سایت ریسپانسیو چیست و چرا مهم است؟

چکیده این مطلب
به چی سایتی ریسپانسیو یا واکنش گرا یا موبایل فرندلی گفته میشه؟

ریسپانسیو به چه معناست؟

اگر بخواهیم تحت لفظی کلمه ریسپانسیو (یا به انگلیسی responsive) را ترجمه کنیم میشود پاسخگو!
اما این پاسخگو بودن دقیقا یعنی چی و به چه چیزی باید پاسخگو بود؟
اگه یکم قدمت وب‌گردی‌تان در اینترنت زیاد باشد و در خاطراتتان برگردید به حدودا 15، 20 سال پیش، حتما یادتان هست که در دهه‌های گذشته که هنوز موبایل‌ها خیلی جدی پای‌شان به دنیای اینترنت باز نشده بود و کاربران اینترنت فقط و فقط برای وصل شدن به اینترنت و وبگردی باید از دسکتاپ‌ها (یا همون رایانه‌های رومیزی) استفاده می‌کردند، خیلی مهم نبود که یک سایتی به سایز صفحه نمایش دسکتاپ ما حساس هست یا نه!

آن موقع‌ها طراح‌های سایت هم به اینکه کاربر با چه ابعاد صفحه نمایشی سایت را می‌بیند دقت نمی‌کردند و سایت‌ها فقط برای کامپیوترهای رومیزی ساخته می‌شدند! یعنی اگر ماشین زمان داشتیم و همین الان برگردیم به 20 سال پیش و با تلفن هوشمندمان شروع کنیم به وبگردی، سایت‌ها انقدر بد نمایش داده می‌شوند که دوست دارید گوشیتان را بندازید دور و بروید با همان کامپیوتر دسکتاپ وبگردی کنید!

اما الان اوضاع فرق کرده و بدون گوشی هوشمند اصلا نمی‌شود زندگی کرد! پس این وسط حالا که گوشی‌های هوشمند وجود دارند طراح‌های سایت باید یک فکری بکنند!

اینجاست که ریسپانسیو بودن به وسط گود می‌آید، ریسپانسیو بودن که به آن واکنش گرا بودن یا دوست دار موبایل (mobile friendly) هم گفته می‌شود، به این معنی است که سایت اول چک می‌کند که کاربر از موبایل استفاده می‌کند یا دسکتاپ یا حتی تبلت؟

بعد با توجه به اینکه چقدر برای نمایش سایت فضا هست سایت را بچیند تا کاربر راحت بتواند در سایت بچرخد و وبگردی کند …

حتی این امکان وجود دارد که یسری چیزها فقط در موبایل نمایش داده شوند و کسی که با دسکتاپ سایت را می‌بیند آن‌ها را نبیند!

به عنوان مثال همانطور که در شکل زیر می‌بینید، سایت در هر دستگاه با توجه به اندازه صفحه نمایش آن دستگاه خود را تطبیق می‌دهد!

یک مثال شفاف از ریسپانسیو بودن سایت

چرا طراحی سایت ریسپانسیو مهم است و باید سایتمان ریسپانسیو باشد؟

اگه این سوال را 20 سال پیش کسی می‌پرسید شاید به اون فرد می‌خندیدند و میگفتند : “مگه مهمه؟!”

اما به نظرتان الان که هر گوشی تلفن همراهی خیلی راحت به اینترنت وصل میشود چند درصد از وبگردی روی موبایل انجام میشود؟ 20 درصد؟ 30 درصد؟ 40 درصد؟

طبق آمار رسمی، 50 درصد وبگردی در ایران روی موبایل اتفاق می‌افتد و کامپیوترها (شامل کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ها) فقط 49 درصد سهم دارند! و تبلت‌ها هم 1 درصد وبگردی را تشکیل میدهند (این آمار را می‌توانید به صورت زنده از این لینک ببینید)

سهم موبایل و تبلت و کامپیوترهای شخصی از وبگردی در ایران

اگه سایتتون ریسپانسیو نیست با سطل آشغال قرارداد بسته‌اید!

با این اوصاف اگر سایت ما فقط در دسکتاپ نمایش خوبی داشته باشد عملا ما سایتی نداریم! چرا چون 50 درصد از افراد اصلا نمی‌توانند سایت ما را ببینند و از آن استفاده کنند و حتی بدتر، از ما متنفر هم خواهند شد!

این یعنی حتی اگر کلی هزینه برای سئو، تبلیغات و … هم بکنید انگار یک قرارداد همیشگی با سطل آشغال بسته‌اید که 50 درصد پولتان را دو دستی در آن می‌ریزید و انتظار دارید که از سطل آشغال نتیجه بگیرید!

پس قبل از هرچیز، حتی قبل از اینکه اولین نفر وارد سایت شما شود باید حتما خیالتان از نمایش درست سایتتان روی تمام دستگاه‌ها راحت باشد، و سایت شما با هر ابعاد صفحه نمایشی، درست نمایش داده شود

یک تمرین

به عنوان یک مثال خوب، همین الان اگر با دسکتاپ هستید به سراغ موبایل‌تان بروید و سایت دگردیسی را یکبار با موبایل با دقت نگاه کنید و مقایسه کنید که نمایش در موبایل چه تفاوت‌هایی با نسخه دسکتاپ دارد، و اگر هم پای موبایل هستید و این مقاله را از روی موبایل می‌خوانید به سراغ کامپیوتر دسکتاپتان بروید (منظور لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی که صفحه نمایش بزرگتر دارند) و مقایسه کنید که سایت دگردیسی در صفحه‌های نمایش بزرگتر چطور نمایش داده می‌شود

این یک تمرین عالی است تا کاملا متوجه شوید ریسپانسیو بودن یا واکنش‌گرایی یا موبایل فرندلی بودن (که هر سه تا یک معنی دارند) دقیقا به چه معناست و چرا مهم است…

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام