الگوریتم موبایل گدون (MobileGeddon) گوگل چیست؟

  • خانه
  • سئو
  • الگوریتم موبایل گدون (MobileGeddon) گوگل چیست؟
امروزه بخش بزرگی از وبگردی بر روی تلفن‌های همراه انجام می‌شود، الگوریتم موبایل گدون گوگل نیز به سایت‌هایی اهمیت می‌دهد که نمایش مناسبی در موبایل‌ها و تبلت‌ها دارند و موبایل فرندلی (Mobile-Friendly) هستند
چکیده این مطلب
الگوریتم موبایل گدون (mobilegeddon) گوگل چیست؟

الگوریتم موبایل گدون (Mobile Geddon) یا با نام دیگر موبایل فرندلی (Mobile-Friendly) را می‌توانیم اولین الگوریتم جدی گوگل برای دستگاه‌های تلفن همراه بدانیم. الگوریتمی که زمینه ساز تحولات بسیار زیاد دیگری در نحوه برخورد گوگل با نسخه موبایل سایت‌ها شد. به دنبال این الگوریتم، الگوریتم‌های متنوع دیگری برای رتبه‌بندی سایت‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه همچون موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index) و سرعت موبایل (Mobile Speed) هم منتشر شدند.

در این مقاله قصد داریم که به بررسی اجمالی اتفاقات افتاده و حوادثی که منجر به معرفی الگوریتم موبایل گدون گوگل شدند بپردازیم و سپس بررسی کنیم که برای سئو سایتمان چه اقداماتی را باید انجام دهیم تا مورد رحمت و لطف الگوریتم موبایل گدون گوگل قرار بگیریم!

تحول رفتار مردم و استفاده گسترده از تلفن‌های همراه

اگر یکی دو دهه به گذشته برگردیم، دستگاه‌های موبایل، صفحات به این بزرگی و پردازنده‌هایی به این سرعت نداشتند و تجربه کاربری با آن‌ها هم آنقدری لذت بخش نبود که بتوانیم مثل امروز هرچیزی که لازم داریم را، از موبایلمان بخواهیم.

وب گردی هم از این موضوع مستثنی نبود و آن روز‌ها بیشتر مردم یا با کامپیوترهای رومیزی یا همین دسکتاپ‌های خودمان مشغول وبگردی بودند یا نهایتا با لپ تاپ و کامپیوترهای قابل حمل می‌شد چندین و چند تب صفحه اینترنتی مختلف را همزمان باز کرد و زیاد اذیت نشد.

تحولات اتفاق افتاده تا پیش از الگوریتم موبایل گدون گوگل

اگر اولین آیفون‌ها در سال 2007 را، اولین انقلاب جدی تلفن‌های همراه بدون دکمه و تماما صفحه نمایش بدانیم، چند سال بعد یعنی در سال 2015، گوگل که حالا با سیستم عامل اندروید تسلط زیادی بر بازار موبایل‌ها داشت و از رفتار کاربران موبایل به خوبی باخبر بود، با معرفی الگوریتمی تحت عنوان موبایل گدون (MobileGeddon) در حال پیشگویی آینده رفتار کاربران بود.

تلاش گوگل برای تغییر فرهنگ جستجو و آماده شدن برای الگوریتم موبایل گدون

اگر برگردیم به سال‌های 2014 و 2015، طبق آمار وبسایت gs.statcounter.com سهم کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ها چیزی در حدود یک و نیم تا دو برابر سهم موبایل‌ها در جستجوهای گوگل بود.

سهم موبایل و دسکتاپ از میزان جستجو در گوگل

در این میان گوگل که با تحلیل داده‌ها، آینده را می‌دید، سعی کرد تا با تشویق و حتی تهدید وبسمتران و صاحبان سایت‌ها، آن‌ها را قبل از وقوع فاجعه برای تحولاتی که در به سرعت در حال رخ دادن بودند آماده کند.

در پایان سال 2015 با انتشار الگوریتم موبایل گدون و فرهنگ‌سازی گوگل برای جستجوی‌های موبایلی، اختلاف بین استفاده از موبایل و دسکتاپ برای جستجو، کمتر و کمتر شد و این یک هشدار جدی برای صاحبان سایت‌ها بود که خودشان را برای تغییرات آینده آماده کنند.

هشدار قبلی گوگل به وبمستران در خصوص الگوریتم موبایل گدون

برای اولین بار در تاریخ موتور جستجوی گوگل، گوگل که همواره سعی می‌کرد تغییرات الگوریتم‌های آن یکدفعه و غیر منتظره باشند تا امکان تقلب و سو استفاده هرچه کمتر شود، اینبار از دو ماه قبل‌تر، یعنی از 7 اسفند 1393 (26 فوریه 2015)، به صاحبان سایت‌ها و وبمستران اطلاع داد که سایت‌هایشان را برای تغییرات پیش‌رو آماده کنند.

در نهایت در تاریخ چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 (21 آوریل 2015) گوگل در وبلاگ خود اعلام کرد که الگوریتم جدید خود را به صورت همگانی و جهانی منتشر کرده است.

این الگوریتم که در ابتدا نام‌های مختلفی همچون mobilepocalyse, mopocalypse, mobocalypse و غیره داشت، در نهایت بین جامعه سئوکاران به نام موبایل گدون یا mobilegeddon معروف شد.

تاثیر الگوریتم موبایل گدون روی رتبه بندی سایت ها

جالب است که بدانید، پسوند geddon- وقتی به یک کلمه دیگر متصل می‌شود در حقیقت بیان کننده اتفاقات بزرگی است که کلمه‌ای که به آن متصل شده به همراه خود دارد و این یعنی mobile+geddon در حقیقت توصیف کننده فجایع و اتفاقات مهیبی است که از موبایل ناشی می‌شود!

تاثیرات آپدیت موبایل گدون آنطور که انتظار می‌رفت شدید نبود

در ابتدای عرضه این الگوریتم با توجه به گمانه‌زنی‌ها و اسامی ترسناکی که برای این الگوریتم انتخاب شده بود، این طور انتظار می‌رفت که این الگوریتم، تغییرات خیلی شدیدی‌تری نسبت به دو الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن در نتایج موتور جستجو گوگل ایجاد کند. اما برخلاف تصورات به دو دلیل این الگوریتم باعث تغییرات شدیدی در نتایج گوگل در موبایل نشد:

  • گوگل از چند ماه قبل صاحبان سایت‌ها را آماده شرایط جدید کرده بود و در زمان عرضه موبایل گدون خیلی از سایت‌ها موبایل فرندلی شدند
  • گوگل قصد جریمه و برخورد جدی با سایت‌ها را نداشت و هدف موبایل گدون، فرهنگ سازی برای انتشار الگوریتم‌های بعدی بود

الگوریتم موبایل گدون (MobileGeddon) یا موبایل فرندلی (Mobile-Friendly) چیست؟

با انتشار الگوریتم موبایل گدون، گوگل اینطور اعلام کرد که ما در حال تلاش برای افزایش رتبه سایت‌هایی هستیم که نمایش خوبی در صفحات موبایل دارند و دقیقا مشخص کرد که منظور از نمایش خوب در صفحات موبایل پرهیز از اسکرول افقی و موبایل فرندلی بودن سایت است. اما برای درک بهتر موضوع لازم است که با سایت‌های دوست دار موبایل یا همان موبایل فرندلی کمی بیشتر آشنا شویم.

منظور از موبایل فرندلی بودن یک سایت چیست؟

گوگل صراحتا اعلام کرد که منظور از موبایل فرندلی بودن یک سایت، دقیقا چیست، تصویر سمت راست یک سایت موبایل فرندلی یا ریسپانسیو است که با توجه به اندازه صفحه نمایش، المان‌های مختلف کوچک و بزرگ ویا جابه جا می‌شوند، ولی تصویر سمت چپ یک سایت غیر ریسپانسیو است که در تمام صفحه نمایش‌ها، فقط و فقط یک چیز واحد را نشان می‌دهد و کاری به کاری صفحه نمایش کاربر ندارد. اتفاقی که باعث رقم خوردن یک تجربه کاربری سخت و نچسب برای کاربران خواهد شد.

موبایل فرندلی بودن سایت در الگوریتم mobile geddon

علاوه بر مطالعه این مقاله، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “سایت موبایل فرندلی چیست و چرا سایت‌ها باید موبایل فرندلی باشند” را بخوانید.

در ادامه همین تصویر، گوگل اعلام کرد که الگوریتم موبایل گدون:

  • تنها بر روی رتبه‌بندی نتایج موبایل تاثیر می‌گذارد
  • نتایج تمام جستجوها در تمام زبان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد
  • روی تک تک صفحات اعمال می‌شود و نه بر روی کل سایت

اما بد نیست که بررسی کنیم که آیا ادعاهای گوگل واقعا اتفاق افتادند!

تاثیر گذاری تنها بر روی نتایج جستجو در موبایل

همانطور که حتما می‌دانید، از چندسال قبل‌تر از الگوریتم موبایل گدون، نتایج جستجو در موبایل با نتایج جستجو در دسکتاپ‌ها متفاوت است. یعنی اگر یک سایتی در نتایج جستجو دسکتاپ در کلمه “خرید موبایل” رتبه اول است ممکن است در نتایج جستجو موبایل در جایگاه دیگری مثلا رتبه سوم قرار داشته باشد.

اولین ادعا گوگل در مورد الگوریتم موبایل گدون این موضوع بود که این الگوریتم تنها بر روی نتایج موبایل اعمال می‌شود و به رتبه بندی سایت‌ها در نتایج دسکتاپ کاری ندارد. اما برخی از وبمسترها ادعا کردند که بعد از الگوریتم موبایل گدون، رتبه آن‌ها در نتایج دسکتاپ هم تغییر کرده است.

انتشار عمومی موبایل گدون بر روی تمام زبان‌ها

الگوریتم موبایل گدون برخلاف بسیاری از الگوریتم‌ها دیگر گوگل که ابتدا بر روی یک زبان منتشر می‌شوند و وقتی که حسابی جواب پس دادند برای سایر زبان‌ها منتشر می‌شوند، طبق گفته گوگل به یکباره برای تمام زبان‌ها و تمام سایت‌ها فعال شد و آنطور که گوگل اعلام کرد، فرقی نمی‌کند که شما در صنعت فروش صابون هستید یا ساخت و ساز پل‌های سیمانی!

دردسر موبایل گدون در ریسپانسیو کردن سایت‌ها

در حال حاضر تاثیرات این الگوریتم به وب فارسی هم رسیده است ولی دلیل اینکه در وب فارسی کمتر و دیرتر حس شد، این موضوع بود که بین سایت‌های فارسی به مراتب رقابت کمتری وجود دارد و سایت‌های فارسی خیلی دیرتر خودشان را برای تغییرات آماده کردند.

حتی سایت‌های خیلی معروف مثل ورزش 3 همین حالا در سال 2021 هم هنوز موبایل فرندلی و ریسپانسیو نشده‌اند و اگر دوست دارید که بفهمید یک سایت غیر ریسپانسیو و غیر موبایل فرندلی که گوگل بارها تاکید کرده مناسب نیست دقیقا چه نمایشی در موبایل دارد (!)، کافی است این سایت را در موبایل خود باز کنید!

الگوریتم موبایل گدون صفحات سایت را مستقل از همدیگر بررسی می‌کند

یکی دیگر از نکات مهمی که در مورد الگوریتم موبایل گدون و طرز نگاه گوگل به سایت‌ها در نتایج موبایل باید به آن توجه کرد، این موضوع است که گوگل اعلام کرده است که صفحات سایت‌ها را به صورت تک به تک و جدا جدا قضاوت می‌کند و کاری به کلیت سایت از نظر موبایل فرندلی بودن یا نبودن ندارد. اتفاقی که واقعا بعد از موبایل گدون افتاد و گوگل سایت‌ها را صفر و یکی بررسی نکرد.

این نکته باعث می‌شود که سایت‌هایی که هنوز ریسپانسیو نشده‌اند به مرور زمان و با انگیزه بیشتری به سراغ اینکار بیایند و این نگاه در حقیقت تکمیل کننده فرهنگ موبایلی جدید گوگل است.

تست موبایل فرندلی بودن سایت

برای تست موبایل فرندلی بودن سایت‌ها هم گوگل یک ابزار آنلاین طراحی کرده که به کمک آن می‌توانیم از موبایل فرندلی بودن سایت و نگاهی که ربات‌های گوگل به سایت ما دارند با خبر بشیم. برای اینکار باید به سراغ ابزار Mobile Friendly Test بریم و آدرس سایت‌مان را در باکس مربوطه وارد کنیم:

ابزار تست موبایل فرندلی بودن سایت

و در صورتی که سایت وارد شده، برای نمایش در موبایل مناسب نباشد، با پیغام خطایی مشابه زیر مواجه می‌شویم، همچنین خود گوگل هم مشکلات سایت و راهنمایی‌های لازم برای تبدیل سایت به نسخه ریسپانسیو را در اختیار شما می‌گذارد.

تست سایت در ابزار بررسی سایت های ریسپانسیو گوگل

عمده مشکلاتی که در این قسمت گوگل به سایت‌ها می‌گیرد مواردی شبیه موارد زیر است:

  • تنظیم نبودن تگ viewport
  • کوچک بودن نوشته‌ها در موبایل
  • نزدیکی بیش از حد المان‌های قابل کلیک (لینک‌دار) به همدیگر
  • بزرگ‌تر بودن محتوا سایت از عرض موبایل

که در نهایت برای برطرف کردن آن‌ها می‌توانید از یک برنامه نویس، کمک بگیرید.

با تمام این‌ها نباید فراموش کنید که در نهایت کار کردن با سایت شما برای کاربران، باید راحت و لذت بخش باشد و گوگل در رتبه دوم اهمیت قرار دارد.

روش‌های تبدیل سایت به نسخه موبایل فرندلی

اما اگر تصمیم گرفته‌اید که بالاخره از غارنشینی خارج شوید و به سراغ ریسپانسیو کردن سایت‌تان بیایید و یا اصلا سایت ندارید و دوست دارید درباره روش‌های مختلف نمایش سایت در موبایل بیشتر بدانید، در اینجا به سه تا روش رایج برای اضافه کردن نسخه موبایل به سایت‌ اشاره می‌کنیم.

استفاده از کتابخانه‌های ریسپانسیو (بهترین روش)

کتابخانه‌های طراحی فرانت اند (به طراحی قسمت‌های ظاهری سایت طراحی فرانت اند گفته می‌شود) زیادی مانند بوت‌استرپ وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان با توجه به سایز صفحه نمایش، المان‌های مختلف سایت‌ها را کوچک و بزرگ کرد و یا حتی برخی از آن‌ها را حذف کرد. حتی خودتان هم می‌توانید یک کتابخانه ریسپانسیو مخصوص به خودتان بنویسید و در پروژه‌های مختلف از آن استفاده کنید.

استفاده از کتابخانه آماده بوت استرپ برای موبایل فرندلی کردن سایت

اما طراحان سایت غالبا ترجیح می‌دهند که از کتابخانه‌های آماده‌ای که جوابشان را پس داده‌اند و تیم توسعه دهنده دارند مانند بوت استرپ استفاده کنند تا مشکلات احتمالی آینده هرچه کمتر شود. به طور کلی کتابخانه‌های طراحی ریسپانسیو را هم می‌توانیم به دو دسته کلی تقسیم کنیم.

کتابخانه‌های ریسپانسیو دسکتاپ فرست

وقتی هنوز موبایل‌ها به میدان نیامده بودند، فقط کتابخانه‌های دسکتاپ بودند و تمام! با ظهور موبایل‌‌ها، سایت‌هایی که حالا تشکیلاتی برای خودشان داشتند، نیامدند و از اول ظاهر سایت‌شان را طراحی کنند، بلکه به همان کتابخانه‌های طراحی دسکتاپ، کدهایی اضافه کردند که برای نمایش در موبایل هم کار کنند. به همین خاطر به این کتابخانه‌های دسکتاپ فرست گفته می‌شود.

کتابخانه‌های ریسپانسیو موبایل فرست

اما در کتابخانه‌های موبایل فرست، فرض اولیه این است که سایت قرار است روی موبایل نمایش داده شود و حالا اگر کاربر بر روی موبایل نبود بیاییم و تغییراتی در ظاهر سایت بدهیم تا برای نمایش در دسکتاپ هم مناسب شود، تفکری که در کتابخانه‌های دسکتاپ فرست دقیقا عکس آن را داشتیم.

اما در نهایت باید بدانید که تفاوت این دو نوع کتابخانه‌ها خیلی هم محسوس نیست اما با توجه به الگوریتم موبایل گدون و اهمیت گرفتن هرچه بیشتر موبایل بهتر است اگر می‌خواهید به تازگی وبسایت خود را راه اندازی کنید از کتابخانه‌های موبایل فرست استفاده کنید.

طراحی نسخه موبایل در زیر دامنه

یکی دیگر از روش‌های طراحی که برخی از سایت‌های بزرگ هم مجبور به استفاده از آن شدند، طراحی یک سایت جدید و انتقال آن به زیر دامنه‌های سایت اصلی است. یعنی اگر کاربر از طریق موبایل وارد سایت ما شد، ما کاربر را به یکی از زیر دامنه‌های سایتمان مثلا m.degardc.com می‌فرستیم و در این زیر دامنه نسخه‌ای از سایتمان را طراحی کرده‌ایم که مخصوص موبایل است.

ساخت یک سایت مجزا موبایل فرندلی در زیر دامنه موبایل

از این روش سایت‌های بزرگی مانند فیس بوک هم استفاده می‌کنند و اگر دقت کرده باشید هنگامی که در مرورگر موبایل‌تان (نه اپلیکیشن فیس بوک) به سراغ فیس بوک بروید، فیس بوک شما را به زیر دامنه m.facebook.com هدایت می‌کند.

این روش نیازمند یک تیم برنامه نویسی حرفه‌ای است، چرا که دردسرهای زیادی دارد و تیم برنامه نویسی باید مواظب هماهنگ ماندن نسخه اصلی و موبایل باشند و اتفاقاتی مانند محتوای تکراری (Duplicate Content) یکی از رایج‌ترین مشکلات سئویی این نوع سایت‌هاست.

استفاده از روش داینامیک سروینگ (Dynamic Serving)

سایت‌هایی که با کتابخانه‌های ریسپانسیو طراحی می‌شوند بخاطر لود همزمان کدهای موبایل و دسکتاپ، در موبایل‌ها بخاطر قدرت پردازش کمتر، سرعت کمتری در هنگام لود شدن دارند (هرچند که با افزایش قدرت پردازش موبایل‌ها و عرضه موبایل‌های جدیدتر این مشکل کم رنگ‌تر و کم رنگ‌تر شده است).

برای طراحی سایت‌های موبایل فرندلی روش سومی به نام داینامیک سروینگ هم وجود دارد که با لود فایل‌های متفاوت از نسخه دسکتاپ مشکل سرعت در موبایل را تا حد خوبی برطرف می‌کند. در این روش برخلاف روش قبلی، وقتی سایت لود می‌شود آدرس سایت ثابت می‌ماند اما در موبایل تنها فایل‌هایی که مناسب موبایل هستند لود می‌شوند و محتویات موبایل با نسخه دسکتاپ می‌تواند تا حد زیادی متفاوت باشد.

سئو سایت برای الگوریتم‌های موبایل فرندلی

الگوریتم موبایل گدون، تنها یک مقدمه برای موج زیادی از الگوریتم‌های بعدی گوگل بود که سعی کردند تا به سایت‌های موبایل فرندلی توجه بیشتری نشان دهند. در ادامه به بررسی برخی از نکاتی که در سئو سایتتان برای موبایل باید به آن‌ها توجه کنید تا از این تغییرات جان سالم به در ببرید اشاره می‌کنیم.

مواظب تکراری شدن مطالب سایت‌تان باشید

اگر از روش‌های استفاده از زیر دامنه و یا داینامیک سروینگ استفاده می‌کنید، حتما باید حواستان به اینکه جمع باشد که با استفاده از تگ‌های کنونیکال، از ایجاد محتوای تکراری خودداری کنید. همچنین تا حد ممکن سعی کنید که از محتوای یکسانی برای مطالب خود در موبایل و دسکتاپ استفاده کنید.

از کدهای یکسان اسکیما در موبایل و دسکتاپ استفاده کنید

کدهای اسکیما حاوی اطلاعات بیشتری برای ربات‌هایی هستند که قصد بررسی سایت شما را دارند و از دید کاربران مخفی هستند، اگر در نسخه دسکتاپ خود از مزایا کدهای اسکیما استفاده می‌کنید، حتما بررسی کنید که در نسخه موبایل هم این کدها به درستی کار می‌کنند و دچار مشکل نمی‌شوند.

سئو سایت‌تان را در دو بخش دسکتاپ و موبایل به صورت جداگانه تحلیل و بررسی کنید

همانطور که گفتیم، گوگل نسخه موبایل و دسکتاپ سایت شما را به صورت جداگانه رتبه بندی می‌کند و این موضوع باعث می‌شود که سایت‌تان در موبایل و دسکتاپ در جایگاه‌های متفاوتی از نتایج گوگل نمایش داده شود. بنابراین بهتر است که سئو موبایل و دسکتاپ و تغییر رتبه‌بندی سایت‌تان را در دو نسخه موبایل و دسکتاپ به صورت جداگانه تحلیل و بررسی کنید و بهبود ببخشید.

آیا بعد از الگوریتم موبایل گدون، سایت‌های غیر ریسپانسیو به کلی از نتایج گوگل حذف می‌شوند؟

یکی از دغدغه‌های بجای افرادی که صاحب سایت‌های غیر ریسپانسیو هستند، این موضوع است که آیا سایت‌های غیر ریسپانسیو به کلی از نتایج گوگل حذف خواهند شد؟

جواب این سوال در حال حاضر نه است، همانطور که می‌دانید، همین الان سایت‌های مختلفی وجود دارند که حتی ریسپانسیو نیستند و در نتایج گوگل حضور دارند.

پنالتی شدن سایت ها بعد از موبایل گدون

همانطور که گوگل اعلام کرده است الگوریتم‌های موبایل بیشتر جنبه تشویقی دارند تا تنبیهی و باعث بهبود رتبه سایت‌هایی می‌شوند که هرچه بیشتر برای موبایل‌ها آماده شده‌اند. بنابراین در این هیاهوی رقابت، اگر هنوز سایت‌تان را موبایل فرندلی نکرده‌اید، باید بدانید که همین حالا هم فرصت‌های زیادی را از دست داده‌اید و اگر فکری به حال آن نکنید، آینده در مقابل شما مهربان نخواهد بود.

اگر سایت بزرگی ندارید و در حال حاضر ترافیک زیادی هم به سراغ سایت شما نمی‌آید بهتر است که از همین حالا به فکر یک سایت جدید یا موبایل فرندلی کردن سایت خود باشید.

تاریخچه تمام آپدیت‌های گوگل برای دستگاه‌های موبایل

همانطور که گفتیم، الگوریتم موبایل گدون، تنها یک پیش‌درآمد برای نمایش تغییراتی بود که در حال اتفاق افتادن بودند. یکسال پس از بروز رسانی موبایل گدون نسخه دوم این الگوریتم با نام موبایل فرندلی 2.0 منتشر شد و نشان داد که گوگل در این مسیر مصمم است. در سال 2018 وقتی برای اولین بار، تعداد کاربران موتور جستجو گوگل در دستگاه‌های موبایل از دسکتاپ‌ها پیشی گرفت، گوگل با بروز رسانی موبایل فرست ایندکس از قبل به استقبال کامل موبایل‌ها رفته بود و اینطور اعلام کرد که از این به بعد نسخه موبایل سایت‌ها، نسبت به نسخه دسکتاپ برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

با تمام این تفاسیر در آینده باید شاهد الگوریتم‌های بیشتری برای موبایل‌ها باشیم و تغییرات رتبه‌بندی سایت‌ها در موبایل‌ها را با دقت بیشتری رصد کنیم.

در ادامه لیست کاملی از مهم‌ترین بروزرسانی‌های الگوریتم‌های گوگل که مختص تلفن‌های همراه منتشر شده‌اند بریتان جمع آوری کرده‌ایم. همچنین اگر علاقه‌مند اطلاع از تمام بروزرسانی‌های گوگل و آخرین آپدیت الگوریتم‌های گوگل هستند حتما مقاله “آخرین بروزرسانی‌های الگوریتم‌های گوگل” را از دست ندهید.

دوشنبه 18 تیر 1397 – آپدیت سرعت موبایل (Mobile Speed)

شش ماه بعد از اعلام قبلی گوگل، گوگل به روز رسانی سرعت موبایل (Mobile Speed) را منتشر کرد و سرعت صفحات در نسخه موبایل را به شاخص‌های رتبه‌بندی خود اضافه کرد. طبق گفته گوگل، این بروز رسانی تنها بر روی سایت‌های کند و سرعت پایین تاثیر می‌گذارد همچنین بعد از این آپدیت نیز، هیچ مدرکی مبنی بر تغییرات عمده رتبه بندی سایت‌ها در موبایل وجود ندارد.


دوشنبه 6 فروردین 1397 – انتشار موبایل فرست ایندکس (Mobile-First Index)

سرانجام گوگل اعلام کرد که موبایل فرست ایندکس (ایندکس اولیه سایت‌ها در نسخه موبایل) منتشر شده است. اما از آنجایی که این موضوع، از ماه‌ها قبل در حال آزمایش است، انتقال سایت‌ها به نسخه موبایل فرست ایندکس (Mobile-First Index) به تدریج انجام خواهد شد و صاحبان سایت‌ها، در گوگل سرچ کنسول خود باید منتظر اعلام این اطلاعیه باشند.


سه شنبه 21 دی 1395 – مجازات تبلیغات سرزده (Intrusive Interstitial Penalty)

به طرز خیلی نادری، 5 ماه پیش از این تاریخ، گوگل هشدار داده بود که با تبلیغاتی که به صورت سرزده در تلفن‌های همراه نمایش داده می‌شوند و به تجربه کاربری سایت‌ها در موبایل‌ها آسیب می‌زنند برخورد خواهد کرد. در دو روز 21ام و 22ام دی ماه، سرویس MozCast حکایت‌گر تغییرات زیادی بود در صورتی که جامعه سئوکاران، کمترین تاثیر را بر روی سایت‌هایی که باید تحت تاثیر قرار می‌گرفتند، گزارش کردند.


پنج شنبه 23 ادیبهشت 1395 – موبایل فرندلی 2.0 (Mobile-Friendly)

یکسال پس از اولین الگوریتم دوست‌دار موبایل گوگل، یعنی موبایل گدون (Mobile-Geddon)، گوگل برای حمایت از سایت‌های سازگار با موبایل (Mobile-Friendly) بروزرسانی دیگری منتشر کرد تا باعث بهبود رتبه سایت‌های سازگار با موبایل، در نتایج جستجو موبایل شود. از آنجایی که بیشتر سایت‌های خارجی از قبل برای این الگوریتم آماده شده بودند و نمایش مناسبی در صفحات کوچک و موبایل داشتند، تاثیرات این آپدیت خیلی احساس نشد.


چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 – موبایل فرندلی (Mobile-Friendly) یا موبایل گدون (Mobilegeddon)

در اقدامی نادر، گوگل از قبل، از یک بروزرسانی الگوریتم خبر داد و اعلام کرد که از سه شنبه اول اردیبهشت (21 آوریل)، رتبه‌بندی سایت‌ها در موبایل برای سایت‌های موبایل فرندلی (Mobile Friendly) متفاوت خواهد بود. تأثیر این به روزرسانی در کوتاه مدت بسیار کمتر از حد انتظار بود و داده ها نشان داد که تغییرات ناشی از این آپدیت در دوم اردیبهشت ماه به اوج خود رسیده است.

آینده سئو بعد از موبایل گدون

در این مقاله، الگوریتم موبایل گدون گوگل را بررسی کردیم و دیدیم که گوگل چطور با این الگوریتم سایت‌ها را برای آینده وبگردی آماده کرد. الگوریتم موبایل گدون را می‌توانیم شروع عصر حاکمیت موبایل‌ها در وبگردی و سئو بدانیم. بعد از موبایل گدون، باید منتظر الگوریتم‌های مختلف و بیش از پیش گوگل در موبایل‌ها باشیم و مطمئنا آینده سئو و اتفاقات مختلف دنیای سئو در بستر موبایل رقم خواهند خورد. در این میان اگر از قافله تغییرات عقب بمانید و موبایل‌ها را جدی نگیرید پشیمانی سنگینی به سراغ شما خواهد آمد.

مانند همیشه، منتظر سوالات و نظرات شما در خصوص این مقاله و الگوریتم موبایل گدون گوگل هستیم. سوالات شما در کمتر از 24 ساعت توسط همکاران ما در دگردیسی پاسخ داده خواهند شد.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام