از کجا بفهمیم یک سایت وردپرسی است؟

طبق آخرین آمار بیشتر از 40 درصد وبسایت‌های دنیا با سیستم مدیریت محتوا وردپرس ساخته شده‌اند؛ اما چطور می‌توان تشخیص داد که یک سایت با وردپرس ساخته شده است؟ در این مقاله به بررسی روش‌های مختلف تشخیص وردپرسی بودن سایت‌ها پرداخته‌ایم.
چکیده این مطلب
نحوه تشخیص سایت وردپرس از کجا بفهمیم یک سایت وردپرس است

اگر در وبگردی‌های خود با سایت‌هایی برخورد کرده‌اید و این سوال برای شما پیش آمده است که آیا این سایت با وردپرس طراحی شده است یا نه؟ و نتوانسته‌اید به پاسخ قطعی در ارتباط با سوال خود برسید، این مقاله مناسب شما است.

در این مطلب سعی کردیم به صورت کامل به این سوال، که از کجا بفهمیم یک سایت وردپرسی است یا نه پاسخ ‌دهیم و با چند روش بسیار ساده شما را در رسیدن به پاسخ این سوال یاری دهیم.

پس از خواندن این مطلب به راحتی می‌توانید سایت‌های وردپرسی را تشخیص داده و حتی در ارتباط با افزونه‌ها و قالب سایت‌های مورد بررسی خود اطلاعات قابل توجهی را کسب کنید.

وبمستران و طراحان باتجربه‌ای که سایت‌های وردپرسی زیادی را طراحی کرده‌اند، به راحتی و تنها با دیدن ظاهر سایت هم می‌توانند وردپرسی بودن و حتی نام قالب سایت را نیز تشخیص دهند.

روش‌های تشخیص یک سایت وردپرسی

برای این که تشخیص دهیم یک سایت وردپرسی است یا نه از چندین روش میتوان استفاده کرد، اما برای دسترسی راحت‌تر و فهم آسان‌تر مطلب، در این مقاله سعی کردیم روش‌های موجود را به سه دسته کلی تقسیم کنیم:

  1. روش‌های دستی تشخیص سایت
  2. تشیخص به کمک سایت‌های آنلاین
  3. تشخیص سایت به کمک اکستنشن‌های گوگل

هر یک از این دسته‌های اصلی دارای موارد متعددی هستند. در ادامه به توضیح بیشتر در ارتباط با تمامی موارد ذکر شده خواهیم پرداخت.

روش های دستی برای تشخیص وردپرسی بودن یک سایت

از جمله ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای بررسی وردپرسی بودن یک سایت بررسی دستی یک سری موارد خاص در سایت هدف است که در ادامه به تفکیک تمام موارد را توضیح خواهیم داد.

بررسی یوآرال تصاویر سایت مورد نظر

یکی تصاویر موجود در سایت مورد نظرتان را در یک تب جدید باز کنید. بر روی تصویر موردنظر در سایت کلیک راست کرده و گزینه open image in new tab را انتخاب نمایید.

در بخش URL تب جدید به دنبال عبارت wp-content بگردید.

بررسی یوآرال تصاویر سایت مورد نظر برای تشخیص وردپرسی بودن سایت

اگر در آدرس اینترنتی تصاویر سایت این عبارت موجود بود به این معناست که سایت مورد نظر شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کند.

در نظر داشته باشید، تصویری که انتخاب می‌کنید لینک نداشته باشد.

بررسی صفحه پنل ادمین در سایت مورد نظر

برای این کار در ادامه آدرس دامنه سایت عبارت wp-admin/ را نوشته و آدرس مورد نظر را جستجو کنید.

اگر نتیجه به دست آمده مشابه با تصویر زیر بود به این معناست که سایت مورد نظر شما وردپرسی است. علاوه بر عبارت wp-admin/ می‌توانید از عباراتی چون wp-login  نیز استفاده کنید.

بررسی صفحه ورود به پنل ادمین سایت مورد نظر برای تشخیص وردپرسی بودن سایت

نکته قابل توجه این است که برخی از سایت‌های وردپرسی به دلیل مسائل امنیتی سایت خود دسترسی به این صفحه را محدود کرده و ممکن است در زمان جستجو به نتیجه ای نرسید و با صفحه 404 مواجه بشید.

این مسئله را به طور قطع نمی‌توان به معنای وردپرسی نبودن سایت در نظر گرفت و بهتر است که روش‌های دیگر را نیز برای بررسی تشخیص وردپرسی بودن سایت امتحان کنید.

بررسی سورس کد وبسایت مورد نظر

همانطور که در مقاله چگونه بفهمیم قالب یک سایت وردپرسی چیست توضیح دادیم یکی از بهترین راه‌ها برای بررسی و کسب اطلاعات در ارتباط با سایت مورد نظر بررسی سورس کد سایت است.

بدین منظور با راست کلیک کردن در صفحه مورد نظر بر روی گزینه view page source کلیک کرده و در میان کدهای موجود به دنبال عبارات wp-content  و یا  WordPress بگردید.

با زدن کلیدهای ترکیبی ctrl + f  می‌توانید عبارات موجود را جستجو نمایید.

بررسی سورس کد سایت مورد نظر برای تشخیص وردپرسی بودن سایت

اگر در میان سورس کدها این عبارات یافت شد به این معنی است که سایت مورد نظر با وردپرس طراحی و ساخته شده است.

بررسی فایل license.txt

در صورت وجود این فایل در هاست، با سرچ عبارت license.txt/ پس از دامنه می‌توان به اطلاعاتی در ارتباط با وردپرسی بود سایت دست یافت.

بررسی فایل لایسنس در سایت مورد نظر برای تشخیص وردپرسی بودن سایت

البته در اکثر سایت‌ها این فایل حذف و یا دسترسی به آن محدود شده است. پس نبودن این فایل به معنای وردپرسی نبودن سایت نیست و بهتر این که روش‌های دیگر را نیز امتحان کنید.

بررسی فایل readme.html

این فایل شامل اطلاعاتی در ارتباط با ورژن وردپرس استفاده شده و آموزش راه اندازی و … است که در برخی سایت‌های وردپرسی موجود می‌باشد. با اضافه کردن عبارت readme.html/  پس از دامنه سایت می‌توانید از وجود یا عدم وجود این فایل مطلع شوید.

بررسی فایل readme.html سایت مورد نظر برای تشخیص وردپرسی بودن سایت

بررسی فایل sitemap.xml

در اکثر سایت‌های وردپرسی پلاگین‌های مربوط به سئو مانند یواست سئو و یا رنک مث نصب و فعال است.
یکی از ویژگی‌های این پلاگین‌ها ساخت سایت مپ است.

اگر در ارتباط با سایت مپ اطلاعات بیشتری نیاز دارید مطالعه مقاله سایت مپ (sitemap) چیست و چگونه یک نقشه سایت بهینه بسازیم، می‌تواند برای شما مفید باشد.

با جستجوی عبارت domain.com/sitemap.xml می‌توانید به سایت مپ، سایت موردنظر خود دسترسی داشته باشید و این خود به معنای وردپرسی بودن سایت مورد بررسی شماست.

بررسی سایت مپ سایت مورد نظر برای تشخیص وردپرسی بودن سایت

استفاده از سایت‌های آنلاین برای تشخیص وردپرسی بودن

اگر استفاده از روش‌های دستی که تا به این جای مقاله توضیح دادیم به هر دلیلی برای شما کارساز نبود و به دنبال روش راحت‌تری برای پاسخ به سوال وردپرسی بودن یا نبودن سایت مورد بررسی خود هستید می‌توانید از سایت‌های رایگانی که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده نمایید.

سایت Isitwp

این سایت پس از اسکن کدهای سایت مربوطه در ابتدا تشخیص می‌دهد که سایت موردنظر وردپرسی است یا نه. پس از آن می‌توانید اطلاعات خیلی کامل‌تری درباره قالب سایت به دست آورید و همچنین این سایت به شما در تشخیص افزونه‌های به کار رفته در سایت نیز کمک بسیاری خواهد کرد.

سایت isitwp برای تشخیص اطلاعات سایت

سایت builtwith

با وارد کردن آدرس اینترنتی مورد نظر خود در باکس سرچ موجود در سایت، علاوه بر پاسخ به سوال وردپرسی بودن سایت به اطلاعات کامل‌تری درمورد تکنولوژهای به کار رفته سایت نیز دست پیدا خواهید کرد.

بررسی اطلاعات سایت به کمک سایت builtwith

استفاده از پلاگین‌های مرورگر برای تشخیص وردپرسی بودن سایت

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان وردپرسی بودن سایت را تشخیص داد استفاده از اکستنشن یا افزونه‌های مرورگرهاست.

این روش در ابتدا و برای بررسی سایت اول شاید کمی حوصله سر بر باشد چرا که نیاز است تا شما اکستنشن مورد نظر را دانلود و نصب نمایید.

اما نکته مثبتی که این روش نسبت به سایر روش‌ها دارد این است که در بررسی سایت‌های بعدی سرعت عمل شما خیلی بالا بود و با یک کلیک ساده بر روی اکستنشن مربوطه تمام اطلاعاتی که از سایت موردنظر خود می‌خواهید را در لحظه به دست خواهید آورد.

درارتباط با پلاگین‌ها اطلاعات بیشتری نیاز دارید، مقاله پلاگین (افزونه) چیست برای شما مفید خواهد بود.

از جمله مفیدترین پلاگین‌ها برای این کار افزونه wappalyzer است. این اکستنشن در هر دو مرورگر پراستفاده گوگل کروم و فایرفاکس موجود می‌باشد و با نصب آن به راحتی خواهید توانست اطلاعات موردنیاز خود را به دست آورید.

اطلاعات به دست آمده از سایت به کمک اکستنشن وپلایزر

علاوه بر wappalyzer اکستنش‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارد که در مرورگر گوگل کروم می‌توان به پلاگین Library Sniffer و در مرورگر فایرفاکس می‌توان به اددآن builtwith اشاره کرد، این پلاگین در اصل مربوط به سایت builtwith  است که در همین مطلب در ارتباط با آن صحبت کردیم و دقیقا کاری را که سایت builtwith انجام می‌دهد را بدون مراجعه به سایت برای ما انجام خواهد داد.

تمرین: مهارت خود را در زمینه تشخیص وردپرسی بودن سایت‌ها محک بزنید

در دو مقاله “بهترین سایت های خارجی ساخته شده با وردپرس” و “بهترین سایت های ایرانی ساخته شده با وردپرس” بیش از 20 سایت معروف و عالی خارجی و ایرانی که با سیستم مدیریت محتوا وردپرس طراحی شده‌اند را معرفی کرده‌ایم؛ برای تمرین می‌توانید خودتان به این سایت‌ها مراجعه کنید و تک تک بررسی کنید که آیا با روش‌های گفته شده قادر به شناسایی وردپرس در آن‌ها هستید یا خیر!

در پایان امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. همچنین می‌توانید سوالات خود در این خصوص را نیز در بخش کامنت‌ها مطرح کنید.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام