجود ندارد و زمانی که کاربر بر روی لینک مورد نظر کلیک می‌کند، به هیچ صفحه مشخصی منتقل نمی‌شود و در حقیقت با یک صفحه 404 رو به رو می‌شود.

اگر صاحب یک سایت هستید باید بدانید که لینک‌های شکسته می‌توانند تاثیر منفی بر روی سئو و رتبه بندی یک سایت در نتایج گوگل بگذارند.

دسته بندی لینک‌ها با توجه به مقصد لینک

علاوه بر مفهوم لینک، ما بسته به صفحه هدف لینک یا همان Link Target که در ابتدای این مقاله با آن آشنا شدیم، لینک‌ها را به دو دسته داخلی و خارجی هم تقسیم می‌کنیم.

لینک‌های داخلی

لینک‌های داخلی لینک‌هایی هستند که وقتی بر روی آن‌ها کلیک می‌کنیم در داخل همان آدرس اینترنتی باقی می‌مانیم و از سایتی که لینک در داخل آن بوده خارج نمی‌شویم، به عنوان مثال لینک زیر یک لینک داخلی است، چرا که اگر روی آن کلیک کنید همچنان در داخل وبسایت دگردیسی باقی می‌مانید و از آن خارج نمی‌شوید (امتحان کنید)

پلاگین چیست و چگونه زندگی ما را تغییر داده است؟

لینک‌های خارجی

برعکس لینک‌های داخلی، لینک‌های خارجی لینک‌هایی هستند که وقتی بر روی آن‌ها کلیک می‌کنید به یک دامنه اینترنتی جدید منتقل می‌شوید، به عنوان مثال با کلیک روی لینک زیر شما از سایت دگردیسی خارج می‌شوید و وارد سایت دیکشنری کمبریج می‌شوید

معنی لغوی لینک در دیکشنری کمبریج

چگونه آمار کلیک بر روی یک لینک را بدست بیاوریم؟

حالا که با ساختار لینک، انواع آن‌، دسته بندی لینک‌ها از منظر داخلی یا خارجی بودن و … آشنا شدیم، اگر صاحب یک وبسایت باشید، شاید دوست داشته باشید که از آمار کلیک بر روی لینک‌ها، بازدهی تبلیغات اینترنتی خود و منابع جذب ترافیک وبسایت‌تان هم آگاه شوید و یکم حرفه‌ای تر از لینک‌ها استفاده کنید.

لینک‌های UTM در حقیقت لینک‌های حرفه‌ای‌تری هستند که علاوه بر عملیات ساده یک لینک یعنی جابه‌جا شدن بین صفحات اینترنتی، اطلاعات خیلی کاملی در خصوص فردی که بر روی لینک کلیک کرده، وبسایتی که لینک در آن قرار داشته، تعداد کلیک‌ها و … را هم در اختیار فرد صاحب لینک قرار می‌دهند.

برای استفاده از لینک‌های UTM شما باید صاحب یک وبسایت و یا اپلیکیشن باشید و حساب گوگل آنالتیکیس خودتان را هم فعال کرده باشید.

با بکارگیری لینک‌های UTM، شما اطلاعات خیلی کاملی در خصوص افرادی که بر روی لینک مورد نظرتان کلیک کرده‌اند نیز بدست خواهید آورد.

اگر علاقه‌مند اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در خصوص لینک‌های UTM هستید، حتما مقاله لینک UTM چیست را مطالعه کنید.

علاه بر این، در دگردیسی یک سرویس رایگان ساخت لینک UTM را هم طراحی کرده‌ایم که بدون پرداخت هزینه می‌توانید از آن استفاده کنید و به راحتی لینک‌های UTM خودتان را ایجاد کنید.

اگر لینک‌ها وجود نداشتند چه می‌شد؟

لینک‌ها بخش مهمی از دنیای وب را تشکیل می‌دهند و به قدری مهم و حساس هستند که اگر وجود نداشتند، جا به جا شدن بین صفحات اینترنتی عملا غیر ممکن و ارتباط برقرار کردن بین وبسایت‌های مختلف بسیار دشوار می‌شد.

موتورهای جستجو بخش مهمی از رتبه بندی نتایج خود را بر اساس لینک‌ها انجام می‌دهند و موتور جستجویی مانند گوگل در روزهای آغازین به کار خود، تنها از طریق لینک‌ها نتایج خود را رتبه بندی می‌کرد.

موضوعی که باعث شد مفاهیمی مانند لینک سازی (تلاش برای ایجاد لینک به منظور ارتقا رتبه در نتایج گوگل) به وجود بیایند و تا به امروز به صورت جدی توسط سئوکاران دنبال شوند.

در حقیقت دنیای اینترنت بدون لینک مانند دنیای واقعی است که در روابط دوستی و اجتماعات وجود ندارند!

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام