چگونه نقشه سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنیم؟

  • خانه
  • سئو
  • چگونه نقشه سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنیم؟
بعد از ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول، ثبت نقشه سایت یکی از ضروری‌ترین کارهایی است که باید در راستای معرفی سایت خود به گوگل و سئو سایت خود انجام دهید، در این آموزش به صورت تصویری اینکار را باهم انجام می‌دهیم.
چکیده این مطلب
ثبت نقشه سایت در گوگل وبمستر

در این مقاله در ادامه مقاله سایت مپ چیست می‌خواهیم به بررسی مراحلی بپردازیم که بعد از ساخت نقشه سایت، برای معرفی نقشه سایت‌مان به موتورهای جستجو و به خصوص گوگل باید آن‌ها را انجام دهیم. اگر هنوز مقاله نقشه سایت چیست را مطالعه نکردید و سوالاتی در خصوص نقشه سایت در ذهنتان وجود دارد که جواب آن‌ها را نگرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

سایت مپ چیست؟ راهنما کامل آشنایی با سایت مپ و روش‌های ایجاد آن

بعد از ایجاد یک نقشه راهنما برای سایت یا همان سایت مپ، دومین کاری که انجام دادن آن برای بهبود سئو سایت‌مان ضروریست، معرفی آدرس دسترسی به نقشه سایت به موتورهای جستجو یا همان ثبت سایت مپ در موتورهای جستجو است.

چگونه نقشه سایت‌مان را در اختیار موتورهای جستجو مانند گوگل بگذاریم؟

اگر مقاله فایل robots.txt سایت را مطالعه کرده باشید، آنجا گفتیم که این فایل در تمام سایت‌ها در یک آدرس مشخص و یکسان قرار دارد و تمام موتورهای جستجو هم بدون نیاز به معرفی این فایل از قبل آدرس آن را بلدند و بدون آن که لازم باشد ما کاری انجام دهیم به سراغ آن می‌روند، اما فایل نقشه سایت این گونه نیست.

اینکه فایل نقشه سایتمان را در چه آدرسی از سایتمان قرار دهیم موضوعی است که کاملا سلیقه‌ایست و هرکسی می‌تواند در یک آدرس متفاوت نقشه سایت خود را قرار دهد.

دردسرهای ثبت سایت مپ در سرچ کنسول گوگل

به همین خاطر موتورهای جستجو برای پیدا کردن فایل نقشه سایت به کمک ما نیاز دارند تا بتوانند بدون مشکل و به درستی آن را پیدا کنند و به کمک آن صفحات سایت را بررسی کنند.

استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول برای معرفی نقشه سایت به گوگل

برای معرفی نقشه سایت به موتورهای جستجو باید از ابزارهایی استفاده کنیم که موتورهای جستجو برای اینکار در اختیارمان قرار داده‌اند.

به عنوان مثال موتور جستجو گوگل برای ارتباط بهتر با صاحبان سایت‌ها ابزاری را به نام گوگل سرچ کنسول که در گذشته به آن گوگل وبمستر نیز گفته می‌شد توسعه داده است.

یکی از کارهایی که در ابزار گوگل سرچ کنسول گوگل می‌توان انجام داد ثبت نقشه سایت و معرفی آدرس نقشه سایتمان به گوگل است.

دلیل اینکه در این مقاله تنها به بررسی ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول پرداخته‌ایم گستردگی فراوان استفاده از موتور جستجو گوگل در جهان و به خصوص ایران است، تفاوت استفاده از موتور جستجو گوگل نسبت به سایر موتورهای جستجو به قدری زیاد است که می‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد.

اما برای ثبت نقشه سایت‌مان در گوگل سرچ کنسول در صورتی که از قبل در داخل این ابزار وبسایت خودمان را تعریف کرده باشیم، باید به صورت قدم به قدم مراحل زیر را انجام دهیم.

قدم به قدم تا ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

برای اینکار وارد گوگل سرچ کنسول سایت خود شوید، سپس در منو کناری از بخش “index” وارد گزینه “sitemaps” شوید.

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول(وبمستر)

اگر نقشه سایت خود را قبلا ثبت کرده باشید، لیستی از “نقشه‌های سایت ارسال شده” را در این صفحه مشاهده خواهید کرد.

نمونه نقشه سایت ثبت شده در گوگل سرچ کنسول

اما در صورتی که می‌خواهید یک نقشه سایت جدید ثبت کنید، کافیه از قسمت “Add new sitemap” آدرس سایت مپ سایت خود را وارد کنید.

افزودن نقشه سایت به گوگل وبمستر تولز

و بر روی گزینه “submit” کلیک کنید.

نمونه ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

بعد از ثبت نقشه سایت شما، درصورتی که اینکار را به صورت صحیح انجام داده باشید، در بخش “Status” پیام “Success” را مشاهده خواهید کرد.

نمونه sitemap تایید شده در گوگل سرچ کنسول یا وبمستر

در نهایت بعد از انجام کامل این مراحل کار تمام است و نقشه سایتمان به درستی در داخل ابزار سرچ کنسول گوگل ثبت شده است.

بله، مشابه تمام قسمت‌های دیگر ابزار سرچ کنسول گوگل، تمام مراحل ثبت نقشه سایت در ابزار سرچ کنسول گوگل هم کاملا رایگان است و شما نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای به گوگل یا شخص ثالثی برای انجام آن ندارید.

خیر، ثبت نقشه سایت در گوگل از جمله کارهاییست که بعد از راه اندازی وبسایت‌تان تنها یکبار به انجام آن نیاز دارید. درصورتی که نقشه سایت‌تان از عملکرد درستی برخوردار باشد، بعد از انجام تغییرات در داخل صفحات سایت‌تان به صورت خودکار بروز رسانی خواهد شد و موتور جستجو گوگل از تغییرات آن با خبر خواهد شد.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

2 پاسخ

  1. سلام من وقتی تو سرچ کنسول روی sitemaps کلیک میکنم فقط یک سایت مپ هست که برا صفحه اصلی سایتمه .و تایید شده .ولی وقتی روی لینک سایت مپم تو ورد پرس کلیک میکنم ۲۵ تا لینک سایت مپ xml میبینم .چرا همه اینها تو سایت مپ سرچ کنسول نیست .آیا باید برم تو سرچ کنسول و همه این لینکهای سایت مپ رو دونه دونه ادد کنم؟؟

    1. سلام، اگر از افزونه های وردپرسی مثل رنک مث یا یواست استفاده می‌کنید، این افزونه ها به صورت خودکار برای سایت شما یک سایت مپ به این آدرس example.com/sitemap_index.xml ایجاد می‌کنند. تنها کاری که شما باید بکنید معرفی این آدرس به سرچ کنسوله، داخل این فایل xml ممکنه چندین سایت مپ دیگه وجود داشته باشه، مثلا example.com/post-sitemap.xml که مربوط به پست های شماست، example.com/page-sitemap.xml که مربوط به برگه‌های شماست و …
      گوگل خودش وقتی آدرس سایت مپ اصلی شما رو داشته باشه سراغ این سایت مپ های کوچک تر و فرعی تر هم به صورت خودکار میره و دیگه نیازی به انجام کار خاصی نیست.
      اگر هنوز پاسختون رو نگرفتید بیشتر توضیح بدید شاید بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام