آپدیت کافئین یک الگوریتم نیست! بررسی آپدیت کافئین گوگل زیر ذره‌بین

  • خانه
  • سئو
  • آپدیت کافئین یک الگوریتم نیست! بررسی آپدیت کافئین گوگل زیر ذره‌بین
آپدیت کافئین (Caffeine) اگرچه تاثیر اندکی در رتبه بندی سایت‌ها داشت، اما یک زیرساخت مناسب را برای تغییرات بزرگ در الگوریتم‌های گوگل و سئو فراهم کرد.
چکیده این مطلب
الگوریتم گوگل کافئین چیست؟

بخاطر دسترسی بیشتر اقشار مختلف مردم به اینترنت و ظهور دستگاه‌هایی مانند موبایل‌ها و تبلت‌ها، هر روز اطلاعات بیشتری نسبت به روز گذشته در دنیای اینترنت در حال تولید است و موتورهای جستجو باید بتوانند همراه با بزرگ شدن اطلاعات موجود در اینترنت، بزرگ‌تر و سریع‌تر از گذشته عمل کنند تا از قافله و بازی جا نمانند. گوگل هم که در صدر دنیای جستجوها قرار دارد به خوبی از این موضوع آگاه بود، اما زیرساخت گوگل در آن سال‌ها دیگر جوابگو نیاز کاربران و پاسخگو حجم اطلاعات تولیدی در اینترنت نبود. بنابراین گوگل ناچار بود تا زیرساخت‌های خود را برای طبقه‌بندی و پیدا کردن اطلاعات موجود در اینترنت بهبود و گسترش دهد.

در 10 مرداد 1388 (اول آگوست 2009) گوگل از یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آپدیت‌ها در دنیای موتورهای جستجو به نام کافئین (Caffeine) پرده برداری کرد. این به روز رسانی به قدری گسترده بود که ماه‌ها قبل از عرضه نهایی آن با عنوان “Developer Preview” تحت بررسی سئوکاران و برنامه نویسان قرار داشت تا ایرادات احتمالی آن برطرف شود.

در نهایت در 11 خرداد 1389 (اول جون 2010) برای اولین بار در ایالات متحده مورد استفاده نهایی قرار گرفت.

قبل از مطالعه ادامه مقاله حتما ویدیو کوتاه زیر را درباره این آپدیت تماشا کنید.

گوگل کافئین (Caffeine) چیست؟

حتما می‌دانید که موتور جستجو گوگل از الگوریتم‌های متفاوتی برای رتبه‌بندی سایت‌های مختلف در اینترنت استفاده می‌کند و این الگوریتم‌ها هر چند وقت یکبار بروز رسانی و آپدیت می‌شوند و عملکرد آن‌ها بهبود پیدا می‌کند.

اما گوگل کافئین یک الگوریتم نیست. بلکه یک تغییر زیرساخت بزرگ است که به موتور جستجو گوگل امکان خزش (crawl) و ایندکس (index) بهتر و بیشتر صفحات اینترنتی را می‌دهد.

برای درک این موضوع می‌توانید موتور جستجو گوگل را به یک مدرسه تشبیه کنید که می‌خواهد یک تغییر بنیادی در نحوه ارتباط بین معلم‌ها و دانش‌آموزان ایجاد کند. اگر معلمان مدرسه را الگوریتم‌های گوگل بدانیم، گوگل کافئین در حقیقت تغییر از تدریس حضوری به اینترنتی است و به کلی زیرساخت مدرسه و نحوه ارتباط معلم‌ها با دانش آموزان را تغییر می‌دهد. معلم‌ها همان معلم‌ها هستند و دانش‌آموزان هم همان دانش‌آموزان قبلی (البته در این مورد تعداد معلم‌ها و دانش‌آموزان ده‌ها برابر شده است)، اما زیرساخت ارتباط معلم‌ها با دانش‌آموزان به کلی تغییر کرده است.

الان بهتر می‌توانید تفاوت آپدیت کافئین را با آپدیت الگوریتم‌های گوگل متوجه شوید. آپدیت کافئین در حقیقت آپدیت زیرساخت‌های گوگل است که به گوگل اجازه می‌دهد تا صفحات اینترنتی را خیلی کارآمدتر خزش (crawl) و ایندکس (index) کند.

طبق گفته گوگل، آپدیت کافئین نه تنها ظرفیت ایندکس (index) گوگل را افزایش می‌دهد بلکه باعث می‌شود تا 50% درصد نتایج تازه‌تری نمایش داده شود.

چرا گوگل مجبور به انتشار بروز رسانی کافئین شد؟

در سال 1998، زمانی که زیرساخت اولیه گوگل طراحی شد، در سراسر جهان 2.5 میلیون وبسایت وجود داشت که 188 میلیون نفر سعی می‌کردند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. اما در سال 2009 یعنی در زمان معرفی کافئین، تعداد وبسایت‌ها به 238 میلیون رسیده بود و تعداد کاربران اینترنت از 1.8 میلیارد نفر فراتر رفته بود، علاوه بر اینکه در دنیای اینترنت دیگر تنها با متن و عکس سر و کار نداریم و ویدیوها و نقشه‌ها و خیلی از مولتی مدیا‌های جدید به دنیای اینترنت اضافه شده‌اند.

در صورتی که تا قبل از کافئین، با این حجم از تغییرات، گوگل همچنان از زیرساخت اولیه خود که در سال 1998 طراحی شده بود استفاده می‌کرد. به همین خاطر، گوگل با توجه به آینده پیش‌رو و شرایط جدید، مجبور بود که زیرساخت و نحوه برخورد خود با صفحات اینترنتی را تغییر دهد.

در خط مقدم گوگل هم، ربات‌های گوگل در حال فعالیت هستند و اگر ربات‌های خزنده گوگل نتوانند همگام با تولید محتواهای جدید آن‌ها را پیدا و بررسی کنند از بازی جا خواهند ماند. اتفاقی که اگر گوگل، کافئین را اجرا نمی‌کرد به زودی در انتظار گوگل بود.

تفاوت گوگل قبل و بعد از کافئین

قبل از کافئین، ربات‌های گوگل به صورت لایه به لایه به سراغ صفحات اینترنتی می‌رفتند به این معنی که ابتدا گروه اول ربات‌ها صفحات جدید را پیدا می‌کردند. بعد از آن نوبت به گروه دوم ربات‌ها می‌رسید که به صفحه مراجعه کنند و بعد از اینکه کارشان تمام شد تازه گروه سوم می‌توانستند به صفحه مورد نظر اعزام شوند و عملیات خود را آغاز کنند و همینطور الی آخر…

مقایسه عملکرد ربات های گوگل قبل و بعد از الگوریتم کافیین

به همین خاطر پیدا کردن یک صفحه جدید در اینترنت و اضافه کردن آن به نتایج موتور جستجو گوگل زمان خیلی زیادی لازم داشت، علاوه بر اینکه در همین مدت خیلی از صفحات اینترنتی قدیمی به روز رسانی می‌شدند اما گوگل به خاطر معماری ربات‌های خود نمی‌توانست به سرعت این صفحات را در نتایج موتور جستجو خود به روز کند و از سایت‌های مختلف همواره عقب می‌ماند.

یکی از بزرگترین تغییرات کافئین، تغییر معماری ربات‌های گوگل بود. با معماری جدید دیگر لازم نیست که ربات‌ها منتظر تمام شدن کار گروه قبلی باقی بمانند و حالا می‌توانند خیلی سریعتر تغییرات صفحات اینترنتی و سایت‌ها را متوجه شوند.

علاوه بر تمام این‌ها، در آپدیت کافئین ظرفیت ایندکس و ذخیره صفحات اینترنتی گوگل هم تا حد زیادی افزایش پیدا کرد، تا قبل از کافئین به خاطر حجم بالای سایت‌ها و صفحات موجود در اینترنت، برخی از سایت‌ها بخاطر کمبود جا حتی از ایندکس خارج می‌شدند!

تاثیر گوگل کافئین بر سئو سایت‌ها

برخلاف بسیاری از بروزرسانی‌های گوگل، آپدیت کافئین تاثیری بر روی جایگاه سایت‌ها در نتایج جستجو نداشت، هرچند که برخی از وبمستران ادعا می‌کردند که جایگاه آن‌ها تغییر کرده اما این تغییر جایگاه بیشتر به نفع سایت‌هایی بود که محتواهای جدیدی عرضه می‌کردند و حالا به وسیله گوگل کافئین این شانس را پیدا کرده بودند که توسط گوگل دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند، فرصتی که تا پیش از کافئین تنها نصیب سایت‌هایی می‌شد که در یک دسته بندی خاص که به تازگی ایندکس (index) شده بود قرار داشتند.

تاثیر گوگل کافیین بر روی سئو و رتبه بندی سایت ها

بنابراین با آپدیت گوگل کافئین، سایت‌هایی که در رتبه‌های پایین‌تر قرار داشتند اما به تازگی محتوای خود را بهبود و ارتقا داده بودند، این شانس را داشتند که سریع‌تر مورد توجه قرار بگیرند و به رتبه‌های بالاتری برسند.

تولید یا بروزرسانی محتواها باعث رتبه گرفتن در کافئین می‌شود

آپدیت کافئین هم همانند تمام آپدیت الگوریتم‌های گوگل، دستخوش اطلاعات و شایعات غلط زیادی شد. یکی از این نتیجه‌گیری‌های غلط در خصوص تولید محتواهای جدید یا بروزرسانی محتواهای قدیمی بود. برخی از مقالات و سایت‌ها اینطور نتیجه‌گیری کردند که بعد از کافئین با آپدیت مقالات یا نوشتن محتواهای جدید رتبه بهتری بدست می‌آورند و این نتیجه را به عنوان سیگنال‌های سئو به دیگران توصیه می‌کردند. این ادعا اگرچه تاحدودی درست است اما دلیل اصلی آن الگوریتم‌های دیگر گوگل است و نه تاثیر مستقیم گوگل کافئین.

در حقیقت آپدیت کافئین، زمینه را برای ایندکس بهتر و سریع‌تر محتواهای جدید و بروزرسانی سایت‌ها فراهم کرده است و سایر الگوریتم‌ها به وسیله بستر فراهم شده توسط کافئین قادر هستند که محتواهای جدید و بروز شده را خیلی سریع‌تر از گذشته بررسی و رتبه بندی کنند.

مقایسه گوگل قدیم و گوگل بعد از کافئین

همانطور که گفتیم، گوگل تا قبل از به روز رسانی کافئین از زیرساخت‌هایی که از سال 1998 بناگذاری شده بودند استفاده می‌کرد. تغییرات گوگل کافئین نسبت به گوگل قبلی را در سه دسته اصلی سرعت، دقت، ظرفیت ایندکس (index size) می‌توان دسته بندی کرد که در زیر به مقایسه گوگل قدیم و گوگل بعد از کافئین می‌پردازیم

سرعت نمایش نتایج

سرعت نمایش نتایج جستجو، یک فاکتور خیلی مهم در موتورهای جستجو است. حتی یک صدم ثانیه هم برای موتورهای جستجوگر می‌تواند به میلیون‌ها ثانیه تبدیل شود و کار به جایی برسد که کاربران به دنبال نتایج در جای دیگری بگردند.

حتما دیده‌اید که با جستجو یک عبارت در گوگل، در بالای نتایج، مدت زمان نمایش نتایج هم به شما نمایش داده می‌شود، آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهند که گوگل جدید چیزی در حدود دوبرابر سریعتر از گوگل قبل از کافئین شده است.

گوگل قبل از کافئین:

سرعت گوگل قبل از آپدیت کافئین

گوگل بعد از کافئین:

سرعت نمایش نتایج گوگل بعد از الگوریتم کافئین

همانطور که مشخص است سرعت نمایش نتایج بعد از آپدیت کافئین چیزی در حدود دو برابر سریعتر شده است.

دقت در نمایش نتایج

همانطور که گفته شد تغییر رتبه بندی‌ها، تاثیر مستقیم آپدیت کافئین گوگل نیست، اما این تغییر زیر ساخت به عملکرد بهتر سایر الگوریتم‌ها کمک زیادی می‌کند. به همین ترتیب، با افزایش سرعت ربات‌های گوگل در پیمایش و ایندکس کردن صفحات مختلف، الگوریتم‌های گوگل هم سریع‌تر از تغییرات داخل اینترنت باخبر شده و نتایج با ارتباط و دقت بیشتری به کاربران نمایش داده می‌شود.

مخصوصا اگر در داخل اینترنت و گوگل به دنبال آخرین اخبار یک موضوع خاص باشید، گوگل کافئین بخاطر سرعت بیشتر در پیدا کردن محتواهای جدید یا بروز شده، با دقت بیشتری می‌تواند نتایج دلخواه‌تان را به شما نمایش دهد.

ظرفیت ایندکس (index size)

یکی دیگر از بهبودهای مهم و اصلی گوگل بعد از کافئین، بحث افزایش گنجاش ایندکس یا index size گوگل است. افزایش ظرفیت ایندکس به گوگل این امکان را می‌دهد که صفحات بسیار بیشتری را در مورد یک جستجو خاص بررسی کند و در نتایج خود نمایش دهد. در گذشته ممکن بود حتی با اضافه شدن صفحات جدید به اینترنت و ایندکس گوگل، صفحاتی که قبلا ایندکس شده بودند بخاطر کمبود ظرفیت ایندکس از ایندکس خارج شوند!
بعد از کافئین این ظرفیت چندین برابر شده است.

تعداد صفحات ایندکس شده قبل از کافئین

google index size before google caffeine

تعداد صفحات ایندکس شده بعد از کافئین

google index size after google caffeine

همانطور که مشاهده می‌کنید، تعداد صفحات ایندکس شده در جستجو عبارتی مانند dog بیش از هفت برابر شده است!

سخن پایانی…

بروزرسانی کافئین در حقیقت زمینه‌ساز الگوریتم‌های مهم بعدی گوگل، مثل الگوریتم Freshness بود. اگر این تغییر ساختار و زیرساخت اتفاق نمی‌افتاد، گوگل نمی‌توانست مانند آنچه امروز اتفاق می‌افتد، با سرعتی باور نکردنی صفحات جدید را شناسایی کند و نمایش دهد.

حتما برایتان پیش‌آمده که در آخر جستجوهای‌تان عبارت “امروز” را اضافه کنید یا در شرایط حساس و بحرانی به دنبال یک خبر خاص که چند دقیقه پیش رخ داده است بگردید، اکنون می‌دانید که تمام این‌ها بدون آپدیت کافئین و تغییر زیرساخت‌های موتور جستجو گوگل ممکن نبود.

در پایان اگر نظر یا کامنتی در خصوص الگوریتم‌های گوگل و آپدیت کافئین دارید از شنیدن آن خوشحال خواهیم شد، همچنین اگر در خصوص این مقاله ویا سایر الگوریتم‌های گوگل سوالی دارید، همانند گذشته، از سوالات شما با کمال میل استقبال می‌کنیم و تمام سوالات شما در کمتر 24 ساعت توسط همکاران ما در دگردیسی پاسخ داده خواهند شد.

خیر، آپدیت کافئین جزوی از الگوریتم‌های گوگل نیست، بلکه کافئین یک آپدیت مهم و تاثیرگذار در زیرساخت‌های گوگل است اما اشتباها در خیلی از مقالات و ویدیوهای آموزشی از الگوریتم کافئین نام برده می‌شود که یک اشتباه مصطلح است.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام