الگوریتم پنگوئن گوگل چیست و چه وبسایت‌هایی را تهدید می‌کند؟

  • خانه
  • سئو
  • الگوریتم پنگوئن گوگل چیست و چه وبسایت‌هایی را تهدید می‌کند؟
الگوریتم پنگوئن گوگل از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که با هدف مبارزه با لینک‌سازی و دستکاری نتایج موتور جستجو گوگل ایجاد شده است.
چکیده این مطلب
همه چیز درباره الگوریتم پنگوئن گوگل

در مهر ماه 1391 (آپریل 2012) گوگل رسما از الگوریتم جدید خود که در ابتدا “webspam algorithm” نام داشت پرده برداشت، این الگوریتم که به طور خاص لینک‌سازی‌های ساختگی و اسپم را هدف قرار داده است در حقیقت ادامه تلاش گوگل در الگوریتم پاندا برای مبارزه با سایت‌های بی کیفیتی بود که سعی داشتند نتایج موتور جستجو گوگل را به نحوی دستکاری کنند و بدون داشتن شایستگی در نتایج اول گوگل حضور پیدا کنند.
بعدا بخاطر توییت مت کاتس (Matt cutts) که آن زمان مسئول بخش اسپم گوگل بود، این به روز رسانی به الگوریتم پنگوئن (penguin) معروف شد (نام پاندا از نام مهندس اصلی الگوریتم پاندا گرفته شده است اما اینکه چرا این الگوریتم پنگوئن نامگذاری شد خیلی مشخص نیست!).

اگر فرصت کافی برای مطالعه تمام جزییات این مقاله درباره الگوریتم پنگوئن را ندارید حتما ویدیو زیر را ببینید تا خیلی خلاصه با کلیت این الگوریتم در چند دقیقه آشنا شوید

چرا گوگل الگوریتم پنگوئن را ایجاد کرد؟

هدف گوگل از الگوریتم پنگوئن در دست گرفتن کنترل اوضاع و مقابله با برخی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه بود. قبل از الگوریتم پنگوئن، تعداد لینک‌ها، مهم‌ترین نقش‌ را در کسب امتیاز بیشتر یک صفحه در هنگام ایندکس شدن (indexing) و تجزیه و تحلیل توسط گوگل بازی می‌کرد و این یعنی، وقتی گوگل می‌خواهد تصمیم بگیرد که چه صفحاتی را در نتایج اول خود نشان دهد صفحاتی که کیفیت محتوا مناسبی ندارند اما تعداد لینک‌های زیادی را از سطح اینترنت کسب کرده‌اند در جایگاه بهتری قرار می‌گرفتند.

الگوریتم پنگوئن در ادامه الگوریتم پاندا برای مبارزه با اسپم است

و این مشکلی بود که علی رقم وجود الگوریتم پاندا هنوز برطرف نشده بود و همچنان سایت‌هایی وجود داشتند که با فعالیت‌های اسپم گونه، همچنان نتایج گوگل را دستکاری می‌کردند و به صدر نتایج می‌رسیدند. چرا که الگوریتم پاندا فقط به کیفیت محتوا صفحات توجه می‌کند و کیفیت لینک‌های یک سایت را بررسی نمی‌کند. بنابراین چالش گوگل در مقابله با سایت‌هایی که با محتواهای بی ‌کیفیت در صدر نتایج گوگل حاضر می‌شدند همچنان ادامه داشت و همانطور که مت کاتس (Matt Cutts) در کنفرانس SMX Advanced 2012 اعلام کرد، الگوریتم پنگوئن راه حل این مشکل بود.

الگوریتم پنگوئن گوگل دقیقا چیست؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم، لینک‌ها بخش مهمی از سئو یک سایت را تشکیل می‌دهند و موتورهای جستجو تنها به وسیله لینک‌ها می‌توانند محبوبیت (Popularity) یک سایت یا یک صفحه خاص را در سطح اینترنت متوجه شوند. اگر شما یک صفحه یا سایت واقعا به درد بخور داشته باشید، بعد از گذشت مدت‌ زمانی افرادی به سایت یا صفحه شما لینک خواهند داد و شما را معرفی خواهند کرد و گوگل هم از این طریق متوجه می‌شود که حتما چیز با ارزشی در سایت شما وجود دارد که کاربران به دنبال آن هستند و سعی می‌کند تا شما را در نتایج خود بالاتر نمایش دهد، چرا که احتمالا کاربران جدید هم به دنبال شما می‌گردند.

اما گرفتن لینک از سایر سایت‌ها، بسیار زمان‌بر است و مستلزم کیفیت عالی یک سایت یا یک ویژگی متمایز کننده است که برخی از افراد حاضر شوند به شما لینک بدهند، بنابراین گرفتن این نوع لینک‌ها، اصلا کار ساده‌ای نیست. به این نوع لینک‌ها، که بدون دخالت ما و به خواست خود کاربران ایجاد می‌شوند، لینک‌های طبیعی گفته می‌شود و به نوعی بازگو کننده محبوبیت شما در سطح اینترنت هستند.

گوگل پنگوئن با لینک سازی مبارزه می‌کند

اما نکته اینجاست که می‌توان با پرداخت پول به افراد مختلف و یا حتی فعالیت‌های اسپم گونه هم برای خودمان لینک دست و پا کنیم و به اصطلاح لینک سازی کنیم. اما برخلاف لینک‌های طبیعی، به لینک‌هایی که به این روش‌ها و توسط خودمان ساخته می‌شوند، لینک‌های اسپم گفته می‌شود!

وبمسترها و صاحبان سایت‌ها هم که از ضعف گوگل در شناسایی لینک‌های خوب و بد، مطلع بودند از این فرصت و ضعف گوگل، سوء استفاده کافی را می‌کردند و به این ترتیب سایتی که هیچ محتوا درست و حسابی و یا هیچ ویژگی متمایز کننده‌ای نداشت توسط لینک‌های اسپم، می‌توانست به راحتی به نتایج اول گوگل برسد!

الگوریتم پنگوئن گوگل با سایت هایی که لینک سازی میکنند مبارزه میکند

الگوریتم پنگوئن گوگل در حقیقت ساز و کاری است که به گوگل این امکان را می‌دهد که لینک‌های ورودی به سایت‌ها را بهتر بفهمد و لینک‌های ساختگی و اسپم را از لینک‌های واقعی و طبیعی تشخیص دهد.

نکته مهم این است که الگوریتم پنگوئن گوگل فقط به لینک‌های ورودی به یک سایت کار دارد و لینک‌های خارج شده از یک سایت توسط این الگوریتم بررسی نمی‌شوند

وقتی پنگوئن مثل یک کابوس به جان سایت‌های متقلب می‌افتد

با گذشت مدت کوتاهی از معرفی اولیه الگوریتم پنگوئن، سایت‌ها و حتی برندهایی که با لینک‌سازی های اسپمی و تکنیک‌های سئو کلاه سیاه به صدر نتایج گوگل رسیده‌ بودند شاهد کاهش ورودی گوگل و افت ترافیک خود بودند.

الگوریتم پنگوئن با لینک های اسپم و بی کیفیت مبارزه میکند

برخی از جریمه‌های پنگوئن در سطح کل سایت (site-wide) و دامنه اتفاق افتادند و برخی دیگر تنها در گروه کلمات کلیدی که بر روی آن‌ها لینک‌ سازی‌های اسپمی و تقلبی زیادی انجام شده بود. حتی برخی از برندها در خود کلمه برندشان هم جریمه شدند و یک افت شدید ترافیک را تجربه کردند.

خبر بدتر اینکه جریمه پنگوئن مسری است! یعنی می‌تواند از یک دامنه به یک دامنه دیگر منتقل شود. بنابراین حتی تغییر دامنه و استفاده از تغییر مسیر یا همان ریدایرکت‌ (redirect) هم کمکی به رها شدن از جریمه پنگوئن نمی‌کند و می‌تواند در طولانی مدت مشکلات جدیدی را به وجود آورد.

تحقیقات و آزمایش‌هایی که در این خصوص انجام شده‌اند نیز تایید کردند که با ریدایرکت 301 یا 302 نمی‌توان اثر جریمه پنگوئن را خنثی کرد.

آیا سایت من شرایط جریمه شدن توسط پنگوئن را دارد؟

الگوریتم پنگوئن به طور خاص وظیفه کنترل کیفیت لینک‌های ورودی به یک سایت را دارد، اما در کنار این موضوع، بحث کیورد استافینگ (keyword stuffing) یا تکرار بیش از حد کلمات کلیدی را هم در سایت‌ها کنترل و بررسی می‌کند.

به طور خیلی ساده کیورد استافینگ (keyword stuffing) یعنی اگر کلمه کلیدی مورد نظر شما “خرید موبایل” است، شما به طور خیلی غیر طبیعی و به عمد، این عبارت را در محتوای سایت‌تان آنقدر تکرار کنید تا به این ترتیب گوگل را گول بزنید که برای جستجوی “خرید موبایل” سایت شما را نمایش دهد. این تکنیک کلاه سیاه، اگرچه یک زمانی باعث رتبه گرفتن یک سایت می‌شد (حدودا ده سال پیش)، اما بعد از معرفی پنگوئن به راحتی توسط گوگل شناسایی و با آن برخورد می‌شود.

بنابراین اگر با تکرار بیش‌از حد کلمات کلیدی یا ساختن لینک‌های غیر طبیعی و مصنوعی قصد فریب گوگل را دارید، الگوریتم پنگوئن گوگل ممکن است سایت شما را جریمه کند.

الگوریتم پنگوئن گوگل چگونه متوجه ساختگی بودن لینک‌ها می‌شود؟

اگر تابحال لینک‌های ساختگی زیادی را برای سایت‌تان ایجاد کرده‌اید و نگران جریمه شدن سایت‌تان توسط الگوریتم پنگوئن هستید، ابتدا باید بفهمید که گوگل چگونه می‌تواند لینک‌های طبیعی و اسپم را از یکدیگر تشخیص دهد. برای درک این موضوع این سناریو احتمالی را تصور کنید:

یک سایت کوچک را تصور کنید که اتفاقا زمان خیلی زیادی هم از تاسیس آن نگذشته است. گوگل بارها به این سایت سر زده و در این مدت متوجه می‌شود که این سایت تقریبا در اینترنت گم نام است و به طور میانگین ماهیانه ده تا بیست لینک جدید از سایر سایت‌ها دریافت می‌کند. اما صاحب سایت که با تازگی با تکنیک‌های سئو آشنا شده است و دیگر خدا را بنده نیست، برای رفتن راه صد ساله در یک شب، از پکیج سایت بدبخت کن “…” (بووووق) در یک روز هزار لینک جدید برای سایت خود خریداری می‌کند…

وقتی گوگل به سراغ این سایت می‌آید، برخلاف روال همیشه که ماهیانه نهایتا بیست لینک جدید به سایت اضافه می‌شد، با یک تحول عظیم در محبوبیت این سایت در اینترنت مواجه می‌شود و شروع به بررسی منابع لینک‌های ساخته شده می‌کند. اما از آنجایی که سایت‌هایی که لینک می‌فروشند به هزاران سایت دیگر هم لینک فروخته‌اند و عموما بی کیفیت هستند و بدتر از همه اینکه محتوای نامرتبطی با سایت سناریو ما دارند. پنگوئن خیلی راحت متوجه تقلب این سایت می‌شود.

الگوریتم پنگوئن گوگل چطور لینک های مصنوعی و طبیعی را تشخیص میدهد؟

این سناریو تنها یکی از حالت‌های کاملا واضحی بود که گوگل می‌تواند متوجه تقلب سایت شما شود، علاوه بر این هزاران حالت دیگر وجود دارد که گوگل خیلی راحت می‌تواند یک لینک طبیعی را از یک لینک ساختگی تشخیص دهد. مواردی مثل سوشیال سینگال‌های سایتتان، سابقه سایت شما در پیش گوگل، اعتبار دامنه‌تان، تعداد لینک‌های قبلی‌تان، مدت زمان ساخت لینک‌های جدید و … فاکتورهای مهمی هستند که گوگل به کمک آن‌ها واقعی یا ساختگی بودن یک لینک را تشخیص می‌دهد.

فراموش نکنید که گوگل با هزاران سایت حرفه‌ای‌تر از شما از قبل سر و کله زده و هوش مصنوعی گوگل، روز به روز دقت بیشتری برای تشخیص تقلب پیدا می‌کند و هرچه زمان بیشتری سپری می‌شود احتمال کلاه گذاشتن بر سر الگوریتم‌های گوگل کمتر از قبل می‌شود.

چطور بفهمیم سایت‌مان توسط گوگل پنگوئن جریمه شده است؟

هر کاهش ترافیکی به معنای جریمه الگوریتم یا پنالتی گوگل نیست. تغییرات رفتار کاربران، فعالیت بیشتر رقبا و خیلی عوامل دیگر می‌توانند باعث کاهش ترافیک سایت شما شوند. اما به هر حال باید بدانید که جریمه پنگوئن تنها در کلمات کلیدی که بر روی آن‌ها لینک سازی نامناسبی کرده‌اید اتفاق می‌افتد و کل سایت و دامنه‌تان را شامل نخواهد شد و سایر صفحات و کلمات کلیدی‌تان افت رتبه و ترافیک را تجربه نخواهند کرد (مگر آنکه آن‌ها جریمه شده باشند!).

ممکن است تصور کنید که چون تابحال هیچ لینک‌سازی اسپم و مخربی برای سایت‌تان انجام نداده‌اید پس پنگوئن هم به شما کاری ندارد، اما بد نیست بدانید که هرکسی در فضای اینترنت هم می‌تواند برای شما لینک‌های اسپم و مخرب ایجاد کند و به این ترتیب به کسب و کار شما آسیب بزند!

در هر صورت اگر به جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن شک دارید، باید به سراغ سرچ کنسول سایت‌تان بروید و کاهش ترافیک اتفاق افتاده را به صورت دقیق و در تک تک کلمات کلیدی‌تان بررسی کنید. در جریمه پنگوئن سایت شما یکی دو رتبه کاهش پیدا نمی‌کند بلکه ممکن است چندین صفحه به عقب پرتاب شوید و کاملا از نتایج اولیه حذف شوید.

چطور از جریمه پنگوئن گوگل خارج شویم؟

اگر مطمئن شدید که دچار جریمه پنگوئن شده‌اید، مسیر آسانی در انتظارتان نیست و باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید. همانطور که تا اینجا متوجه شده‌اید الگوریتم پنگوئن به کیفیت لینک‌های سایت شما توجه می‌کند و جریمه آن به معنی بی کیفیت یا اسپم بودن لینک‌های ورودی به سایت شماست.

بنابراین در اولین مرحله باید این لینک‌ها را شناسایی کنید. اما باید بدانید که اینکار اصلا کار ساده‌ای نیست و ممکن است در این فرآیند برخی از لینک‌های مفیدتان را که بخاطر آن‌ها جریمه نشده بودید و به ارتقا رتبه سایت‌تان کمک می‌کردند هم از دست بدهید، پس باید این مرحله را با صبر و دقت فراوانی انجام دهید.

چطور بفهمم که سایتم توسط پنگوئن جریمه شده و چطور از آن خارج شوم؟

چطور لینک‌های ورودی به سایت‌مان را پیدا کنیم

برای پیدا کردن لینک‌های ورودی به یک صفحه خاص از سایت‌تان، می‌توانید از ابزارهای رایگان مانند گوگل سرچ کنسول یا ابزارهای پولی مانند ahref استفاده کنید. هر دو این ابزارها لیست نسبتا کاملی از تمام لینک‌های ورودی به یک صفحه خاص از سایت‌ شما را می‌دهند.

به عنوان مثال برای انجام این کار در گوگل سرچ کنسول سایت‌تان، از نوار کناری بر روی قسمت Links کلیک کنید.

چطور لینک های ورودی به سایتمان را پیدا و disavow کنیم

از بخش External links، بر روی گزینه MORE کلیک کنید تا لیست تمام صفحات سایت شما به همراه تعداد لینک‌های ورودی به آن‌ها را به شما نمایش دهد.

لینک ها در گوگل سرچ کنسول گوگل

بخش Top target pages لیست تمام صفحات سایت شما که از خارج از سایت‌تان دارای لینک هستند را به شما نمایش می‌دهد. بعد از پیدا کردن صفحه مورد نظر بر روی آن کلیک کنید تا لیست تمام سایت‌هایی که به این صفحه خاص لینک داده‌اند را ببینید.

صفحه مورد نظر از سایتتان که میخواهید لینک های ورودی به آن را ببینید

لینک‌های خوب و بد را هم از همدیگر جدا کنید

بعد از پیدا کردن تمام لینک‌های ورودی به صفحه جریمه شده توسط روش‌های گفته شده، اکنون نوبت به شناسایی لینک‌ها اسپم و بی کیفیت می‌رسد. اگر از ابزار ahref برای اینکار استفاده کنید، این ابزار اطلاعات خیلی خوبی راجع به احتمال اسپم بودن یا نبودن لینک مورد نظر در اختیار شما قرار می‌دهد. اما اگر از سرچ کنسول برای پیدا کردن لینک‌ها استفاده می‌کنید، خودتان باید به صورت دستی و تک تک این لینک‌ها را بررسی و قضاوت کنید.

لینک‌های اسپم را Disavow کنید

بعد از جدا کردن و شناسایی لینک‌های مخرب و منفی، حالا نوبت به معرفی این لینک‌ها به گوگل است تا به این ترتیب به گوگل بفهمانید که ساختن این لینک‌ها کار شما نبوده و به این ترتیب الگوریتم پنگوئن نیز در بررسی‌هایش تاثیر منفی آن‌ها را در نظر نگیرد.

برای معرفی لینک‌های مخرب به گوگل باید به سراغ ابزار Disavow گوگل بروید. برای اینکار باید یک فایل Disavow ایجاد کنید (توضیحات نحوه ایجاد فایل disavow را می‌توانید از راهنمای Disavow گوگل مطالعه کنید).

بعد از معرفی این فایل که شامل لینک‌های منفی و مخرب است، مدت زمانی طول خواهد کشید تا تغییرات اعمال شوند و در صورتی که تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید از شر جریمه پنگوئن خلاص شوید.

لینک‌های منفی و مضر را با لینک‌های با کیفیت جایگزین کنید

اما آخرین و مهم‌ترین قدم برای جبران تاثیر منفی لینک‌های اسپم، ساختن لینک‌های جدید و با کیفیت است. مرحله‌ای که اگر به درستی و با صبر و حوصله انجام نشود بازگشت رتبه شما به جایگاه قبلی، تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

بنابراین علاوه بر تمام اقدامات بالا یک فکر اساسی هم برای دریافت لینک‌های با کیفیت و معتبر بکنید تا جای خالی لینک‌های از دست رفته تا حد ممکن پر شود و آسیب اتفاق افتاده به کمترین مقدار خود برسد.

چرا بعد از خلاص شدن از جریمه پنگوئن به رتبه قبلی باز نمی‌گردیم؟

ممکن است این طور تصور کنید که اگر تمام مراحل قبلی را به دقت و درستی انجام دهید، بعد از آزاد شدن از جریمه پنگوئن به جایگاه اولیه خودتان باز خواهید گشت. در صورتی که این تصور اشتباه است.

چهار دلیل عمده برای این موضوع وجود دارد:

  1. ممکن است رتبه قبلی شما اتفاقا بخاطر وجود همان لینک‌های اسپمی و مضر بدست آمده باشد (که البته این رتبه دائمی نبوده و با پیشرفت پنگوئن شناسایی شده است)
  2. بعد از حذف لینک‌های مضر، برای جبران لینک‌های از دست رفته هیچ تلاشی نکرده‌اید (بعد از حذف لینک‌های مضر خیلی بهتر است که جای خالی آن‌ها را با لینک‌های مفید و مرتبط پر کنید)
  3. تمام لینک‌های منفی را حذف و شناسایی نکرده‌اید و ممکن است تاثیر منفی آن‌ها همچنان وجود داشته باشد
  4. ممکن است به کلی مشکل از لینک‌های اسپم نباشد و در شناسایی دلیل جریمه دچار خطا شده باشید

همچنین مدت زمانی هم لازم است تا فرآیند احیا سایت از جریمه پنگوئن اتفاق بیفتاد و این پروسه مستلزم کمی صبر و حوصله است.

باورهای غلطی که در مورد الگوریتم پنگوئن گوگل وجود دارد

اما یکی از نکات جذاب و جالب صنعت سئو، افراد و جامعه پر جنب و جوش آن است و خب خیلی زیاد پیش می‌آید که اطلاعات و آمار غلط یکی از همین افراد باعث گمراهی بقیه شود و حتی تبدیل به یک باور غلط اما پذیرفته شده در این حوزه شود. الگوریتم پنگوئن گوگل هم از این قاعده مستثنی نیست و باورهای غلط زیادی در مورد آن وجود دارد که یکی یکی به آن‌ها می‌پردازیم.

پنگوئن سایت‌ها را پنالتی می‌کند

یکی از اشتباهات رایج در خصوص الگوریتم پنگوئن، پنالتی دانستن آن است. در صورتی که جریمه پنگوئن ماهیتی کاملا الگوریتمی دارد و با پنالتی گوگل متفاوت است. پنالتی به جریمه دستی یک سایت توسط کارمندان بخش اسپم گوگل گفته می‌شود و وقتی سایت شما پنالتی می‌شود یک اطلاعیه در سرچ کنسول خود دریافت می‌کنید در صورتی که جریمه پنگوئن به صورت الگوریتمی اتفاق می‌افتد و شما هیچ هشداری بابت آن در سرچ کنسولتان دریافت نمی‌کنید. بنابراین اگرچه تاثیر جریمه پنگوئن می‌تواند در حد یک پنالتی گوگل باشد اما نباید این دو موضوع را با هم یکی دانست.

علاوه بر اینکه بعد از به روز رسانی نسخه 4.0، الگوریتم پنگوئن به صورت زنده یا real time اجرا می‌شود و تغییرات لینک‌های سایت‌ها را به صورت خیلی سریع متوجه می‌شود و رهایی از جریمه آن می‌تواند خیلی سریع‌تر از یک پنالتی دستی اتفاق بیفتد.

اگر پنگوئن سایت شما را جریمه کند گوگل به شما اطلاع می‌دهد

همانطور که متوجه شدید پنگوئن یک نوع پنالتی دستی نیست، بنابراین جریمه آن هم در سرچ کنسولتان به شما اطلاع داده نخواهد شد. اما برخی افراد تصور می‌کنند که اگر در سرچ کنسولشان اطلاعیه‌ای دریافت نکنند به این معنی است که جریمه‌ای از پنگوئن هم درکار نیست.

در صورتی که همانطور که متوجه شدید، تغییرات جایگاه سایت شما به خاطر پنگوئن الگوریتمی اتفاق می‌افتد و گوگل به وسیله الگوریتم پنگوئن متوجه کیفیت لینک‌های سایت شما می‌شود و پنگوئن با توجه به کیفیت لینک‌ها رتبه شما را تغییر می‌دهد و برای این تغییر، هیچ هشدار یا اطلاعیه‌ای دریافت نخواهید کرد.

Disavow کردن لینک‌های بد تنها راه خلاص شدن از جریمه پنگوئن است

اگرچه Disavow کردن لینک‌های بد و اسپم، یکی از بهترین روش‌های خلاص شدن از جریمه پنگوئن است اما تنها راه حل نیست. نکته مهم اینجاست که الگوریتم پنگوئن، درصد لینک‌های بد را در مقایسه با لینک‌های خوب مقایسه می‌کند و در مواقعی ساختن لینک‌های مفید و قدرتمند فرآیند سریعتری برای رها شدن از جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل در مقایسه با Disavow کردن لینک‌های اسپم است.

با اینحال ما توصیه می‌کنیم که همراه با Disavow کردن لینک‌های اسپم به فکر جایگزین کردن آن‌ها با لینک‌های قدرتمند هم باشید.

اگر پنگوئن سایتم را جریمه کند دیگر از شر آن خلاص نمی‌شوم!

یکی دیگر از باورهای خیلی اشتباه و قدیمی در خصوص الگوریتم پنگوئن این تصور است که اگر پنگوئن سایت ما را جریمه کند، دیگر امکان رها شدن از جریمه آن وجود ندارد و باید به فکر یک سایت جدید باشیم! این تصور کاملا قدیمی و غلط است چرا که با بروزرسانی پنگوئن 4.0 این الگوریتم تغییرات خیلی زیادی در خصوص پنالتی سایت‌ها داشته و اکنون اگر سایتی دچار پنالتی شود، به راحتی می‌تواند به جایگاه قبلی خود برگردد و اعتبار از دست رفته را با تلاش، مجددا به دست آورد.

بنابراین بازیابی از جریمه الگوریتم پنگوئن محال و غیر ممکن نیست و نیازی نیست که نگران جریمه همیشگی آن باشید.

تاریخچه و لیست کامل به روز رسانی‌های الگوریتم پنگوئن گوگل

در حال حاضر الگوریتم پنگوئن جزوی از هسته اصلی موتور جستجو گوگل است و در آن ادغام شده است. تابحال بیش‌تر از 7 بروز رسانی رسمی از الگوریتم پنگوئن توسط گوگل تایید و اعلام شده است، این در حالی است که بیش از صدها بروز رسانی غیر رسمی برای این الگوریتم منتشر شده و همانطور که گوگل اعلام کرده این الگوریتم نیز مانند سایر الگوریتم‌های گوگل از سبک و سیاق بروز رسانی‌های بزرگ فاصله گرفته و همواره در حال بروز رسانی و بهبود است.

تاریخچه تمام بروز رسانی ها و آپدیت ها و تغییرات الگوریتم گوگل پنگوئن

در لیست زیر نیز، تمام آپدیت‌های تایید شده الگوریتم پنگوئن و تغییرات و تاریخچه آن را برایتان گردآوری کرده‌ایم:

پنج شنبه 15 مهر 1395 – فاز دوم پنگوئن 4.0

فاز دوم بروز رسانی پنگوئن 4.0، بی اثر کردن تمام پنالتی‌های قبلی پنگوئن بود. به نظر می‌رسد این اتفاق بعد از راه اندازی کد‌های جدید رخ داده است و ممکن است چند هفته طول بکشد. سرویس MozCast نیز در پنج شنبه 15 مهر در اوج این بروز رسانی، یک قله 116 درجه‌ای برای این تغییرات ثبت کرد.


سه شنبه 6 مهر 1395 – فاز اول پنگوئن 4.0

فاز اول بروزرسانی پنگوئن 4.0 که احتمالا شروع آن از چند روز قبل بوده است، عرضه نسخه جدید و نرم شده‌ای از الگوریتم پنگوئن بود که به جای جریمه کردن سایت‌ها، لینک‌های بد را بی ارزش می‌کرد. زمان دقیقی برای بروزرسانی نمی‌توان مشخص کرد اما چیزی که مشخص است این آپدیت در طی چند روز اتفاق افتاده است.


جمعه 2 مهر 1395 – اعلامیه پنگوئن 4.0

تقریبا بعد از دوسال انتظار، گوگل بالاخره خبر از یک به روز رسانی بزرگ برای پنگوئن داد. طبق گفته گوگل، پنگوئن جدید به صورت زنده یا real time ساخته شده و در هسته اصلی موتور جستجو قرار گرفته است. این بروز رسانی تاثیر اولیه کوچکی داشت اما همانطور که بعدا مشخص شد، به روز رسانی پنگوئن به صورت غیر معمولی طولانی و در چند فاز اتفاق افتاده است (به روز رسانی‌های 6 مهر و 15 مهر مربوط به فازهای اول و دوم پنگوئن 4.0 را ببینید).


چهارشنبه 19 آذر 1393 – پنگوئن اورفلکس (Everflux)

یکی از نمایندگان گوگل اعلام کرد که الگوریتم پنگوئن به سمت بروزرسانی‌های مداوم سوق پیدا کرده است و از بروزرسانی های عمده و غیرمنتظره دور شده است (برخی منابع این بروز رسانی را پنگوئن 3.1 نامگذاری کردند).


جمعه 25 مهر 1393 – پنگوئن 3.0

پس از یکسال از آخرین بروز رسانی پنگوئن، گوگل بالاخره دور تازه‌ای از به روز رسانی‌های این الگوریتم را شروع کرد. این طور که به نظر می‌رسد این آپدیت کوچک بوده است (چیزی کمتر از 1% جستجوهای انگلیسی در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر قرار گرفتند). زمان دقیق این به روز رسانی مخصوصا در سطح جهانی آن مشخص نشد و گوگل اعلام کرد که تاثیرات این آپدیت طی چند هفته مشخص خواهد شد.


جمعه 12 مهر 1392 – پنگوئن 2.1

بعد از گپ چند ماهه آپدیت دیگری برای الگوریتم پنگوئن تایید شد. این طور که پیداست این به روز رسانی فقط مربوط به داده‌های الگوریتم می‌شود و تغییری بزرگی در خود الگوریتم ایجاد نشده است. به نظر می‌رسد که سطح تاثیر این آپدیت هم متوسط بوده هرچند که برخی از وبمستران گزارش دادند که ضربه سنگینی که بخاطر این آپدیت خورده‌اند.


چهارشنبه 1 خرداد 1392 – پنگوئن 2.0

بعد از ماه‌ها حدس و گمانه زنی بالاخره چهارمین آپدیت برای الگوریتم پنگوئن منتشر شد که توسط گوگل پنگوئن 2.0 نام گرفت. ماهیت دقیق تغییرات مشخص نبود اما برخی شواهد نشان می‌داد که پنگوئن 2.0 سطح صفحات (Page Level) را هدف قرار داده است.


جمعه 14 مهر 1391 – پنگوئن (آپدیت سوم)

بعد از اشاره گوگل به اینکه بروز رسانی بعدی پنگوئن بزرگ خواهد بود، گوگل یک بروز رسانی جزئی برای این الگوریتم منتشر کرد که فقط 0.3% از جستجوها را تحت شعاع قرار داد. همانند الگوریتم پاندا، این بروز رسانی هم به وسیله شماره‌های ترتیبی نام گذاری شد و این سومین آپدیت اعلام شده برای پنگوئن بود.


جمعه 5 خرداد 1391 – پنگوئن 1.1

گوگل اولین بروزرسانی داده‌های مربوط به الگوریتم پنگوئن را پس از اولین آپدیت خود الگوریتم پنگوئن منتشر کرد. همچنین گوگل این موضوع را تایید کرد که داده‌های مربوط به الگوریتم پنگوئن همانند داده‌های الگوریتم پاندا خارج از هسته اصلی موتور جستجو پردازش می‌شوند.


سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 – پنگوئن (Penguin)

بعد از هفته‌ها بحث در خصوص “مجازات بهینه سازی بیش از حد” گوگل در نهایت آپدیتی به نام “Webspam Update” برای مبارزه با اسپم وبسایت‌ها منتشر کرد که بعدا پنگوئن نام گرفت. در الگوریتم پنگوئن تعداد زیادی از فاکتورهای اسپم مانند کیورد استافینگ (keyword stuffing) تنظیم شدند و پیش‌بینی می‌شد که این به روز رسانی 3.1% از جستجوهای انگلیسی را تحت تاثیر قرار داده است.

اگر علاقه ‌مند هستید که از تمام بروزرسانی‌های گوگل و لیست کامل تغییرات الگوریتم‌های گوگل با خبر شوید حتما مقاله “تاریخچه و آخرین تغییرات الگوریتم های گوگل” را در مرورگرتان به صورت بوکمارک ذخیره کنید چرا که این مقاله همگام با آخرین بروز رسانی‌های گوگل آپدیت می‌شود.

سخن پایانی…

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، الگوریتم پنگوئن گوگل با هدف مبارزه با لینک‌سازی‌های اسپم و هرز و عادلانه‌تر کردن شرایط رقابت سایت‌ها در نتایج موتور جستجو ایجاد شده است، هرچند که لینک‌سازی‌های مصنوعی همچنان ادامه دارند و پنگوئن هنوز در شناسایی بسیاری از آن‌ها ضعف دارد اما وجود الگوریتم پنگوئن سایت‌هایی که منابع عظیمی از پول را در اختیار دارند کمتر و سخت‌تر از گذشته می‌توانند نتایج جستجو گوگل را دستکاری کنند.

در پایان اگر تجربه‌ای در خصوص الگوریتم پنگوئن گوگل و جریمه توسط آن دارید حتما با سایر کاربران درمیان بگذارید، با کمال میل از تجربیات شما استقبال خواهیم کرد. سوالات شما در خصوص این مقاله و الگوریتم‌های گوگل هم در کمتر از 24 ساعت توسط همکاران ما در دگردیسی پاسخ داده خواهند شد.

وظیفه اصلی الگوریتم پنگوئن بررسی لینک‌هایی است که از خارج یک سایت به یک سایت داده شده‌اند. لینک‌سازی‌های مصنوعی که توسط صاحب یک سایت انجام می‌شوند، می‌توانند باعث شوند که یک وبسایت در نتایج گوگل صعود کند. به همین خاطر باید یک ساز و کار ماشینی و الگوریتمی برای شناسایی این گونه لینک‌سازی وجود داشته باشد و کار الگوریتم پنگوئن هم دقیقا شناسایی همین لینک‌های ساختگی و غیرطبیعی است. در این مقاله با جزییات کامل این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

خارج شدن از جریمه پنگوئن یکی از چهار باور اشتباهی بود که گفتیم درباره الگوریتم پنگوئن وجود دارد. این الگوریتم در خلال زمان و به خاطر اطلاعات اشتباه، دستخوش کج فهمی‌های زیادی شده است و تصور اینکه الگوریتم پنگوئن هم نوعی از پنالتی و جریمه گوگل است یکی از همین موارد است. همانطور که در این مقاله هم به صورت کامل بررسی کردیم، نباید کاهش رتبه بخاطر الگوریتم پنگوئن را با کاهش رتبه بخاطر پنالتی و جریمه دستی گوگل یکسان بدانید و سعی کنید اقدامات مشابهی در این خصوص انجام دهید. بهترین راه برای خلاص شدن از کاهش رتبه بخاطر الگوریتم پنگوئن درک درست و عمیق این الگوریتم است!

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

4 پاسخ

  1. سلام
    من میخوام تو یکی از سایت ها تبلیغات بزارم
    تبلیغات بنری به مدت یک ماه
    حالا سوالم اینه…
    اگه من این یک ماه رو تبلیغات بزارم
    ازش ورودی خوبی ام بگیرم
    ماه بعد بنر تبلیغاتیم از سایت مورد نظر حذف بشه
    از نظر سئو مشکلی ایجاد میکنه یا خیر؟

    1. سلام،
      تنها لینک های follow هستن که باید طولانی مدت روی سایت باقی بمونن و حذف کوتاه مدتشون الگوریتم پنگوئن رو به شما مشکوک میکنه، لینک‌ هایی که توی تبلیغات بنری استفاده میشن باید از نوع nofollow باشن که تاثیری روی سیستم رتبه بندی سایت ها نذارن، اکثر سایت هایی معروفی که کار تبلیغات انجام میدن برای جلوگیری از جریمه شدن خودشون و شما این نکته رو رعایت میکنن.

  2. دو تا سایت تو موضوع مشابه داریم
    از یکی که قدیم تره به سایت جدید تر از توی مطالب مشابه لینک میدیم به همون مطالب تو سایت جدید (یک لینک در مطلب)
    اگر این کار زیاد اتفاق بیوفته مثلا 100 تا 200 تا پست لینک کنیم غیرطبیعیه و پنگوئن گوگل جریمه میکنه ؟

    1. سلام، بهتر بود سوالتون رو دقیق‌تر مطرح می‌کردید چون چندتا موضوع مختلف وجود داره که باید بهشون توجه کنید،
      اولین موضوع اینه که آیا محتواهایی که توی هر دو سایت وجود داره عینا یکسانن و محتواهای شما حکم محتوای دوپلیکیت یا تکراری پیدا میکنه یا اینکه نه محتواها کاملا متفاوت و جدید هستند؟
      موضوع بعدی اینه که آیا میتونید سایت قدیمی رو رها کنید و مطالب قدیمی تون رو ریدایرکت کنید روی مطالب جدید یا اینکه نه مجبور به حفظ مطالب توی سایت قدیمی هستید؟ و خب باز اینجا موضوعی که مطرح میشه اینه که آیا محتواهای قدیمی شما خودشون توی گوگل رتبه دارند یا نه اصلا رتبه ای نگرفتند و جایگاهی ندارند…
      اما به صورت کلی اگر میخواید به وسیله لینک از محتواهای قدیمی به محتواهای جدید به رتبه گرفتن محتواهای جدیدتون کمک کنید، فراموش نکنید که الگوریتم پنگوئن دائما در حال تغییر و بهبوده و حتی اگر امروز هم متوجه مصنوعی بودن لینک های شما نشه ممکنه در آینده توی آپدیت‌های بعدی به مشکل بربخورید و براتون دردسر ساز بشه.
      برای اینکه لینک سازیتون هم تا حدودی حالت طبیعی پیدا کنه و الگوریتم پنگوئن کمتر به لینک‌هاتون شک کنه بهتره که فقط توی محتواهایی که واقعا جایگاه گرفتن داخلشون براتون فوق العاده مهم و حیاتیه لینک سازی کنید و فرآیند لینک‌سازیتون رو هم برای اینکه طبیعی جلوه کنه توی طولانی مدت انجام بدید و به عنوان مثال یکدفعه توی یک هفته تمام لینک‌هارو ایجاد نکنید و تا جای ممکن سعی کنید طبیعی رفتار کنید. فراموش نکنید که الگوریتم پنگوئن به لینک‌سازی های طبیعی و مصنوعی خیلی حساسه و اینکار شما در حقیقت در حکم یک حرکت کلاه سیاه هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام