تشخیص افزونه‌های یک سایت وردپرسی

تشخیص پلاگین‌هایی که در یک سایت بکار رفته‌اند کار سختی نیست؛ برای فهمیدن نام این پلاگین‌ها، روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به صورت کامل به بررسی همه آن‌ها پرداخته‌ایم.
چکیده این مطلب
نحوه تشخیص پلاگین‌های بکار رفته در سایت‌های وردپرسی

افزونه‌ها جز جدایی ناپذیر سایت‌های وردپرسی هستند و اهمیت آن‌ها اگر به اندازه قالب سایت نباشد مطمئنا کمتر از آن هم نیست. پلاگین‌ها امکانات فوق العاده‌ای را به بخش‌های مختلف سایت، از ظاهر گرفته تا پشت پرده سایت مثل امنیت، سئو و … اضافه می‌کنند.

بدون وجود این پلاگین‌ها توسعه و طراحی سایت‌های وردپرسی کاری دشوار و طاقت فرسا می‌شد. از آنجایی که تعداد بسیار زیادی پلاگین چه به صورت پریمیوم و چه رایگان در فضای وب موجود است، شناخت و تشیخص آن‌ها به صورت چشمی کمی سخت خواهد بود و به راحتی نمی‌توان تشخیص داد که هر سایت از چه پلاگین‌هایی برای بهبود عملکرد خود استفاده کرده است.

در مقاله از کجا بفهمیم یک سایت وردپرسی است؟ توضیح دادیم که چطور می‌توانید وردپرسی بودن سایت‌ها را تشخیص دهید؛ در تکمیل آن، در این مقاله نیز قصد داریم روش‌های تشخیص پلاگین‌های به کار رفته در سایت‌های وردپرسی را نیز به شما آموزش دهیم.

پلاگین های بکار رفته در یک سایت

به صورت صددرصدی نمی‌توان تضمین داد که با انجام این کارها و بررسی‌ها به تمام پلاگین‌های به کار رفته در سایت مورد نظر دسترسی پیدا کنید. زیرا برخی از سایت‌ها به کمک یکسری اصول امنیتی جلوی دسترسی به این اطلاعات را خواهند گرفت، اما با این کارها به نتایج خوبی خواهید رسید.

اهمیت تشخیص پلاگین‌های یک سایت وردپرسی

از آنجایی که گفتیم هزاران پلاگین مختلف برای کاربردهای متفاوت در وردپرس وجود دارد، اگر بخواهید برای یک امکان خاص در سایت خود که مشابه آن را در سایت‌های وردپرسی دیگر هم دیده‌اید، پلاگین‌های مختلف را تست کنید زمان و انرژی بسیاری از شما گرفته خواهد شد.

درحالی که با بررسی و تشخیص پلاگین‌های سایت‎های مورد نظر به راحتی و در کمترین زمان به نتیجه دلخواه خواهید رسید و پلاگین نهایی و موردنیاز خود را خواهید یافت.

روش‌های تشخیص پلاگین‌های سایت وردپرسی

برای تشخیص پلاگین‌های یک سایت وردپرسی از سه روش اصلی می‌توانیم کمک بگیریم، که بسته به نیاز خود می‌توانید هر یک را امتحان کرده تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

  1. تشخیص پلاگین‌های سایت به کمک سایت‌های آنلاین
  2. بررسی دستی سورس کد سایت
  3. استفاده از اکستنشن ها

تشخیص پلاگین‌های سایت به کمک سایت‌های آنلاین

سایت‌های کمکی بسیاری وجود دارند که به صورت پریمیوم و یا رایگان به تشخیص پلاگین‌ها و سایر اطلاعات سایت می‌پردازند.ما در این مقاله قصد داریم سایت‌های رایگانی که در این امر ما را یاری خواهند داد را معرفی کنیم.

این سایت‌های رایگانی که در ادامه معرفی خواهیم کرد در بعضی موارد با ابزارهایی که برای بررسی و تشخیص قالب سایت معرفی کردیم مشترک هستند.
چرا که عملکرد این سایت‌ها در تشخیص قالب و پلاگین و اطلاعات سایت تا حدودی مشابه هم هستند و به همین دلیل هم در تشخیص قالب به کار می‌آیند هم در تشخیص پلاگین‌های به کار رفته در سایت.

 scanwp.net

از جمله بهترین و قابل اعتمادترین‌ ابزارها در زمینه تشخیص اطلاعات سایت است که به دلیل دیتابیس بزرگتر و اطلاعات بیشتری که درباره قالب‌ها و پلاگین‌ها دارد توانایی شناسایی و تشخیص بهتری هم خواهد داشت.
در این سایت وارد کردن دامنه مورد نظر، تمامی اطلاعات مهم سایت از قالب گرفته تا پلاگین‌ها و هاستیگ و … را در اختیار خواهید داشت.

scanwp برای تشخیص پلاگین های سایت

whatwpthemeisthat.com

نام سایت what wp theme is that خود گویای همه چیز است و نیازی به توضیح بیشتر نیست.
تنها کافیست آدرس اینترنتی یا نام دامنه خود را در باکس موجود در صفحه نوشته و منتظر بمانید تا سایت بررسی خود را به اتمام برساند.
این سایت پس از انجام بررسی‌های خود در ابتدا اطلاعات کلی درباره قالب سایت و نویسنده قالب و … در اختیار شما قرار خواهد داد پس از آن تمامی پلاگین‌های استفاده شده در سایت مورد بررسی را به صورت لیست‌وار به همراه اسم و آدرس نمایش خواهد داد.

whatwpthemeissite - برای تشخیص پلاگین های سایت

BuildWith.com

بدون شک یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای تشخیص پلاگین و سایر اطلاعات سایت است، این ابزار علاوه بر نام قالب و پلاگین اطلاعات بسیار بیشتری در ارتباط با سرویس هاستینگ و کتابخانه‌های جاوااسکریپت و استایل‌های سی اس اس و … را در اختیار شما قرار می‌دهد

builtwhit - تشخیص پلاگین های سایت وردپرسیبه عنوان مثال در این سایت آدرس اینترنتی دگردیسی را وارد کردیم و در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که یکسری اطلاعات بسیار مفید در ارتباط با سایت درگردیسی را لیست کرده و نمایش می‌دهد.

builtwhit - تشخیص پلاگین های سایت وردپرسی

WP Detector.com

این سایت هم همانند موارد دیگر اطلاعات خوبی در ارتباط با افزونه‌ها و اطلاعات سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. کافیست آدرس سایت دلخواه خود را در باکس موجود وارد نمایید.
علاوه بر این سایت WP Detector یک اکستنشن برای مرورگر نیز دارد که دقیقا مشابه با سایتش کار می‌کند.

wpdetectot - تشخیص پلاگین های سایت
البته نکته قابل توجه این است که به دلیل برخی پیگربندی‌های امنیتی که سایت‌ها انجام می‌دهند گاهی مواقع ممکن است نتیجه مطلوب از بررسی حاصل نشود.

از آنجایی که این سایت‌ها نمی‌توانند تمامی پلاگین‌های به کار رفته در سایت مورد نظر شما را بیابند تست و امتحان دو یا سه مورد از این ابزارها کار مفیدتری خواهد بود.
زیرا خروجی که این سایت‌ها به شما خواهند داد مشابه هم نبوده و به این صورت به تعداد بیشتری از پلاگین‌ها دسترسی خواهید داشت.

بررسی دستی سورس کد سایت

از دیگر راه‌هایی که به ما در رسیدن به هدف این مقاله که تشخیص افزونه‌های سایت است کمک می‌کند بررسی دستی یکسری موارد خاص است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

جستجو در سورس کد سایت مورد بررسی

برای این کار به کمک دکمه‌های کمکی  ctrl+u و یا با راست کلیک کردن در صفحه مورد نظر و انتخاب گزینه view page source وارد سورس اصلی آن صفحه از سایت شوید و با جستجوی (ctrl + f ) عبارت wp-content/plugin به دنبال اسم پلاگین‌های به کار رفته در آن سایت و صفحه باشید.

مشابه تصویر زیر عباراتی که بعد از plugin می‌آیند نام افزونه‌های استفاده شده در سایت هستند که با جستجوی هر یک در گوگل به راحتی می‌توانید به اطلاعات بیشتری از آن‌ها دست یافته و حتی آن را دانلود یا خریداری کنید و در سایت خود استفاده نمایید.

سرچ در سورس کد سایت برای تشخیص پلاگین های سایت وردپرسی

بررسی کامنت‌های گذاشته شده در سورس کد

مشابه روشی که پیش‌تر توضیح دادیم وارد سورس کد سایت مورد بررسی خود شده و این بار نگاهی به کامنت‌های این صفحه بیاندازید.

برخی پلاگین‌ها برای فهمیده شدن بهتر کدهایشان توسط توسعه دهندگان توضیحاتی را به صورت کامنت (عبارات سبز رنگی که داخل <– –!> قرار میگیرند.) به صفحات سایت اضافه می‌کنند.

سرچ در کامنت های سورس کد سایت برای تشخیص پلاگین های سایت وردپرسی

بررسی بخش Element در developer tools

اگر به دنبال نام پلاگین یک المان خاص در صفحه هستید بر روی آن بخش کلیک راست کرده و این بار گزینه inspect را انتخاب نمایید. در بخش inspect تمامی کدهای اچ تی ام الی سایت موجود است .

با بررسی اسم‌هایی که در مقابل کلاس یا آیدی آن نوشته شده است، می‌توانید به نام پلاگین اصلی آن پی‌ببرید و با سرچ کردن آن اسم تا حدودی اطلاعاتی در ارتباط با آن کسب کنید.

البته در صورتی که آن المان با پلاگین خاصی ساخته شده باشد.

بررسی بخش المنت های سایت برای تشخیص پلاگین های سایت وردپرسی

بررسی بخش source در developer tools

طبق روال سابق با کلیک راست کردن در سایت مورد نظر و انتخاب گزینه inspect وارد بخش developer tools  مرورگر خواهیم شد از میان تب های موجود وارد تب سورس شده و مانند تصویر زیر می‌توانید به بخش پلاگین‌های آن سایت دسترسی داشته باشید.

اگر از مرورگر فایرفاکس برای این کار استفاده می‌کنید وارد تب debugger شوید.

بررسی بخش سورس سایت برای تشخیص پلاگین های سایت وردپرسی

استفاده از اکستنشن ها

همانطور که در مقاله پلاگین چیست به صورت کامل توضیح دادیم، پلاگین‌ها یا اکستنشن‌ها برنامه‌های جانبی کوچکی هستند که پس از نصب شدن، امکاناتی را به برنامه اصلی می‌افزایند.

در ادامه به معرفی چند نمونه از پرکاربردترین اکستنشن‌هایی که مخصوص این کار هستند خواهیم پرداخت.

اکستنشن Scan WP

این افزونه که در ابتدای مقاله سایت آن را معرفی کردیم دقیقا عملکردی مشابه با سایت خود دارد و تنها مزیت آن این است که نیازی نیست تا وارد سایت شوید و تنها با نصب افزونه به راحتی و در همان صفحه‌ای که هستید به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی خواهید داشت.

افزونه Wappalyzer

این افزونه اطلاعاتی بیشتر از تنها نام چند پلاگین در اختیار ما قرار می‌دهد و با نصب آن به تمامی تکنولوژی‌های به کار رفته در سایت دسترسی خواهیم داشت.

نصب و استفاده از آن برای هر وبمستری لازم و ضروری است. برای نصب آن از هر دو مرورگر کروم و فایرفاکس می‌توانید استفاده نمایید.

استخراخ اطلاعات یک سایت به کمک افزونهwappalayzer

اگر نیاز دارید که در ارتباط با این افزونه و روش نصب آن بر روی مرورگر خود اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله افزونه Wappalyzer چیست را مطالعه نمایید.

در نهایت هم اگر نتوانستید از تمام این روش‌هایی که گفتیم به نتیجه مطلوب خود برسید به مدیر آن سایت ایمیل بزنید و سوال خود را بپرسید. البته احتمال به نتیجه رسیدن در این مورد هم خیلی کم است اما خب امتحان کردن آن ضرری ندارد!

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام