چایلدتم چیست؟ همه چیز درباره پوسته فرزند یا چایلدتم

  • خانه
  • آموزشی
  • چایلدتم چیست؟ همه چیز درباره پوسته فرزند یا چایلدتم
چایلدتم به توسعه دهندگان و صاحبان سایت این امکان را می‌دهد که به راحتی و خیلی سریع سایت خود را سفارشی کنند به این صورت که با هر بار آپدیت قالب، تغییرات آنها از بین نرود.
چکیده این مطلب
قالب فرزند یا چایلدتم چیست آموزش کامل

اگر شما هم بعد از هر بار بروزرسانی قالب خود تمام تغییرات سفارشی‌ سازی سایت خود را از دست می‌دهید و مجبور هستید تک به تک تغییرات را از دوباره نوشته و به قالب خود اضافه کنید و این مسئله باعث ناراحتی شما شده است و یا کلا شما را از آپدیت کردن قالب خود زده کرده است، باید بگوییم که این مقاله راه حل مشکل شماست.

در این مقاله قصد داریم شما را با چایلد تم و یا همان قالب فرزند خودمان آشنا کنیم و از مزایا و معایب استفاده از این قالب برایتان بگوییم، و در نهایت تصمیم با شماست که از آن استفاده کنید یا نه.

پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

چایلدتم یا قالب فرزند چیست؟

قالب فرزند یک قالب بسیار ساده و ابتدایی است که تمامی ویژگی‌ها و عملکردهای خود را از قالب اصلی یا والدش به ارث میبرد.

این قالب یک قالب مستقل نبوده و بدون حضور قالب والد خود عملا به هیچ کاری نخواهد آمد.

عملکرد قالب فرزند یا چایلد تم به این صورت است که علاوه بر ویژگی‌های خاص خود (که ما می‌توانیم برای آن بنویسیم)، تمام ویژگی‌های قالب مادر را نیز در خود دارد

در این قالب می‌توانیم ویژگی‌های شخصی سازی شده خود را به قالب اصلی اضافه کنیم، بدون آن که به کدهای قالب اصلی دست زده باشیم.

در اکثر قالب‌های توسعه داده شده معتبر، قالب فرزند و یا چایلد تم نیز به همراه قالب اصلی ارائه می‌شود و به راحتی و با یک نصب ساده قابل استفاده است.

چایلدتم یا قالب فرزند چگونه ایجاد میشود؟

ایجاد قالب فرزند به راحتی ایجاد کردن یک پوشه است، این پوشه می‌تواند خیلی ساده و تنها شامل دو فایل style.css و function.php باشد

و یا این که بسیار پیچیده باشد و به اندازه قالب اصلی و یا حتی بیشتر از آن فایل داشته باشد.

نکته مهم قبل از ساخت قالب فرزند یا چایلد، انتخاب یک قالب اصلی با کیفیت و متناسب با نیاز کاری شما است. در این صورت تغییرات شما به چند کد ساده ختم می‌شود.

با داشتن یک قالب والد باکیفیت شما این امکان را خواهید داشت که بدون نیاز به بازنویسی و تغییر بسیاری از عملکردهای اصلی قالب، طرح‌های متفاوتی را برای سایت خود ایجاد کنید.

اگر می‌خواهید برای سایت خود قالب فرزند یا چایلدتم بسازید، مقاله آموزش تصویری ساخت قالب فرزند یا چایلدتم در وردپرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این مقاله، ساخت قالب فرزند به هر دو روش دستی (کدنویسی) و به کمک پلاگین به صورت گام به گام و کامل توضیح داده شده است.

دلایل استفاده از قالب فرزند یا چایلد تم

خب حالا که با قالب فرزند آشنا شدیم، احتمالا تا حدودی دلایل استفاده از آن را نیز حدس زده باشید.

در این بخش به دلایل ساخت و استفاده از چایلدتم خواهیم پرداخت.

آپدیت راحت قالب اصلی

اگر یک قالب درست و اصولی را برای سایت خود خریداری کرده باشید، حتما با آپدیت‌های پی‌درپی برای قالب خود مواجه شده‌اید.

حالا به این فکر کنید که تغییرات خاصی را در کدها جهت شخصی سازی سایت خود انجام داده‌اید و در همین حین یک آپدیت و ورژن جدیدتر از ورژن فعلی قالب شما منتشر می‌شود.

اگر چایلدتم نداشته باشید دو راه پیش روی شماست که هیچ کدام توصیه نمی‌شود؛

اول این که قالب خود را آپدیت کنید و تمام تغییرات ایجاد شده را در فایل‌های ورژن جدید جایگذاری کنید (کاری زمان‌بر و خسته کننده).

دوم این که از خیر آپدیت کردن قالب خود گذشته و بر روی همان ورژن فعلی خود بمانید و خطرات و محدودیت‌های ورژن قدیمی‌تر را به جان بخرید.

سرعت عمل در ویرایش تغییرات

از آنجایی که هر قالب دارای تعداد زیادی فایل است و هر کدام برای یک بخش مشخص، اگر بخواهید در قالب اصلی تغییرات مد نظر خود را انجام دهید، باید زمان زیادی را  صرف یافتن و ویرایش کدهای خود کنید.

اما زمانی که از چایلدتم استفاده کنید، به راحتی و خیلی سریع‌تر می‌توانید ویرایش‌های خود را مدیریت کنید و آن‌ها را تغییر دهید.

حتی زمانی که بخواهید سایت خود را به تنظیمات پیشفرض قالب بازگردانید هم با وجود چایلدتم کار بسیار سریع و راحت است و تنها با غیرفعال‌سازی قالب فرزند و فعال سازی قالب والد یا مادر به هدف خود خواهید رسید.

مزایای استفاده از چایلدتم

  • شخصی سازی را از کدهای اصلی جدا می‌کند.
  • بدون از بین رفتن تغییرات، قالب اصلی آپدیت می‌شود.
  • ایجاد تغییرات و حذف آنها به راحتی و به سرعت انجام می‌شود.
  • زمان توسعه را کوتاه تر می‌کند، چرخ را دوباره درست نمی‌کنند.
  • یک راه عالی برای یادگیری توسعه قالب است.

چه زمانی استفاده از قالب فرزند یا چایلدتم پیشنهاد می‌شود

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که شاید همیشه استفاده از قالب فرزند نیاز نباشد.

به عنوان مثال اگر تغییرات ما محدود به چند خط کد سی اس اس در کل سایت است، بهتر این که از بخش سفارشی ساز یا customizer خود وردپرس برای این کار کمک بگیریم و یا از پلاگین‌های مناسب این کار استفاده کنیم.

و یا این که اگر قصد داریم تغییراتی را در خود هسته وردپرس ایجاد کنیم، به عنوان مثال می‌خواهیم post type جدید در سایت خود ایجاد کنیم، در این باره هم بهتر است که از پلاگین‌های مخصوص برای این کار استفاده شود.

اما اگر شما کاربری هستید که به صورت مداوم توابع مختلفی را به فایل function.php خود اضافه می‌کنید و یا این که به صورت پی در پی استایل یا کدهای سفارشی سازی خود را تغییر می‌دهید،

پیشنهاد ما برای شما استفاده از قالب فرزند یا چایلد است تا به راحتی و بدون استرس از دست رفتن تغییرات، قالب خود را آپدیت کنید.

و همچنین اگر از توسعه دهندگان قالب‌های وردپرسی هستید بهترین پیشنهاد برای شما جهت کاهش زمان کدنویسی و جلوگیری از تکرار مکررات استفاده از قالب‌های فرزند است.

سخن پایانی

امیدواریم این مقاله به شما دید کافی در ارتباط چایلدتم و مزایای آن داده باشد. اگر پس از خواندن این مقاله قصد ساخت قالب فرزند خود را دارید مقاله آموزش تصویری ساخت قالب فرزند یا چایلدتم در وردپرس برای شما مفید خواهد بود.

و در آخر اگر در ارتباط با این مقاله و موضوع سوال یا نظری دارید خوشحال خواهیم شد با ما در میان بگذارید.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام