لینک utm چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

لینک یو تی ام (UTM) چیست و چه کاربردی دارد؟ تو این مقاله یاد می‌گیرید که چرا باید برای بررسی کمپین‌های خود از لینک UTM استفاده کنید.
چکیده این مطلب
لینک utm چیست و چطور می توان از آن در گوگل آنالیتیکس استفاده کرد

آنچه در این مقاله خواهید خواند پاسخ کامل و جامعی به این سوال است که لینک یو تی ام (UTM) چیست و اصلا به چه کاری می‌آیند و یاد می‌گیرید که چگونه یک لینک UTM برای کمپین‌های خود در گوگل آنالیتیکس بسازید و میزان ورودی‌هایتان را آنالیز کنید.

لینک چیست؟ آشنایی کامل با ساختار لینک و انواع آن

پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا یاد بگیرید چطور می‌توانید مانند یک کارآگاه ماهر رد بازدیدکنندگان سایتان را بزنید

مقدمه

هدف نهایی هر وبسایت دریافت بازدیدکننده جدید و بازگرداندن مخاطبان قدیمی است. اگر سایتی بازدیدکننده یا ورودی نداشته باشد، در واقع یک سایت مرده است. به همین دلیل دغدغه اصلی مدیران وبسایت‌ها جذب مخاطب است که این کار را از طریق روش‌های مختلفی چون تبلیغات آنلاین و آفلاین، ایمیل مارکتینگ و بسیاری روش‌های دیگر انجام می‌دهند.

از آنجایی که هر یک از این روش‌ها نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی است، نیاز است که هر یک به درستی و با دقت آنالیز شوند تا مشخص شود بهترین روش برای دریافت ورودی سایت کدام یک است. اجازه دهید برای روشن‌تر شدن موضوع با مثالی مسئله را بازتر کنیم

فرض کنید که شما مدیر یک وبسایت فروش دوره‌های آموزشی هستید علاوه بر هزاران ورودی که روزانه دارید تصمیم گرفته‌اید به مناسبت شروع سال تحصیلی، فروش ویژه‌ای در سایت راه اندازی کنید و برای جشنواره فروش ویژه خود تبلیغاتی را نیز انجام دهید و چند روش مانند تبلیغات بنری، ریپورتاژ و … را نیز انتخاب کرده‌اید و جشنواره شما شروع شده و فروش بسیار بالایی هم داشتید

اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که خب کدام یک از روش‌های تبلیغ، بازدیدکننده و فروش بیشتری را برایتان به ارمغان آورده است؟ بهترین کار این است که ورودی‌های هر یک از روش‌ها را با دقت آنالیز کرده تا  بهترین روش تبلیغات را پیدا کنید.

حتما با گوگل آنالیتیکس آشنایی دارید و می‌دانید ابزاریست که به کمک آن می‌توانید تمامی ورودی‌های سایت‌تان را به دقت آنالیز کنید، اما درست‌ترین کار برای آنالیز دقیق‌تر در گوگل آنالیتیکس آن است که از لینک‌های UTM کمک بگیرید

لینک یو تی ام (UTM) چیست ؟

UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. لینک UTM در اصل قطعه کدی است که به انتهای آدرس صفحه مورد نظر شما اضافه می‌شود و کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری برای حساب گوگل آنالیتیکس شما ارسال شود. لینک‌های ساده با لینک‌های UTM هیچ تفاوتی در عمل ندارند و با کلیک بر روی هر دو آن‌ها شما وارد صفحه مورد نظر در لینک خواهید شد.
به عنوان مثال می‌توانید هر دوی این کدها را سرچ کنید تا مطمئن شوید که هیچ تفاوتی بین دو لینک وجود ندارد

https://degardc.com/

https://degargc.com/?utm_source=google&utm_medium=test

لینک اول یک لینک ساده است و لینک دوم همراه با کدهای UTM است که با سرچ هر کدام در نهایت به صفحه اصلی سایت دگردیسی هدایت خواهید شد.

با ساخت لینک UTM ترافیک ورودی سایت را ردیابی کنید

تنها تفاوتی که این دو لینک برای شما دارند در اطلاعاتی است که برای حساب گوگل آنالیتیکس شما ارسال می‌شود و در لینک دوم شما اطلاعات کامل‌تری از تعداد ورودی‌های منبع مورد نظر خود خواهید داشت.

به این ترتیب به راحتی می‌توانید متوجه شوید که هر کاربر از طریق چه منبعی وارد سایت شما شده و ردیابی ترافیک ورودی سایت به راحتی هرچه تمام خواهد بود. همچنین این کار کمک می‌کند تا گزارش جامع‌تری از ورودی‌های کمپین‌های مختلف و تبلیغات و یا شبکه‌های اجتماعی خود داشته باشید.

اجزای یک لینک UTM

یک لینک UTM از 5 پارامتر تشکیل می‌شود و می‌توانید در مقابل هر یک از این پارامترها عبارت مورد نظر خود را قرار دهید.

دقت داشته باشید که هر عبارتی را می‌توانید مقابل این پارامترها بنویسید و این عبارت‌ها تنها برای آگاهی شما هنگام آنالیز است و متناسب با نیاز خود می‌توانید اسم یا عبارت دلخواه خود را در مقابل هر یک از پارامترهایی که در ادامه توضیح می‌دهیم بنویسید.

از این 5 پارامتر سه جزء آن اجباری است و حتما باید باشد و دو پارامتر دیگر اختیاری است و برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید آن‌ها را به لینک خود اضافه کنید.

پارامترهای اجباری

  1. UTM_Source: نشان دهنده این است که ترافیک ورودی به سایت شما (مخاطب بازدیدکننده) از کدام منبع آمده است، مثلا تبلیغاتی در کانال‌های تلگرامی داشته‌اید و می‌توانید utm_source را برابر با telegram قرار دهید و یا این که قرار است لینک شما در سایت دیگری تحت عنوان بنر تبلیغاتی باشد در این صورت میتوانید utm_source برابر با اسم سایت قرار دهید و …
  2. UTM_Medium : نشان دهنده رسانه‌ است، در واقع با این پارامتر می‌توانید نوع تبلیغ یا کمپین خود را مشخص کنید که بنر است یا ایمیل یا تبلیغات کلیکی و … به عنوان مثال اگر لینک شما به صورت بنر باشد، می‌توانید utm_medium را برابر با banner قرار دهید. و یا اگر لینک شما مربوط به تبلیغات کلیکی هست می‌توانید از عبارت تبلیغ کلیکی (یا عبارت اختصاری cpc) استفاده کنید و …
  3. UTM_Campain : این پارامتر نشان‌دهنده هدف کمپین است، به این صورت که می‌توانید نام کمپین خود را در این بخش بنویسید. به عنوان مثال اگر کمپین تبلیغاتی شما برای شروع ماه مهر و سال تحصیلی تدارک دیده شده است می‌توانید در مقابل utm-campain عبارت mahe-mehr را بنویسید و یا اگر جشنواره تخفیف 50 درصدی برای محصولات خود دارید به عنوان مثال می‌توانید از عبارت off50 در مقابل  utm_campain  استفاده کنید و …

پارامترهای اختیاری

  1. UTM_Content: این پارامتر به شما کمک می‌کند تا اگر برای یک کمپین دو بنر با محتوا و گرافیک متفاوت دارید بتوانید برای آنالیزهای خود در گوگل آنالیتیکس میان آن‌ها تماییز قائل شوید. به عنوان مثال برای کمپین معرفی محصول خود دو بنر با طرح و محتوای متفاوت تهیه کرده‌اید که قرار است هر دو در یک سایت منتشر شود برای این مورد در بخش content می‌توانید تفاوت بنرها را مشخص کنید.
  2. UTM_Term: پارامتری است که می‌توان مقابل آن کلمه کلیدی استفاده شده در تبلیغات قرار بگیرد. البته امروزه به دلیل افزایش قابلیت‌های گوگل ادز و بخش auto tagging استفاده آن خیلی کم و محدود شده است.

چگونه یک لینک UTM بسازیم

روش خودکار (پیشنهادی)

به کمک ابزار رایگان ساخت لینک UTM دگردیسی به راحتی هرچه تمام و به صورت آنلاین می‌توانید پارامترهای مورد نظر خود را وارد کنید و این ابزار به صورت خودکار و زنده لینک UTM مورد نظر شما را ایجاد می‌کند و شما تنها کافیست لینک ساخته شده را کپی کرده و از آن استفاده کنید.

روش دستی

اگر از ابتدا مقاله را مطالعه کرده باشید حتما الان می‌دانید که ساختن لینک‌های UTM آنقدرها هم کار سخت و پیچیده‌ای نیست و حتی خودتان هم می‌توانید با تایپ کردن پارامترها و مقادیر آنها بعد از لینک مورد نظر خودتان به صورت دستی یک لینک UTM کامل و دقیق داشته باشید.

یک لینک UTM به صورت زیر ساخته می‌شود :

  1. آدرس و یا لینک مورد نظر خود را بنویسید

https://degardc.com/

  1. بعد از اسلش (/) علامت سوال قرار دهید (؟)

https://degardc.com/?

  1. پس از علامت سوال تمامی پارامترهای مورد نیاز خود را همراه با مقادیر مورد نظر در مقابل آن بنویسید و پارامترها را با علامت (&) از هم جدا کنید.

https://degardc.com/?utm_source=telegram&utm_medium=banner&utm_campaign=mahe-mehr

به همین سادگی شما می‌توانید یک لینک UTM برای آدرس مورد نظر خود بسازید، اما برای جلوگیری از خطاهای احتمالی استفاده از روش‌های دیگر در اولویت است.

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد استفاده از لینک‌های UTM  در کمپین‌های تبلیغاتی بسیار مناسب است و به شما کمک می‌کند تا :

  1. میزان ورودی‌های هر کمپین را آنالیز کنید
  2. تبلیغات کاربرپسندتری را تولید کنید
  3. بنرهای با کیفیت‌تری تولید کنید
  4. در انتخاب منابع تبلیغاتی خود هوشمندانه‌تر تصمیم بگیرید
  5. و در نهایت تبلیغات بهینه‌تری را تولید کنید که به افزایش بازدهی و فروش شما منجر می‌شود

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام