الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چطور از آن برای سئو سایتمان استفاده کنیم؟

  • خانه
  • سئو
  • الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چطور از آن برای سئو سایتمان استفاده کنیم؟
الگوریتم کبوتر گوگل، بزرگترین آپدیت عرضه شده برای جستجوهای محلی گوگل است. الگوریتم کبوتر به کلی نحوه نمایش کسب و کارهای محلی در جستجوی اورگانیک گوگل را دگرگون کرد.
چکیده این مطلب
الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ what is google pigeon algorithm?

الگوریتم کبوتر گوگل (به انگلیسی Pigeon Algorithm) را می‌توانیم ضربه نهایی گوگل برای متحول کردن جستجوهای محلی بدانیم. تا قبل از الگوریتم کبوتر، یعنی در حوالی سال‌ 2014، وقتی به سراغ گوگل می‌رفتیم، خیلی انتظاری نداشتیم که گوگل نتایجی را به ما نشان دهد که بغل دستمان باشند. اما چه می‌شود که اگر، مثلا وقتی که می‌خواهیم جارو برقی بخریم، فروشگاه لوازم خانگی به ما نمایش داده شود که همین بغل گوشمان باشد. اگر هم کمی تنبل باشیم یا زمان کمی برای خرید داشته باشیم، نزدیک بودن یعنی نور علی نور!

در این مقاله، می‌خواهیم به همین موضوع بپردازیم که جستجوی محلی گوگل اصلا چیست و کمی هم پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده چه شکلی خواهد بود و همین الان چه کارهایی انجام دهیم تا از این فرصت نهایت استفاده را برده باشیم.

اتفاقاتی که در نهایت به الگوریتم کبوتر گوگل ختم شدند

اگر خیال می‌کنید که گوگل یکدفعه با الگوریتم کبوتر به فکر محلی کردن جستجوها افتاده است سخت در اشتباهید. گوگل از سال‌ها قبل‌تر یعنی زمانی که مرکز کسب و کارهای محلی یا Local Business Center خود را راه اندازی کرد در این اندیشه بود که بتواند نتایجی را به کاربران نمایش می‌دهد که کاملا شخصی سازی شده و منطبق بر موقعیت جغرافیایی آن‌ها باشند.

راه اندازی Local Business Search توسط گوگل

در سال 2004 میلادی، گوگل سرویسی را تحت عنوان Local Business Center (به اختصار LBC) تاسیس کرد و از مالکان کسب و کارها دعوت کرد که اطلاعات کسب و کارشان را در این سرویس وارد کنند.

تاریخچه الگوریتم کبوتر گوگل - راه اندازی گوگل لوکال بیزینس

یکسال بعد یعنی در اکتبر 2005، گوگل اعلام کرد که تصمیم دارد سرویس نقشه‌ (Google Maps) خود را با سرویس Local Business Center ادغام کند و اطلاعات کسب و کارهایی که در این سرویس ثبت می‌شوند را بر روی نقشه نمایش دهد و از صاحبان کسب و کارها خواست تا اطلاعاتشان را بروز رسانی کنند.

بروز رسانی Universal Search

اگر از تاریخ این اقدام، به دوسال جلوتر یعنی سال 2007 حرکت کنیم، تغییری در نحوه نمایش‌ نتایج گوگل اتفاق افتاد که در آن زمان به جستجوی جهانی یا Universal Search معروف شد، تغییری که بعد از سال‌ها، باعث تغییر کلی لیست 10 تایی نتایج گوگل شد و گزینه‌هایی مثل تصاویر، ویدیوها، اخبار و به خصوص نقشه‌ها را به صفحه جستجو گوگل اضافه کرد.

معرفی Google Places

اما کار به همینجا ختم نشد و در سال 2008 گوگل سرویسی جدید به نام Google Places را معرفی کرد که یکسال بعد با نتایج جستجوی محلی تلفیق شد و به این ترتیب، گوگل یک قدم دیگر به نمایش نتایج محلی در صفحه نتایج خود نزدیک‌تر شد.

به روز رسانی ونیس (Venice)

اما در سال 2011 آپدیتی تحت نام ونیس (Venice) منتشر شد که از داده‌های محلی گوگل استفاده بیشتری می‌کرد و باعث بومی‌تر شدن صفحه نتایج گوگل شد.

ظهور الگوریتم کبوتر (Pigeon)

درنهایت در سال 2014، بروز رسانی کبوتر، کل جامعه سئوکاران و انجمن‌های سئو محلی را منفجر کرد. تغییرات اتفاق افتاده به حدی شدید بود که خیلی‌ها، الگوریتم کبوتر را بزرگترین گام گوگل در راستای نمایش نتایج مبتنی بر موقعیت جغرافیایی کاربران تا به این لحظه می‌دانند. همچنین گوگل ادعا کرد که آپدیت کبوتر توانسته ارتباط نزدیکی بین الگوریتم‌های نمایش نتایج محلی و الگوریتم اصلی گوگل برقرار کند.

در روزهای پایانی سال 2014 نیز، الگوریتم کبوتر از آمریکا فراتر رفت و در کشورهایی مثل انگلستان، کاندا و استرالیا مورد بهره برداری قرار گرفت.

گوگل بعد از آپدیت کبوتر

بعد از الگوریتم کبوتر نیز، بروز رسانی‌های دیگری همچون صاریغ (Possum) برای بهبود جستجوی محلی منتشر شدند که هدف تمامی آن‌ها ایجاد تجربه کاربری هرچه بهتر برای کاربران گوگل است.

اگر علاقه‌مند بروزرسانی‌های گوگل و تایم لاین الگوریتم‌های گوگل هستید، حتما مقاله “تاریخچه و آخرین تغییرات الگوریتم های گوگل” را دنبال کنید.

الگوریتم کبوتر گوگل دقیقا چیست؟

اما در توصیف اینکه الگوریتم کبوتر گوگل دقیقا چیست و چه کاری انجام می‌دهد، بهتر است که به سراغ صفحه نتایج گوگل برویم و عباراتی مثل “نزدیک‌ترین رستوران به من”، “بیمارستان غرب تهران” و یا چیزی مثل “هتل” را جستجو کنیم.

اگر عبارت جستجو شده شما، به نوعی به کسب و کارهایی که در نقشه گوگل ثبت شده‌اند مرتبط باشد، گوگل بجای نتایج عادی خود، نتیجه‌ای مشابه تصویر زیر را به شما پیشنهاد خواهد داد.

یافتن کسب و کارهای محلی به کمک الگوریتم کبوتر گوگل

یک باکس همراه با نقشه که پایین آن سه نتیجه به همراه آدرس و احتمالا وبسایتشان حضور دارند. به این باکس‌های محتوایی، لوکال پک (Local Pack) هم گفته می‌شود.

در حقیقت هدف گوگل از این لوکال پک‌ها، کلیک کمتر کاربر و گرفتن جواب و مشخصات و تمام اطلاعات لازم دیگر در همان صفحه نتایج است. اتفاقی که برای کاربران خوش آیند و برای برخی از صاحبان کسب و کارها، خیلی هم خوش آیند نیست.

اما گوگل این نتایج و محتوای لوکال پک‌ها را با توجه به موقعیت مکانی و لوکیشن‌تان به شما نمایش می‌دهد. بنابراین دو نفر که در دو موقعیت مکانی متفاوت حضور دارند، اگر جستجوی یکسان “رستوران” را انجام دهند نتایج متفاوتی می‌بینند. نتایجی که به کمک الگوریتم کبوتر تولید می‌شوند.

الگوریتم کبوتر گوگل چگونه متوجه موقعیت مکانی ما می‌شود

شاید حالا که با قضیه نمایش نتایج نسبت به موقعیت جغرافیایی آشنا شدید، برایتان این سوال پیش آمده که گوگل چگونه می‌تواند موقعیت یک کامپیوتر که اصلا GPS ندارد را تشخیص دهد؟ (اگر به مباحث شبکه و تکنولوژی علاقه‌مندید این قسمت را با دقت بیشتری بخوانید.)

اگر همین الان به سراغ گوشی‌تان بروید و شبکه بی‌سیم یا وای فای (WiFi) آن را روشن کنید به احتمال زیاد دست کم 10، 15 تا شبکه وای فای می‌بینید که در حوالی شما و احتمال با فاصله نسبتا کمی از شما وجود دارند. تمام این شبکه‌های وای فای، یک شناسه یکتا و کاملا منحصر به فرد (BSSID) دارند که باعث می‌شود بین تمام شبکه‌های وای فای دنیا قابل تشخیص باشند.

موبایل‌های اندروید در خدمت الگوریتم‌های سرچ گوگل هستند!

همین الان که شما وای فای گوشی‌تان را روشن کردید، تلفن همراه شما، شناسه تمام شبکه‌های وای فایی را که در اطراف خود پیدا کرده است را ذخیره می‌کند تا به وقتش از آن‌ها استفاده کند! (اگر به موضوع شبکه علاقه مند هستید، بد نیست که بدانید اطلاعات BSSID در یک لایه قبل از لایه IP قرار دارد و برای بدست آوردن اطلاعات آن حتی لازم نیست که رمز اتصال به آن شبکه وای فای را داشته باشید…)

اما وقتش یعنی دقیقا کی؟

زمانی که شما GPS گوشی‌تان را روشن کنید، تلفن‌های اندروید (شاید ندانید که اندروید هم سیستم عاملی تحت مالکیت گوگل است) پیغامی به شما نمایش می‌دهند با این مضمون که “با روشن کردن GPS، شما به گوگل و سایر برنامه‌ها اجازه می‌دهید که به صورت ناشناس از اطلاعات موقعیت مکانی شما استفاده کنند” و ماهم چاره‌ای نداریم، جز اینکه قبول کنیم که هرچه می‌خواهند بکنند!

الگوریتم کبوتر چگونه متوجه موقعیت مکانی ما می‌شود

با روشن شدن GPS، حالا اطلاعات موقعیت مکانی ما هم به آن اطلاعات قبلی شبکه‌های وای فای اطرافمان اضافه می‌شود و هر دو این اطلاعات به گوگل ارسال می‌شود و حالا موقعیت مکانی هرکسی که در اطراف ما به آن شبکه‌های وای فای متصل شود با دقت نسبتا خوبی قابل شناسایی است! اگر می‌خواهید بگویید که “خب من که گوشی اندروید ندارم…” باید بدانید که در اطراف شما هزاران یا شاید میلیون‌ها تلفن همراه با سیستم عامل اندروید وجود دارند!

در بدترین حالت، اگر یک کامپیوتر رومیزی در تمام طول حیاتش به هیچ شبکه وای فایی وصل نشود (که تقریبا غیر ممکن است)، گوگل از طریق آی پی (IP) اینترنتی که کامپیوتر به آن متصل است، موقعیت مکانی حدودی آن را متوجه می‌شود.

اتفاقاتی که بعد از ظهور الگوریتم کبوتر برای کسب و کارها افتاد

با روی کار آمدن الگوریتم کبوتر، تغییرات زیادی در صفحه نتایج گوگل اتفاق افتاد، اتفاقاتی که غالبا برای کاربران شیرین و گاها برای برخی از کسب و کارها همراه با تلخی بود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین تغییراتی که بعد از الگوریتم کبوتر رخ داده است، می‌پردازیم.

توجه بیشتر گوگل به سایت‌های دایرکتوری

سایت‌های دایرکتوری (Directory) سایت‌هایی هستند که اطلاعات خاصی مثلا اطلاعات کسب و کارهای مختلف را در خودشان جمع می‌کنند. شاید مجلات “پیک برتر” را دیده باشید. همان مجلاتی که هر چند وقت یکبار بین خانه‌ها پخش می‌شد و در انتهای آن لیست کاملی از تمام مشاغل در منطقه شما، به همراه آدرس و تلفن‌شان وجود داشت.

این مجله که اطلاعات کسب و کارهای مختلف را جمع آوری می‌کرد و در اختیار شما می‌گذاشت، در حقیقت یک دایرکتوری اما از نوع “آفلاین” بود. با گسترده‌تر شدن استفاده اینترنت بین مردم، کم کم مجلاتی مثل پیک برتر هم اینترنتی شدند و وب سایت‌هایی به وجود آمدند که در آن‌ها اطلاعات کسب و کارهای مختلف را می‌توانید پیدا کنید.

با معرفی الگوریتم کبوتر، کم کم سایت‌های دایرکتوری هم از اعتبار بیشتری بین گوگل برخوردار شدند و در نتایج گوگل به آن‌ها توجه بیشتری شد. در نتایج جستجوی گوگل بالاتر آمدند و حتی در گراف‌های دانش گوگل هم از اطلاعات دایرکتوری‌های که از نظر گوگل معتبر هستند استفاده شد. اینجا می‌توانید یک نمونه از استفاده گوگل از اطلاعات دایرکتوری رستوران‌ها را در پک دانش (Knowledge Pack) گوگل ببینید.

توجه گوگل به دایرکتوری های آنلاین بعد از آپدیت کبوتر

تحول لوکال پک‌ها

یکی از بزرگترین تغییراتی که بعد از آپدیت کبوتر خیلی به چشم می‌آمد، تغییر انقلابی لوکال پک‌های (Local Pack) گوگل بود. همانطور که در ابتدای این مقاله هم دیدیم، لوکال پک‌ها، باکس‌های محتوایی هستند که در بالای نتایج گوگل ظاهر می‌شوند و در قالب نقشه، اطلاعات کسب و کارها را نمایش می‌دهند. با آپدیت کبوتر، لوکال پک‌های گوگل که قبل‌تر 7 تا 10 نتیجه و کسب و کار را شامل می‌شدند، یکدفعه کاهش چشمگیری تجربه کردند و در حال حاضر به 3 نتیجه خلاصه می‌شوند.

تغییر نمایش لوکال پک های گوگل بعد از الگوریتم pigeon

این کاهش البته باعث شد که نتایج گوگل دقیق‌تر شوند. یعنی اگر قبل از بروزرسانی کبوتر، شما به دنبال رستوران می‌گشتید و در گوگل کلمه “رستوران” را جستجو می‌کردید، ممکن بود رستوران‌هایی به شما پیشنهاد شوند که در فاصله نسبتا دوری از شما قرار دارند، اما بعد از تبدیل پک‌های قدیمی به جدید، فقط نتایجی که در کمترین فاصله با شما هستند به شما پیشنهاد می‌شوند.

اگرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد که کسب و کارها از این تغییر آسیب دیده‌اند، اما اگر کمی با دقت بیشتری به لوکال پک‌های جدید نگاه کنیم، نقشه گوگل که در بالای پک 3 تایی نمایش داده می‌شود، در خیلی از موارد شامل لوکیشن دقیق بیشتر از 7 یا حتی 10 کسب و کار مختلف است (بنابراین حتی می‌توان ادعا کرد که کسب و کارهای بیشتری به کاربران نمایش داده می‌شوند). از طرف دیگر، کاربران هم، با دید بازتری نسبت به موقعیت کسب و کارها، آن‌ها را انتخاب می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش نرخ تبدیل مخاطبان می‌شود.

یکی شدن نتایج گوگل مپ و جستجوی ارگانیک

قبل از بروز رسانی کبوتر، نتایج جستجو و تجربه کاربری کاربران در گوگل مپ (Google Maps) به طور قابل توجهی با نتایج جستجوی اصلی گوگل متفاوت بود. اما در حال حاضر هر دو جستجوی نقشه گوگل و جستجوی عادی گوگل دارای ظاهر و عملکرد یکسان‌تری شده‌اند. به تصاویر زیر دقت کنید.

در جستجوی عادی:

مقایسه شباهت جستجوی عادی گوگل به گوگل مپ

و در جستجوی گوگل مپ:

تغییرات گوگل بعد از آپدیت گوگل کبوتر

چطور الگوریتم کبوتر گوگل را برای بهبود سئو سایتمان استخدام کنیم؟

تا به اینجا با الگوریتم کبوتر گوگل به طور کامل آشنا شدیم و متوجه شدیم که این بروز رسانی چه تغییراتی را در نحوه نمایش نتایج موتور جستجوی گوگل به وجود آورده است، در ادامه به بررسی برخی نکاتی می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها، می‌توانید کاری کنید که گوگل کبوتر به کمک شما و سایت‌تان بیاید و سئو سایت‌تان را در الگوریتم کبوتر گوگل متحول کنید.

هدف و لوکیشن سایت خود را برای روی ایران قرار دهید!

اگر از دامنه‌های بین‌المللی، مثل com. یا org. یا net. و … استفاده می‌کنید، برای اینکه به گوگل مستقیما اعلام کنید که مخاطبان شما در کشور ایران قرار دارند و کسب و کار شما یک کسب و کار غیر بین المللی و مخصوص ایران است، لازم است که در حساب گوگل وبمستر سایت‌تان از نواری کناری، در تب Legancy tools and reports گزینه International targeting را انتخاب کنید.

قرار دادن اینترنشیونال تارگینگ روی ایران برای سئو بهتر در الگوریتم کبوتر

سپس از پنجره جدید باز شده، بر روی تب Country کلیک کنید و Target users in را بر روی Iran قرار دهید.

چگونه سایتمان را برای الگوریتم pigeon سئو کنیم

کسب و کار خود را  در نقشه گوگل (Google Maps) ثبت کنید

همانطور که گفتیم، گوگل از سال‌ها پیش‌تر از الگوریتم کبوتر، به دنبال این بود که اطلاعات جامع و دقیقی‌ از کسب و کارهای مختلف بدست آورد و برای اینکار از سرویس‌های مختلف Local Business Center که قبل‌تر درباره آن صحبت کردیم و سرویس نقشه کمک گرفته است.

اما قبل از هرچیزی، برای اینکه گوگل متوجه وجود کسب و کار شما و موقعیت جغرافیایی آن شود و آن را در نتایج خود نمایش دهد، لازم است که آن را در نقشه گوگل ثبت کنید.

با توجه به تحریم‌های گوگل برای ایران در حال حاضر امکان استفاده از سرویس Local Business وجود ندارد ولی می‌توانیم به عنوان یک کاربر عادی، موقعیت فیزیکی یک کسب و کار را در گوگل ثبت کنیم (بخاطر تحریم‌ها و محدود بودن سرویس Local Business در ایران، نمی‌توانیم ثابت کنیم که این کسب و کار برای ماست و صرفا می‌توانیم آن را ثبت کنیم).

برای ثبت کسب و کارتان در نقشه گوگل می‌توانید از مقاله “راهنمای تصویری کامل ثبت موقعیت و آدرس کسب و کار در گوگل مپ” کمک بگیرید.

از کاربرانتان بخواهید که به شما امتیاز دهند

حالا که کسب و کارتان را در نقشه گوگل ثبت کردید، در قدم بعدی برای نمایش بهتر و جلب اعتماد بیشتر کاربران جدید، بهتر است که تلاش کنید با ارائه خدمات بهتر و کیفیت بالاتر، کاری کنید که مشتریان قبلی شما به کسب وکارتان امتیاز بالایی بدهند. یکی از پارامترهای مهم در الگوریتم کبوتر، همین امتیازهای کاربران به کسب و کارهاست.

امتیاز کاربران گوگل به کسب و کارها

به همین خاطر مشتریان و مخاطبین خود را تشویق کنید تا نظر خود را در مورد کسب و کار شما ثبت کنند و حتما به سوالاتی که کاربران از شما می‌پرسند به بهترین شکل پاسخ دهید. یادتان باشد که این قسمت ویترین شما در صفحه نتایج گوگل است.

به برگه تماس با ما توجه ویژه‌ای کنید

ربات‌های گوگل به خوبی صفحات اصلی سایت مانند صفحه تماس با ما را درک می‌کنند و می‌شناسند و می‌توانند اطلاعات کسب و کار شما را حتی از این طریق هم جمع آوری کنند.

به همین خاطر لازم است که به این برگه از سایت خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و مواظب باشید که آدرس و شماره تماسی که در این برگه ثبت کرده‌اید با آدرس و شماره تماسی که در نقشه گوگل ثبت کرده‌اید یکسان باشد.

آدرس‌تان را در فوتر سایت خود قرار دهید

عموما کسب و کارهایی که فعالیت بومی و محلی بیشتری دارند، در فوتر سایت خود، آدرس خود را قرار می‌دهند تا کاربرانشان راحت‌تر بتوانند آن‌ها را پیدا کنند. گوگل هم از این موضوع آگاه است و آدرس و شماره تلفن‌هایی که در فوتر سایت‌تان قرار داده‌اید را درک می‌کند.

بنابراین اگر کسب و کار محلی دارید که دوست دارید مشتریانتان از موقعیت شما مطلع شوند و یا مشتریان زیادی با شما تماس می‌گیرند و بدنبال آدرس شما هستند، حتی بدون در نظر گرفتن الگوریتم کبوتر و سئو محلی هم، بهتر است که برای رفاه حال بیشتر مشتریان و کم شدن بار پشتیبانی خودتان، آدرس خود را در فوتر سایت‌تان قرار دهید. با اینکار الگوریتم کبوتر گوگل هم به سایت شما در نتایج خود توجه بیشتری خواهد کرد.

اطلاعات کسب و کارتان را در سایت‌های دایرکتوری ثبت کنید

همانطور که گفتیم، با معرفی الگوریتم کبوتر، سایت‌های دایرکتوری توسط موتور جستجوی گوگل مورد توجه بیشتری قرار گرفتند و در نتایج بالاتر آمدند. علاوه بر این، دیدید که گوگل از برخی از سایت‌های دایرکتوری معتبر هم، اطلاعاتی را برای نمایش به کاربران خود جمع آوری می‌کند.

علاوه بر تمام این‌ها، با ثبت کسب و کارتان در سایت‌های دایرکتوری یک منبع جذب ترافیک جدید هم برای کسب و کار شما ایجاد خواهد شد. بنابراین، به نظر می‌رسد که بهتر است هرچه سریع‌تر دایرکتوری‌های مرتبط به حوزه کاریتان‌ را پیدا کنید و اطلاعات کسب و کار خودتان را به این دایرکتوری‌ها اضافه کنید.

جمع بندی پایانی…

گوگل روز به روز در تلاش برای نمایش نتایجی بهتر به کاربران است. پیدا کردن کسب و کارهایی که در اطرافمان حضور دارند یکی از فاکتورهای جذابی است که در گوگل به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

مطمئنا در آینده، الگوریتم‌های محلی، با جدیت بیشتری دنبال می‌شوند و اگرچه در حال حاضر به صورت یک الگوریتم جداگانه از الگوریتم هسته گوگل مورد توجه قرار می‌گیرند، ممکن است در آینده بخشی از هسته اصلی گوگل شوند.

در پایان اگر تجربه‌ای در خصوص جستجوی یک کسب و کار (یا جستجو کسب و کار خودتان) در گوگل و تاثیر الگوریتم کبوتر بر آن دارید، با سایر کاربران در میان بگذارید. مانند همیشه از سوالات شما در خصوص الگوریتم کبوتر و سئو محلی، با کمال میل استقبال می‌کنیم و تمام سوالات شما در کمتر 24 ساعت توسط همکاران ما در دگردیسی پاسخ داده خواهند شد.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام