اثر هاله ای چه تاثیری در تبلیغات دارد

اثر هاله ای یا خطای هاله ای بیان می‌کند که افراد تمایل دارند بر اساس یک صفت غیر مرتبط برداشت کلی از شخصیت یا خصوصیات دیگران داشته باشند.
چکیده این مطلب

آیا تا به حال برای شما پیش آمده از روی ظاهر آراسته فردی او را انسانی باهوش تصور کنید؟

آیا تا به حال پیش آمده به خاطر شیک و مجلل بودن یک رستوران غذای آن را مورد قضاوت قرار دهید؟

آیا تا به حال پیش آمده از روی رفتار کارکنان یک شرکت، محصولاتشان را کیفیت سنجی کنید؟

آیا تا به حال پیش آمده به خاطر اضافه وزن یا چاقی یک فرد او را انسانی تنبل و بی مسئولیت تصور کرده باشید؟

به سناریو زیر فکر کنید

“شما در محل کار خود هستید و رئیستان نظر شما را در ارتباط با این که آیا همکارتان فرد مناسبی برای رهبری پروژه جدید است یا نه جویا میشود، شما او را خوب نمیشناسید اما از نظر ظاهری او را فردی قد بلند آراسته و جذاب میدانید آیا این طرز فکر باعث نمیشود که به صورت خودکار پاسخ مثبتی نسبت به پرسش رئیس خود داشته باشید؟”

تاثیر-اثر-هاله-ای-در-محیط-کار

حتما شما هم این جمله معرف “اولین برخورد یا اولین برداشت بسیار مهم است را شنیده اید” افکار مثبت شما در ارتباط با ظاهر آراسته فردی یا فضای مجلل رستورانی در تفکرات و قضاوت های بعدی شما تاثیر میگذارد و این باعث میشود که به صورت ناخوآگاه در ارتباط با مسائل مختلف دیگری که به آن فرد یا آن محیط مرتبط میشود هم با دیدی مثبت قضاوت کنید.

شما به پرسش رئیس خود پاسخ مثبت میدهید فارغ از این که آیا واقعا همکار شما میتواند رهبر خوبی باشد یا نه.

غذای معمولی رستوران برای شما حکم غذای بسیار لذیذی را خواهد داشت فارغ از این که آیا واقعا غذا خوشمزه است یا تاثیر فضا و محیطی است که به آن قرار دارید.

به این نوع از برداشت یا قضاوت خطای شناختی هاله میگویند که در موقعیت های مختلف میتواند به صورت مثبت یا منفی اثر بگذارد. به صورت کلی ویژگی مثبت یا منفی یک فرد یا شی میتواند هاله ای از برداشت کلی از آن را ایجاد کند.

اثر هاله ای چیست

اثر هاله یک پدیده معروف روانشناختی – اجتماعی است که باعث میشود افراد یک ویژگی مشخص از یک فرد یا شی را مبنای قضاوت و تصمیم گیری خود قرار دهند و تصمیم گیری افراد تحت تاثیر ذهنیت قبلی آنها از موضوع باشد

اساس کلی این نظریه بر این قرار است که افراد تمایل دارند بر اساس یک صفت غیرمرتبط برداشت کلی از شخصیت یا خصوصیات دیگران داشته باشند.که این خود منجر به درک مثبت یا منفی میشود.

زمانی که افراد یک ویژگی از چیزی را پسندیده باشند در مورد سایر ویژگی های آن نیز با دیدی مثبت قضاوت خواهند کرد. و زمانی که یک ویژگی از چیزی را نپسندیده باشند در مورد سایر ویژگی های آن نیز نگاهی منفی خواهند داشت.

تاریخچه اثر هاله ای

در سال 1920 روانشناسی به نام ادوارد تورندایک  نظریه اثر هاله ای را بر اساس آزمایشی که برروی افسران ارتش انجام داد کشف کرد. در این تحقیق از افسران ارتش خواسته شد تا سربازان را بدون این که با آنها هم کلام بشوند براساس ظاهر، هوش، قدرت مدیرت و رهبری به گروه هایی تقسیم بندی کنند، و نتایج حاکی از این بود که همبستگی مثبتی بین ویژگی های ظاهری و شخصیتی در هر طبقه وجود داشت به این معنا که افرادی با قد بلند و ظاهری جذاب ، باهوش تر و کارآمد تر ارزیابی شده بودند و این تحقیق باعث کشف تئوری اثر هاله ای شد.

اثر هاله ای در زندگی روزمره

شاید اسم و تعریف اثر هاله ای برای شما تازه باشد اما اگر تا به این جای مطالب با ما همراه بوده باشید حتما به این نتیجه رسیده اید که روزانه تا چه حد در مواجه با مسائل مختلف تحت تاثیر اثر هاله ای قرار گرفته اید و میگیرید. به عنوان مثال در ارتباط با آشنایی با افراد تازه، حتما عبارت عشق در نگاه اول به گوشتان خورده است این عبارت اغراق آمیز هم با اثر هاله ای در ارتباط است و تحت تاثیر ظاهر بدنی مثبت است که شکل میگیرد. یا در محیط دانشگاهی و کار نیز به همین صورت است و برداشت اولیه شما از افراد قضاوت های بعدی شما را نیز میسازد.

چند سالیست که پای اثر هاله ای به موضوع برندینگ و تبلیغات هم باز شده است و بازاریاب ها سعی میکنند از این خطای شناختی در معرفی بهتر و فروش بالا تر محصولات خود بهره بگیرند. اما چگونه؟

چگونه از اثر هاله در بازاریابی استفاده کنیم

بر هیچ کس پوشیده نیست که بازاریابان از روش های مختلفی برای ایجاد حس مثبت در مخاطب استفاده میکنند تا برند و محصول خود را با یک ویژگی مثبت در ذهن مخاطب ماندگار کنند. به عنوان مثال در تبلیغات خود از افراد مشهور و محبوب استفاده میکنند! این کار کمک میکند تا حس مثبت آن فرد بر روی احساس مخاطب نسبت به محصول تاثیر بگذارد یا از جملات و شعرهای شعرای معروف در معرفی محصول خود کمک میگیرند. به این صورت به وسیله یک موضوع جانبی بر روی برداشت و احساس اولیه مخاطب تاثیر میگذارند.این مسئله در ارتباط با بحث بازاریابی و تبلیغات است نکته قابل توجه اینجاست که قدرت یک برند از ترکیب کیفیت محصولات و تبلیغات موثر شکل میگیرد. پس در کنار تبلیغات کارآمد بایستی محصول با کیفیتی نیز ارائه شود تا اثر هاله ای به صورت عکس عمل نکند

بازاریابان-از-اثر-هاله-ای-در-تبلیغات-برند-و-محصول-خود-استفاده-میکنند

مسئله بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته شود این است که قرار نیست همه محصولات و خدمات شما در همه ابعاد بهترین باشد بلکه کافیست یک یا چند محصول شما دارای شهرت و محبوبیت باشد و اثر مثبتی در مخاطب ایجاد کند اینجاست که اثر هاله ای کار خود را شروع کرده و این محبوبیت و نظر مثبت را به سایر محصولات و خدمات شما تعمیم میدهد. میتوان از اثر هاله ای در هر دو بخش استفاده کرد تا در نهایت یک برند پر قدرت ساخت.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام