تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت

با تشخیص cms بکار رفته در یک وبسایت می‌توان اطلاعات بسیار مفیدی را درباره آن سایت بدست آورد. برای این منظور روش‌های مختلف بسیاری وجود دارد که در این مقاله به طور مفصل به توضیح هر یک پرداخته‌ایم.
چکیده این مطلب
تشخیص cms یک سایت

سیستم مدیریت محتوا همانطور که از نامش مشخص است یک نرم افزار تحت وبی است که به ما در راه اندازی و مدیریت هر چه ساده‌تر و سریع‌تر سایت کمک می‌کند.
سیستم‌های مدیریت محتوا که به اختصار CMS هم گفته می‌شوند امروزه محبوبیت بسیار زیادی را کسب کرده‌اند و در انواع مختلفی مانند وردپرس، جوملا، دروپال و … در فضای نت موجود هستند.
از آنجایی که گفتیم استفاده از این CMS ها در بین افراد رشد و محبوبیت چشم‌گیری داشته‌اند به تناسب آن تعداد سایت‌های که با این سیستم‌های مدیریت محتوا توسعه داده می‌شوند هم بیشتر شده است.
همانطور که می‌دانید این CMSها  انواع مختلفی دارند و این مسئله، تشخیص سیستم مدیریت محتوای یک سایت را برای ما دشوار می‌کند.
برای شما پیش آمده که از خود بپرسید CMS سایتی که در حال بررسی آن هستید چیست؟ این طور نیست؟ و احتمال زیاد به همین دلیل است که الان در حال خواندن این مقاله هستید.
همانند آن چه که در مقالات تشخیص قالب سایت وردپرسی و تشخیص افزونه‌های یک سایت وردپرسی توضیح دادیم، در این مقاله نیز پا را یک قدم فراتر گذاشته و به بررسی و تشخیص اصل داستان یعنی سیستم مدیریت محتوای‌ یک سایت خواهیم پرداخت.
پس اگر نیاز دارید که به این حس کنجکاوی خود زمان بررسی سایت‌ها پاسخ دهید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تشخیص سیستم مدیریت محتوای یک سایت

برای تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت روش‌های مختلف بسیاری وجود دارد از سایت‌های آنلاین گرفته تا بررسی دستی و حتی بررسی به کمک کدنویسی و … که در این مقاله به تمام این موارد خواهیم پرداخت.

استفاده از ابزارهای آنلاین در تشخیص CMS سایت

همانطور که می‌دانید امروزه برای هر کاری حداقل یک سایت یا ابزار آنلاین وجود دارد، بررسی CMS هم از این قاعده مستثنی نیست و برای تشیخص سیستم مدیریت محتوای سایت‌ها نیز ابزارهای آنلاین بسیاری وجود دارد که استفاده از آن‌ها فوق العاده راحت و سریع است.

در ادامه به معرفی این سایت‌ها خواهیم پرداخت

WhatCMS

WhatCMS یک سایت قدرتمند در زمینه تشخیص و استخراج سیستم مدیریت محتوای سایت است که با وارد کردن دامنه سایت موردنظر در باکس سرچی که در صفحه موجود است، خواهید توانست اطلاعات دقیق در ارتباط با CMS سایت درخواستی خود به دست آورید.

این سایت همچنین روش‌های استفاده شده در تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت‌ها را نیز به اشتراک می‌گذارد.

سایت whatcms برای تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت

WebDataStats

این سایت نیز یکی دیگر از ابزارهای فوق‌العاده در  تشخیص CMS سایت است که به کمک اطلاعاتی که از دیتابیس سایت‌ها به دست می‌آورد به تشخیص سیستم مدیریت محتوا می‌پردازد.

استفاده از این ابزار هم به راحتی سایت WhatCMS است و با وارد کردن آدرس دامنه سایت درخواستی به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت.

این سایت برای ارائه نتایج دقیق‌تر در ارتباط با سایت‌ها به صورت ماهیانه پایگاه داده خود را آپدیت می‌کند.

سایت WebDataStats برای تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت

CMSDetect

از دیگر سایت‌های مفید در زمینه کسب اطلاعات از سایت می‌توان به CMSDetect اشاره کرد که با وارد کردن آدرس دامنه مورد نظر در کسری از زمان اطلاعات مورد نظر شما را در اختیار شما قرار خواهد داد.

سایت cmsdetect برای تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت

SiteAnalyzer

این ابزار رایگان و تحت وب نیز همانند سایت‌های دیگری که تا به اینجای مقاله معرفی کردیم پس از دریافت آدرس دامنه سایتی که می‌خواهید بررسی کنید، نتایج آنالیز خود را ارائه می‌دهد.

نکته قابل توجه در این ابزار آنلاین این است که می‌توان به صورت هم زمان چند سایت را به وسیله آن آنالیز و بررسی کرد. کافیست که آدرس دامنه هر سایت را در یک خط جدا نوشته و پس از وارد کردن کد امنیتی بر روی دکمه آنالیز کلیک کنید.

البته نتایج به دست آمده از این سایت به اندازه باقی ابزارهای معرفی شده دقیق نیست.

سایت siteanalyzer برای تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت

روش‌های دستی در تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت

روش‌های دستی در بررسی و تشخیص امکانات سایت از تشخیص سیستم مدیریت محتوا گرفته تا تشخیص قالب و پلاگین و … همیشه نتیجه مطلوب را به ما خواهد داد. در ادامه چند روش دستی که به کمک آن می‌توانیم CMS سایت را تشخیص دهیم را با هم بررسی خواهیم کرد

بررسی سورس کد سایت

روش اولی که به صورت دستی می‌توان سیستم مدیریت محتوای یک سایت را با آن تشخیص داد بررسی سورس کد سایت است به این صورت که

  1. وارد صفحه اصلی سایت مورد نظر خود شده
  2. بر روی صفحه راست کلیک کرده و گزینه view page source را انتخاب کنید و یا به کمک دکمه های ctrl + U به صورت مستقیم وارد صفحه سورس کد سایت مورد بررسی شوید.
  3. در سورس کد باز شده به دنبال متا تگ generator بگردید.

عبارتی که در مقابل این متا تگ نوشته شده است نام سیستم مدیریت محتوای آن سایت است.

meta name="generator" content="Joomla! - Open Source Content Management"
meta name="generator" content="WordPress 5.8.4"

بررسی فایل robots.txt

این فایل که به نوعی یک اجازه دهنده به ربات‌های گوگل در بررسی صفحات سایت است در همه سایت‌ها وجود دارد و با بررسی کدهای نوشته شده در آن و نشانه‌هایی که در آن موجود است می‌توانید تا حد زیادی به سیستم مدیریت محتوای آن سایت دسترسی پیدا کنید.

برای پیداکردن این فایل تنها کاری که نیاز است انجام دهید، نوشتن نام robots.txt پس از دامنه سایت است به این صورت که در زیر مشاهده می‌کنید.
https://sitename.com/robots.txt
در زیر دو نمونه از محتوای فایل robots.txt را برای شما قرار دادیم همانطور که مشاهده می‌کنید در فایل robots.txt سایتی که با سیستم مدیریت محتوای جوملا طراحی و توسعه داده شده است، نام جوملا به وضوح دیده می‌شود.

# If the Joomla site is installed within a folder
# eg www.example.com/joomla/ then the robots.txt file
# MUST be moved to the site root
# eg www.example.com/robots.txt
# AND the joomla folder name MUST be prefixed to all of the
# paths.
# eg the Disallow rule for the /administrator/ folder MUST
# be changed to read
# Disallow: /joomla/administrator/
#
# For more information about the robots.txt standard, see:
# https://www.robotstxt.org/orig.html

در فایل robots.txt دیگر از پسوند پوشه‌ها که به صورت -WP است. می‌توان تشخیص داد که سیستم مدیریت محتوای این سایت وردپرس است.

User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Allow: /wp-admin/admin-ajax.php

بررسی صفحه ورود به پنل ادمین سایت

این مورد در برخی از سایت‌ها جوابگو است چرا که بیشتر وبسایت‌ها به دلایل امنیتی صفحات ورود به پنل ادمین یا مدیریت خود را مخفی و یا آدرس آن را تغییر می‌دهند. اما خب امتحان آن که ضرری ندارد.

در زیر دسترسی به پنل ادمین در برخی از سیستم‌های مدیریت محتوای معروف مانند وردپرس، جوملا، دروپال و … بیان شده است.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس : sitename.com/wp-admin /
سیستم مدیریت محتوای جوملا :  sitename.com/administrator/
سیستم مدیریت محتوای دروپال : sitename.com/user/
سیستم مدیریت محتوای اوپن کارت :sitename.com/admin /

با تست هر یک از این موارد در سایت مورد بررسی خود می‌توانید به سیستم مدیریت محتوای آن سایت پی‌ببرید. به عنوان مثال تصویر زیر صفحه لاگین در پنل مدیریت CMS وردپرس است.

صفحه لاگین در سایتی با cms وردپرس

این تصویر نیز صفحه ورود به پنل مدیریت سیستم مدیریت محتوای جوملاست

صفحه لاگین در سایتی با cms جوملا

بررسی سیستم مدیریت محتوا به کمک اکستنش‌های گوگل

آخرین روش و یکی از بهترین روش‌ها برای بررسی CMS یک سایت استفاده از اکستنشن‌ (Extension) یا پلاگین‌ در مرورگرهایی گوگل است که از بهترین این افزونه‌ها میتوان به افزونه wappalyzer اشاره کرد.

این پلاگین قابلیت نصب بر روی هر دو مرورگر کروم و فایرفاکس را دارد و پس از نصب به صورت خودکار و با وارد شدن به هر سایتی تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره تکنولوژی‌های به کار رفته در آن سایت را استخراج کرده و در اختیار ما قرار می‌دهد.

تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید خروجی اکستنشن wappalyzer بر روی یک سایت با سیستم مدیریت محتوای جوملا است. و همانطور که مشاهده می‌کنید به صورت دقیق CMS سایت را تشخیص داده و در کنار آن اطلاعات کاربری دیگری را در اختیار ما قرار داده است.

بررسی سیستم مدیرت محتوای جوملا به کمک افزونه wappalyzer

تصویر دیگر نیز نتایج به دست آمده از پلاگین wappalyzer است که بر روی یک سایت وردپرسی اجرا شده است.

بررسی سیستم مدیرت محتوای وردپرس به کمک افزونه wappalyzer

روش های دیگری نیز برای استخراج سیستم مدیریت محتوای سایت‌ها وجود دارد که به کمک برنامه نویسی و استفاده از کتابخانه‌های مختلف پایتون انجام می‌شود اما از آن جایی که از حوصله این مقاله خارج است و ما به دنبال آموزش ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها هستیم از توضیح این مورد خودداری می‌کنیم.

در آخر این که اگر تنها به دنبال پاسخ این سوال هستید که یک سایت وردپرسی است یا نه مطالعه مقاله از کجا بفهمیم یک سایت وردپرسی است؟ سریع‌تر و دقیق‌تر شما را به نتیجه دلخواه خواهد رساند.

در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر دارید و یا در این زمینه سوال و ابهامی برای شما پیش آمده است در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

این سیستم‌ها با تطبیق اطلاعات به دست آمده از سایت‌های مورد بررسی با داده‌های موجود در دیتابیس خود، سیستم مدیریت محتوای به کار رفته در سایت‌ها را تشخیص می‌دهند.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام