الگوریتم پاندا گوگل چیست و چه وبسایت‌هایی را جریمه می‌کند؟

  • خانه
  • سئو
  • الگوریتم پاندا گوگل چیست و چه وبسایت‌هایی را جریمه می‌کند؟
گوگل پاندا یکی از الگوریتم‌های گوگل است که هدف آن مبارزه با محتواهای بی‌کیفیت، کپی شده و ... و تشویق محتواهای غنی و با کیفیت است
چکیده این مطلب
الگوریتم گوگل پاندا - google panda چیست؟

الگوریتم پاندا گوگل که به آن الگوریتم کشاورز (Farmer) هم گفته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین الگوریتم‌های گوگل است و در حال حاضر بخشی از هسته اصلی موتور جستجو گوگل را تشکیل می‌دهد. در زمانی که گوگل از راه‌حلی تحت عنوان پاندا پرده برداری کرد، ناراحتی کاربران از حضور سایت‌های بی‌کیفیت در نتایج اول گوگل بی‌داد می‌کرد. الگوریتم گوگل پاندا در حقیقت پاسخی از سمت گوگل به سایت‌هایی بود که با دزدی محتوا یا تولید محتواهای بی‌کیفیت و کوچک سعی داشتند در نتایج اول موتور جستجو گوگل حاضر شوند.

قبل از هرچیز حتما توصیه می‌کنیم تا ویدیو 2 دقیقه‌ای کوتاه زیر درباره این الگوریتم را ببینید تا با کلیات این الگوریتم بیشتر آشنا شوید.


الگوریتم پاندا اولین بار در سال 2011 معرفی شد و تابحال بیش از 25 به روز رسانی رسمی و بیشتر از هزاران به روز رسانی غیر رسمی را تجربه کرده و همین الان که شما در حال خواندن این مقاله هستید در حال بهبود است!

اگر فرصت کافی برای مطالعه تمام جزییات این مقاله درباره الگوریتم پاندا را ندارید، حتما ویدیو 13 دقیقه‌ای زیر که بریده‌ای از جلسه چهارم دوره مقدماتی سئو است را ببینید تا دقیقا با فاکتورهایی که این الگوریتم بر اساس آن‌ها درباره وبسایت‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌کند به صورت کامل آشنا شوید.

چرا گوگل مجبور شد الگوریتم پاندا را به وجود آورد؟

در سال 2010، مدل تجاری به اسم مزارع محتوا (Content Farm) مرسوم شده بود که دائما توسط افراد مختلف تکرار می‌شد. مزارع محتوا در حقیقت سایت‌هایی هستند که محتواهای موجود در سطح اینترنت را در خودشان جمع آوری می‌کنند و از خودشان محتوای دسته اول و باکیفیتی ندارند.

الگوریتم پاندا گوگل با مزارع محتوا مقابله می‌کند

در حوالی آن سال‌ها، اگر شما یک سایت مزرعه محتوا راه اندازی می‌کردید، به راحتی و بخاطر ضعف گوگل در شناسایی منبع اصلی محتوا، خیلی سریع به نتایج اول گوگل می‌رسیدید و یک ترافیک بالا و عالی نصیبتان می‌شد و از طریق نمایش تبلیغات به کاربرانی که از طریق موتور جستجو گوگل وارد سایت شما شده بودند، پولدار و پولدارتر می‌شدید!

دو سایت بزرگ demand media و answers.com بخاطر ضعف گوگل میلیونر شدند

به عنوان مثال در اواخر سال 2009 میلادی، دوتا از همین سایت‌های مزارع محتوا به نام‌های demand media و answers.com به قدری قدرت و اعتبار کسب کرده بودند که توسط سایت comScore جزو 20 سایت با ارزش آمریکا طبقه‌بندی می‌شدند!

برای درک حجم محتوا جمع آوری شده در این سایت‌ها، بد نیست که بدانید demand media که یکی از بزرگترین مزارع محتوا آن زمان بود، توسط ربات‌های خود روزانه بیش از 7000 محتوا مختلف را از سطح اینترنت جمع آوری می‌کرد و آن‌ها را در سایت خود به نمایش می‌گذاشت و از این راه، درآمد زیادی از تبلیغات بدست می‌آورد. حالا می‌توانید تصور کنید این سایت‌ها تا چه حد بی کیفیت و ماشینی و پر از تبلیغات مختلف بوده‌اند.

گوگل در مقابله با نارضایتی شدید کاربران

همین مسائل باعث شد که از یک طرف یک ناراحتی شدید در بین کاربران گوگل به وجود بیاید، چراکه گوگل سایت‌هایی را در نتایج خود نشان می‌داد که هیچ ارزش و کیفیتی نداشتند و فقط باعث رنجیده شدن خاطر کاربران می‌شدند و از طرف دیگر تولید کنندگان محتوا هم بخاطر کپی شدن محتواهایشان توسط سایت‌های بی کیفیت نسبت به تولید محتوا با کیفیت دلسردتر و دلسردتر می‌شدند.

علاوه بر تمام این‌ها، آپدیت گوگل کافئین (Caffeine) که در سال 2009 معرفی شد هم به گوگل این قدرت را می‌داد که در زمان خیلی کوتاه‌تری نسبت به گذشته سایت‌ها را بررسی کند و به این ترتیب گوگل خیلی سریع‌‌تر از قبل می‌توانست محتوای موجود در اینترنت را پیدا و ایندکس (index) کند.

تولد الگوریتم پاندا گوگل (Google Panda)

در 23 فوریه 2011 مصادف با 4 اسفند 1389، الگوریتم گوگل پاندا رسما توسط گوگل معرفی شد. اما قبل از معرفی رسمی این الگوریتم توسط گوگل نشانه‌هایی از آن را می‌توان در تاریخچه موتور جستجو گوگل پیدا کرد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

پنالتی سایت overstock.com

یکی از معروف‌ترین جریمه‌های گوگل مربوط به سایت overstock.com می‌شود که سعی می‌کرد با دادن تخفیف به کاربران خود نتایج موتور جستجو گوگل را تحت تاثیر قرار دهد. نحوه برخورد گوگل با این سایت و پنالتی آن، نشان می‌داد که گوگل طرز مبارزه جدیدی را در برخورد با سایت‌هایی که قصد دستکاری نتایج گوگل را دارند در پیش گرفته است.

آپدیت نسبت دادن (Attribution Update)

این آپدیت که یک پیش درآمد واضح از الگوریتم پاندا گوگل است، یک ماه قبل از معرفی الگوریتم پاندا توسط گوگل انجام شد و هدف آن شناسایی منبع اصلی محتواهای موجود در اینترنت و مبارزه با وب اسکرپرها بود (Web Scraper ها ربات‌هایی هستند که در سطح اینترنت می‌چرخند و محتوای سایت‌های مختلف را جمع آوری می‌کنند، مزارع محتوا هم از همین نوع ربات‌ها برای تولید محتوای خود استفاده می‌کنند).

google panda algorithm against web scrapers

مت کاتس (Matt Cutts) که آن زمان نقش سخنگو بخش اسپم موتور جستجو گوگل را داشت، اعلام کرد که این بروز رسانی چیزی در حدود 2 درصد از نتایج جستجو را دستخوش تغییرات قرار داده است.

به همین خاطر قبل از معرفی رسمی این الگوریتم توسط گوگل، برخی افراد حدس‌هایی در رابطه با آن می‌زدند و قبل از آنکه این الگوریتم به پاندا معروف شود تحت عنوان فارمر (Farmer به معنی کشاورز) شناخته می‌شد.

نام پاندا از اسم مهندس پروژه گوگل پاندا گرفته شده است!

اما جالب است که بدانید برخلاف تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند اسم Panda به حیوان تنبل و دوست داشتنی پاندا اشاره می‌کند، این اسم از نام مهندس مسئول این پروژه یعنی Navneet Panda گرفته شده است و ارتباطی به این حیوان ندارد!

الگوریتم گوگل پاندا با چه سایت‌هایی برخورد می‌کند؟

در زمان معرفی الگوریتم پاندا، گوگل در وبلاگ خود اعلام کرد که الگوریتم پاندا یک ارتقا بزرگ در الگوریتم‌های این موتور جستجو است و این به روز رسانی 11.8% از جستجوهای کاربران را تحت تاثیر قرار داده است. گوگل هدف خود را از این به روز رسانی این طور عنوان کرد:

“این آپدیت برای کاهش رتبه‌بندی سایت‌های کم کیفیت طراحی شده است. سایت‌هایی که ارزش کمی برای کاربران خود دارند، سایت‌هایی که محتواهای دیگران را کپی می‌کنند، محتواهایی که زیاد مفید نیستند. در عین حال، این به روز رسانی رتبه‌های بهتری را برای سایت‌های با کیفیت و دسته اول فراهم می‌کند. سایت‌هایی با محتواهای کاربردی و دقیق، مانند نتایج تحقیقات، گزارش‌ها، تجزیه و تحلیل‌های دقیق و …”

همانطور که مشخص است این الگوریتم یک الگوریتم جریمه‌ای-تشویقی است و همزمان با پنالتی کردن سایت‌های بی کیفیت به ارتقا رتبه سایت‌های با کیفیت هم کمک می‌کند.

در بررسی‌های انجام شده اینطور مشخص شد که سایت‌هایی با طراحی گرافیکی ضعیف، تبلیغات زیاد، استانداردهای ضعیف نگارشی، غلط‌های املایی زیاد، دارای عبارت‌ها و محتواهای تکراری زیاد و در نهایت دارای محتواهای سطحی و کوچک بیشترین ضربه را از الگوریتم پاندا خورده‌اند.

الگوریتم گوگل پاندا چطور سایت‌ها را ارزیابی می‌کند؟

یکی از جالب‌ترین بخش‌های الگوریتم پاندا، مراحل توسعه آن است. تیم توسعه این الگوریتم، برای شناخت کامل نیاز مخاطبان و دسته‌بندی سایت‌‌ها، از پرسش مستقیم از افرادی که وظیفه آن‌ها ارزیابی کیفیت سایت‌ها بود استفاده کردند. به این صورت که این افراد سایت‌ها را بررسی می‌کردند و سوالاتی از این قبیل که “آیا حاضری مشخصات کارت بانکیت رو در اختیار این سایت بذاری؟”، “اگه این سایت یک توصیه پزشکی کرده باشه، تو حاضری اون رو برای بچه خودت انجام بدی؟” و … از آن‌ها پرسیده می‌شد تا در نهایت تیم توسعه دهنده گوگل پاندا متوجه شوند انسان‌ها واقعا چطور سایت‌های خوب و بد را تشخیص می‌دهند.

23 سوال طلایی که الگوریتم پاندا بر مبنای آن‌ها ساخته شده است

23 پرسش زیر پرسش‌هایی هستند که تیم توسعه دهنده الگوریتم پاندا از افرادی که وظیفه ارزیابی کیفیت سایت‌ها را داشتند، پرسیده‌اند:

  1. آیا به اطلاعات ارائه شده در این مقاله اعتماد می‌کنید؟
  2. به نظر شما این مقاله توسط یک مختصص نوشته شده یا توسط فردی که فقط به این موضوع علاقه دارد؟
  3. آیا این سایت دارای مقاله‌های تکراری و زائد است؟ و یا مقاله‌های خیلی مشابهی داره که ترکیب‌های مختلف یک کلمه کلیدی رو هدف گرفتند؟
  4. آیا به این سایت اعتماد می‌کنید که اطلاعات کارت بانکیتون رو در اختیارشون بذارید؟
  5. آیا این مقاله از نظر نگارشی و غلط‌های املایی مشکلی ندارد؟
  6. آیا این سایت واقعا دنبال علاقه مخاطبان خودش است یا اینکه فقط تلاش می‌کند محتواهایی تولید کند که در موتورهای جستجو زیاد سرچ می‌شوند؟
  7. آیا مقالات، گزارش‌ها و اطلاعات این سایت دسته اول و اورجینال هستند؟
  8. آیا این صفحه نسبت به سایر نتایج موجود در موتورهای جستجو ارزش بیشتری دارد؟
  9. به نظرتون تا چه حد از مسائل کنترل کیفیت در تولید این مقاله لحاظ شده است؟
  10. آیا این مقاله هر دو وجه داستان را روایت می‌کند یا یک طرفه به قاضی رفته است؟
  11. آیا این سایت به عنوان یک منبع معتبر درباره این حوزه و موضوع شناخته می‌شود؟
  12. آیا مطالب این سایت به صورت برون سپاری شده به نویسندگانی که کارشان تولید انبوه اطلاعات است یا توسط ربات‌هایی که کارشان جمع آوری اطلاعات از سطح اینترنت است، تولید شده است؟
  13. آیا این مقاله به خوبی ویرایش شده یا شلخته است و به نظر در زمان کوتاهی تولید شده است؟
  14. اگر این مقاله مربوط به یک موضوع مرتبط با سلامت بود، به اطلاعات داخلش اعتماد می‌کردید؟
  15. با شنیدن اسم این سایت، یک منبع معتبر در ذهنتان نقش می‌بندد؟
  16. آیا مقالات این سایت جامع و همه جانبه هستند؟
  17. آیا این مقاله شامل تجربه و تحلیل و مطالب جالبی است که قبلا از آن‌ها اطلاعی نداشتید؟
  18. آیا این مقاله آنقدری خوب هست که بوکمارکش (Bookmark) کنید یا برای دوستانتان ارسالش کنید؟
  19. آیا تبلیغات این سایت به حدی زیاد است که تمرکز شما را از روی محتوای اصلی پرت کند؟
  20. آیا انتظار دارید که این مقاله را در یک مجله به صورت چاپ شده ببینید؟
  21. آیا مقالات این سایت کوتاه، بی اساس و فاقد اطلاعات بدرد بخور هستند؟
  22. آیا صفحات سایت با دقت زیادی در جزییات تولید شده‌اند یا اینکه برعکس؟
  23. آیا مطالب این سایت به قدری جذاب هستند که تا مدت‌ها در خاطرتان باقی بمانند؟

توجه به این پرسش‌ها به ما دید خیلی دقیقی می‌دهد راجع به اینکه هدف الگوریتم پاندا گوگل چیست و دقیقا به چه فاکتورهایی توجه می‌کند.

فاکتورهایی که الگوریتم پاندا بر اساس آن‌ها کیفیت محتوا وبسایت‌ها را ارزیابی می‌کند

اگر 23 پرسش زیر را دسته بندی کنیم و به آن‌ها یک چارچوب مشخص دهیم، می‌توانیم به ده فاکتور کلی‌تر زیر برسیم که اگر به آن‌ها دقت کنید الگوریتم پاندا با وبسایت شما رفتاری مهربانانه خواهد داشت!

  1. جلوگیری از تولید محتواهای کپی شده و تکراری داخل وبسایت
  2. داشتن اعتبار و تخصص در حوزه‌ای که درباره آن تولید محتوا می‌کنید
  3. توجه به نکات نگارشی و املایی و توجه به خوانایی مطالب
  4. توجه به کمیت محتواهای تولیدی
  5. ارزشمندی محتواها و تولید ارزش توسط محتواها
  6. جامع و کامل بودن محتواهای داخل وبسایت
  7. دسته اول و اورجینال بودن محتواهای تولید شده
  8. ایجاد یک برند قدرتمند و ارزشمند که در ذهن مخاطبان باقی بماند
  9. پرهیز از تبلیغات زیاد و افراطی که در آن‌ها محتوا لا به لای تبلیغات گم می‌شود
  10. توجه به امنیت وبسایت و جلوگیری از هک شدن وبسایت

این موارد را رعایت کنید تا توسط الگوریتم پاندا گوگل جریمه نشوید

نکات زیر مواردی هستند که اگر آن‌ها را رعایت کنید نه تنها هیچگاه توسط الگوریتم Panda جریمه یا همان پنالتی نخواهید شد بلکه الگوریتم پاندا به کسب رتبه بهتر سایت شما هم کمک خواهد کرد.

چطور از جریمه گوگل پاندا در امان بمانیم

محتواهای بی کیفیت و سطحی تولید نکنید

محتواهای کوچکی که دارای مشکلات نگارشی زیاد و  غلط‌های املایی هستند از نظر گوگل محتواهای بی کیفیت تلقی می‌شوند. همیشه بعد از تولید محتوا وقتی را برای ویرایش و اصلاح مشکلات نگارشی محتواهایتان اختصاص دهید تا کاربران‌تان احساس بهتری از خواندن مطالب سایت‌تان داشته باشند.

به کاربران وعده الکی ندهید

حتما برایتان پیش آمده که در نتایج گوگل روی یک نتیجه خاص که وعده‌ای را به شما داده است کلیک کرده‌اید و وقتی که وارد آن سایت شدید متوجه شدید که فقط یک وعده الکی و سرکاری بوده است. وقتی که شما دوباره به صفحه جستجو برمی‌گردید تا شانس‌تان را با یک نتیجه دیگر امتحان کنید گوگل متوجه این موضوع می‌شود که سایت اولی که به آن مراجعه کردید نیاز شما را برآورده نکرده است.

حتما سعی کنید در متا دیسکریپشن‌ها (meta description) وعده‌ای را به کاربران بدهید که واقعا در سایت‌تان به آن پاسخ داده‌اید.

از سایت‌های دیگر کپی نکنید!

اگرچه تاثیر الگوریتم پاندا گوگل روی سایت‌های فارسی کمی دیرتر مشخص شد، اما چیزی که واضح است این موضوع است که کپی کردن مطالب، قطع یقین به نگاه گوگل به سایت شما لطمه جدی خواهد زد و سایت شما به عنوان یک سایت بی کیفیت و دست دوم توسط گوگل شناسایی خواهد شد.

بنابراین تا جای ممکن سعی کنید که از کپی کردن مطالب پرهیز کنید.

تبلیغات موجود در سایت‌تان را کمتر کنید

اگر تبلیغات زائدی در سایت‌تان دارید که می‌توانید آن‌ها را حذف کنید یا اینکه حجم تبلیغات سایت‌تان به قدری زیاد است که محتواهای اصلی شما در بین آن‌ها گم می‌شود، هرچه زودتر اقدام به اصلاح تبلیغات خود و سیاست‌های خود در نمایش تبلیغات کنید.

اگر محتوای شما توسط کاربران تولید می‌شود بر روی آن‌ها نظارت کنید

اگر کاربران هم می‌توانند در سایت شما محتوا تولید کنند، حتما محتواهای تولید شده توسط کاربران را نظارت کنید چرا که رعایت نکردن اصول مربوط به الگوریتم پاندا در نهایت به سایت شما لطمه خواهد زد.

در محتواهایتان به منابع موثق استناد کنید

استفاده از منابع موثق و تایید شده در تولید محتواها یکی از نکات ظریفی است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. گوگل کاملا محتوای تولید شده توسط شما را درک و با سایر محتواهای موجود در اینترنت مقایسه می‌کند. پس برای تولید محتواهای خود زمان بیشتری را اختصاص دهید و از بهترین منابع برای اینکار استفاده کنید.

از کجا می‌توانم بفهمم که سایتم توسط گوگل پاندا جریمه شده است؟

خیلی از افراد وقتی که با کاهش کوچکی در ترافیک سایت خود مواجه می‌شوند تصور می‌کنند که پنالتی شده‌اند و گوگل آن‌ها را جریمه کرده است! تغییرات فصلی، تغییرات ذائقه کاربران، از مد افتادن یک موضوع و خیلی از عوامل دیگر می‌توانند باعث کاهش موقت یا حتی دائمی ترافیک ورودی یک سایت شوند، بنابراین هر کاهش ترافیک سایتی به معنای پنالتی شدن نیست!

جریمه گوگل برای سایت هایی که در الگوریتم پاندا بی کیفیت شناسایی شدند

معمولا راحت‌ترین راه برای فهمیدن اینکه سایت شما بخاطر الگوریتم پاندا جریمه شده است یا خیر، پاسخ به پنج پرسش زیر است:

  1. آیا شما در سایت‌تان محتواهای کپی شده از سطح اینترنت قرار می‌دهید و یا ربات‌هایی دارید که مطالب مختلف را از سطح اینترنت جمع آوری و در سایت شما منتشر می‌کنند؟
  2. آیا محتواهای شما پر از ایرادات نگارشی و املایی است و محتواهای بسیار بی کیفیت و بی ارزشی تولید می‌کنید؟
  3. آیا کاربران سایت‌تان هم می‌توانند محتواهایی برای قرار دادن در سایت‌ شما تولید کنند؟
  4. آیا وعده‌ای که در نتایج گوگل به کاربران خود می‌دهید با محتوای سایت شما هم‌خوانی ندارد و سعی در گول زدن کاربران دارید؟
  5. آیا تبلیغات زیادی در سایت‌تان دارید که باعث می‌شود کاربرانتان نتوانند محتواهای شما را پیدا کنند و ببینند؟

اگر جواب شما به تمام این پنج پرسش خیر است، احتمالا باید در جای دیگری به دنبال مشکل خود باشید و به احتمال خیلی زیاد توسط الگوریتم گوگل پاندا جریمه نشده‌اید، اما اگر برخی از شرایط بالا شامل حالتان می‌شود باید میزان افت ترافیک خود را با دقت بیشتری بررسی و تحلیل کنید، ممکن است کاهش ورودی شما از گوگل به خاطر تخطی از قوانین پاندا باشد.

اگر سایت‌مان توسط الگوریتم پاندا جریمه شد چیکار کنیم؟

اما بعد از اینکه مطمئن شدید سایت شما بخاطر الگوریتم پاندا دچار پنالتی شده است، احتمالا مسیر طولانی در پیش خواهید داشت. چرا که گوگل پاندا الگوریتمی است که به کیفیت سایت شما توجه می‌کند و اگر متوجه شود که سایت شما از کیفیت مناسبی برخوردار نیست باید زحمت زیادی بکشید تا به گوگل ثابت کنید که شما شایستگی قرار گرفتن در نتایج اول گوگل را دارید.

چطور از جریمه گوگل پاندا آزاد شویم، رفع پنالتی گوگل پاندا

مهم‌ترین اقدام تغییر سیاست‌های تولید محتوا شماست، اگر این مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید اکنون می‌دانید که یک محتوای با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد و چه فاکتورهایی را باید در تولید محتوای خود رعایت کنید.

تا زمانی که شما سیاست‌های تولید محتوا قبلیتان را ادامه می‌دهید، جریمه پاندا هم ادامه خواهد داشت. اما اگر تصمیم به تغییر گرفته‌اید در قدم اول باید از شر محتواهای بی کیفیت خلاص شوید، برای اینکار می‌توانید آن‌ها را noindex و یا حتی در مواردی حذف کنید. در قدم دوم باید کار تولید محتواهای با کیفیت را شروع کنید تا به این ترتیب نظر گوگل را نسبت به کیفیت کلی سایتتان تغییر دهید.

فراموش نکنید که تغییر نگرش گوگل نسبت به سایت شما نیازمند سپری شدن زمان است و معمولا خارج شدن از پنالتی پاندا نیازمند زمان و تلاش شماست.

و در آخر بد نیست که بدانید گوگل در مورد الگوریتم پاندا بجای پنالتی از واژه ارزیابی کیفیت استفاده می‌کند، به این معنی که افت رتبه سایت‌ها بخاطر الگوریتم پاندا در حقیقت یک نوع پنالتی نیست و نشان دهنده این موضوع است که گوگل به این نتیجه رسیده است که سایت شما یک سایت بی کیفیت است و نباید در نتایج اول حضور داشته باشد. بنابراین تنها راه خلاص شدن از این شرایط افزایش کیفیت کلی سایت و محتواهای سایت‌تان است.

باورهای غلطی که در مورد الگوریتم پاندا گوگل وجود دارد

الگوریتم پاندا فقط در مورد محتوای تکراری نیست!

بزرگ‌ترین تصور غلطی که راجع به الگوریتم پاندا وجود دارد این تفکر است که الگوریتم گوگل پاندا، تنها برای مقابله با محتواهای تکراری و کپی شده ایجاد شده است. کارمندان گوگل بارها به حالت‌های مختلف اعلام کرده‌اند که الگوریتم پاندا خیلی فراتر از برخورد با محتواهای کپی شده یا تکراری است. آنچه که پاندا به دنبال آن است محتواهای یونیک و منحصر به فردی هستند که ارزش زیادی را به کاربران خود منتقل می‌کنند.

برای رها شدن از جریمه گوگل پاندا محتواهای خود را پاک نکنید!

ممکن است که شنیده باشید که برای رها شدن از دست جریمه گوگل پاندا لازم است که محتواهایتان را پاک کنید. اما موضوع به همین سادگی ها هم نیست و حتی بین خود کارمندان گوگل هم درباره این مسئله ضد و نقیض‌هایی وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم:

اگر به سال 2011 برگردیم، Michael Wyszomierski از تیم گوگل در توصیه به وبسمتران اینطور گفت که اگر بخاطر الگوریتم پاندا دچار پنالتی شده‌اید، محتواهای خود را پاک کنید.

اما کمی تازه‌تر در سال 2017، یکی دیگر از اعضای تیم گوگل یعنی Gary Illyes در توییتر خود اینطور نوشت: “ما توصیه نمی‌کنیم که برای رها شدن از جریمه پاندا محتواهای خود را پاک کنید، بلکه بهتر است بجای اینکار محتواهای باکیفیت بالا بیشتری تولید کنید.”

John Mueller هم در یوتویوب خود دقیق‌تر توضیح داد و گفت: “ما سایت‌ها را بر حسب کیفیت کلی محتواهای موجود در آن‌ها ارزیابی می‌کنیم و مدتی طول می‌کشد تا بفهمیم که کیفیت یک سایت تغییر کرده است” و در نهایت اینطور توصیه کرد که کاربرانی که در سایت‌های خود محتواهای بی ارزش و بی کیفیت دارند بجای حذف آن‌ها می‌توانند از امکان noindex استفاده کنند.

گوگل پاندا و محتواهای تولید شده توسط کاربران (User-Genarated Content)

برخی از افراد تصور می‌کنند که اگر در سایت‌شان محتوایی قرار دهند که توسط کاربران سایت تولید شده است جریمه می‌شوند. حتی برخی از افراد با شنیدن اینکه محتواهای تولید شده توسط کاربران می‌تواند باعث پنالتی پاندا شود اقدام به حذف این مطالب از سایت خود می‌کنند!

اگرچه الگوریتم پاندا با محتواهای بی کیفیت تولید شده توسط کاربران (User-Genarated Content) برخورد می‌کند اما این موضوع غالبا بخاطر کیفیت کم محتواهای تولید شده توسط کاربران است نه بخاطر اینکه این محتواها توسط کاربران تولید شده‌اند.

بنابراین بجای تمرکز راجع به اینکه محتوا توسط چه کسی تولید شده، بر روی کیفیت محتواها تمرکز کنید. حتی نظرات ارسال شده توسط کاربران سایت در مورد یک پست وبلاگ می‌تواند باعث بهبود رتبه بندی آن شود.

تعداد کلمات در الگوریتم پاندا اهمیتی ندارند

یکی دیگر از باورهای غلط و رایج حتی در بین سئو کاران این موضوع است که تصور می‌کنند اگر محتوایی مثلا از 300 کلمه کوتاه‌تر باشد، یک محتوای بی ارزش است و باعث جریمه گوگل خواهد شد و از انتشار محتواهای کوتاه خودداری می‌کنند و حتی در مواقعی که نیازی به کلمات زیاد نیست برای طولانی شدن محتوا توضیحات اضافه‌ای را می‌نویسند.

این تصور هم یک باور کاملا غلط است. گوگل صراحتا اعلام می‌کند که بجای تمرکز روی تعداد کلمات محتوا به این موضوع فکر کنید که آیا این محتوا نیاز کاربران را به طور کامل پاسخ می‌دهد یا خیر؟ اگر جواب مثبت است نیازی به گزافه گویی و طولانی کردن محتوا نیست. حتما سایت‌هایی را دیده‌اید که با محتواهای خیلی کوتاه در نتایج اول گوگل حضور دارند.

سئو تکینکال و فنی هیچ نقشی را در الگوریتم پاندا ایفا نمی‌کند

اگرچه سئو تکنیکال (Technical SEO) می‌تواند باعث بهبود رتبه سایت شما شود و تاثیرات مثبت زیادی بر روی آن بگذارد اما الگوریتم پاندا فقط به محتوای شما نگاه می‌کند و کاری به تعداد دفعات استفاده از تگ H1 در صفحه شما یا میزان لود و سرعت سایت شما و مواردی که مربوط به سئو تکنیکال سایت هستند ندارد.

تاریخچه و لیست کامل به روز رسانی‌های الگوریتم پاندا گوگل

همانطور که در ابتدای این مقاله هم به آن اشاره شد الگوریتم پاندا گوگل در حال حاضر جزو هسته اصلی موتور جستجو گوگل است و بیش از 25 بروزرسانی رسمی و تایید شده و بیش از هزاران بروز رسانی کوچک را تجربه کرده است و دائما در حال بهبود است.

لیست بروزرسانی ها و آخرین تغییرات الگوریتم panda

آخرین بروز رسانی رسمی و تایید شده الگوریتم پاندا مربوط به سال 2016 میلادی و نسخه 4.2 این الگوریتم است که رسما توسط گوگل تایید شد. در زیر لیست کامل تمام آپدیت‌های الگوریتم پاندا و تغییرات آن را برایتان گردآوری کرده‌ایم:

جمعه 26 تیر 1394 – 4.2

گوگل از بروز رسانی جدید پاندا (به احتمال زیاد فقط مربوط به تازه سازی داده‌های پاندا) خبر داد و گفت که کامل شدن آن ممکن است ماه‌ها طول بکشد، به همین خاطر تاثیر فوری و نشانه‌ای از آپدیت در الگوریتم پاندا از آن مشخص نشد.


سه شنبه 1 مهر 1393 – 4.1

گوگل خبر از یک بروز رسانی مهم در پاندا داد که شامل تغییراتی در الگوریتم آن نیز می‌شود. اینطور تخمین زده شد که این تغییرات بین 3 تا 5 درصد از جستجوها را تحت تاثیر قرار داده است. البته با توجه به عرضه نسبتا کند این بروز رسانی زمان دقیقی برای آن نمی‌توان مشخص کرد.


دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 – 4.0

گوگل به روز رسانی جدید پاندا را تایید کرد. این آپدیت هم شامل تغییر در الگوریتم و هم استفاده از داده‌های تازه‌تر می‌شود. به صورت رسمی اعلام شد که این به روز رسانی تا 7.5% از جستجوهای کاربران انگلیسی زبان را تحت تاثیر قرار داده است.


پنج شنبه 27 تیر 1392 – احیا پاندا (Panda Recovery)

گوگل یک به روز رسانی دیگر پاندا را تایید کرد. اگرچه مشخص نبود که این بروز رسانی مربوط به آپدیت‌های هر ده روز یکبار پاندا که مت کاتس (Matt Cutts) قبلا راجع به آن‌ها اطلاع داده بود است یا یک به روز رسانی مستقل است. هر چه که است، گوگل در این آپدیت نرمش بیشتری نسبت به سایت‌هایی که در نسخه‌های قبلی پاندا جریمه یا به اصطلاح پنالتی شده بودند از خود نشان داد.


سه شنبه 21 خرداد 1392 – رقص پاندا (Panda Dance)

اگرچه در این تاریخ آپدیتی برای پاندا منتشر نشد اما مت کاتس (Matt Cutts) در نمایشگاه بازاریابی جستجو (Search Marketing Expo) اینطور عنوان کرد که پاندا هر ماه در حال آپدیت است و این آپدیت‌ها معمولا هر ده روز یکبار منتشر می‌شود. این گفته البته برخلاف تصور مردم بود که فکر می‌کردند بعد از بروز رسانی 25ام پاندا این الگوریتم در هر لحظه‌ای در حال بروز رسانی است.


پنج شنبه 24 اسفند 1391 – آپدیت 25ام

در نمایشگاه بازاریابی جستجو (Search Marketing Expo) مت کاتس (Matt Cutts) نوید یک به روز رسانی جدید برای پاندا داد. طبق گفته مت کاتس این آخرین بروز رسانی پاندا قبل از ادغام پاندا در هسته اصلی الگوریتم گوگل است.


سه شنبه 3 بهمن 1391 – آپدیت 24ام

در 3 بهمن 1391 یعنی در اولین به روزرسانی سال جدید میلادی، گوگل خبر از تغییر در الگوریتم پاندا خود داد و طبق ادعا گوگل، این تغییر 1.2% جستجوها را تحت تاثیر خود قرار داده است.


جمعه 1 دی 1391 – آپدیت 23ام

درست قبل از تعطیلات کریسمس، گوگل یکی دیگر از به روزرسانی‌های Panda را منتشر کرد. آن‌ها رسما آن را تازه کردن (Refresh) نامیدند. این تغییر 1.3٪ از درخواست‌های انگلیسی زبان را تحت تأثیر قرار داد که اندکی بیشتر از آپدیت 21ام و 22ام بود.


چهارشنبه 1 آذر 1391 – آپدیت 22ام

پس از چند سیگنال مختلف، گوگل بالاخره 22امین به روز رسانی پاندا را تأیید کرد که به نظر می‌رسد فقط مربوط به داده‌ها بوده است.


دوشنبه 15 آبان 1391 -آپدیت 21ام

گوگل 21امین آپدیت پاندا را 5 هفته بعد از آپدیت 20ام منتشر کرد. گزارش‌ها نشان دادند که این بروز رسانی یک آپدیت کوچک‌تر بوده و 1.1% از جستجوهای انگلیسی تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند.


پنج شنبه 6 مهر 1391 – آپدیت 20ام

همراه با بروزرسانی EMD (Exact-Match Domain)، یک برور رسانی اصلی هم برای پاندا منتشر شد که هم الگوریتم و هم داده‌های مربوط به این الگوریتم را دستخوش تغییر قرار داد. به طوری که 2.4% از جستجوها از این بروزرسانی تاثیر پذیرفتند. بخاطر بزرگ بودن این تغییرات، سئو کاران تصمیم گرفتند بجای نامگذاری این آپدیت به پاندا 3.9.3 به سراغ روش نامگذاری ترتیبی بروند و این بروزرسانی، آپدیت 20 ام از الگوریتم پاندا نامگذاری شد.


سه شنبه 28 شهریور 1391 – 3.9.2

بروز رسانی جدید پاندا تنها بر روی داده‌های این الگوریتم بود و تغییرات خیلی کوچکی همراه خود داشت.


دوشنبه 30 مرداد 1391 – 3.9.1

گوگل یک آپدیت کوچک برای پاندا منتشر کرد که چون آخرین آپدیت سری 3 پاندا به 3.9 ختم شده بود این آپدیت جدید 3.9.1 نام‌گذاری شد.


سه شنبه 3 مرداد 1391 – 3.9

یک ماه پس از پاندا 3.8 گوگل بروز رسانی جدیدی برای الگوریتم پاندا منتشر کرد. اگرچه هیچ روزی تغییرات رتبه‌بندی‌ها آنقدری برجسته نبود که احساس شود اما رتبه‌بندی‌ها برای 5، 6 روز نوسان داشت. در نهایت گوگل اعلام کرد که پاندا 3.9 چیزی در حدود 1 درصد از جستجوها را تحت تاثیر خود قرار داده است.


دوشنبه 5 تیر 1391 – 3.8

گوگل یک بروز رسانی دیگر برای داده‌های پاندا انجام داد، به نظر می‌رسد پاندا 3.8 تنها مربوط به داده‌های پاندا می‌شود و تاثیری بر روی خود الگوریتم نداشته است. همچنین تغییرات ناشی از آن کمتر از پاندا 3.7 بود.


جمعه 19 خرداد 1391 – 3.7

در روز جمعه 19 خرداد، گوگل یک آپدیت دیگر برای داده‌های مرتبط با الگوریتم پاندا منتشر کرد. طبق ادعا گوگل کمتر از یک درصد از جستجوها دستخوش تغییر قرار گرفته‌اند. اما بررسی‌ها نشان داد که تغییرات پاندا 3.7 از دو آپدیت قبلی یعنی پاندا 3.5 و 3.6 بیشتر بوده است.


جمعه 8 اردیبهشت 1391 – 3.6

یک هفته بعد از پاندا 3.5، گوگل بار دیگر یک بروزرسانی برای داده‌های مربوط به پاندا ارائه کرد. پیامدهای این به روزرسانی نامشخص بود و به نظر می‌رسد که تأثیرات این آپدیت نسبتاً اندک هستند.


پنج شنبه 31 فروردین 1391 – 3.5

در اواسط یک هفته شلوغ برای الگوریتم‌ها، گوگل خیلی بی سر و صدا یک بروزرسانی جدید برای پاندا منتشر کرد که البته بخاطر ترکیب بروزرسانی‌ها در این هفته اندازه‌گیری دقیق تغییرات پاندا کار آسانی نبود، اما چیزی که مشخص است این تغییرات جزیی بوده‌اند.


جمعه 4 فروردین 1391 – 3.4

گوگل این بار بروز رسانی جدید خود را طریق توییتر اعلام کرد. طبق اضهارات گوگل پاندا 3.4 در حدود 1.6% از نتایج را دستخوش تغییر کرده است.


دوشنبه 8 اسفند 1390 – 3.3

سه روز بعد از یک سالگی الگوریتم پاندا، گوگل نسخه 3.3 این الگوریتم را منتشر کرد که البته به نظر می‌رسید تغییرات آن جزیی باشد.


چهارشنبه 28 دی 1390 – 3.2

گوگل تایید کرد که یک بروزرسانی در داده‌های مربوط به الگوریتم پاندا رخ داده است. اگرچه اشاره کرد که الگوریتم تغییری نکرده است.


جمعه 27 آبان 1390 – 3.1

بعد از پاندا 2.5 گوگل شروع به بروزرسانی‌های پی در پی اما کوچک الگوریتم پاندا کرد. برخی این آپدیت را پاندا 3.1 نامیدند با اینکه هیچ بروزرسانی به طور رسمی 3.0 نام گذاری نشد.


چهارشنبه 13 مهر 1390 – پاندا فلکس (Panda Flux)

مت کاتس (Matt Cutts) در توییتی اینطور عنوان کرد که انتظار می‌رود در چند هفته آینده تغییراتی در رتبه بندی سایت‌ها بخاطر تغییرات الگوریتم پاندا اتفاق بیفتد.


چهارشنبه 6 مهر 1390 – 2.5

بعد از چندین ماه گوگل یک بروزرسانی دیگر برای الگوریتم پاندا خود ثبت کرد تا این بروزرسانی هفتمین آپدیت الگوریتم پاندا از زمان معرفی رسمی آن نامگذاری شود. اگرچه اطلاعات دقیقی از این بروزرسانی در دسترس نبود، اما تعدادی از سایت‌ها خبر از تغییرات شدید ترافیک و رتبه خود دادند.


جمعه 21 مرداد 1390 – 2.4

گوگل به صورت بین المللی برای جستجو‌های انگلیسی و غیر انگلیسی (به جز زبان‌های چینی، کره‌ای و ژاپنی) شروع به استفاده از الگوریتم پاندا کرد. همچنین در گزارشی از گوگل اینطور مشخص شد که این بروزرسانی چیزی بین 6 تا 9 درصد از جستجوها را در کشورهای متاثر از این بروزرسانی، تحت تاثیر قرار داده است.


سه شنبه 1 مرداد 1390 – 2.3

آنطور که از نتایج گوگل وبسمتر برمی‌آیند به نظر می‌رسد که یک بروزرسانی دیگر رخ داده است. مشخص نبود که آیا فاکتورهای جدیدی معرفی شده‌اند یا این اتفاق، فقط به روزرسانی داده‌های مرتبط با الگوریتم پاندا و فاکتورهای رتبه‌بندی است.


سه شنبه 31 خرداد 1390 – 2.2

گوگل به بروزرسانی پاندا ادامه داد و نسخه 2.2 رسما تایید شد. بروزرسانی‌های پاندا به صورت مجزا از نتایج زنده(real-time) گوگل اتفاق افتادند که به گونه‌‌ای یادآور بروزرسانی‌های اولیه گوگل دنس (Google Dance) است.


دوشنبه 19 اردیبهشت 1390 – 2.1

در ابتدا این بروزرسانی پاندا 3.0 لقب گرفت، در این بروزرسانی دور جدیدی از تغییرات اعمال شدند. با این وجود، تغییرات انجام شده به صورت دقیق توسط گوگل مورد بحث قرار نگرفتند و اینطور که مشخص است، تغییرات انجام شده جزیی بوده‌اند.


دوشنبه 22 فروردین 1390 – 2.0

گوگل بروزرسانی الگوریتم پاندا خود را برای تمام جستجوهای انگلیسی(بدون محدودیت در کشورها) ارائه کرد. سیگنال‌های کاربران در مورد بلاک سایت‌های بی‌کیفیت از طریق صفحات نتایج (SERPs) و مرورگر کروم نیز در یکدیگر ادغام شدند.


چهارشنبه 4 اسفند 1389 – پاندا / مزرعه دار (Panda / Farmer)

یک بروزرسانی بزرگ در الگوریتم‌های گوگل، سایت‌ها را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد به طوری که به گفته گوگل تا 12 درصد از نتایج جستجو تحت تاثیر این بروزرسانی قرار گرفته‌اند. الگوریتم پاندا با محتواهای بی کیفیت و کم ارزش، سایت‌های مزرعه محتوا و سایت‌هایی که نسبت تبلیغات به محتوای بسیار بالایی دارند و موارد دیگر مرتبط به کیفیت محتواها به شدت برخورد می‌کند. مشابه سایر الگوریتم‌ها، الگوریتم پاندا نیز چندین ماه طول کشید تا به استفاده گسترده برسد، به طوری تاثیرات آن در اروپا 2 ماه بعد مشاهده شد.

اگر علاقه ‌مند هستید که از تمام بروزرسانی‌های گوگل و لیست کامل تغییرات الگوریتم‌های گوگل با خبر شوید حتما مقاله “تاریخچه و آخرین تغییرات الگوریتم های گوگل” را در مرورگرتان به صورت بوکمارک ذخیره کنید چرا که این مقاله همگام با آخرین بروز رسانی‌های گوگل آپدیت می‌شود.

سخن پایانی…

همانطور که تا اینجا متوجه شدید، الگوریتم گوگل پاندا با هدف افزایش کیفیت محتواهای موجود در اینترنت و تشویق سایت‌ها به تولید محتواهای با ارزش و دست اول ایجاد شده است و نباید فراموش کنید که وجه تشویقی آن بیشتر از قسمت تنبیهی آن است. بنابراین اگر اقدام به تولید محتواهایی می‌کنید که ارزش خاصی را به مخاطبان‌تان منتقل می‌کنند و برای تولید محتوا خود زمان و انرژی زیادی را صرف می‌کنید، الگوریتم پاندا گوگل حامی شماست اما اگر تا بحال توجه خاصی به منبع و کیفیت تولید محتواهای خود نکرده‌اید وقت آن رسیده که سیاست‌های خود را تغییر دهید تا از مزایا الگوریتم پاندا و کمک آن برای ارتقا رتبه سایت‌تان استفاده کنید.

در پایان اگر تجربه‌ای در خصوص الگوریتم پاندا و جریمه یا تشویق شدن توسط آن دارید حتما با سایر کاربران درمیان بگذارید، با کمال میل از تجربیات شما استقبال خواهیم کرد. سوالات شما در خصوص این مقاله و الگوریتم پاندا گوگل هم در کمتر از 24 ساعت توسط همکاران ما در دگردیسی پاسخ داده خواهند شد.

در این مقاله 23 پرسشی که بر مبنای آن‌ها الگوریتم پاندا گوگل بنا شده است را بررسی کردیم، اگر این 23 پرسش را دسته بندی کنیم و به آن‌ها یک چارچوب مشخص ببخشیم، الگوریتم پاندا گوگل یک شاخص ارزیابی site wide یا سراسری است که بر روی ارزیابی این 10 شاخص‌ متمرکز است:

  1. کپی و تکراری بودن محتواها
  2. اعتبار و تخصص در محتواهای تولیدی
  3. نکات نگارشی و کیفیت نگارش محتواها
  4. کمیت مناسب محتواهای تولیدی
  5. ارزشمندی و خلق ارزش توسط محتواهای تولیدی
  6. جامعیت محتواهای وبسایت
  7. دسته اول و اورجینال بودن محتواهای داخل وبسایت
  8. قدرت برند و جستجو شدن نام برند در میان جستجوهای گوگل
  9. تبلیغات بیش از حد و اسپم گونه
  10. توجه به امنیت وبسایت

برای درک این موضوع که آیا وبسایت شما بخاطر الگوریتم پاندا کاهش رتبه پیدا کرده یا خیر، باید بر روی نحوه تغییرات ترافیک وبسایت خودتان و همینطور کیفیت محتواهایی که تابحال در وبسایت‌تان منتشر کرده‌اید (و یا اگر در وبسایت شما کاربران هم می‌توانند محتوا تولید کنند باید حواستان به محتواهای تولیدی توسط کاربران هم جمع باشد) متمرکز شوید. تغییرات ترافیک بخاطر جریمه الگوریتم پاندا معمولا به صورت یکدفعه‌ای و چند روزه نیستند و اگر سری به آمار سرچ کنسول وبسایت خودتان بیندازید، باید یک کاهش رتبه دائمی و به مرور را مشاهده کنید. البته هر کاهش ترافیک دائمی به معنای جریمه پاندا نیست و بعد از این تغییرات باید محتواهای وبسایت‌تان را طبق 5 فاکتوری که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم بررسی کنید تا مطمئن شوید که کاهش رتبه شما بخاطر جریمه الگوریتم پانداست یا خیر.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

5 پاسخ

  1. من تازه شمارو پیدا کردم، این مقاله‌هایی که دارید راجع به الگوریتم‌های گوگل میذارید خیلی کامل و خوبن امیدوارم بقیه الگوریتم‌ها هم بذارید

  2. سلام وقت به خیر
    ی سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید
    اگر برای مقاله ها یا بک لینکامون مقالات خارجی رو ترجمه کنیم و عینا منتشرشون کنیم باز هم کپی محسوب میشه و پاندا گیر میده بهشون؟

    1. سلام،
      ترجمه روان و قابل فهم مقالات خارجی کار ارزشمندیه، اما عموما مقاله هایی که با گوگل ترنسلیت یا ترجمه های خودکار ترجمه میشن در حال حاضر ایرادای نگارشی و حتی بعضی وقتا مفهومی توشون وجود داره که میتونه به کیفیت محتوا آسیب بزنه و از نظر الگوریتم پاندا زیاد جالب نیست. بهترین کار اینه که برای ترجمه محتوا از ابزارها کمک گرفته بشه اما خودتون هم بازبینی و اصلاح انجام بدید. ولی در نهایت این محتوا نسبت به محتواهای یونیکی که توسط ی آدم مسلط به موضوع از چندتا منبع مختلف جمع آوری شدن از ارزش پایین تری برخورداره

  3. در حین خواندن محتواهای مختلف راجب الگوریتم پاندا به دو تناقض برخوردم:
    1. اینکه الگورتیم پاندا علاوه بر اینکه بررسی می‌کند مفهوم تکراری نیست به منحصر به فرد بودن محتوا هم توجه دارد یعنی نه صرفا تکراری بلکه یونیک و ارائه محتوای جدید به کاربر اگر با نگارش جدید باشه یعنی فقط عدم تکراری اما منحصر به فرد نیست
    2. گوگل در آپدیت‌های بعدی پاندا عوامل دیگری مانند اعتبار وبسایت، طراحی، سرعت بارگذاری و رابط کاربری را هم در نظر گرفت.
    جهت بررسی دقیق تر به سایت moz مراجعه کردم بخش آپدیت الگوریتم ها و مطالب آپدیت مربوط به آپدیت الگوریتم های پاندا را مورد بررسی قرار دادم.
    اما چیزی راجب اینکه پاندا عواملی مانند سرعت صفحه و … را نیز در نظر می گیرد ندیم
    همچنین Does Google Panda consider website loading speed? سرچ را انجام دادم و مطلبی راجب این موضوع نیافتم.
    3. یکسری مسائل تکراری است مثلا نحوه ی درست کردن فلان دسر یا خواص یک گیاه، آیا جز محتوای ضعیف محسوب می شوند از نظر پاندا چون شاید طبق نوع نگارش عدم تکراری محسوب شوند اما منحصر به فرد محسوب نمی شوند قطعا، درسته؟

    1. سلام،
      توصیه می‌کنم حتما الگوریتم BERT گوگل رو هم مطالعه کنید تا بتونید درک بهتری نسبت به پردازش متن گوگل پیدا کنید.
      1. الگوریتم‌های گوگل کاملا به هم دیگه تنیده شدن و اینجوری نیست که پاندا کار خودشو بکنه الگوریتم های دیگه ام کاملا جدا باشن، امروز گوگل دیگه میفهمه شما چه مفاهیمی رو تو محتواتون بکار بردید و آیا ارزش اضافه ای به مخاطب اضافه میکنید یا نه، اگر محتوای شما ارزش اضافه ای (این ارزش میتونه متن روان تر باشه، میتونه اطلاعات کامل تر باشه، میتونه اطلاعات دقیق تر باشه، میتونه رابطه کاربری بهتر باشه یا …) نسبت به اون چیزی که الان تو سایر سایت ها وجود داره به دنیای اینترنت اضافه نکنه دلیلی وجود نداره که محتوای شما بخواد بین محتواهای دیگه قرار بگیره و حتی اگه لیبل محتوای تکراری نخوره شانس زیادیم واسه حضور تو گوگل نداره.
      2. پاندا فقط به داخل سایت و محتواهای شما کار داره و واسه بررسی سرعت، تجربه کاربری و چیزای دیگه الگوریتم های دیگه گوگل مثل الگوریتم رنک برین، الگوریتم موبایل فرندلی و … وجود دارن
      3. اگر محتوای شما هیچ ارزش اضافه ای نسبت به محتواهای موجود نداشته باشه همونطوری که گفتم حتی اگه تکراری محسوب نشه شانس زیادی برای رتبه گرفتن نداره، همیشه از خودتون بپرسید این محتوای من چه چیز بیشتری به دنیای اینترنت داره اضافه میکنه، اگر نتونید جواب مثبتی به این سوال بدید نباید انتظار زیادی هم از گوگل داشته باشید، اگر یکم خلاقیت چاشنی کارتون بکنید همین مواردی که میگید تکرارین رو میشه تو قالب های خیلی جذاب و جدید ارائه کرد، مثلا از تصاویر جذاب و پر محتوا استفاده کنید، ویدیوهای باکیفیت و منحصر به فرد تهیه و تولید کنید، اینفوگرافیک بسازید، ساختار جذاب تر و خواندنی تری برای متن ایجاد کنید و … اینجوری مخاطبتون بیشتر سرگرم میشه و تجربه کاربری بهتر = توجه بیشتر گوگل به سایت شما
      هرچقدر که روی تجربه کاربری سایتتون بیشتر کار کنید (الگوریتم رنک برین رو تو این زمینه مطالعه کنید) مخاطب ها توی جستجوهای بعدیشون تو گوگل جستجوهاشون رو برندد انجام میدن (یعنی وقتی میخوان دنبال دستور پخت بگردن سرچ میکنن دستور پخت فلان از سایت x) و همین یک سیگنال خیلی موثر و مفید به الگوریتم پاندای گوگله که محتوای سایت x از کیفیت بالایی برخورداره که مخاطب داره توی گوگل دنبالش میگرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام