کد پشتیبان اینستاگرام چیست؟ نحوه استفاده و تغییر ریکاوری کدها

کدهای پشتیبان اینستاگرام، کد‌های 8 رقمی هستند که در صورت بروز مشکل در ورود دو مرحله‌ای اینستاگرام، بدون نیاز به اس ام اس یا برنامه احراز هویت تنها با دانستن این کدهای ریکاوری می‌توانید وارد اکانت اینستاگرام خود شوید و مدیریت آن را مجددا به دست بگیرید.
چکیده این مطلب
ریکاوری کد یا کد پشتیبان اینستاگرام چیست؟ recovery codes

مسئله امنیت اینستاگرام اگر مهم‌تر از تولید محتوا برای آن نباشد، کم اهمیت‌تر از آن هم نیست. یکی از روش‌های افزایش امنیت اکانت اینستاگرام فعالسازی تایید هویت دومرحله‌ای برای ورود به اینستاگرام است.

فعال سازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام به 3 روش مختلف

با فعالسازی این قابلیت، حتی در صورت لو رفتن پسورد اصلی حساب اینستاگرامتان، هکرها بازهم قادر نیستند تا وارد اکانت اینستا شما شوند.

چرا که برای ورود به اینستاگرام، علاوه بر پسورد، لازم است تا کد تاییدی که اینستاگرام از طریق اس ام اس یا اپلیکیشن‌های تایید هویت در اختیارتان قرار می‌دهد را نیز وارد کنید.

اما اگر بنا به هردلیلی، مثلا قطع شدن خط همراه، از بین رفتن دسترسی به اپلیکیشن‌های تایید هویت و … دسترسی خود ما به کدهای تایید ارسالی اینستاگرام از بین برود، چه کاری از دستمان ساخته است؟

در این حالت باید دست به دامن، کدهای هشت رقمی به نام کدهای ریکاوری (Recovery Codes) یا به فارسی کدهای پشتیبان اینستاگرام شویم.

کاربرد ریکاوری کد (Recovery code) اینستاگرام

کدهای بکاپ اینستاگرام، 6 کد 8 رقمی هستند، که بعد از فعالسازی تایید دو مرحله‌ای اینستاگرام در اختیار ما قرار می‌گیرند.

کدهای پشتیبان اینستاگرام بعد از فعالسازی قابلیت تایید دو مرحله ای تولید میشوند

کاربرد اصلی این کدها زمانی است که بنا به هر دلیلی قادر به دریافت کدهای تایید اینستاگرام نیستیم و می‌خواهیم هر طور که شده وارد اکانت اینستاگرام خود شویم.

در این حالت، با استفاده از کدهای پشتیبان، بدون نیاز به کدهای تایید ارسالی اینستاگرام، به راحتی می‌توانیم وارد حساب اینستاگرام خود شویم و در صورت لزوم قابلیت تایید دو مرحله‌ای را غیر فعال کنیم و یا اصلا کدهای پشتیبان جدیدی تولید کنیم تا در دفعات بعدی ورود به اینستاگرام، به دردسر نیفتیم.

ریکاوری کد اینستاگرام کجاست

کدهای بکاپ یا پشتیبان اینستاگرام تنها زمانی تولید می‌شوند که قابلیت تایید دومرحله‌ای اینستاگرام اکانت شما فعال باشد، در غیر اینصورت نه تنها خبری از کدهای پشتیبان نیست بلکه به وجود آن‌ها نیازی هم نخواهید داشت.

اما درصورتی که احراز هویت دومرحله‌ای اینستاگرام در اکانت شما فعال است و تابحال به این کدها دقت نکرده‌اید، برای پیدا کردن آن‌ها، ابتدا از قسمت پروفایل اکانت خود وارد بخش Settings یا تنظیمات شوید.

برای تغییر ریکاوری کدها وارد بخش تنظیمات اکانت خود شوید

سپس در بخش تنظیمات، گزینه Security یا در اینستاگرام فارسی، گزینه امنیت را انتخاب کنید.

برای فهمیدن کدهای پشتیبان اینستاگرام باید وارد بخش امنیت یا security اینستاگرام شوید

از بین گزینه‌ها، گزینه Two-factor authentication را انتخاب کنید.

برای اطلاع از ریکاوری کدها باید وارد بخش two factor authentication شوید

در صورت فعال بودن تایید هویت دو مرحله‌ای، باید Two-factor authentication is on را مشاهده کنید.

در قسمت پایینی برای مشاهده کدهای پشتیبان، گزینه Additional method را انتخاب کنید.

برای بدست آوردن ریکاوری کدها وارد بخش additional method شوید

در مرحله بعدی، برای مشاهده کدهای پشتیبان، روی گزینه Backup codes یا کدهای بکاپ بزنید.

بر روی گزینه backup codes یا کدهای بکاپ و پشتیبان اینستاگرام بزنید

حالا به راحتی می‌توانید کدهای بازیابی (Recovery Codes) خود را مشاهده کنید.

کدهای پشتیبان اینستاگرام بعد از فعالسازی قابلیت تایید دو مرحله ای تولید میشوند

و آن‌ها را در یک جای مطمئن نگهداری کنید.

آموزش استفاده از کد بازیابی اینستاگرام

حالا که با بکاپ کدهای اینستاگرام و نحوه دیدن و اطلاع از آن‌ها آشنا شدیم، سوال اصلی اینجاست که این کدها، در چه هنگام و به چه صورتی باید استفاده شوند؟

همانطور که در ابتدا این مقاله گفتیم، کدهای پشتیبان در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بنا به دلایلی به کدهای ارسالی اینستاگرام در مرحله دوم تایید هویت (بعد از وارد کردن رمز عبور) دسترسی نداریم و به هر طریقی که شده قصد داریم که وارد اکانت اینستاگرام خود شویم.

در حالتی که تایید دو مرحله‌ای اینستاگرام شما فعال باشد، بعد از وارد کردن آیدی و رمز عبور اینستاگرام خود، شما بلافاصله وارد اکانت خود نخواهید شد، بلکه اینستاگرام از شما می‌خواهد که کد تاییدی که به صورت اس ام اس و یا اپلیکیشن‌های احراز هویت در اختیار شما قرار گرفته است را وارد کنید.

اما از آنجایی که ما به این کد ارسالی 6 رقمی دسترسی نداریم، باید از کدهای پشتیبانی که قبلا اینستاگرام در اختیار ما قرار داده است استفاده کنیم.

بنابراین به جای وارد کردن کد، بر روی گزینه try another way می‌زنیم.

از گزینه try another way بزنید تا از کدهای بازیابی اینستاگرام استفاده کنید

در پنجره جدیدی که باز می‌شود، روی گزینه Use backup codes می‌زنیم تا از طریق کدهای بکاپ بتوانیم وارد اکانت خودمان شویم.

استفاده از ریکاوری کدهای اینستاگرام برای ورود به اکانت

در این حالت، بجای وارد کردن کد تایید 6 رقمی که اینستاگرام در اختیار ما قرار داده بود، اما به هر دلیلی به دست ما نرسیده بود و یا خود ما به آن دسترسی نداشتیم؛ باید کدهای هشت رقمی بکاپ یا پشتیبان را وارد کنیم تا اینستاگرام مطمئن شود که واقعا خود ما قصد ورود به حساب اینستاگرام خود را داریم و این اقدام از طرف یک فرد ناشناس و یا هکر نیست.

در نهایت ریکاوری کدهای خود را وارد کنید تا بتوانید وارد حساب اینستاگرام خود شوید

فراموش نکنید که اینستاگرام 6 کد بکاپ یا پشتیبان را از قبل در اختیارمان قرار داده است و در اینجا وارد کردن تنها یکی از این 6 کد 8 رقمی کفایت می‌کند.

بعد از وارد کردن کد نیز بر روی گزینه Confirm یا تایید بزنید تا خیلی راحت وارد حساب اینستاگرام خود شوید.

نکته: تمام کدهای پشتیبان یکبار مصرف هستند و بعد از استفاده فاقد اعتبار خواهند شد و بجای آن‌ها یک کد جدید تولید خواهد شد، به همین خاطر اینستاگرام برای کاهش دردسرهای احتمالی بجای یک کد، هربار 6 کد پشتیبان را در اختیار ما قرار می‌دهد.

نحوه تغییر کد های پشتیبان اینستاگرام

اگر بنا به هر دلیلی، کدهای پشتیبان حساب اینستاگرام شما در اختیار سایر افراد قرار بگیرد، این افراد تنها با دانستن همین کدها می‌توانند برای شما ایجاد دردسر کنند.

در این شرایط بهترین راه حل، تغییر کدهای پشتیبان قبلی و تولید کدهای جدید است تا به این ترتیب کدهای ریکاوری قبلی که حالا لو رفته‌اند، فاقد اعتبار شوند و دیگر کاربردی نداشته باشند.

برای اینکار، باید تمام مراحل را دقیقا طبق قبل که به دنبال پیدا کردن کدهای پشتیبان بودیم پیش برویم تا به مرحله نمایش کدهای پشتیبان برسیم.

در قسمت پایین ریکاوری کدها، یک گزینه آبی رنگ با عنوان Get new codes وجود دارد که باید آن را انتخاب کنیم.

آموزش ایجاد ریکاوری کدهای جدید در اینستاگرام

با انجام اینکار، کدهای پشتیبان قبلی از بین رفته و 6 کد کاملا جدید تولید خواهند شد.

سخن آخر: نحوه نگهداری کدهای هشت رقمی اینستاگرام

کدهای پشتیبان اینستاگرام نقش مهمی را در شرایط حساس و بحرانی که دسترسی ما به روش‌های تایید دو مرحله‌ای اینستاگرام از بین رفته، بازی می‌کند.

در این شرایط ما به کمک ریکاوری کدها به سادگی هرچه تمام می‌توانیم وارد اکانت اینستاگرام خود شویم.

بنابراین همانطور که احتمالا تابه اینجا خودتان هم متوجه شدید، این کدها نقش حیاتی و مهمی را در تامین امنیت اینستاگرام بازی می‌کنند و اگر به خطر بیفتند، امنیت اکانت اینستاگرام شما هم در خطر خواهد بود.

بنابراین در حفظ و نگهداری این کدها باید حداکثر دقت را به عمل بیاورید.

در یک خلاصه بندی انتهایی، در خصوص نحوه نگهداری از ریکاوری کدهای اینستاگرام، به نکات زیر دقت کنید:

  • ریکاوری کدهای اینستاگرام خود را حتما در یک محل امن و خصوصی نگه دارید.
  • به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی ریکاوری کدهای اینستاگرام خود را در کنار پسورد و رمز عبور اکانت خود قرار ندهید.
  • هر چند وقت یکبار کدهای پشتیبان اکانت اینستاگرام خود را تغییر دهید.
  • کدهای پشتیبان اکانت خود را در اختیار عموم یا سایر افراد قرار ندهید و در حفظ آن‌ها بکوشید.
  • اگر حس می‌کنید که فردی از کدهای هشت رقمی بکاپ شما مطلع شده است، سریعا اقدام به تغییر و تعویض آن‌ها کنید.
  • کدهای پشتیبان خود را ترجیحا در تلفن همراه خود و به صورت عکس نگهداری نکنید و از روش‌های امن‌تر مانند یادداشت برداری استفاده کنید.

در پایان، در صورتی که احساس می‌کنید اکانت اینستاگرام شما در خطر است، علاوه بر تغییر ریکاوری کدها، می‌توانید از تغییر رمز اینستاگرام نیز استفاده کنید.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

ترتیب پیشنهادی دگردیسی برای مطالعه سری آموزشی کار با اینستاگرام

خبرنامه

47 پاسخ

    1. سلام، با توجه به مشکلات اینترنت در شرایط حال حاضر، هیچ اتفاقی دور از ذهن نیست. توصیه میشه در این شرایط تا جای ممکن از تایید دو مرحله ای از طریق شماره همراه (دریافت پیامک) خودداری کنید و از برنامه‌های کمکی مثل google authenticator استفاده کنید

  1. سلام وقت بخیر من این کدها را گرفتم واسه پیجم ولی متاسفانه عکس های گالری پاک شد و دیگه ن‌دارم حالا چه طوری میتونم پیجم و باز کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون🙏

    1. سلام، کدهای پشتیبان هیچ گونه ارتباطی به محتوای پیج شما ندارند و تنها راهی کمکی برای ورود به داخل پیج در شرایطی هستند که شما به هیچ کدام از راه های تایید دومرحله‌ای دسترسی ندارید.

  2. اخه ادم حسابی طرف براش کد نمیاد یعنی از اکانت خارجه و کد بکاپ که نداره .چیزی میزنی

    1. کدهای 6 رقمی پشتیبان ارسال شدنی نیستند و در داخل خود پیج مطابق آموزش، در دسترس هستند، این کدها برای حالتی هستند که شما از اکانت خودتون خارج شدید و روش‌های تایید دو مرحله‌ای هم یا در دسترس نیستند و یا کار نمیکنند، در این حالت بجای تایید دو مرحله‌ای به کمک این کدهای پشتیبان می‌توان مجددا وارد پیج شد 😃

      1. سلام من من کد هشت رقمی رو میزنم میگه برسی دوباره کد دستیابی هیچ کدوم کد ها کار نمیکنه نمی‌دونم چرا ممنون میشم راهنمایی کنین

  3. سلام وقت بخیر
    با توجه به اینکه راه ورود به اکانتمو ندارم نه با ایمیلم که وارد میکنم میرم تو نه با ارسال پیامک،
    روشی هست که کدهای ه‍شت رقمیو مجدد بگیریم؟؟

  4. سلام من اینستاگرام رو حذب کردم حالا نه گذرواژه رو به یاد دارم نه ایمیل باید چی کار کنم

    1. با سلام،
      به کمک گزینه get help logging in (در صفحه ابتدایی ورود به اینستاگرام) و با وارد کردن یوزرنیم اینستاگرام خودتون شانس اینو دارید که مجددا وارد اکانتتون بشید.

  5. سلام من پیجم یکهویی از دسترس خارج شد و نوشت که رمز ازطریق صاحب اکانت تغییرکرده، و ایمیلم د دیتری نیست و ازطریق پیامکم چون تایید دومرحله ای کردم و کد یادم نیست نمیتونم وارد شم، چیکارباید کنم؟

    1. سلام، در خصوص قسمت اول صحبتتون اگر خودتون اقدام به تغییر رمز اینستاگرام نکردید، احتمال اینکه فرد دیگری به اکانت شما دسترسی داشته باشه وجود داره و بلافاصله بعد از دسترسی به اکانتتون باید حسابتون رو امن کنید (تغییر رمز، فعال سازی ورود دو مرحله ای، چک کردن مجدد شماره همراه و ایمیل متصل به حساب و …)
      اما در خصوص بخش دوم، اگر ورود دو مرحله ای اینستاگرام را فعال کرده باشید، شما نیازی به دانستن کد پشتیبان اینستاگرام ندارید و تنها با دانستن رمز جدید و در اختیار داشتن شماره همراهی که در قسمت تایید دو مرحله ای اینستاگرام ثبت کردید قاعدتا باید بتونید وارد اکانت خودتون بشید و نیازی به کدهای پشتیبان ندارید (کدهای پشتیبان فقط مخصوص حالتی هستند که شما بنا به هر دلیلی قادر به رد کردن تایید دو مرحله ای نیستید و جایگزین رمز اصلی شما نیستند.)
      برای دسترسی مجدد به اکانت هم اینستاگرام در آپدیت های اخیرش قابلتی برای حساب های هک شده در نظر گرفته که شاید بتونید از این طریق مجددا وارد اکانت خودتون بشید. (از گزینه Get help logging in کمک بگیرید و یا نهایتا به پشتیبانی اینستاگرام در این خصوص پیام بدید)

      1. سلام لطفاً میشه کمکم کنید من اسکرین شات از این کدای هشت رقمی ننداختم از پیج هم اومدم بیرون الان میخام وارد شم تایید دو مرحله ای رو شمارم میاد اما اون کد هشت رقمی رو چون ندارم کلا نمی‌دونم باید چیکار کنم خواهشمندم کمک کنید

        1. سلام، کدهای هشت رقمی برای حالتی هستند که شما دسترسی به روش‌های ورود دو مرحله ای ندارید تا بجای کد دو مرحله ای وارد کنید. اگر تحت هیچ شرایطی نمی‌تونید وارد حسابتون بشید با پشتیبانی اینستاگرام ارتباط برقرار کنید.

  6. سلام خسته نباشین
    من هم پسورد و هم کد بکاپ اینستا گرامم رو ندارم با پیام و ایمیل وارد میشم اما بازم ازم کد بکاپ میخواد چیکار میتونم بکنم

  7. سلام من هم رمز هم ایمیل هم کدهای هشت رقمی احراز هویت دوعاملی همه رو دارم اما کلا هر کدوم وارد میکنم قبول نمیکنه نمیتونم وارد اینستام بشم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

      1. سلام من چند وقتی هست که پیجم یهویی از دسترسم خارج شد رمز عبور یادم نیست کد ۸ رقمی رو دارم ولی هرچه قدر وارد میکنم قبول نمیکنه مشکل از کجاست؟؟میتونید کمکم کنید؟.

      2. سلام پیجم از دسترس خارج شده ،رمزش یادم رفته بود درست کردم،کد دومرحله ای هم داشتم ک کار نمیکنه،حالا کد۶رقمی واسم ایمیل شده اماوقتی میزنم میگه بررسی کنید بعد وارد کنید،چراااا اخه؟همه جوره وارد کردمش

        1. سلام، کد دو مرحله ای کدهای پویا هستند که مدت زمان استفاده محدود دارند، اگر مطمئن هستید که تمام مراحل رو درست انجام میدید و باز هم مشکل وجود داره از یک ابزار بهتر برای تغییر لولیکشن جغرافیایی خودتون استفاده کنید.

    1. سلام، در این جور مواقع که از هیچ طریقی نمی‌تونید وارد پیج بشید از گزینه Get help logging in (در پایین صفحه ورود به اینستاگرام پایین بخش ورود یوزرنیم پسورد) می‌تونید کمک بگیرید.

  8. من هیچ کد ریکاوری ندارم
    و اینستام الان ازم کد هشت رقمی میخاد
    هرکاری میکنم نمیتونم پیجمو برگردونم
    چون کد هارو فراموش کردم
    الان راه حلی نداره؟؟؟

    1. کاربرد کد ریکاوری برای زمانی که شما از طریق رمز عبور دو مرحله‌ای بنا به هر دلیلی نمی‌تونید وارد پیجتون بشید. خطایی که می‌گیرید رو دقیق‌تر بررسی کنید.

  9. وقتی اون کد ۸ رقمی گم شد چکار باید کرد. که همه کاربرا با اون مواجه هستن چگونه بعد از گم کردن اون کد کد جدیدی پیدا کنیم

    1. سلام، این کدهای 8 رقمی اسمشون بکاپ کد هستش یعنی خودشون روشی هستن که اگر به هر دلیلی نتونستید وارد اکانتتون بشید ازین کدها برای روز مبادا و شرایط خیلی ویژه کمک بگیرید!
      در حقیقت این کدها جزو آخرین شانس های شما در شرایط اضطراری و ویژه که به روش های ورود دو مرحله‌ای دسترسی ندارید، برای ورود مجدد به اکانتتون هستند.
      برای همین در حفظ و نگهداریشون باید کاملا مراقب باشید.
      توصیه می‌کنم حتما مقاله فعالسازی ورود دو مرحله ای به اینستاگرام رو با دقت چندبار بخونید. تمام سوالاتی که دوستان در اینباره می‌پرسن بخاطر عدم شناخت کافی و اطلاعات لازم از ورود دو مرحله‌ای هستش.

  10. سلام من از برنامه authenticator استفاده کرده بودم و گوشیمو عوض کردم برنامه پاک شد الان میخام برم تو پیجم یا از این برنامه کد میخاد یا کد هشتایی رو میخاد اما هیچکدومو ندارم چیکار کنم؟؟

    1. سلام، اگر از طریق یک حساب کاربری (معمولا gmail) به اپلیکیشن authentication تون وصل شدید، مجددا اگر با همون اکانت لاگین بکنید به تمام رمزهای دومتون دسترسی خواهید داشت. در غیر این صورت، در این شرایط، وقتی فرد نمی‌تونه وارد اکانتش بشه، معمولا در پایین صفحه‌ای که داخلش گیر افتاده، گزینه‌ای به نام “راه دیگری را امتحان کنید” در نسخه فارسی یا “try another way” و یا “Get help logging in” در نسخه انگلیسی نمایش داده می‌شه که می‌تونید ازشون کمک بگیرید، اگر هیچ راهی موثر نبود با پشتیبانی اینستاگرام ارتباط برقرار کنید.

    1. سلام، نباید به همین راحتی گم کنید 🙂
      اگر به اکانتتون دسترسی دارید مجددا به بخشی که توضیح داده شده مراجع کنید و کدهای جدید بگیرید.

  11. سلام من کدهای پشتیبانی را میزنم میزنه قبول نمیکنه برنامه دو موبایلم کد ۶ رقمی که میده میزنم اینستا قبول نمیکنه

    1. سلام، دلایل مختلفی می‌تونه داشته باشه از جمله هماهنگ نبودن ساعت گوشیتون (و برنامه تولید کد پویا) و مخصوصا مناسب نبودن برنامه تغییر لوکیشنی که برای دسترسی به اینستا ازش استفاده میکنید.

  12. سلام این روش روش بسیار مناسبی هست ولی اگر بک آپ کد گم شده باشد یا از بین رفته باشد و ورودی اینستاگرام روی اینتر بک آپ کد گیر کرده باشد هیچ راهی برای گرفتن بک آپ کد جدید وجود نخواهد داشت .
    لطفا راهنمایی کنید

  13. سلام من موقعی که اومدم کدهارو از تنظیمات گوشی بگیرم پیجم پرید باید چیکار کنم؟؟

  14. من کدهای پشتیبان رو وارد کردم ولی خطا میزنه و میگه ( لطفا کد امنیتی را بررسی کنید و دوباره امتحان کنید). حتی کد های قببلی رو حذف کردم و جدید گرفتم بازم همون خطا رو میزنه. چیکار کنم؟ تو اینستاگرام بودم که یهو پیام اومد رمز توسط صاحب اکانت عوض شد و منو انداخت بیرون از اکانت. درحالیکه من رمزی عوض نکردم.

      1. الان من چه کاری میتونم انجام بدم‌ممنون میشم راهنمایی کنین چون عکس هاوپستهای یادگاری
        دارم

      2. سلام منو از پیجم انداخت بیرون کد 6رقمی میزنم ولی بعد به کد 8رقمی میخاد ازم چطور میتونم کد 8رقمی پیدا کنم وقتی تو پیجم نمیتونم برم

      3. سلام منو از پیجم انداخت بیرون کد 6رقمی وارد که میکنم بعدش یه کد 8رقمی میخاد نیمدونم باید چیکار کنم لطف میکنید اگه راهنماییم کنید

  15. باسلام وتبریک سال نومندچندروزی هست که ازحساب پیجم خارج شدم وموقع استفاده ازکدهشت رقمی پشتیبان بامشکل مواجه میشم وکدهابرعکس واردمیشن ممنون میشم راهنمایی بفرماین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام