فعال سازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام به 3 روش مختلف

با فعال سازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام (Two Factor Authentication) حتی اگر رمز عبور اکانت اینستاگرام شما به دست شخص دیگری بیفتد، باز هم قادر به ورود به اکانت شما و هک پیج شما نیست.
چکیده این مطلب
فعال سازی و غیر فعال سازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام

امنیت اینستاگرام و جلوگیری از هک شدن آن، دغدغه خیلی از کاربران فضای مجازی است. برخی افراد از این نگرانی سو استفاده کرده و با عنوان متخصص امنیت اینستاگرام، مبالغ هنگفتی را از افراد ناآگاه دریافت می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم که به شما آموزش دهیم چطور بدون نیاز به شخص دیگری، خودتان با فعال سازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام (Two Factor Authentication) تا حد زیادی به امنیت پیج شخصی و یا کاری خودتان کمک کنید و کار هکرها را برای نفوذ به اکانت خود دشوار کنید.

تایید دو مرحله ای اینستاگرام باعث می‌شود که هکرها حتی با داشتن رمز عبور اکانت اینستاگرام شما، باز هم به راحتی نتوانند وارد حساب اینستاگرام شما شوند.

در ورژن جدید اپلیکیشن اینستاگرام سه روش مختلف برای فعالسازی این قابلیت درنظر گرفته شده:

  1. استفاده از شماره تلفن همراه برای فعال سازی تایید دو مرحله ای
  2. استفاده از اپلیکیشن‌های احراز هویت شخص ثالث مانند Google Authenticator
  3. استفاده از اکانت واتس اپ برای فعال کردن تایید هویت دو مرحله ای

اما قبل از اینکه به نحوه فعال کردن تایید هویت برای ورود به اینستاگرام و مزایا و معایب هر کدام از این دو روش بپردازیم، بهتر است که کمی دقیق‌تر با ساز و کار این قابلیت و نحوه عملکرد آن آشنا شویم.

تایید هویت دو مرحله ای اینستاگرام چیست؟

برای ورود به حساب اینستاگرام خود، رمز عبور خودتان را وارد می‌کنید و تق!

کار تمام است، وارد اکانت اینستاگرام خود شده‌اید.

اما این ساز و کار کمی غیر ایمن و محافظت نشده است. چرا که حالا هر شخص دیگری که بتواند به هر نحوی به رمز عبور شما دسترسی پیدا کند، خیلی راحت می‌تواند با وارد کردن پسورد، وارد پیج اینستاگرام شما شود.

زیاد جالب نیست، نه؟

تایید هویت دو مرحله ای اینستاگرام چیست؟

راه حل فعالسازی قابلیت تایید دو یا چند مرحله‌ای است (که البته این روش امنیتی در اینستاگرام، تنها در دو مرحله خلاصه می‌شود).

در این روش امنیتی، یک کاربر برای ورود به اینستاگرام، علاوه بر طی کردن مرحله اول یعنی ورود رمز عبور، باز هم قادر به ورود نیست و باید یک مرحله امنیتی دیگر را نیز پشت سر بگذارد.

مرحله‌ای که ثابت می‌کند که واقعا شخص شما قصد ورود به اینستاگرام را دارید، نه یک هکر یا یک فرد غیر مجاز!

چگونه می‌توان مطمئن شد که پسورد شما لو نرفته و واقعا خود شما قصد ورود به اینستا را دارید؟

برای اثبات این موضوع اینستاگرام دو راه حل مختلف را در نظر گرفته که در ادامه هرکدام را به صورت جدا جدا بررسی می‌کنیم.

فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام توسط شماره تلفن همراه

یکی از ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین روش‌ها برای اینکه اینستاگرام متوجه شود که واقعا خود شما قصد ورود به اینستاگرام را دارید، این است که مطمئن شود شما علاوه بر پسورد، به شماره تلفن همراهی که در هنگام فعالسازی تایید دو مرحله ای به اینستاگرام معرفی کرده‌اید نیز دسترسی دارید.

به این ترتیب اگر پسورد شما بنا به هر دلیلی لو برود و یا به دست افراد غیر مجاز بیفتد. فرد غیر مجاز یا هکر، باید به شماره تلفن همراه شما نیز دسترسی پیدا کند تا بتواند وارد اکانت شما شود.

کمی خیالتان راحت شد، نه؟

اما چطور تایید دو مرحله ای اینستاگرام را فعال کنیم؟

نکته: تمامی مراحل توضیح داده شده در جلوتر، در گوشی‌های آیفون با سیستم عامل ios و گوشی‌های اندرویدی مانند سامسونگ، شیائومی، هوآوی و … اساسا یکسان هستند.

برای فعال سازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام به کمک شماره تلفن همراه، ابتدا از طریق منو همبرگری بالا صفحه وارد قسمت Settings، در بخش Profile خود شوید.

از قسمت پروفایل وارد بخش تنظیمات شوید

سپس از بخش تنظیمات اینستاگرام، گزینه Security (در اینستاگرام فارسی امنیت) را انتخاب کنید.

از منو تنظیمات وارد بخش امنیت یا security شوید

سپس بر روی گزینه چهارم یعنی Two-factor Authentication (در اینستاگرام فارسی تایید ورود دو مرحله ای) بزنید تا وارد بخش تنظیمات و فعالسازی این قابلیت شوید.

از بخش امنیت گزینه تایید دو مرحله ای اینستاگرام two factor authentication را بزنید

در صفحه نمایش داده شده، بر روی گزینه Get started بزنید تا مراحل فعالسازی شروع شود.

بر روی گزینه get start بزنید

حالا اینستاگرام از شما می‌خواهد که متد مورد نظر خود برای فعالسازی تایید دو مرحله ای را انتخاب کنید.

متد مورد نظر خود برای فعالسازی تایید دو مرحله ای را انتخاب کنید

برای فعالسازی تایید هویت دو مرحله ای اینستاگرام از طریق شماره تلفن همراه، گزینه سوم یعنی Text message را انتخاب کنید.

اگر از طبق شماره تلفن همراه خود را به اینستاگرام معرفی کرده باشید، مستقیما کد تایید به شماره همراه شما ارسال خواهد شد، در غیر اینصورت اینستاگرام از شما می‌خواهد که تلفن همراه خود را وارد کنید.

بنابراین در این مرحله شماره همراهی که قصد فعالسازی تایید هویت به کمک آن را داریم وارد می‌کنیم تا ازین پس کدهای تایید برای ورود به اینستاگرام به این شماره همراه ارسال شوند.

شماره تلفن همراهی که قصد فعالسازی تایید ورود دو مرحله ای به کمک آن را دارید وارد کنید

بعد از گذشت چند ثانیه، یک پیامک حاوی کد فعالسازی 6 رقمی برای شما ارسال خواهد شد که باید آن را در باکس مربوطه وارد کنید تا اینستاگرام مطمئن شود که شما دسترسی لازم به شماره همراه اعلامی را دارید.

بعد از وارد کردن کد تایید در باکس مربوطه روی گزینه Next یا بعدی بزنید.

کد تایید ارسالی اینستاگرام را وارد کنید سپس روی گزینه next بزنید

در صورتی که کدی برای شما ارسال نشد می‌توانید از طریق گزینه Resend Confirmation Code مجددا از اینستاگرام درخواست کنید تا کد تایید را به شماره همراه شما ارسال کند.

علاوه بر آن در صورتی که به هر دلیلی قصد تغییر شماره همراه خود را دارید نیز می‌توانید از طریق گزینه Change phone number شماره تلفن همراه خود را تغییر دهید.

در نهایت اینستاگرام با نمایش این صفحه به شما اعلام می‌کند که مراحل فعالسازی تایید دو مرحله‌ای با موفقیت انجام شده است.

تایید فعالسازی رمز دو قسمتی ورود به اینستاگرام

با زدن روی دکمه Done، اینستاگرام صفحه‌ای را مشابه صفحه زیر به شما نمایش می‌دهد که حاوی 6 کد 8 رقمی به نام کدهای پشتیبان یا Recovery Codes است.

در این بخش اینستاگرام به شما کدهای پشتیبان را نمایش میدهد

دقت کنید که شما باید این کدها را در محلی امن در نزد خودتان نگه دارید.

نکته: با فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام، برای امنیت بیشتر تمام دستگاه‌های متصل به حساب اینستاگرام شما از اینستاگرام به صورت خودکار لاگ اوت یا خارج خواهند شد.

فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام توسط اپلیکیشن‌های احراز هویت (2FA APP)

ممکن است به دلایل مختلف شماره همراهی که اکانت اینستاگرام شما بر روی آن فعال شده در دسترس خودتان نباشد و بخواهید برای امنیت بیشتر تایید هویت دو مرحله ای را فعال کنید.

راه چاره استفاده از اپلیکیشن‌های احراز هویت شخص ثالث مانند Google Authenticator و یا Duo Mobile است.

در این روش اینستاگرام برای اینکه مطمئن شود واقعا خود شخص صاحب پیج قصد ورود به اکانت را دارد، ایندفعه بجای ارسال کد تایید به شماره تلفن همراه، از کد احراز هویت تولید شده توسط اپلیکیشن‌های احراز هویت شخص ثالث مانند Google Authenticator استفاده می‌کند.

دقیقا مانند فرایندی که در پروسه خریدهای اینترنتی و رمز دوم پویا اتفاق می‌افتد.

اپلیکیشن‌های احراز هویت، هر یک دقیقه یکبار یک کد تایید عموما 6 رقمی تولید می‌کنند که این کدهای تولیدی تنها تا یک دقیقه بعد از ایجاد، اعتبار دارند و مجددا کدهای تولیدی بعدی.

از آنجایی که در هنگام فعالسازی تایید دو مرحله ای، شما دقیقا اپلیکیشن احراز هویت را به اینستاگرام معرفی می‌کنید، در هنگام ورود هم تنها کسی که به این اپلیکیشن معرفی شده و کدهای تولیدی آن دسترسی داشته باشد اجازه ورود خواهد گرفت.

این روش هم یکی از روش‌های خیلی متداول و ایمن برای افرادی است که بنا به هر دلیلی قصد استفاده از شماره همراه برای احراز هویت را ندارند.

البته نگفته نماند که اینستاگرام استفاده از اپلیکیشن های احراز هویت را به عنوان بهترین راه حل فعالسازی تایید هویت دو مرحله ای پیشنهاد می‌کند.

برای فعال سازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام به کمک اپلیکیشن های شخص ثالث، مجددا مانند حالت قبل مراحل گفته شده را طی کنید تا به صفحه زیر برسید.

این بار گزینه اول یعنی Authentication App را انتخاب کنید.

فعالسازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام به کمک authentication app

برای فعالسازی به کمک این روش، شما به یک اپلیکیشن تایید هویت مانند Google Authenticator یا Duo Mobile نیاز دارید. بنابراین قبل از ادامه این مراحل شما در ابتدا باید یکی از اپلیکیشن‌های Google Authenticator یا Duo Mobile را بر روی موبایل خود (یا هر دستگاه دیگری که قصد فعالسازی تایید هویت بر روی آن را دارید) نصب کنید.

در صورتی که از قبل این نرم افزارها را بر روی تلفن همراه خود نصب داشته باشید، با صفحه‌ای مشابه صفحه زیر رو به رو خواهید شد (در این مثال اپلیکیشن Google Authenticator از قبل بر روی گوشی تلفن همراه نصب شده است).

برای ادامه روی گزینه Next بزنید.

اتصال اینستاگرام به اپلیکیشن های احراز هویت مانند google authenticator

نکته: در صورتی که قصد دارید از اپلیکیشن‌های احراز هویت بر روی یک گوشی تلفن همراه دیگر استفاده کنید، بر روی گزینه Set Up Manually بزنید تا اینستاگرام دستور العمل فعالسازی و کدهای تایید احراز هویت بر روی یک گوشی تلفن همراه دیگر را به شما نمایش دهد.

بعد از زدن گزینه Next، اینستاگرام به صورت خودکار شما را به اپلیکیشن احراز هویت نصب شده در تلفن همراه‌تان هدایت می‌کند.

فعالسازی حساب اینستاگرام در اپلیکیشن احراز هویت

در این مرحله، اپلیکیشن احراز هویت، از شما اجازه اضافه می‌گیرد تا حساب اینستاگرام شما را اضافه کند. بنابراین بر روی گزینه Okay بزنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید به صورت خودکار هر 30 ثانیه یکبار، اپلیکیشن Google Authenticator اقدام به تولید یک کد احراز هویت جدید می‌کند.

تولید کد احراز هویت توسط اپلیکیشن های احراز هویت شخص ثالث

در نهایت شما باید کد تولید شده توسط این برنامه‌ها را کپی کنید و به اپلیکیشن اینستاگرام باز گردید تا در باکس مخصوص آن را وارد کنید، به صورت زیر:

پیست کردن کد احراز هویت تولید شده

بعد از انجام این مرحله، پیغامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن فعالسازی تایید دو مرحله ای دریافت خواهید کرد.

پیغام تایید فعالسازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام

بعد از تایید فعالسازی، اینستاگرام مانند روش قبلی 8 کد 6 رقمی پشتیبان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در مواقع ضروری که دسترسی به اپلیکیشن‌های احراز هویت نداشتید بتوانید به کمک آن‌ها وارد حساب اینستاگرام خود شوید.

تایید فعالسازی رمز دو مرحله ای اینستاگرام و تولید کدهای ریکاوری

بنابراین در حفظ و نگهداری و تامین امنیت این کدها بینهایت دقت کنید.

بعد از این مرحله کار تمام است و سیستم تایید هویت دومرحله ای اینستاگرام با موفقیت فعال شده است.

فعال سازی تایید دو مرحله ‌ای اینستاگرام به کمک واتساپ

تایید دو مرحله ای اینستاگرام در ورژن جدید کمی با گذشته فرق کرده و در نسخه‌های جدید اینستاگرام، روش سومی تحت عنوان فعالسازی به کمک واتساپ نیز به روش‌های در دسترس کاربران اضافه شده است.

برای اینکار اینبار از بین گزینه‌ها، گزینه WhatsApp را انتخاب کنید.

فعال کردن تایید دومرحله ای اینستاگرام به کمک واتساپ

در مرحله بعدی، اینستاگرام برای اطمینان از واقعی بودن اکانت واتساپ شما، در ابتدا از شما درخواست می‌کند تا شماره تلفن همراه خود را وارد کنید تا یک کد تایید برای شما ارسال کند.

ورود شماره همراه برای فعالسازی تایید 2 مرحله ای به کمک واتساپ

نکته: اگر از قبل شماره همراه خود را تایید کرده باشید (به عنوان مثال در روش اول) این مرحله به شما نمایش داده نخواهد شد و مستقیما به مرحله بعدی هدایت می‌شوید.

بعد از ورود شماره همراه، اینستاگرام از شما می‌خواهد تا کد تایید ارسالی برای شماره معرفی شده را در باکس مربوطه وارد کنید تا شماره همراه شما تایید شود.

ورود کد تایید ارسالی به موبایل توسط اینستاگرام

سپس نوبت واتساپ می‌رسد، در این مرحله اینستاگرام از شما می‌خواهد تا شماره همراه خود را مجددا چک کنید تا در واتساپ برای شماره همراه مورد تایید شما یک کد فعالسازی و تایید 6 رقمی ارسال کند.

ارسال کد تایید 2مرحله ای به واتساپ توسط اینستاگرام

کد تایید ارسال شده را در باکس مربوطه وارد کنید و سپس گزینه Next را بزنید.

فعال کردن ورود 2 مرحله ای به اینستاگرام به کمک واتس آپ

در صورتی که کد تایید ارسالی را درست وارد کنید، پیغامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن فعالسازی تایید هویت 2 مرحله‌ای به شما نمایش داده خواهد شد.

تایید فعال شدن ورود هویت 2 مرحله ای اینستاگرام به کمک واتس اپ

مجددا مثل دو روش قبلی، اینستاگرام 6 کد 8 رقمی به عنوان کدهای پشتیبان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در یک محل امن از آن‌ها محافظت کنید.

کدهای پشتیبان ورود 2 مرحله ای اینستاگرام از طریق واتساپ

کار تمام است، این روش هم مانند دو روش قبلی با موفقیت فعال شد.

نکته مهم: شما در آن واحد، تنها می‌توانید از یکی از روش‌های معرفی شده استفاده کنید و امکان استفاده همزمان از این روش‌ها وجود ندارد.

فواید تایید دو مرحله ای اینستاگرام

تابحال موارد زیادی از هک شدن حساب‌های اینستاگرامی میلیونی و مهم گزارش شده که در خیلی از این موارد اگر رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام فعال بود، هیچگاه این اتفاق نمی‌افتاد.

با فعالسازی رمز دو مرحله ای اینستاگرام، ورود به اینستاگرام سخت‌تر از گذشته خواهد شد و تنها افرادی می‌توانند وارد حساب اینستاگرام شما شوند که علاوه بر داشتن رمز عبور، به دستگاه و یا خط تلفن همراهی که شما به اینستاگرام معرفی کرده‌اید نیز دسترسی داشته باشند.

به طور خلاصه فواید تایید دو مرحله‌ای اینستاگرام را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. افزایش کلی امنیت اینستاگرام (سخت‌تر کردن کار هکرها برای ورود به اکانت اینستاگرام شما)
  2. جلوگیری از ورود افرادی که به هر نحوی به رمز عبور اینستاگرام شما دسترسی پیدا کرده‌اند و منتظر فرصت مناسب هستند!
  3. جلوگیری از خرابکاری افرادی که در گذشته در داخل اکانت اینستاگرام شما لاگین بوده‌اند

معایت فعالسازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام

رمز دو مرحله ای اینستاگرام علاوه بر مزایا فوق العاده مهمی که در خصوص افزایش امنیت اینستاگرام دارد، به خودی خود وارد شدن به اکانت اینستاگرام را سخت‌تر از گذشته می‌کند.

بعد از فعال شدن تایید دو مرحله ای اینستاگرام، اگر به هر دلیلی دسترسی شما به اکانت اینستاگرام‌تان دچار مشکل شود و به راحتی نتوانید به دستگاه یا شماره تلفن همراهی که به اینستاگرام معرفی کرده‌اید دسترسی پیدا کنید، مجددا به سختی می‌توانید وارد اکانت اینستاگرام خود شوید.

البته همانطور که قبلا هم گفته شد، بعد از فعالسازی تایید دومرحله‌ای، یکسری ریکاوری کد هم در اختیار شما قرار داده می‌شود که در مواقع ضروری با وارد کردن آن‌ها می‌توانید وارد حساب اینستاگرام خود شوید.

خیر، تغییر زبان اینستاگرام هیچ گونه تاثیری در مراحل فعال سازی تایید هویت دو مرحله ای اینستاگرام ندارد و در اینستاگرام فارسی نیز دقیقا طبق همین آموزش می‌توانید تایید هویت دو مرحله ای برای ورود به اینستاگرام را فعال کنید.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

ترتیب پیشنهادی دگردیسی برای مطالعه سری آموزشی کار با اینستاگرام

خبرنامه

2 پاسخ

  1. سلام
    من کد های احراز هویت دو عملی را فراموش کردم و از حساب خارج شدم
    ایمیل و شماره تلفن پیجم را هم دارم
    ولی هر کاری میکنم ازم برای ورود کد dou mobile را میخواهد
    به پشتیبانی اینستاگرام هم پیام دادم ولی بی فایده بود
    پیج خیلی برام مهمه ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام