الگوریتم فرشنس (Freshness) چیست؟ چطور از آن به نفع خودمان استفاده کنیم؟

  • خانه
  • سئو
  • الگوریتم فرشنس (Freshness) چیست؟ چطور از آن به نفع خودمان استفاده کنیم؟
الگوریتم فرشنس (Freshness) به گوگل کمک می‌کند که محتواهای تازه را سریع‌تر از هر زمان دیگری پیدا کند و به کاربران موتور جستجو خود نمایش دهد.
چکیده این مطلب
الگوریتم فرشنس گوگل چیست؟ google freshness

الگوریتم فرشنس (Freshness) گوگل را می‌توانیم به خرید از سوپر مارکت تشبیه کنیم، وقتی که دنبال یک خوراکی فاسد شدنی می‌گردیم و در قفسه یا یخچال سوپرمارکت دنبال تازه ترین تاریخ تولید هستیم. الگوریتمی که یکجورایی تاریخ تولید و انقضا محتواها را مشخص می‌کند و به کاربران همیشه با کیفیت‌ترین محتواها را پیشنهاد می‌کند. الگوریتمی که در ادامه بروزرسانی زیرساخت گوگل یعنی گوگل کافئین امکان معرفی و استفاده از آن محیا شد.
در این مقاله قصد داریم که به زیر و خم الگوریتم محتواهای تازه‌تر گوگل یا همان Google Freshness بپردازیم و نکاتی را بررسی کنیم که رعایت کردن آن‌ها، باعث بهبود رتبه سایت ما در نتایج جستجو گوگل خواهد شد.

اگر زمان کافی برای مطالعه دقیق این مقاله را ندارید حتما پیشنهاد می‌کنیم ویدیو 10 دقیقه‌ای زیر که بریده‌ای از جلسه پنجم آموزش مقدماتی سئو است را مشاهده کنید تا به صورت کامل با الگوریتم تازگی محتوا و تاثیر آن بر نتایج جستجو آشنا شوید.

حجم اطلاعات تولیدی در اینترنت هر دو سال یکبار دو برابر می‌شود!

قبل از قرن بیستم، هر صدسال یکبار، سرعت تولید علم دوبرابر می‌شد، اما در قرن 21، علم فقط در پنج سال اول دو برابر شد و هم اکنون به گونه ای است که هر دو سال یک بار دو برابر می شود. حجم اطلاعات تولید شده در دنیای اینترنت هم با نرخ عجیبی هر دوسال یکبار، چیزی در حدود یک و نیم تا دوبرابر بیشتر از گذشته می‌شود.

الگوریتم فرشنس باید در این حجم از اطلاعات به دنبال بهترین نتایج بگردد

میزان اطلاعات سرسام آوری که فکر کردن به آن هوش را از سر می‌برد! حالا تصور کنید که گوگل در بین این حجم زیاد از اطلاعات چگونه جستجوهای مارا در کسری از ثانیه پاسخ می‌دهد…

الگوریتم فرشنس (Freshness) گوگل چیست؟

این الگوریتم در پنج شنبه 12 آبان 1390 (3 نوامبر 2011)، توسط گوگل اینطور معرفی شد:

این بروزرسانی، محتواهای تازه‌تر و نتایج جستجوی بروزتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بعد از این معرفی گوگل، این الگوریتم توسط جامعه سئو، به الگوریتم فرشنس (Freshness algorithm) معروف شد و همچنان این نام بر روی آن باقی مانده است.

در ادامه تحولات اساسی گوگل در زیرساخت‌های خود، همانطور که در مقاله “گوگل کافئین چیست و چه تاثیری بر روی سئو سایت‌ها دارد؟” خواندیم، بروزرسانی گوگل کافئین، این قدرت را در اختیار گوگل قرار داد تا بتواند محتواهایی که در اینترنت تولید می‌شوند را به سرعت پیدا کند و آن‌ها را ایندکس کند.

بروزرسانی که اگر انجام نمی‌شد، نه تنها الگوریتم فرشنسی در کار نبود، بلکه حتی گوگلی که امروز می‌شناسیم هم به تاریخ پیوسته بود!

ارتباط الگوریتم فرشنس و بروزرسانی کافئین گوگل

با بروزرسانی گوگل کافئین در سال 2009، حالا گوگل این قدرت را پیدا کرده بود که بتواند در چشم بهم زدن، محتواهای جدیدی که در اینترنت تولید می‌شوند را پیدا کند و آن‌ها را به فهرست نتایج خود اضافه کند و حالا الگوریتم فرشنس به گوگل این قدرت را می‌دهد که در بین موضوعات مختلف، بهترین محتواهایی که اخیرا تولید شده‌اند را پیدا کند و به این ترتیب، بهترین و جدیدترین نتایج ممکن را به کاربران خود نمایش دهد.

ساز و کار الگوریتم فرشنس، مثل خرید از سوپر مارکت است

همانطور که ما موقع خرید محصولاتی که تاریخ انقضا دارند، به دنبال جدیدترین تاریخ‌های تولید می‌گردیم تا جدیدترین محصولات را پیدا کنیم و انتخاب کنیم، گوگل هم بین محتواهای عظیم موجود در اینترنت، در موضوعاتی که تاریخ مصرف دارند و با گذشت زمان قدیمی می‌شوند، به دنبال جدیدترین محتواهایی که به تازگی تولید شده‌اند می‌گردد.

و دقیقا همانطور که ما موقع خرید محصولاتی که خیلی تاریخ مصرف و انقضا برایشان تعریف نمی‌شوند، بدنیال تازه‌ترین محصولات نیستیم و بیشتر بر روی برند و کیفیت و … متمرکز هستیم، گوگل هم در موضوعاتی که تاریخ مصرف ندارند و با گذشت زمان قدیمی نمی‌شوند، تاثیر فاکتور تازگی محتوا را کمتر در نظر می‌گیرد.

اهمیت الگوریتم Freshness و نمایش تازه‌ترین محتواها به کاربران

بگذارید با یک مثال، دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم. در اواخر ماه می 2021 بود که خبر تبدیل شدن برنارد آرنو فرانسوی، صاحب برند لویی ویتون، به ثروتمندترین فرد جهان به یکی از ترندهای خبری در شبکه‌های مجازی تبدیل شد.

حالا تصور کنید که شما برای کنفرانس آخر هفته خود یا حتی یک نطق غرا در جمع دوستانتان، قرار است که سخنرانی راجع به نکات و فنون ثروتمند شدن داشته باشید و اشاره‌ای هم به نام ثروتمندترین فرد جهان بکنید.

برای همین، مثل همیشه به سراغ گوگل می‌روید و جستجو می‌کنید “ثروتمندترین فرد جهان” (هرچند که همین الان در وب فارسی به قدری محتوا کم است که این جستجو نتیجه‌ای اشتباه در بر دارد!) و با توجه به اعتمادی که به گوگل دارید، متوجه می‌شوید که همانطور که فکر می‌کردید، هنوز جف بزوس صاحب فروشگاه اینترنتی آمازون ثروتمندترین فرد جهان است و با دلی شاد به دل دوستانتان می‌زنید تا آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید…

بعد از کلی سخنرانی و جلب توجه، فقط کافیست اسم ثروتمندترین فرد جهان را اشتباه بگویید، تمام آن مطالب به حقی که تا قبل از این گفته بودید هم زیر سوال می‌رود…!

از همه اینها بدتر، شما اطلاعاتی را اشتباه گفتید و از چیزهایی خبر نداشتید که حتی بیکارترین افراد، که این روزها کیلو کیلو در فضای مجازی وقت تلف می‌کنند هم از آن خبر داشته‌اند!

اهمیت الگوریتم فرشنس گوگل

همین اتفاق می‌تواند تمام اعتبار چندین و چند ساله گوگل در نگاه شما را از بین ببرد.

بنابراین گوگل هم برای جلب رضایت کاربران خود مجبور است در موضوعاتی که تاریخ مصرف دارند، به دنبال جدیدترین و بروزترین محتواها بگردد.

الگوریتم فرشنس تاثیری بیشتر از الگوریتم‌ پاندا داشت

حتما خاطرتان هست که در مقاله “الگوریتم پاندا” دیدیم که چطور الگوریتم پاندا گوگل سایت‌های زیادی را جریمه کرد و به قعر نتایج فرستاد، اما با تمام بزرگی که این الگوریتم داشت، در مقایسه با الگوریتم فرشنس، تاثیر کمتری بر نتایج گوگل گذاشت!

با معرفی آپدیت فرشنس از سمت گوگل، گوگل ادعا کرد که این الگوریتم تا 35 درصد از نتایج را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چیزی در حدود 3 برابر مقدار الگوریتم پاندا در زمان معرفی پاندا 1.0!

و این یعنی الگوریتم فرشنس، یکی از تاریخی‌ترین الگوریتم‌های گوگل محسوب می‌شود که می‌تواند تاثیر زیادی بر روی رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج گوگل مخصوصا در جستجوهایی که وابسته به زمان هستند بگذارد.

حوزه‌هایی که الگوریتم فرشنس (Freshness) بیشترین تاثیر را بر آن‌ها داشت

همانطور که دیدید، گوگل فرشنس مسئول پیدا کردن محتواهای تازه در دنیای اینترنت است. اما تازگی محتوا در تمام حوزه‌ها آنقدرها هم مهم نیست.

به عنوان مثال در موضوعات تاریخی مثل تاریخچه ساخت یک محصول یا اتفاقاتی که در گذشته افتاده‌اند و حالا دیگر تمام شده‌اند، اینکه محتوای تولیدی جدید باشد یا خیر، خیلی هم مهم نیست.

برعکس موضوعاتی مثل آخرین نتیجه بازی بین دو تیم، یا همین مثال ثروتمندترین فرد جهان، موضوعاتی هستند که اگر به روز نباشند، نه تنها ارزشی ندارند بلکه می‌توانند مضر هم باشند!

الگوریتم فرشنس freshness گوگل چیست

با تمام این تفاسیر خیلی بدیهی است که بیان کنیم، الگوریتم فرشنس روی حوزه‌هایی مانند اخبار، سلامت، سیاست، دانلود نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها، ترندها (روند‌های جدید در هر موضوعی) و موارد این چنینی حساس است و بیشترین تاثیر را بر این حوزه‌ها و موضوعات می‌گذارد.

به همین ترتیب، طبق بررسی‌هایی که بعد از بروزرسانی فرشنس انجام شدند، مشخص شد که این الگوریتم اگرچه روی 35 درصد از کل جستجوهای موتور جستجو گوگل تاثیر گذار بوده، اما میزان شدید تاثیر گذاری این الگوریتم، تنها روی 6 تا 10 درصد از نتایج مشاهده شده است.

یکی دیگر از جنبه‌های مثبت الگوریتم فرشنس، مدفون کردن محتواها و سایت‌هایی بود که زمان زیادی از فعالیت آن‌ها می‌گذشت و بنابراین افرادی هم پشت آن‌ها نبودند که بخواهند آن‌ها را بروزرسانی کنند.

بنابراین فرصت زیادی برای تازه واردان به دنیای اینترنت و صاحبان سایت‌هایی که فعالیت مستمر داشتند ایجاد شد تا در نتایج گوگل حضور پیدا کنند.

در یک نظر سنجی اینطور مشخص شد که برخلاف بسیاری از الگوریتم‌های گوگل که طیفی از سایت را متضرر می‌کند و طیف دیگری از آن سود می‌بردند، انتشار الگوریتم فرشنس، برای بیشتر صاحبان سایت‌ها (طبیعتا سایت‌هایی که پشت آن‌ها افرادی فعال هستند و به ترافیکشان اهمیت داده می‌شود) اتفاقی خوشحال کننده بوده است.

سئو و بهینه سازی سایت برای الگوریتم Freshness

گوگل از طریق مشاهده رفتار کاربران در سایت‌ها، متوجه کیفیت و تازگی یک محتوا می‌شود.

به عنوان مثال اگر یک محتوایی در ابتدای انتشار، میانگین بازدید دو سه دقیقه‌ای و نرخ پرش (Bounce Rate) پایینی داشته و حالا بعد از گذشت یک سال از انتشار آن، کاربران بلافاصله آن‌ را ترک می‌کنند و در محتوا باقی نمی‌مانند، احتمالا این محتوا یک محتوایی است که تاریخ مصرف آن گذشته است.

گوگل هم به این ترتیب متوجه می‌شود باید کمتر از گذشته به آن بها بدهد و در سطح اینترنت در این موضوع، باید دنبال محتواهای بهتری برای پیشنهاد دادن به کاربران خود بگردد و به این ترتیب محتوای شما روز به روز جایگاه خود را از دست خواهد داد.

اما اگر محتواهای قدیمی دارید و از گذشتن تاریخ مصرف آن‌ها می‌ترسید، در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که به کمک آن‌ها، می‌توانید تا حدودی جایگاه از دست رفته محتواهای قدیمی‌تان را بازیابی کنید و یا محتواهایی تولید کنید که تاریخ مصرف طولانی‌تری داشته باشند.

دستی به سر محتواهای قدیمی خود بکشید

شما باید مطمئن شوید که محتوای موجود صفحات سایت‌تان، در حال حاضر هم برای کاربرانتان مفید هستند.

برای همین اگر می‌خواهید، الگوریتم گوگل فرشنس هم به محتواهای سایت‌تان مانند گذشته توجه کند، باید به فکر بروز رسانی محتواهای قدیمی و اضافه کردن اطلاعات جدید و آپدیت آن‌ها باشید.

به عنوان مثال اگر یک مقاله در رابطه با جدیدترین قابلیت‌های اندروید در سال 2020 نوشته‌اید، می‌توانید با آپدیت کردن این محتوا و اضافه کردن اطلاعات جدیدی در خصوص قابلیت‌های اندروید در سال 2021 از کمک الگوریتم فرشنس برای افزایش ترافیک استفاده کنید.

از سوشیال سیگنال‌ها و بک‌لینک‌های جدید استفاده کنید

سوشیال سیگنال‌ها، یکی از علائمی هستند که گوگل از طریق آن‌ها، ترند (Trend) شدن یک محتوا در اینترنت را متوجه می‌شود. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که با گذشت زمان تب و تاب کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد محتوا شما هم کمتر و کمتر می‌شود.

بنابراین با ایجاد سیگنال‌های جدید در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد جوی که کاربران را مجبور کند تا محتوا شما را مجددا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و راجع به آن صحبت کنند، می‌تواند باعث جلب توجه مجدد گوگل و الگوریتم فرشنس به محتوا قدیمی شما شود.

استفاده از سوشیال سیگنال‌ها برای سئو سایت در الگوریتم فرشنس

در خصوص بک لینک‌ها هم همین موضوع صادق است، فقط باید حواستان باشد که کاری نکنید که توسط الگوریتم پنگوئن بک‌لینک‌های شما مصنوعی شناسایی شوند و دچار جریمه پنگوئن شوید.

استراتژی انتشار لایه‌ای محتوا

یکی از استراتژی‌های انتشار محتوا، انتشار لایه به لایه آن است، به این صورت که مثلا اگر شما یک محتوا جامع درباره نخستین هلیکوپتر ساخته شده توسط انسان تهیه کرده‌اید و یک متن عالی، یک پادکست فوق العاده و یک ویدیو جذاب برای آن تدارک دیده‌اید. تمام آن چه که در چنته دارید را یکجا رو نکنید!

می‌توانید در ابتدا متن محتوایتان را منتشر کنید و بعد از اینکه رتبه مناسبی بدست آوردید، بعد از گذشت مدت زمانی که دچار افت رتبه شدید، حالا می‌توانید با اضافه کردن پادکست به محتوایتان از کمک الگوریتم فرشنس بهره‌مند شوید و به همین ترتیب بعد از مدتی ویدیو تهیه شده را به آن اضافه کنید و همواره این سیگنال را به گوگل بدهید که شما پشت محتواهیتان ایستاده‌اید و همیشه به فکر به روز رسانی آن‌ها هستید.

البته نباید فراموش کنید که این استراتژی تنها در صورتی قابل استفاده است که با سیاست‌های تولید محتوا و برندینگ شما همگام باشد، علاوه بر اینکه موضوع انتخابی هم نباید به گونه‌ای باشد که با گذشت زمان از درجه اعتبار اولیه ساقط شود و مثلا وقتی که ویدیو را به محتوا اضافه کردید دیگر اعتباری نداشته باشد و حسابی قدیمی شده باشد!

محتواهای همیشه سبز ایجاد کنید

محتواهای همیشه سبز یا evergreen content محتواهایی هستند که تاریخ مصرف ندارند و با گذشت زمان هم از درجه اعتبار ساقط نمی‌شوند.

خیلی از موضوعات، موضوعاتی هستند که با گذشت زمان تغییری نمی‌کنند. به عنوان مثال یک محتوا در خصوص اولین رئیس جمهور آمریکا تا آخر دنیا یک چیز است و با گذشت زمان تغییری نمی‌کند (مگر اینکه تاریخ تحریف شود و یا پرده از اسراری برداشته شود!).

اهمیت استفاده از محتواهای اور گرین در الگوریتم freshness

بنابراین می‌توان بجای حساب کردن روی ترافیک‌های فصلی و مقطعی که خیلی زود تب‌شان می‌خوابد، به سراغ تولید محتواهایی برویم که تاریخ مصرف طولانی‌تری دارند و اگر روی آن‌ها سرمایه گذاری کنیم یک جریان ترافیک دائمی را برای سایت ما جذب می‌کنند.

این هم از الگوریتم تازگی گوگل…

همانطور که دیدید، این الگوریتم یک بازی دو سر برنده هم برای صاحبان سایت‌ها و هم گوگل است و علاوه بر اینکه باعث می‌شود که مخاطبان گوگل به نتایج با کیفیت‌تر و دلچسب‌تری برسند، به صاحبان سایت‌ها هم کمک می‌کند تا با فعالیت بیشتر و بروزتر خیلی راحت‌تر از گذشته به چشم بیایند و دیده شوند.

حالا وقت این رسیده که اگر نظر، حرف، حدیث و یا سوالی در خصوص این الگوریتم ویا سایر الگوریتم‌های گوگل دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید، مثل همیشه همکاران ما در دگردیسی، تمام تلاش خود را می‌کنند تا در کمتر از 24 ساعت، شما را به جواب سوال‌تان برسانند.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

2 پاسخ

  1. عجب مقاله خوبی درباره الگوریتم تازگی و فرشنس بود، واقعا کیف کردم، خسته نباشید میگم 👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام