استیکر چیست؟ به چه چیزی استیکر گفته می‌شود؟

استیکر (Sticker) به تصاویر گرافیکی گفته می‌شود که کاربران پیام‌رسان‌ها، برای بیان احساسات و عواطف خود به یکدیگر ارسال می‌کنند. تصاویری که بخاطر محدودیت‌های کمتر، جزئیات خیلی بیشتری نسبت به ایموجی‌‌ها دارند و می‌توانند بیان کننده احساسات و حالات عاطفی پیچیده‌تری باشند.
چکیده این مطلب
استیکر به چه معناست؟ به چه چیزی استیکر گفته می‌شود؟

گاهی یک تصویر از هزاران متن گویاتر است! در دنیای گپ و گفت‌های آنلاین نیز، استیکرها به خاطر جزئیات فراوانی که دارند، به راحتی می‌توانند منتقل کننده احساساتی باشند که شاید با هزاران کلمه هم قابل بیان نباشند. دقیقا دلیل به وجود آمدن استیکرها هم همین است.

در ادبیات پیام‌رسان‌ها، استیکر نه معادل ایموجی است و نه اموتیکون. استیکرها در حقیقت تصاویری با جزئیات فراوان‌ هستند که برخلاف ایموجی‌ها هیچ محدودیت نمایشی ندارند و به همین خاطر می‌توانند حاوی جزئیات خیلی بیشتری باشند.

به طور دقیق‌تر، در استاندارد یونیکد (Unicode) که ایموجی‌ها هم بخشی از آن هستند، کنسرسیوم جهانی یونیکد دقیقا مشخص می‌کند که هر ایموجی باید به چه شکل و در چه قالبی تعریف شود. اما این محدودیت ظاهری و نمایشی در دنیای استیکرها بی معنی است!

هرکسی بدون محدودیت در تعداد پیکسل‌ها، بدون محدودیت در ظاهر، کاراکتر، شخصیت و … می‌تواند یک تصویر گرافیکی جدید را به عنوان استیکر برای دوستان خود ارسال کند.

در حقیقت برخلاف ایموجی‌ها که در کاراکترهای استاندارد، از پیش تعریف شده‌اند. دست کاربران در تولید استیکرهای جدید باز است و هرکسی می‌تواند با توجه به ذوق و سلیقه خود استیکرهای مخصوص به خود را ایجاد کند.

به طوری که با پیدایش استیکرها، بسیاری از کسب و کارها و برندها مشتاقانه استیکرهای مخصوص به خودشان را ایجاد کردند و در اختیار کاربران قرار دادند تا از آن‌ها در گفتگوهای خود استفاده کنند. بازاریابی و برندسازی هوشمندانه‌ای که از طریق استیکرها ممکن شد.

پیدایش استیکر؛ وقتی کره‌ای‌ها اولین استیکرهای جهان را ارسال کردند

در ذهن بیشتر ایرانی‌ها، واژه استیکر و تلگرام به یکدیگر گره خورده‌اند. چرا که آشنایی اولیه بسیاری از فارسی زبانان با واژه استیکر به پیام رسان تلگرام بر می‌گردد. درصورتی که برای پیدا کردن سر منشا پیدایش استیکرها، باید کمی به قبل‌تر و به اپلیکیشن کره‌ای لاین برگردیم.

در فرهنگ ژاپنی، ایموجی‌ها محبوبیت فراوانی دارند و دنیای ایموجی‌ها پر از نمادهایی متعلق به این کشور است.

لیست 100 ایموجی پرکاربرد که باید معنی درست آن‌ها را بدانید

اما کره‌ای‌ها که به دنبال تسخیر بازار پیام رسان‌ها در ژاپن بودند، شیوه‌ای جدید از ابزار احساسات در قالب گفتگوهای آنلاین را به نمایش گذاشتند که هیچ محدودیت نمایشی نداشت و به همین خاطر می‌توانست بیانگر حالات بیشتری از چهره، موقعیت و … باشد.

اولین بار استیکرها در اپلیکیشن لاین به وجود آمدند

خیلی سریع از اختراع کره‌ای‌ها استقبال شد و به سرعت پای استیکرها به سایر اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها نیز باز شد و محدوده جغرافیایی آشنایی با استیکرها از آسیا فراتر رفت و در همان سال، یعنی در سال 2013 که برای اولین بار قابلیتی جدید به نام استیکر متولد شده بود، فیس بوک مسنجر و اپلیکیشن اصلی فیس بوک نیز به این ویژگی جذاب مجهز شدند.

در مدت زمانی کوتاه، استیکر به یکی از پایه‌های ثابت گفتگوهای آنلاین در بستر پیام‌رسان‌ها تبدیل شد. به طوری که در تحقیقی که در سال 2013 انجام شد؛ اینطور مشخص شد که چیزی در حدود 40% کاربران، در مکالمات روزانه خود از استیکرها استفاده می‌کنند و نکته جالب‌تر اینکه حدود 20 درصد از کاربران برای استفاده از استیکرهای خاص و جدید حاضر به پرداخت پول شده‌اند.

نتیجه بررسی میزان استفاده از استیکرها در چت ها و گفتگوهای آنلاین در پیام رسان ها

اتفاقی که در روزهای ابتدایی معرفی استیکرها، خیلی سریع آن‌ها را به کالاهای ارزشمندی تبدیل کرد که برای استفاده از آن‌هایی که خاص و جدید بودند، باید مبلغی را هزینه می‌کردید.

استفاده از استیکرها در حال حاضر

در حال حاضر، استیکر به بخشی از قابلیت‌های بدیهی تمام پیام رسان‌ها تبدیل شده است و ساخت و استفاده از استیکرها در بیشتر اپلیکیشن‌ها مانند تلگرام، واتس اپ، لاین، وایبر و … کاملا رایگان است، مگر استیکرهای خاصی از تم‌ها، شخصیت‌ها و برندهای معروفی که دارای حق امتیاز استفاده محدود هستند.

استیکرها در تلگرام نحوه استفاده از telegram stickers

استیکرها برخلاف ایموجی‌ها که به بخشی از کیبوردهای تلفن‌های هوشمند امروزی تبدیل شده‌اند، از هر پیام‌رسان به پیام‌رسان دیگر متفاوت هستند و به راحتی نمی‌توان مثلا استیکرهای تلگرام را در برنامه واتس اپ استفاده و ارسال کرد.

علاوه بر استفاده، امروز در بیشتر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، قابلیت ساخت و تبدیل تصاویر به استیکر نیز وجود دارد و تقریبا تمام کاربران با هر درجه‌ای از دانش، به راحتی می‌توانند استیکرهای اختصاصی خود را ایجاد و ذخیره کنند تا در مواقع مناسب از آن‌ها نهایت استفاده را ببرند.

استیکرهای متحرک نسل جدید استیکرها

اگرچه برخلاف تصور، تولد اولین استیکرها به اپلیکیشن تلگرام ارتباطی ندارد، اما در سال 2019 پیامرسان محبوب تلگرام، از استیکرهای جدیدی پرده برداری کرد که علاوه بر ویژگی‌های یک استیکر عادی، متحرک نیز بودند.

استیکرهای متحرک (animated stickers) یکسال پس از معرفی توسط تلگرام، به سرعت به سایر اپلیکیشن‌ها و پیامرسان‌ها نیز راه پیدا کردند و در ژوئیه 2020 پیامرسان واتس اپ نیز، این قابلیت را به اپلیکیشن خود اضافه کرد.

استیکر متحرک نسل جدید استیکرها animated sticker

استیکرهای متحرک، به سرعت مورد استقبال قرار گرفتند و رفته رفته جایگزین استیکرها و حتی ایموجی‌ها در محیط پیامرسان‌ها شده‌اند. به طوری که در آپدیت‌های اخیر تلگرام، تک ایموجی‌های ارسالی کاربران نیز در نهایت به صورت یک استیکر متحرک ارسال می‌شود و مسنجر تلگرام در حال تلاش است تا از این نوآوری خود نهایت استفاده را ببرد.

معنی استیکر چیست؟ به چه چیزهای دیگری استیکر گفته می‌شود؟

اما حالا که با تعریف و پیدایش استیکرها در فضای چت و گفتگوهای آنلاین آشنا شدیم، بد نیست بدانید که واژه استیکر یا به انگلیسی Sticker خیلی پیش‌تر از پیامرسان‌ها و حتی پیدایش چت‌های آنلاین وجود داشته است. در فرهنگ نامه‌های مطرح دنیا استیکر به تکه کاغذ چاپ شده، پلاستیک و یا سایر مواد گفته می‌شود که در یک طرف آن چسب برای چسباندن در سطوح مختلف برای تزئین یا اهداف کاربردی وجود دارد و می‌توان با چسباندن آن به سطوح مختلف از آن استفاده کرد.

معنی و منظور از استیکر هرچیزی است که قابلیت چسبانده شدن دارد

به عنوان مثال به تکه کاغذی که بر روی کالاها چسبانده می‌شود و نمایش دهنده برند سازنده کالاست نیز استیکر (sticker) گفته می‌شود.

اما در میان ایرانی‌ها، عموما وقتی از واژه استیکر استفاده می‌شود که کسی بخواهد به تصاویر جالبی که در چت‌ها برای دوستان خود ارسال می‌کند، اشاره کند؛ حتی اگر این تصاویر واقعا استیکر نباشند و تصاویر متحرکی در غالب gif باشند!

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

خبرنامه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام