سیستم مدیریت محتوا چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم‌ مدیریت محتوا بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای ایجاد یک سایت کامل با هزینه کم و دانش محدود برنامه نویسی است. در این مقاله دلایلی که بخاطر آن‌ها باید از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید را بررسی کرده‌ایم و با نحوه عملکرد CMSها آشنا می‌شویم.
چکیده این مطلب
سیستم مدیریت محتوا چیست what is CMS

اگر می‌خواهید سایت خود را داشته باشید ولی هزینه توسعه یک سایت با زبان‌های برنامه نویسی برای شما بسیار بالاست یا زمان و انرژی کافی برای این که خودتان شروع کنید و به کمک زبان‌های برنامه نویسی یک سایت برای خود توسعه دهید را ندارید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا شما را با حلال مشکلاتتان آشنا کنیم.

در این مقاله قصد داریم درباره سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System (به اختصار CMS) صحبت کنیم.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا که به اختصار CMS نیز نامیده می‌شود یک نرم‌افزار آنلاین و تحت وب است که به افراد کمک می‌کند تا بدون نیاز به دانش فنی و تخصصی، یک سایت را ساخته و محتوای خود را در آن آپلود کنند و برای عموم به نمایش بگذارند.

به زبان ساده‌تر، سیستم‌های مدیریت محتوا بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای ایجاد یک سایت کامل با هزینه کم و دانش محدود برنامه نویسی است.

با وجود سیستم‌ مدیریت محتوا تمامی زیرساختی که نیاز دارید تا به وسیله آن محتوای خود (تصاویر، متن و ویدیو و …) را در سایت به نمایش بگذارید، در یک رابط کاربری بسیار ساده و جذاب برای شما فراهم شده است. تنها کاری که از این پس باید انجام دهید، توجه به ظاهر و محتوای سایت است که این امر را هم با خرید قالب و پلاگین‌ها بدون نیاز به کدنویسی می‌توانید مدیریت کنید.

چرا باید از سیستم مدیریت محتوا استفاده کنیم؟

با توجه به توضیحاتی که در تعریف سیستم مدیریت محتوا دادیم تا حد زیادی به دلایل اهمیت استفاده از CMSها پی‌برده‌اید، اما در ادامه می‌خواهیم کمی دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری به چرایی استفاده از این سیستم‌های مدیریت محتوا بپردازیم.

  1. به حداقل رسیدن نیاز به دانش کدنویسی
    شاید این یکی از اصلی‌ترین و جذاب‌ترین دلایل استفاده از سیستم‌های مدیریت محتواست. وجود CMSها انقلاب بزرگی در رشد و توسعه کسب و کارهای آنلاین بوده است. چرا که نیاز افراد به توسعه‌دهندگان وبسایت را به حداقل رسانده است و هر فردی که نیاز به وبسایت داشته باشد، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر از قبل می‌تواند آن را ساخته و مدیریت کند.
  2. همکاری آسان
    از دیگر خوبی‌های این سیستم‌های مدیریت محتوا، می‌توان به استفاده همزمان چند نفر از پنل مدیریت اشاره کرد؛ به این صورت که همزمان با این که متخصصان تولید محتوا مشغول تولید و ویرایش محتوای خود هستند، توسعه دهندگان یا کارشناسان سایت نیز می‌توانند مسئولیت‌های خاص خود را در سایت اجرا کرده، بدون آن که خللی در کار دیگری ایجاد شود. این امر باعث بهبود عملکرد کسب و کار شما خواهد شد.
  3. تعریف نقش‌های مختلف و ایجاد محدودیت دسترسی
    به لطف سیستم‌های مدیریت محتوا خیلی عالی می‌توان نقش‌ها و وظایف مختلفی برای افراد تعریف کرد و دسترسی هر فرد را به وظایفی که در سایت دارد محدود کرد.
    به این صورت بدون هیچ دغدغه و نگرانی در ارتباط با امنیت سایت خود می‎‌توانید با افراد مختلف در حوزه‌های متفاوت سایت همکاری داشته باشید. اما در صورتی که سایت شما کدنویسی شده باشد، برای ایجاد نقش‌های مختلف و محدودیت‌ برای هر نقش، باید شرایط پیچیده‌ای کدنویسی شود.

از دیگر موارد اهمیت و دلایل استفاده از CMSها می‌توان به:

  1. اهمیت و توجه سئو سایت
  2. اهمیت و توجه به امنیت سایت
  3. وجود قالب‌های آماده و ریسپانسیو برای سایت
  4. بروزرسانی ساده و سریع سایت
  5. ایجاد وبلاگ برای سایت
  6. پنل مدیریت ساده و پشتیبانی از چندین زبان
  7. قابلیت شخصی سازی لینک‌ها برای موتورهای جستجو
  8. روش‌های نصب آسان
  9. زمان‌بندی انتشار محتوا در سایت

و موارد مختلف دیگر اشاره کرد.

یک سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می‌کند؟

برای این که درباره چگونگی عملکرد یک سیستم مدیریت محتوا بیشتر بدانیم، بهترین کار این است که در ابتدا به صورت خیلی کلی با فرایند ساخت یک سایت به وسیله کدنویسی آشنا شویم. این گونه شما نیز با اهمیت و جایگاه سیستم مدیریت محتوا برای فردی که دانش محدودی در ارتباط با کدنویسی دارد بیشتر آشنا خواهید شد.

برای ساخت یک سایت به کمک کدنویسی، در ابتدا ساختار و بدنه سایت به وسیله کدهای HTML نوشته شده و پس از آن به کمک کدهای CSS به این ساختار و بدنه رنگ و لعاب داده می‌شود و در نهایت به وسیله زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت این صفحات ساخته شده به صورت داینامیک و تعاملی درخواهند آمد.

ساخت سایت به وسیله کدنویسی

تا به اینجای کار تقریبا تنها نصف داستان انجام شده و تازه از اینجا به بعد باید کدهایی که عملیات‌های منطقی و ارتباط با دیتابیس و ذخیره سازی اطلاعات را برعهده دارند نوشته شوند. کمی مشکل به نظر می‌رسد، نه؟

اما نگران نباشید، سیستم‌های مدیریت محتوا تمام این مراحل سخت و زمان‌بر را به دو بخش کلی و فنی تقسیم می‌کنند:

  1. برنامه مدیریت محتوا یا Control management applicant
    که به اختصار CMA نیز نامیده می‌شود وظیفه‌اش این است که به شما امکاناتی را بدهد که به راحتی و بدون دردسر محتوای خود را که شامل متن و عکس و ویدیو و… است، به کمک یک رابط کاربری بسیار ساده در سایت ایجاد کنید
  2. برنامه تحویل محتوا یا Control delivery applicant
    که به اختصار CDA نیز نامیده می‌شود وظیفه‌اش این است که محتوای تولید شده توسط شما را اولا در پایگاه داده ذخیره نمایید و سپس در سایت به کاربران نمایش دهد بدون آن که شما درگیر کدنویسی سمت بک‌اند یا پشت سایت بشوید.

به این صورت شما می‌توانید بدون درگیری با کدها، در یک محیط گرافیکی ساده و جذاب محتوای خود را ایجاد، ویرایش و منتشر کنید.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

سیستم‌های مدیریت محتوا به صورت کلی در دو نوع اوپن سورس و اختصاصی وجود دارند.

سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی به این صورت هستند که برای استفاده از خدمات این CMSها باید لایسنس آن را خریداری کنید، یکی از بحث‌های مهمی که در حوزه سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی وجود دارد همین هزینه‌ای است که اصولا به صورت ماهیانه دریافت می‌شود و همچنین انتقال دامنه و وجود هاست مناسب برای این سیستم‌ها نیز از دیگر مشکلاتی است که وجود دارند.

در مقابل سیستم‌های مدیریت محتوای متن باز یا اپن سورس یکی از بهترین انتخاب‌ها برای راه اندازی وبسایت در کمترین زمان هستند. این سیستم‌ها رایگان بوده و کدهای آنها در اختیار عموم است. وردپرس از جمله بهترین سیستم‌های مدیریت محتوای متن باز است که محبوبیت فوق العاده بالایی را در بین کاربران یافته است و بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر وردپرس سیستم‌های مدیریت محتوای معروف دیگری نیز وجود دارند. از جمله این سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان به:

  • جوملا (Joomla)
  • دروپال (Drupal)
  • مجنتو (Magento)
  • پرستا شاپ (Prestashop)
  • ویکس (Wix) و … اشاره نمود.

چگونه می‌توان از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کرد؟

برای این که از سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده کنید شما نیاز به خرید یک هاست و دامنه متناسب با کار خود دارید. اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا رایگان استفاده کنید پس از خرید هاست و دامنه، با آپلود هسته اصلی سیستم مدیریت محتوای مدنظر خود در هاست، می‌توانید نسخه اولیه و اصلی سایت خود را برای عموم قابل مشاهده کنید. اما برای حرفه‌ای تر شدن کار خود باید از قالب‌های پریمیوم و پلاگین‌های اختصاصی و موردنیاز خود استفاده نمایید. در سیستم‌های مدیریت محتوا اختصاصی و غیر رایگان نیز احتمالا تمام مراحل به جز مراحل خرید دامنه به صورت خودکار انجام خواهد شد.

در نهایت اگر به موضوع سیستم‌های مدیریت محتوا علاقه‌مند شده‌اید و دوست دارید که بدانید هر سایتی که مشاهده می‌کنید با چه سیستم مدیریت محتوایی طراحی شده است، مطالعه مقاله تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام