ریدایرکت چیست؟ راهنمای جامع ریدایرکت 301 و 302 و 307

  • خانه
  • سئو
  • ریدایرکت چیست؟ راهنمای جامع ریدایرکت 301 و 302 و 307
ریدایرکت به شما کمک می‌کند تا به راحتی در دنیای اینترنت نقل مکان کنید و کاربران‌تان هم شما را گم نکنند! در این مقاله انواع ریدایرکت 301، 302 و ... را بررسی خواهیم کرد
چکیده این مطلب
ریدایرکت چیست؟ what is redirect

ریدایرکت (Redirect) یکی از مباحث خیلی مهم اما به ظاهر ساده‌ای است که اگر آن را به خوبی نشناسید می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید اما چون نوع ریدایرکت مناسبی را انتخاب نکرده‌اید به راحتی به تجربه کاربری کاربرانتان، بودجه خزش و به طور کلی سئو سایت خود لطمه خواهید زد. بنابراین شناخت ریدایرکت و انواع آن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که قبل از انجام آن باید از آن‌ها باخبر شوید.

به طور کلی وقتی یک صفحه‌ای از وبسایت‌مان را جا‌به‌جا می‌کنیم و یا زمانی که قصد تغییر کلی دامنه سایت‌مان را داریم و یا حتی زمانی که می‌خواهیم پروتکل https را بر روی سایت‌مان فعال کنیم، لازم است که از ریدایرکت استفاده کنیم.

ریدایرکت چیست و چرا انقدر مهم است؟

ریدایرکت یعنی تغییر مسیر از یک URL قبلی و قدیمی به یک URL جدیدتر و تازه‌تر،

به بیان خیلی ساده‌تر وقتی که آدرسی از سایت ما حذف می‌شود و ما دوست داریم که ترافیک این آدرس از بین نرود و تمام افرادی که قبلا به آن صفحه قدیمی سر می‌زدند به صفحه جدیدمان هم منتقل شوند، ریدایرکت به کمک ما خواهد آمد.

بگذارید با یک مثال ساده موضوع ریدایرکت را برایتان جا بیاندازم،

فرض کنید که تصمیم گرفتید که برای همیشه یک صفحه از وبسایت‌تان را حذف کنید، اشکالی هم ندارد بالاخره به این نتیجه رسیدید که نبودن این صفحه از بودن آن بهتر است، اشکال از اینجا شروع می‌شود که همین صفحاتی که به راحتی حذفشان می‌کنیم پاتوق خیلی از آدم‌ها بوده‌اند!

برخی‌ از این آدم‌ها، از طریق موتورهای جستجو به این صفحه می‌رسیدند و یکسری‌ها هم از طریق خود سایت‌تان و یا لینک‌های دیگری که ممکن است در جاهای مختلف اینترنت وجود داشته باشند.

با پاک کردن این صفحه، افرادی که به دنبال آن بوده‌اند به درهای بسته و خطای 404 برمی‌خورند. یعنی وقتی به سایت‌تان می‌رسند هیچ خبری از چیزی که انتظار آن را می‌کشیدند نیست. بنابراین یک تجربه کاربری ناموفق و بد برایشان به یادگار گذاشتیم که باید برای آن فکری بکنیم.

علاوه بر این، به راحتی ترافیکی که به سمت این صفحه می‌آمدند را هم داریم از دست می‌دهیم و این یعنی خط زدن روی تمام تلاشی که برای بالا آوردن این صفحه در نتایج گوگل کرده‌ایم ویا زحماتی که برای طراحی خود صفحه و نوشتن آن کرده‌ایم.

بنابراین باید راه حلی برای منتقل کردن این افراد به یک محل جدید که در آن احساس خوبی داشته باشند (یا حداقل احساس بدی نداشته باشند) وجود داشته باشد، در این حالت بهترین راه حل استفاده از Redirect است.

ریدایرکت، ریدایرکت است دیگر چه فرقی می‌کند!

برای اینکه متوجه اهمیت ریدایرکت و انواع آن شوید به مثال دوم دقت کنید،

اینبار فرض کنید که قرار است برای بازطراحی یک صفحه و انجام یکسری تغییرات اساسی در آن مدتی این صفحه را از دسترس خارج کنید و آن را حذف کنید اما بعد از مدتی دوباره می‌خواهید آن را با ظاهر و محتوایی جدید برگردانید.

در این حالت هم راه حل ما استفاده از ریدایرکت است، اما نکته اینجاست که ریدایرکتی که در این مثال دوم از آن استفاده می‌کنیم با مثال اول کاملا متفاوت است!

شناخت انواع ریدایرکت‌ها و تفاوت آن‌ها

خب احتمالا تا اینجا متوجه شدید که با انواع مختلفی از ریدایرکت سر و کار خواهیم داشت و شاید هم کمی نگران شده باشید، اما اصلا نگران نباشید چرا که تشخیص نوع ریدایرکتی که باید از آن استفاده کنیم خیلی راحت‌تر از این حرف‌هاست.

قبل از اینکه به توضیح انواع مختلف ریدایرکت‌ها برسیم لازم است که خیلی مختصر با مفهومی به نام اعتبار صفحه آشنا شوید،

تمام صفحات داخل اینترنت از یک اعتبار برخوردارند که این اعتبار با توجه به پارامترهای مختلف و زیادی در طول زمان به وجود می‌آید.

به عنوان مثال یک صفحه‌ای که برای سالیان طولانی در صدر نتایج گوگل حاضر بوده به خاطر محتوا، لینک‌‌ها، سابقه و کاربر پسند بودن آن و خیلی موارد دیگر، دارای یک اعتبار در نزد گوگل است.

وقتی صفحه‌ای را منتقل می‌کنیم علاوه بر منتقل شدن کاربران و ربات‌های موتورهای جستجو باید فکری هم به حال اعتبار این صفحات منتقل شده بکنیم، چرا که می‌توان این اعتبار را هم بین صفحات مختلف منتقل کرد و از آن استفاده کرد.

بنابراین با توجه به هدایت کاربران و اعتبار صفحه می‌توانیم سه نوع تغییر مسیر اصلی را در نظر بگیریم:

  1. تغییر مسیری که هم کاربران و هم اعتبار صفحه را منتقل می‌کند (Redirect 301)
  2. تغییر مسیری که تنها کاربران را منتقل می‌کند ولی اعتبار صفحه منتقل نمی‌شود (Redirect 302)
  3. تغییر مسیری که کاربران را منتقل نمی‌کند اما اعتبار صفحه را منتقل می‌کند (Rel=canonical)

در حالت اول احتمالا قصد داریم که مثل مثال اول در ابتدای مقاله، برای همیشه صفحه مورد نظرمان را منتقل کنیم، قبول دارید؟

در حالت دوم هم احتمالا مثل مثال دوم که در ابتدا مقاله مطرح کردیم، قصدمان موقتی است و بعد از مدتی احتمالا می‌خواهیم صفحه منتقل شده را برگردانیم و قصد داریم که بعدا از اعتبار آن استفاده کنیم.

اما در حالت سوم احتمالا صفحه مورد نظرمان را نمی‌توانیم حذف کنیم اما بنا به دلایلی مجبوریم که اعتبار آن را به یک صفحه دیگر منتقل کنیم، در ادامه مقاله به این مورد سوم هم می‌رسیم پس فعلا کمی صبر کنید.

ریدایرکت 301 چیست؟ (Moved Permanently)

ریدایرکت 301 به معنی انتقال دائم و همیشگی صفحات است. دقیقا وقتی که می‌خواهیم یک صفحه را برای همیشه به صفحه دیگری منتقل کنیم از ریدایرکت نوع 301 استفاده می‌کنیم.

در این حالت هم کاربران، هم ربات‌های گوگل و هم اعتبار صفحه، همگی به صفحه جدید منتقل می‌شوند و هیچ ردی از صفحه قبلی به جا نمی‌ماند.

ریدایرکت 301 چیست؟ what is 301 redirect

در حقیقت وقتی کاربران صفحه‌ای را باز می‌کنند که آن صفحه با ریدایرکت 301 به صفحه دیگری منتقل شده بدون اینکه متوجه شوند در کسری از ثانیه آدرس تایپ شده در نوار آدرس مرورگرشان تغییر کرده و به آدرس جدید منتقل می‌شوند.

ربات‌های موتورهای جستجو مثل گوگل هم وقتی که به صفحه‌ای می‌رسند که توسط ریدایرکت 301 منتقل شده، متوجه همیشگی بودن این انتقال می‌شوند و به مرور زمان اعتبار صفحه قبلی را هم به پای صفحه جدید می‌نویسند.

چند مثال از کاربرد ریدایرکت 301

  1. اگر صفحه‌ای در نتایج گوگل دارید و حالا قصد دارید که آن را برای همیشه با یک صفحه دیگر جایگزین کنید، تنها کافیست از ریدایرکت 301 استفاده کنید، بعد از مدتی صفحه جدید شما جایگزین صفحه قبلی در نتایج گوگل خواهد شد.
  2. یا یکی دیگر از کاربردهای دیگر ریدایرکت 301 انتقال سایت به نسخه امن و SSL دار آن یعنی نسخه https سایت است. در این حالت هم بهترین راه حل استفاده از ریدایرکت از نوع 301 است. در خصوص اینکه چرا باید از https برای سایت‌مان استفاده کنیم هم یک مقاله مفصل با عنوان “https چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم” در وبلاگ دگردیسی وجود دارد که حتما توصیه می‌کنم آن را هم مطالعه کنید.
  3. یکی دیگر از کاربردهای ریدایرکت 301 در حالتی است که می‌خواهیم سایتمان تنها با حالت www باز شود و آدرس‌های بدون www به نسخه www دار سایت منتقل شوند (و یا بالعکس) هم از ریدایرکت 301 استفاده می‌کنیم.
  4. علاوه بر این‌ها، یکی از راه‌حل‌های موثر برای حل مشکل محتوای تکراری در سایت، استفاده از ریدایرکت 301 و انتقال دائمی این صفحات به یک محتوا یکتا و منحصر به فرد است. در صورتی که با محتواهای تکراری سایت برخورد مناسبی نداشته باشیم می‌توانند به راحتی بودجه خزش (Crawl Budget) سایتمان را تلف کنند و به سئو سایت ما لطمه وارد کنند.

ریدایرکت 302 چیست؟ (Found / Moved Temporarily)

ریدایرکت 302 به معنی انتقال موقتی و غیر دائمی صفحات است. یعنی بنا به دلایلی صفحه‌ای که الان در حال انتقال آن هستیم، قرار نیست که برای همیشه منتقل شود و بعد از گذشت مدت زمانی مجددا باز خواهد شد.

در ریدایرکت 302، کاربران هیچ تفاوتی را با ریدایرکت 301 احساس نمی‌کنند و دقیقا مشابه ریدایرکت 301 به آدرس جدید منتقل می‌شوند،

اما ربات‌های گوگل وقتی به این نوع تغییر مسیر می‌رسند متوجه می‌شوند که این تغییر مسیر موقتی است و علاوه بر اینکه حواسشان باید به صفحه دوم باشد صفحه اول را هم نباید فراموش کنند تا در زمان مناسب که ریدایرکت از بین رفت به سراغ آن بیایند.

ریدایرکت 302 چیست؟ what is 302 redirect

بنابراین برای اینکه کاربران به آدرس جدید منتقل شوند اما اعتبار صفحه اولیه به صفحه ثانویه منتقل نشود و بازگشایی مجدد صفحه اولیه با شکوه و معتبر برگزار شود، از ریدایرکت 302 استفاده می‌کنیم.

توجه: اگر از انتقال دائم صفحه‌ای مطمئن هستید حتما از ریدایرکت 301 استفاده کنید و به سراغ تغییر مسیر 302 نروید.

تگ کنونیکال (rel=canonical)

اما در حالت سوم، تنها به دنبال انتقال ربات‌های موتورهای جستجو هستیم و کاری به کاربران نداریم، گفتیم که ممکن است حالتی رخ دهد که نخواهیم کاربران به آدرس جدیدی منتقل شوند اما علاقه داریم که ربات‌های موتور جستجو و اعتبار یک صفحه به صفحه دیگری منتقل شوند.

اما در چه مواقعی لازم است که این کار را انجام دهیم؟

تقریبا در بیشتر سایت‌های داینامیک، صفحاتی داریم که محتوای آن‌ها با توجه به پارامترهای ورودی در URL تغییر می‌کند، به عنوان مثال در سایت‌های فروشگاهی معمولا قابلیتی تحت عنوان مرتب سازی بر اساس قیمت، فروش و … وجود دارد.

وقتی که از این فیلترها استفاده می‌کنیم، URL صفحه تغییر می‌کند اما محتوای صفحه دقیقا و یا تقریبا همان محتوای قبل است. در این حالت صفحاتی داریم که رقیب یکدیگر شده‌اند و به عبارت خیلی ساده‌تر، ما صفحاتی درست کرده‌ایم که URLهای متفاوتی دارند اما محتوای آن‌ها یکسان است.

در این حالت ما برخلاف گذشته نمی‌توانیم کاربران را به یک صفحه دیگر هدایت کنیم، اما باید آدرس محتوای اصلی را در اختیار ربات‌های موتورهای جستجو قرار دهیم و بجای استفاده از ریدایرکت‌های مختلف از تگی به عنوان کنونیکال در هدر صفحه خودمان به صورت زیر استفاده می‌کنیم،

<link rel="canonical" href="example.com" />

در حقیقت با اینکار به ربات‌های موتورهای جستجو اعلام می‌کنیم که نسخه اصلی این صفحه در آدرس دیگری است و اعتبار این صفحه را به پای صفحه اصلی آن بنویسند. به این ترتیب مشکل محتواهای تکراری و مشکلات بعد از آن هم حل می‌شود.

اگر یادتان باشد در کاربردهای ریدایرکت 301 هم گفتیم که حل مشکل محتواهای تکراری یکی از کاربردهای آن است، در اینجا هم با یکی دیگر از روش‌های حل مشکل محتواهای تکراری آشنا شدیم. اگر علاقه‌مند یادگیری بیشتر در خصوص محتواهای تکراری و روش‌های دیگر مقابله با آن هستید حتما مقاله “duplicate content چیست” را مطالعه کنید.

تفاوت تغییر مسیر 301، 302 و تگ کنونیکال

در حقیقت اگر بخواهیم در دنیای واقعی مثال بزنیم، ریدایرکت 301 مثل نقل مکان همیشگی و دائمی کسب و کار ماست. به این ترتیب وقتی مشتریان قدیمی‌مان به آدرس قبلی سر می‌زنند با تابلویی رو به رو می‌شوند که بر روی آن نوشته برای همیشه به آدرس جدید نقل مکان کرده‌ایم. به این ترتیب مشتریان هم آدرس قدیمی را فراموش می‌کنند و از این به بعد به آدرس جدید ما سر می‌زنند.

ریدایرکت 302 اما مانند یک نقل مکان موقتی است. به این صورت که وقتی مشتریان‌مان به آدرس قدیمی سر می‌زنند با تابلویی رو به رو می‌شوند که بر روی آن نوشته بخاطر برخی تعمیرات فعلا به آدرس جدیدی نقل مکان کرده‌ایم. در این حالت، مشتریان علاوه بر اینکه آدرس جدید را یاد می‌گیرند و به آن سر می‌زنند، آدرس قدیمی را هم فراموش نمی‌کنند تا بعد از مدتی که مشکلات رفع شد به همان آدرس قبلی سر بزنند.

تفاوت ریدایرکت 301 با ریدایرکت 302 به همراه مثال

اما تگ کنونیکال مانند این است که کسب و کاری داشته باشیم که دارای شعب مختلف است و این شعب مختلف به جای فعالیت با برندهای مختلف و رقیب که به جان یکدیگر بیفتند با یک برند واحد و مرکزی فعالیت کنند که آدرس دفتر مرکزی آن هم کاملا مشخص است.

بنابراین اگر تمام مطالبی که تا به اینجا یادگرفته‌ایم را جمع بندی کنیم به تصویر زیر خواهیم رسید،

تفاوت 301 redirect با 302 redirect با rel canonical اینفوگرافیک

تا اینجا مقاله با دو نوع از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع ریدایرکت، یعنی 301 و 302 آشنا شدیم. اما علاوه بر این دو نوع، ریدایرکت‌های مختلف دیگری مانند 300، 303، 304، 307 و 308 هم داریم که البته بخاطر کاربرد خیلی کم خیلی به ندرت استفاده می‌شوند.

اگر علاقه‌مند دانستن درباره آن‌ها هستید می‌توانید قسمت‌های معرفی ریدایرکت 307 و 308 را مطالعه کنید در غیر این صورت از آن‌ها عبور کنید چرا که توضیح آن‌ها کمی تخصصی‌تر است و اگر عاشق تکنولوژی نباشید حوصله‌تان را سر می‌برند!

ریدایرکت 307 چیست؟ (Temporary Redirect)

ریدایرکت 307 همزمان با معرفی نسخه جدید پروتکل HTTP یعنی HTTP 1.1 و به عنوان یک جایگزین برای ریدایرکت 302 با هدف انتقال موقتی صفحات معرفی شد. یکی از کاربردهای اصلی این ریدایرکت، انتقال نسخه HTTP سایت به HTTPS در پروتکل HSTS توسط مرورگرها و جلوگیری از حملات MITM یا Man In The Middle است.

در این نوع تغییر مسیر نوع درخواست (POST یا GET) برخلاف ریدایرکت‌های 301 و 302 تغییری نمی‌کند و ثابت می‌ماند و به همین خاطر نسبت به ریدایرکت‌های 301 و 302 دارای مزایای امنیتی بیشتری است.

اما این نوع ریدایرکت تنها توسط مرورگرها پشتیبانی می‌شود و طبق گفته جان مولر از گوگل، در حال حاضر توسط ربات‌های موتورهای جستجو دنبال نمی‌شود. در حقیقت در این نوع ریدایرکت تنها کاربران به صفحه جدید منتقل می‌شوند و اعتبار صفحه و ربات‌های گوگل به صفحه جدید نمی‌روند.

برای جمع بندی باید گفت که از این نوع ریدایرکت تنها در صورتی استفاده کنید که تغییرات واقعا موقتی هستند و علاقه‌ای به تغییر URLتان در نتایج گوگل ندارید، چرا که با استفاده از این ریدایرکت گوگل در نتایج خود مشخصات صفحه قدیمی را نشان می‌دهد و صفحه نتایج خود را در این نوع ریدایرکت آپدیت نمی‌کند.

ریدایرکت 308 چیست؟ (Permanent Redirect)

ریدایرکت 308 مشابه ریدایرکت 301 نشان دهنده انتقال دائمی یک آدرس قدیمی به یک آدرس جدید است، علاوه بر این، ریدایرکت 308 نیز همانند ریدایرکت 307 از تغییر نوع درخواست (POST یا GET) خودداری می‌کند و ازین نظر نسبت به ریدایرکت 301 دارای مزیت است. اما دلیل استفاده کمتر از این ریدایرکت کاربرد خاص‌تر آن و همینطور جدیدتر بودن آن است.

در حقیقت وقتی می‌خواهیم یک صفحه اینترنتی را برای همیشه به یک صفحه دیگر منتقل کنیم ما در هر دو این صفحات از یک نوع درخواست اینترنتی یعنی GET استفاده می‌کنیم اما اگر بخواهیم بعد از تکمیل یک فرم اینترنتی از نوع POST ریدایرکتی به یک فرم اینترنتی دیگر داشته باشیم ریدایرکت 301 به خاطر تغییر نوع درخواست به GET برایمان دردسر ساز خواهد شد و مجبوریم که در این حالت از ریدایرکت 308 استفاده کنیم،

اگر کمی گیج شده‌اید نگران نباشید چرا که در انتقال عادی صفحات اینترنتی از یک آدرس قدیمی به یک آدرس جدید تفاوتی بین ریدایرکت 301 و 308 وجود ندارد و از هر دو آن‌ها می‌توان استفاده کرد، علاوه بر اینکه، در پرسشی از یکی از کارشناسان گوگل راجع به ریدایرکت 308، اینطور بیان شد که گوگل با ریدایرکت‌های 308 همانند 301 برخورد می‌کند.

ریدایرکت 308 چیست

علاوه بر این، عنوان می‌شود که ریدایرکت 308 هم همانند 301 به طور کامل اعتبار را از آدرس قدیمی به آدرس جدید منتقل می‌کند.

آموزش ریدایرکت در وردپرس

اگر وبسایت خودتان را به کمک سیستم مدیریت محتوا وردپرس راه اندازی کرده‌اید، به کمک پلاگین‌های خیلی خوب وردپرس در این زمینه به راحتی می‌توانید آدرس‌های قدیمی‌تان را به آدرس‌های جدید منتقل کنید، برای اینکار می‌توانید از پلاگین‌های مختلفی استفاده کنید که در ادامه نحوه انجام آن در دو پلاگین معروف یواست و رنک مت را باهم بررسی خواهیم کرد.

ریدایرکت با پلاگین یواست سئو (Yoast SEO)

قابلیت ریدایرکت تنها در نسخه پریمیوم پلاگین یواست سئو موجود است، در این پلاگین برای انتقال یک آدرس قدیمی به یک آدرس جدید، تنها کافیست از بخش سئو > گزینه تغییر مسیرها را انتخاب کنید.

آموزش ریدایرکت در پلاگین یواست yoast

در صفحه جدید باز شده، یواست 3 نوع ریدایرکت 301، 302 و 307 را در اختیار شما قرار می‌دهد که باید با توجه به نیازتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ساخت redirect در وردپرس به کمک پلاگین یواست سئو

در قسمت نشانی قدیمی می‌توانید آدرس قدیمی که قصد ریدایرکت آن را دارید وارد کنید و در بخش آدرس هم آدرس جدیدی که مقصد ریدایرکت است را وارد کنید.

ریدایرکت با پلاگین رنک مث سئو (RankMath SEO)

پلاگین رنک مث هم که به تازگی به یکی از رقبای جدی پلاگین یواست تبدیل شده برخلاف پلاگین یواست در نسخه رایگان خود هم قابلیت ریدایرکت را قرار داده است اما برای استفاده از این قابلیت باید ابتدا آن را فعال کنید، برای اینکار باید از گزینه‌های Rank Math گزینه پیشخوان را انتخاب کنید، سپس ویژگی تغییر مسیرها را فعال کنید،

فعالسازی قابلیت redirect در پلاگین رنک مث سئو وردپرس

بعد از فعالسازی این قابلیت، گزینه‌ای تحت عنوان تغییر مسیرها به گزینه‌های Rank Math اضافه می‌شود که باید آن را انتخاب کنید.

آموزش ساخت ریدایرکت در وردپرس به کمک پلاگین رنک مث سئو

در پنجره جدید باز شده می‌توانید یک تغییر مسیر جدید ایجاد کنید و دقیقا مشابه یواست این پلاگین هم سه نوع ریدایرکت 301، 302 و 307 را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بخش تغییر مسیر پلاگین rankmath seo

بعد از وارد کردن URL مبدا و URL مقصد بر روی گزینه افزودن تغییر مسیر کلیک کنید تا ریدایرکت شما ساخته شود.

ریدایرکت از طریق فایل htaccess.

در سرورهای لینوکسی (وب سرورهای مبتنی بر آپاچی) به کمک فایل مهمی به نام htaccess. به راحتی می‌توانیم دستورات سفارشی برای مدیریت هاست خودمان تنظیم کنیم.

برای پیدا کردن این فایل تنها کافیست به دایرکتوری Public_html و یا www هاست خود مراجعه کنید، بسته به کنترل پنل هاست‌تان ممکن است این فایل مخفی شده باشد که در این حالت باید تنظیمات نمایش دایرکتوری‌ها در کنترل پنل خود را تغییر دهید تا ظاهر شود.

اگر هم آن را پیدا نکردید به راحتی می‌توانید یک فایل بدون نام با پسوند htaccess بسازید و آن را در هاست خود آپلود کنید. البته فراموش نکنید که دستورات داخل این فایل تنها در سرورهای لینوکسی مبتنی بر آپاچی کار می‌کند.

به کمک این فایل htaccess. به راحتی می‌توانیم انواع مختلف ریدایرکت را هم ایجاد کنیم، به عنوان مثال برای انتقال دائمی آدرس قدیمی example.com/old.html به آدرس جدید example.com/new.html کافیست دستور زیر را در فایل htaccess. خود قرار دهید.

Redirect 301 /old.html http://example.com/new.html

همچنین درصورتی که بجای عدد 301، عدد 302 را نیز قرار دهید به یک ریدایرکت 302 و موقتی تبدیل خواهد شد.

اگر استفاده از این دستورات برایتان دشوار است می‌توانید از ابزارهای آنلاین هم کمک بگیرید، به عنوان مثال برای استفاده از این Redirect Generator تنها کافیست آدرس‌های مبدا و مقصد را برای آن مشخص کنید تا به صورت خودکار کد موردنیازی که باید در فایل htaccess. قرار دهید را برایتان تولید کند.

در ادامه برخی از پرکاربردترین دستورات ریدایرکت فایل htaccess. را در حالت‌های مختلف برایتان جمع آوری کرده‌ایم که می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

ریدایرکت کل صفحات یک دامنه به دامنه جدید

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^olddomain.com [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.olddomain.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://newdomain.com/$1 [L,R=301,NC]

ریدایرکت نسخه بدون www به www

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]

ریدایرکت نسخه با www به نسخه بدون www

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://example.com/$1 [L,R=301,NC]

ریدایرکت نسخه http به https

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

ریدایرکت از زیردامنه به فولدر

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^blog.example.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://example.com/blog$1 [L,R=301,NC]

تاثیر ریدایرکت در سئو

تا قبل از اجباری شدن استفاده از نسخه HTTPS سایت‌ها، گفته می‌شد که حتی ریدایرکت‌های دائمی 301 هم به طور کامل اعتبار صفحات را منتقل نمی‌کنند اما با اجبار گوگل به استفاده از SSL بسیاری از سایت‌ها به کمک ریدایرکت 301، آدرس‌های HTTP خود را به نسخه HTTPS ریدایرکت کردند، به همین خاطر منطقی به نظر می‌رسید که نحوه برخورد گوگل با ریدایرکت 301 هم تغییر کند.

در حال حاضر طبق گفته کارشناسان گوگل، ریدایرکت 301 به طور کامل باعث انتقال اعتبار صفحات به یکدیگر می‌شود (البته بدیهی است که این انتقال اعتبار به صورت کامل تنها در صورتی انجام می‌شود که صفحات جدید و قدیم کاملا به هم مرتبط باشند…)

اما در خصوص ریدایرکت‌های موقت به خاطر منتقل نکردن اعتبار صفحات، این نوع ریدایرکت‌ها می‌توانند به ارزش صفحات ضربه بزنند، بنابراین توصیه می‌شود که تنها در صورتی که مجبور هستید از ریدایرکت‌های موقت استفاده کنید و در بیشتر موارد استفاده از ریدایرکت دائمی 301 گزینه بهتری خواهد بود.

علاوه بر تمام این نکات، نکته مهم‌تر اطمینان از درست انجام شدن ریدایرکت است که باید بعد از انجام ریدایرکت حتما آن را چک کنید و از سلامت انجام ریدایرکت مطمئن شوید. در غیر این صورت این اتفاق می‌تواند به سئو سایت شما لطمه بزند.

چگونه مطمئن شویم که ریدایرکت‌مان درست کار می‌کند؟

بعد از انجام ریدایرکت باید از صحت و درستی آن مطمئن شوید، اینکار را می‌توانید به دو روش زیر به راحتی انجام دهید

  • استفاده از قابلیت inspect مرورگر
  • استفاده از ابزارهای آنلاین

استفاده از قابلیت inspect مرورگر

برای چک کردن ریدایرکت به کمک قابلیت inspect مرورگر تنها کافیست بر روی صفحه مرورگرتان کلیک راست کنید و گزینه inspect را انتخاب کنید.

سپس از تب‌ها گزینه Network را انتخاب کنید،

چک کردن ریدایرکت به کمک inspect مرورگر

حالا در مرورگرتان آدرسی که می‌خواهید ریدایرکت آن را چک کنید وارد کنید، به عنوان مثال وبسایت دگردیسی بدون www باز می‌شود و اگر ما آدرس را به صورت www.degardc.com وارد کنیم به آدرس degardc.com منتقل خواهیم شد، پس بگذارید این موضوع را چک کنیم.

بعد از انتخاب گزینه Network در قسمت آدرس‌بار مرورگر، آدرس www.degardc.com را وارد می‌کنیم تا چک کنیم که آیا به درستی به آدرس degardc.com ریدایرکت می‌شود یا خیر.

آموزش چک کردن سلامت redirect به کمک inspect مرورگر

همانطور که می‌بینید با وارد کردن www.degardc.com این آدرس توسط ریدایرکت 301 به آدرس degardc.com منتقل می‌شود.

علاوه بر این، در بخش Network می‌توانید به صورت کامل تمام درخواست‌ها را هم ببینید.

استفاده از ابزارهای آنلاین

اما روش ساده‌تر برای چک کردن درست انجام شدن ریدایرکت استفاده از ابزارهای آنلاین است، به عنوان مثال برای استفاده از این Redirect Checker تنها کافیست تا آدرس قدیمی را وارد کنید و ببینید که آیا ریدایرکت به آدرس جدید به درستی و با کد مورد نظر انجام می‌شود یا نه.

به عنوان مثال اگر www.degardc.com را بررسی کنیم،

بررسی آنلاین سلامت ریدایرکت به کمک ابزار

به راحتی می‌بینیم که این آدرس به آدرس degardc.com با ریدایرکت 301 منتقل می‌شود.

مواظب URLهای ریدایرکت شده‌ای که هنوز در نفشه سایت‌تان حضور دارند باشید

یکی از نکاتی که بعد از ریدایرکت آدرس‌ها باید به دقت کرد، بروز شدن آدرس‌ها در نقشه سایت است، نقشه سایت در حقیقت یک فایل غالبا XML از تمام صفحات فعال سایت است که موتورهای جستجو علاوه بر لینک‌ها از آن برای بررسی صفحات موجود در سایت استفاده می‌کنند.

در حقیقت وقتی از ریدایرکت‌ها و به خصوص تغییر مسیرهای دائمی استفاده می‌کنیم حتما باید مطمئن شویم که آدرس‌های جدید جایگزین آدرس‌های قدیمی‌مان در نقشه سایت شده‌اند و بین ریدایرکت‌ها و نقشه سایت یک اتفاق نظر همگانی وجود دارد.

در غیر این صورت بودجه خزش سایت و زمان ربات‌های موتورهای جستجو، صرف بررسی صفحاتی می‌شود که برای همیشه منتقل شده‌اند و نیازی نیست به آدرس‌های قدیمی آن‌ها مکرر سر بزنیم.

در صورتی که علاقه‌کند اطلاعات بیشتر در خصوص سایت مپ هستید، می‌توانید مقاله “نقشه سایت چیست” را مطالعه کنید.

مراقب حلقه‌های ریدایرکت باشید

در حالت عادی ما از ریدایرکت برای انتقال کاربران و ربات‌های موتورهای جستجو از یک صفحه قدیمی به یک جدید استفاده می‌کنیم، اما چه می‌شود اگر یک ریدایرکت دیگر در آدرس جدید به آدرس قدیمی وجود داشته باشد؟

در این حالت یک Redirect Loop یا حلقه ریدایرکت شکل می‌گیرد که حسابی به سئو و تجربه کاربران شما لطمه خواهد زد.

برای درک بهتر به شکل زیر دقت کنید:

حلقه ریدایرکت چیست؟همانطور که متوجه شدید در حلقه ریدایرکت ما دائما داخل یک حلقه هستیم و هرچقدر که منتظر بمانیم محتوایی به ما نمایش داده نمی‌شود و دائما در حال ریدایرکت شدن هستیم این موضوع انقدر ادامه پیدا می‌کند تا جایی که در نهایت منجر به خطا در مرورگر شوند.

زنجیره‌های طولانی از ریدایرکت را بشکنید

علاوه بر حلقه ریدایرکت که می‌تواند به سئو و تجربه کاربران لطمه وارد کند زنجیرهای طولانی ریدایرکت هم اثر مشابهی دارند.

برای درک بهتر یک زنجیر از ریدایرکت‌ها به شکل زیر نگاه کنید:

زنجیره-ریدایرکت-چیست-what-is-redirect-chain

هر ریدایرکت نیازمند صرف زمان کوتاهی است، اما اگر تعداد این تغییر مسیرها از یکی بیشتر شود می‌تواند به سرعت سایت، تجربه کاربری و همینطور سئو شما لطمه وارد کند.

علاوه بر اینکه گوگل اعلام کرده که زنجیرهای بلندتر از 5 را دنبال نمی‌کند. بنابراین اگر بهترین محتوا و بالاترین اعتبار را هم که داشته باشید اما با ریدایرکت‌های زیاد زمان ربات‌های گوگل را تلف کنید نتیجه زیادی نخواهید گرفت.

گوگل بیشتر از 5 ریدایرکت را دنبال نمی‌کند

بنابراین توصیه می‌شود که تا جای ممکن از بیشتر از یک ریدایرکت استفاده نکنید و تا جای ممکن از ریدایرکت‌های پشت سر هم خودداری کنید. تعداد زیادی از تغییرمسیرهای زنجیره‌ای و پشت سر هم حتی می‌توانند به بودجه خزش سایت شما هم صدمه بزنند.

سخن نهایی

تقریبا اجتناب از ریدایرکت در مدیریت سایت غیر ممکن است و زمانی فرا می‌رسد که مجبور می‌شوید از ریدایرکت استفاده کنید، در همین زمان استفاده از ریدایرکت مناسب می‌تواند به خوبی جایگاه و اعتبار شما را حفظ کند و برعکس استفاده نامناسب و اشتباه از آن هم می‌تواند به راحتی به زحمات و سئو سایت شما لطمه وارد کند.

بنابراین حالا که با انواع ریدایرکت و تفاوت دقیق آن‌ها با یکدیگر آشنا شدید و فهمیدید که چطور می‌توانید از انجام درست آن مطمئن شوید، اگر مدیریت یک سایت را بر عهده دارید، می‌توانید به سراغ ریدایرکت‌های قدیمی خود بروید و سلامت و کد ریدایرکت آن‌ها را چک کنید تا مطمئن شوید که از بهترین نوع ریدایرکتی که باید استفاده کرده‌اید یا نه.

در این مقاله تمام سعی خودمان را کردیم تا تمام جوانب مختلف ریدایرکت و اصول مربوط به آن را پوشش دهیم، اما از آنجایی که در این دنیا هیچ چیزی مطلقا کامل نیست، نظرات و سوالات شما می‌توانند مکمل خوبی برای این مقاله باشند.

بنابراین مثل همیشه مشتاق شنیدن نظرات و سوالات شما هستیم تا در کمتر از 24 ساعت به آن‌ها پاسخ دهیم!

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام