چگونه تمام اطلاعات اینستاگرام را به صورت یکجا دانلود کنیم؟

به کمک گزینه دانلود دیتا در اینستاگرام به راحتی می‌توانید از تمام اطلاعات حساب خود در اینستا بکاپ بگیرید. در این مقاله به صورت کامل نحوه دانلود دیتا اینستاگرام به کمک گزینه download data (دانلود اطلاعات) را به صورت تصویری و مرحله به مرحله بررسی کرده‌ایم.
چکیده این مطلب
گزینه download data اینستاگرام

یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شبکه‌های اجتماعی و یکی از سرمایه‌های اصلی آن‌ها، دیتا و اطلاعاتی است که از کاربران خود، علایق و سلیقه آن‌ها بدست می‌آورند. اینستاگرام هم به عنوان یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی بصری دنیا، از این قائده مستثنی نیست.

اینستاگرام در طول مدت فعالیت شما در آن، تمام اطلاعات و تعاملات شما با این شبکه اجتماعی را ریز به ریز و مو به مو تحت نظر دارد و آن‌ها را در نزد خود نگهداری می‌کند. اطلاعاتی که به قدری دقیق و با جزئیات هستند که حتی ممکن است از دیدن آن‌ها به وحشت بیفتید!

در 25 می سال 2018 با تغییر و اصلاحات قانون حفظ حریم خصوصی در اتحادیه اروپا (General Data Protection Regulation یا GDPR)، شرکت‌های فناوری محور از جمله شبکه‌های اجتماعی ملزم شدند که صرف نظر از مقر آن‌ها در دنیا، در نحوه استفاده از داده‌های کاربران اروپایی شفاف‌تر عمل کنند و قابلیت دانلود اطلاعات جمع آوری شده از کاربران را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

اینستاگرام هم به ناچار برای ادامه فعالیت خود در کشورهای اروپایی مجبور به ارائه قابلیتی به نام Download Data (یا دانلود اطلاعات در نسخه‌های فارسی اینستاگرام) شد که به کاربران این امکان را می‌دهد که تمام اطلاعات خود در اینستاگرام را به صورت یکجا دانلود کنند و در نزد خود نگهدارنند.

این قابلیت در ابتدا معرفی آن توسط اینستاگرام، تنها در نسخه تحت وب اینستا در دسترس بود، اما در حال حاضر هم از طریق اپلیکیشن چه در نسخه‌های اندروید و آیفون و هم از طریق وبسایت اینستاگرام در دسترس کاربران است که در ادامه نحوه استفاده و دانلود دیتا اینستاگرام در هر دو روش را به صورت کامل باهم بررسی می‌کنیم.

نکاتی که از قبل شروع درخواست دانلود دیتا باید از آن‌ها آگاه باشید

اولین نکته‌ای که قبل از شروع فرآیند درخواست دانلود دیتا به اینستاگرام باید در نظر داشته باشید، توجه به این موضوع است که اینستاگرام به صورت مستقیم و فوری نسخه قابل دانلود اطلاعات شما را در اختیارتان قرار نمی‌دهد و این فرآیند ممکن است حداکثر تا 14 روز به طول بینجامد.

علاوه بر این، باید دقت کنید که امکان دانلود دیتا از طریق خود اپلیکیشن اینستاگرام میسر نیست، به همین خاطر در طی مراحل درخواست دانلود دیتا، اینستاگرام از شما درخواست می‌کند که یک ایمیل معتبر معرفی کنید تا لینک دانلود اطلاعات شما را از طریق آن ایمیل به دست شما برساند؛ بنابراین داشتن یک ایمیل معتبر و در دسترس برای دریافت اطلاعات الزامیست.

همچنین امکان ارسال درخواست دریافت و دانلود اطلاعات اینستاگرام از دو طریق اپلیکیشن و نسخه تحت وب اینستاگرام وجود دارد، اما نکته مهم اینجاست که قابلیت‌های بیشتری در خصوص نحوه و فرمت اطلاعات دریافتی از اینستاگرام در نسخه تحت وب در اختیار شما قرار می‌گیرد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

و اما آخرین نکته اینکه، در هر 4 روز، تنها یکبار امکان ارسال درخواست دانلود اطلاعات وجود دارد که در برخی مواقع ممکن است برای شما محدودیت ایجاد کند؛ به همین خاطر باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید.

دانلود اطلاعات حساب اینستاگرام از طریق اپلیکیشن

برای دانلود دیتا اینستاگرام به کمک قابلیت Download Data مراحل زیر را در داخل برنامه اینستاگرام طی کنید.

توجه کنید که مراحل زیر در نسخه‌های اندروید و iOS و همینطور اینستاگرام فارسی و انگلیسی عینا یکسان است و در تمام نسخه‌های جدید اینستاگرام می‌توانید از طریق طی کردن مراحل زیر درخواست دانلود دیتا خود را به اینستاگرام ارسال کنید.

1. در ابتدا از طریق لمس تصویر پروفایل خود وارد بخش حساب کاربری یا پروفایل‌تان در اینستاگرام شوید.

مراحل دانلود اطلاعات اینستاگرام از طریق گزینه download data

2. در مرحله بعد، ابتدا آیکون همبرگری (سه خط) بالا صفحه را لمس کنید تا منو تنظیمات به شما نمایش داده شود. سپس از بین گزینه‌ها، گزینه Your activity (فعالیت شما در اینستاگرام فارسی) را انتخاب کنید.

مراحل درخواست دانلود دیتا اینستاگرام در اپلیکیشن اینستا

3. در انتهای لیست باز شده به دنبال گزینه Download your information (در اینستاگرام‌های فارسی دانلود اطلاعات) بگردید و آن را انتخاب کنید.

برای دانلود روی گزینه download your information بزنید

4. همانطور که گفته شد، اینستاگرام به صورت مستقیم و از طریق خود اپلیکیشن اینستاگرام دیتاهایتان را در اختیارتان قرار نمی‌دهد و برای دانلود و نگهداری نسخه آفلاین اطلاعات خود شما به یک ایمیل معتبر که به آن دسترسی داشته باشید نیاز دارید. به همین منظور ایمیلی که قصد دارید لینک دانلود اطلاعات شما به آن ارسال شود را در این مرحله وارد کنید و سپس روی گزینه Request download بزنید.

دانلود اطلاعات اینستاگرام از طریق برنامه در اندروید و ios

5. برای تایید درخواست خود لازم است تا رمز عبور خود را وارد کنید و پس از آن برای عبور از این مرحله، روی گزینه Next در گوشه صفحه بزنید.

برای دانلود دیتا پسورد خود را یکبار دیگر مجددا وارد کنید

6. در این مرحله اینستاگرام موفقیت آمیز بودن فرآیند ارسال درخواست دانلود دیتا را به اطلاع شما می‌رساند.

درخواست دریافت اطلاعات با موفقیت انجام شد

به همین سادگی عملیات ارسال درخواست دریافت یکجا تمام اطلاعات اینستاگرام شما با موفقیت انجام شد. همانطور که در متن پیام موفقیت آمیز درخواست نیز اعلام شده است، حداکثر تا 14 روز آینده لینک دانلود دیتا اینستاگرام شما از طریق ایمیلی که در مراحل درخواست آن را اعلام کردید، در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

دریافت اطلاعات پیج اینستاگرام از طریق مرورگر (وبسایت اینستاگرام)

مراحل دریافت و دانلود یکجا اطلاعات اینستا از طریق وبسایت اینستاگرام نیز تا حدود زیادی به مراحل درخواست دانلود دیتا از طریق اپلیکیشن که آن را باهم بررسی کردیم، شباهت دارد.

اما نکته متمایز کننده اینجاست که اینستاگرام در نسخه تحت وب، قابلیت انتخاب فرمت فایل دانلودی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید از بین دو گزینه HTML و JSON فرمت مناسب خود برای دریافت اطلاعات را انتخاب کنید که در ادامه به صورت کامل به تفاوت‌ها و مزایا هرکدام نیز پرداخته‌ایم.

برای ارسال درخواست دانلود دیتاهای خود از طریق مرورگر، وارد وبسایت اینستاگرام شوید و سپس مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

1. در صفحه اصلی اکانت خود بر روی تصویر پروفایل خود کلیک کنید و سپس از بین گزینه‌ها تنظیمات یا Settings را انتخاب کنید.

مراحل دانلود دیتا اینستاگرام از طریق مرورگر و وب

2. از منو کناری گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید.

از منو کناری گزینه privacy and security را انتخاب کنید

3. از بین بخش‌های مختلف، بخش Data Download را پیدا کنید و بر روی گزینه Request Download کلیک کنید.

دیتای اینستاگرام کجاست در این تصویر بر روی گزینه request download بزنید

4. در این مرحله، ایمیلی که قصد دارید لینک دانلود دیتا به آن ارسال شود را وارد کنید. همچنین در این مرحله می‌توانید مشخص کنید که تمایل دارید اطلاعات شما در چه فرمتی در اختیارتان قرار بگیرد، در این مرحله دو گزینه HTML و JSON پیش روی شماست.

در صورتی که یک کاربر عادی هستید و قصد پردازش یا ایمپورت کردن اطلاعات اینستاگرام خود در برنامه‌های شخص ثالث را ندارید گزینه HTML مناسب شماست. با انتخاب این گزینه، اطلاعات اینستاگرام شما در قالب صفحات ذخیره شده وب در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

اما اگر برنامه نویس هستید و قصد دارید که بر روی اطلاعات خودتان پردازشی انجام دهید و یا همچنین قصد ایمپورت کردن اطلاعات خودتان در سرویس‌ها و برنامه‌های دیگر را دارید، با استفاده از گزینه JSON فایلی که در نهایت در اختیار شما قرار می‌گیرد فرمت json خواهد داشت و به راحتی می‌توانید آن را در عملیات مختلف پردازش کنید.

در درخواست از طریق اپلیکیشن، اینستاگرام بدون توجه به نوع درخواست شما، فرمت HTML را در اختیارتان خواهد گذاشت؛ بنابراین اگر به خروجی json اطلاعات خود نیاز دارید، تنها از طریق نسخه تحت وب قادر به دریافت آن خواهید بود.

5. بعد از انتخاب فرمت فایل دریافتی، باید رمز عبور اکانت خود را وارد کنید و سپس روی گزینه Request Download کلیک کنید تا درخواست دانلود شما به سرورهای اینستاگرام ارسال شود.

برای دریافت اطلاعات پیج اینستاگرام یکبار دیگر پسورد خود را وارد کنید

6. در نهایت دریافت پیام زیر به منزله موفقیت آمیز بودن درخواست دانلود شماست.

پیام نشاندهنده موفق بودن عملیات درخواست دانلود دیتا اینستاگرام

همانند روش قبلی، در این روش نیز حداکثر تا 14 روز باید منتظر بمانید تا اینستاگرام اطلاعات شما را گردآوری کند. در نهایت بعد از گذشت این مدت، لینک دانلود دیتای شما به صورت ایمیل در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

بعد از گذشت 14 روز چگونه دیتا اینستاگرام خود را دانلود کنیم؟

حداکثر تا 14 روز پس از ارسال درخواست دانلود دیتا به اینستاگرام، فایل نهایی اطلاعات اینستاگرام شما آماده خواهد شد. هرچند که معمولا این فرآیند خیلی سریعتر و در بسیاری از موارد در ظرف چند ساعت انجام می‌شود.

همانطور که گفته شد، اینستاگرام آماده شدن این فایل را از طریق ایمیل اعلامی شما به اطلاع‌تان خواهد رساند. در نهایت بعد از دریافت ایمیل باید مراحل زیر را طی کنید تا بتوانید اطلاعات اینستاگرام خود را به صورت کامل و یکجا دانلود کنید.

مراحلی که در ادامه توضیح داده شده در موبایل، کامپیوتر، لپ تاپ و تمام دستگاه‌ها فارغ از سیستم عاملشان یکسان است و از طریق مرورگر انجام می‌شود.

1. به محض آماده شدن فایل اطلاعات اینستاگرام خود، در inbox و صندوق ورودی ایمیل‌تان، ایمیلی مشابه ایمیل زیر دریافت خواهید کرد.

فایل دانلودی نهایی گزینه download data instagram چگونه است

2. در متن ایمیل دریافتی روی دکمه Download information بزنید.

دانلود اینفورمیشن اینستاگرام به صورت فایل لوکال و یکجا

3. اینستاگرام شما به صفحه احراز هویت هدایت می‌کند، برای دانلود اطلاعات حساب خود باید مجددا یکبار دیگر نام کاربری و رمز عبور اکانت خودتان را وارد کنید.

برای دانلود اطلاعات خود باید مجددا لاگین کنید

4. در نهایت در صفحه جدید باز شده، روی گزینه Download information بزنید تا مراحل دانلود فایل نهایی و کامل اطلاعات اکانت شما آغاز شود.

بر روی گزینه download informationبزنید

بعد از اتمام دانلود، یک فایل فشرده شده با فرمت zip در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

فایل دانلود شده دیتا اینستاگرام شامل چه اطلاعاتی است؟

احتمالا یکی از مهم‌ترین سوالات بعد از ارسال درخواست دانلود دیتا به اینستاگرام، این موضوع است که چه نوع اطلاعاتی از طریق گزینه Download Data در اختیار ما قرار می‌گیرند؟

به کمک این قابلیت تقریبا تمام فعالیت‌های شما از جمله لیست فالورها و فالویینگ‌ها، استوری‌ها، پست‌ها، لایک‌ها، کامنت‌ها، چت‌ها (تنها چت‌های موجود در دایرکت)، لایک کامنت‌ها، اینتراکشن‌ها با استوری‌ها و تقریبا هر نوع اطلاعات دیگری که تصور کنید، در فایل نهایی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

البته به نظر می‌رسد این اطلاعات از سال 2018 به بعد که قانون حریم خصوصی کاربران در اتحادیه اروپا دستخوش تغییر قرار گرفت، جمع آوری شده‌اند و دسترسی به اطلاعات مربوط به قبل از این تاریخ عملا ممکن نیست.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص فایلی که در نهایت اختیار شما قرار می‌گیرد، به تصویر زیر دقت کنید.

اطلاعاتی که در نهایت از طریق گزینه download data در اختیارمان قرار میگیرد

همانطور که مشاهده می‌کنید فرمت این فایل به صورت Zip است و دیتا اینستاگرام دانلود شده اکانت شما، شامل اطلاعات بسیار زیادی از جمله اطلاعات شخصی، علایق و سلایق شما و تقریبا هر فعالیتی است که تابحال در اینستاگرام انجام داده‌اید.

جمع بندی نهایی

داده‌های اینستاگرام یکی از مهم‌ترین دارایی‌های اینستاگرام است. اما از آنجا که این دیتاها از کاربران جمع آوری می‌شوند، طبق آخرین قوانین حفظ حریم خصوصی کاربران، کاربران باید این حق را داشته باشند که بتوانند بدون نیاز به مراجعه مجدد به شبکه‌های اجتماعی و وابستگی اطلاعاتی به آن‌ها، یک نسخه از اطلاعات خود را به صورت فایل و به طور آفلاین در نزد خود نگهدارند. اینستاگرام نیز این قابلیت را از طریق گزینه جدیدی که در نسخه‌های 2018 به بعد به این اپلیکیشن تحت عنوان Download Data اضافه شده، در اختیار کاربران خود قرار داده است.

در این مقاله به صورت کامل و جز به جز تمام مراحل دریافت این اطلاعات و دانلود آن را باهم بررسی کردیم. در نهایت اگر نظر، سوال، ابهام و یا مشکلی در این خصوص دارید می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق بخش نظرات عنوان کنید.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام