راهنمای کامل ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول + ویدیو

  • خانه
  • سئو
  • راهنمای کامل ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول + ویدیو
با ثبت سایت در سرچ کنسول شما می‌توانید سایت خود را خیلی راحت و سریع به گوگل معرفی کنید و نقشه سایت خود را برای گوگل تعریف نمایید و با این کار مسیر ایندکس شدن سایت خود را سرعت ببخشید
چکیده این مطلب
راهنمای ویدیویی آموزش اضافه کردن سایت به گوگل وبمستر تولز

اولین گام بعد از طراحی و توسعه وبسایت چه فروشگاهی و شرکتی و چه وبسایت شخصی، معرفی و ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول است. شاید با خودتان فکر کنید که ” وقتی ما سایت را ساختیم پس حتما در گوگل وجود دارد و چه نیازی به ثبت یا معرفی آن است؟” در پاسخ باید بگوییم که درست است که سایت شما ساخته شده است، اما مسئله مهم این است که گوگل از وجود آن اطلاعی دارد؟ خیر، پس داخل نتایج خود نمی‌تواند از سایت شما که حتما کلی هم برای طراحی و توسعه آن زحمت کشیدید استفاده کند. اگر گوگل را به حال خود بگذارید تا با برنامه از پیش تعریف شده خود سایت شما را پیدا کند و به لیست سایت های موجود خود اضافه کند احتمالا زمان زیادی را باید در صف انتظار بمانید، این مقاله راهنمای بسیار خوبی است تا با آن بتوانید اولین گام برای معرفی سایت خود به گوگل را انجام دهید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول که در گذشته با نام گوگل وبمستر تولز شناخته می‌شد، یکی از ابزارهای قدرتمند و کاربردی است که گوگل به صورت رایگان در اختیار صاحبان وبسایت‌ها قرار داده است تا با استفاده از آن بتوانند سایت خود را به گوگل معرفی کرده و عملکرد آن را بررسی کنند و در جهت بهبود آن اقدامات لازم را انجام دهند. با استفاده از مجموعه داده‌های موجود در گوگل سرچ کنسول، می‌توان سایت را براساس قواعد و اصول گوگل بررسی کرد و به خطاهای موجود در سایت پی برد و بر طبق این اصول سایت را بهینه کرد.

 ثبت سایت در سرچ کنسول چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

همانطور که در تعریف گوگل سرچ کنسول بیان کردیم با ثبت سایت در سرچ کنسول شما می‌توانید سایت خود را خیلی راحت و سریع به گوگل معرفی کنید و نقشه سایت خود را برای گوگل تعریف نمایید و با این کار مسیر ایندکس شدن (یا به عبارت ساده‌تر معرفی شدن به گوگل) سایت خود را سرعت ببخشید و با امکانات موجود در این ابزار رایگان می‌توانید تمامی موارد لازم جهت بهینه سازی و سئو سایت را به راحتی دریافت کرده و در راستای آن اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین با مجموعه اطلاعات و داده‌هایی که این ابزار فوق العاده در اختیار صاحبان وبسایت قرار می‌دهد می‌توان رفتار کاربران را تحلیل و بررسی کرد و بر اساس این رفتار برنامه محتوایی و سئوی سایت را نیز تنظیم نمود.

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

اگر حوصله خواندن مقاله زیر را ندارید، در ویدیو زیر نحوه انجام این کار را به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

  • اولین اقدام برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول ساخت یک اکانت گوگل یا همان Gmail است که به عنوان شناسه شاخص شما برای گوگل است. پس اگر اکانت گوگل ندارید در ابتدا یک حساب گوگل بسازید و وارد اکانت خود شوید.

ورود به سایت گوگل سرچ کنسول

برای ورود به صفحه گوگل سرچ کنسول بر روی لینک ورود به گوگل سرچ کنسول کلیک کنید تا سایت مورد نظر که مشابه تصویر زیر است برای شما باز شود و در ادامه برروی دکمه start now کلیک کنید

ورود-به-سایت-گوگل-سرچ-کنسول

 اگر از قبل وارد حساب گوگل خود شده باشید با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر روبه‌رو خواهید شد، در غیر این صورت صفحه ورود به حساب گوگل باز می‌شود که باید اکانت گوگل و پسورد خود را وارد نمایید تا پس از آن اجازه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را داشته باشید.

گوگل سرچ کنسول برای معرفی سایت دو روش Domain  و  URL Prefix را در اختیار ما قرار داده است، هر یک از این روش‌ها دارای مراحل خاصی جهت انجام است که در ادامه به معرفی و توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

معرفی و احراز هویت سایت بر اساس متد URL Prefix

معرفی سایت به گوگل سرچ کنسول در متد  URL Prefix

در حالت URL Prefix شما تنها اجازه دسترسی و مدیریت داده‌های یک آدرس مشخص را دارید. پس بایستی دقیقا آدرسی را که سایت با آن باز می‌شود (مثلا به صورت https://yourdomain.com) در باکس مورد نظر وارد کرده و بر روی دکمه continue کلیک کنید. نکته مهم در این روش این است که تنها آدرس وارد شده در سرچ کنسول ثبت می‌شود و باید دقت داشته باشید که تمامی ورژن‌های سایت بر روی آدرس اصلی‌ای که وارد کرده‌اید ریدایرکت شوند و اگر این گونه نیست بایستی ورژن‌ها یا ساب دامین‌های دیگر را به صورت جداگانه وارد کنید.

 

معرفی-سایت-به-گوگل-سرچ-کنسول-به-روش-url-prefix

 

منظور از پروتکل یا ورژن های دیگر حالت‌های مختلف فراخوانی آدرس سایت است که به صورت https است یا http یا به همراه www است یا بدون آن، مانند

http://yourdomain.com
http://www.yourdomain.com
https://www.yourdomain.com

احراز هویت و تایید مالکیت سایت در متد URL Prefix

برای تایید مالکیت سایت در روش URL Prefix ، گوگل راه‌های مختلفی را در اختیار ما قرار داده است که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد.

آپلود فایل html

بهترین و ساده‌ترین راه برای احراز هویت که پیشنهاد خود گوگل نیز است، آپلود کردن یک فایل html در ریشه (روت) سایت است برای این کار:

  1. فایل html ارائه شده را دانلود کنید.
  2. وارد هاست خود شده و از فایل منیجر وارد پوشه public html شده و فایل دانلود شده را در این بخش آپلود نمایید.
  3. به سرچ کنسول برگشته و بر روی دکمه verify کلیک کنید.

 

استفاده از HTML Tag

اگر به هر دلیلی به روت سایت خود دسترسی ندارید می‌توانید از روش‌های دیگر استفاده کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از متا تگ است، اگر امکان ویرایش کدهای HTML سایت خود را داشته باشید می‌توانید از این روش برای تایید مالکیت سایت استفاده نمایید.

    1. کد موجود در صفحه را کپی کنید.
    2. کدهای HTML صفحه اصلی سایت خود را در یک ویرایشگر باز کرده و کدی را که کپی کرده‌اید در بخش head سایت قرار دهید و فایل موجود را ذخیره‌سازی نمایید.
    3. به سرچ کنسول برگشته و بر روی دکمه verify کلیک کنید.
اگر سایت وردپرسی دارید به جای ویرایش مستقیم کدهای html سایت می‌توانید از پلاگین‌های موجود برای این کار مثل پلاگین header and footer tag استفاده کنید

 

احراز-هویت-و-تایید-مالکیت-سایت-در-گوگل-سرچ-کنسول-به-روش-قرار-دادن-تگ-اچ-تی-ام-ال-در-سایت

 

استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

اگر آمارگیر آنالیتیک در سایت شما فعال است می‌توانید با انتخاب گزینه آنالیتیکس و کلیک بر روی دکمه Verify کار احراز هویت سایت خود را به آسانی انجام دهید

توجه داشته باشید

  1. اگر کد آنالیتیکس از سایت شما پاک شود دسترسی به سرچ کنسول هم از بین خواهد رفت.
  2. باید اکانت گوگلی که با آن در سرچ کنسول ثبت نام می‌کنید با اکانت گوگلی که آنالیتیکس را ثبت کرده اید یکی باشد.

احراز-هویت-و-تایید-مالکیت-سایت-در-گوگل-سرچ-کنسول-بر-اساس-کد-گوگل-آنالیتیکس

 

استفاده از گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

گزینه دیگری که گوگل سرچ کنسول در اختیار ما قرار می‌دهد استفاده از گوگل تک منیجر است، البته در صورتی که در Google Tag Manager حساب داشته باشید و سطح دسترسی مدیریت داشته باشید می‌توانید که از این گزینه برای احراز هویت مالکیت سایت خود استفاده نمایید.

 

استفاده از روش Domain name provider

آخرین راه برای تایید هویت در این بخش استفاده از روش Domain name provider است اگر استفاده از روش های دیگر برای شما مقدور نیست، از این روش استفاده کنید:

  1. کد موجود در صفحه را کپی کنید.
  2. از طریق هاست خود وارد بخش zone editor شوید.ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول مرحله اول ثبت دی ان اس
  3. در صفحه باز شده بر روی گزینه manage کلیک نمایید تا امکان ایجاد رکورد جدید برای شما فراهم شودثبت سایت در گوگل سرچ کنسول مرحله دوم ثبت دی ان اس
  4. در صفحه باز شده مطابق تصویر زیر از بخش یک رکورد TXT ایجاد نماییدثبت سایت در گوگل سرچ کنسول مرحله سوم ثبت دی ان اس
  5. کدی که در ابتدای کار کپی کردید را در قسمت record وارد کرده و در بخش name آدرس وبسایت خود را مطالق تصویر زیر وارد نمایید و در نهایت تغییرات ایجاد شده را ذخیره سازی کنید.ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول مرحله آخر ثبت دی ان اس
  6. به سرچ کنسول برگشته و بر روی دکمه verify کلیک کنید.

 

معرفی و احراز هویت سایت بر اساس متد Domain

معرفی سایت به گوگل سرچ کنسول در متد Domain

درحالت Domain تنها نیاز است که اسم دامنه خود را به صورت yourdomain.com در باکس مورد نظر وارد نمایید و بر روی دکمه continue کلیک کنید. در این روش دیگر نیازی به تعریف جداگانه پروتکل‌ها و زیر دامنه‌ها نیست و وارد کردن نام دامنه تمامی این موارد به صورت خودکار لحاظ خواهد شد و به همین خاطر است که ثبت سایت به این روش ممکن است با کمی تاخیر انجام شود.

 

 

احراز هویت و تایید مالکیت سایت در متد Domain

برای تایید هویت و مالکیت سایت به روش Domain یک کد DNS در اختیار ما قرار می‌گیرد که بایستی در بخش DNS record های سایت خود این کد را وارد و ذخیره سازی نماییم

دقیقا مانند روش Domain name provider  که در بخش قبلی توضیح دادیم.

  1. کد موجود در صفحه را کپی کنید
  2. از طریق هاست خود وارد بخش zone editor شوید
  3. در این بخش یک رکورد از نوع txt ایجاد کنید
  4. کدی که در ابتدای کار کپی کردید را در قسمت record وارد کرده و ذخیره سازی نمایید
  5. به سرچ کنسول برگشته و بر روی دکمه verify کلیک کنید
ثبت سایت در این روش ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و به همین دلیل نمیتوان بلافاصله بعد از وارد کردن رکورد DNS بر روی دکمه verify کلیک کرد و برای انجام این کار بایستی کمی صبر کرد و یا بر روی دکمه verify later کلیک کرده و عمل verify را کمی به تاخیر انداخت.

نکته پایانی

در این مقاله سعی کردیم به ساده ترین حالت، ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را توضیح دهیم. توجه داشته باشید که بعد از ثبت سایت در سرچ کنسول، شما وارد پنل مدیریت سرچ کنسول سایت خود خواهید شد اما در همان ابتدای ورود به هیچ اطلاعات و آماری دسترسی نخواهید داشت و باید چند روز صبر کنید تا سایت شما در گوگل دیده شود و اطلاعات مورد نظر در پنل مدیریت سرچ کنسول قرار بگیرد.

اگر در زمینه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول هر سوال یا ابهامی دارید خوشحال می‌شویم از طریق بخش کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید، کارشناسان دگردیسی در کمتر از 24 ساعت پاسخگوی شما خواهند بود.

خیر، این ابزار توانایی تحلیل و آنالیز و در واقع پشتیبانی از تمام دامنه ها را دارد.

برای دسترسی به اطلاعات سایت در پنل مدیریتی سرچ کنسول بایستی حداقل 2 تا 3 روز از زمان اتصال سایت به سرچ کنسول بگذرد و پس از آن کم کم اطلاعات در گوگل سرچ کنسول نمایان خواهد شد.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام